Koronavirová krize bude mít dopady na pravicovou politiku. Tady je pět základních

19. března 2020
Koronavirová krize bude mít dopady na pravicovou politiku. Tady je pět základních

(FORUM 24) Když propukla naplno epidemie koronaviru a v zemi byl vyhlášen nouzový stav, rozdělil jsem na svém pracovišti (výzkumný ústav poměrně značné velikosti) činnosti do tří kategorií. Do první kategorie spadá vyrovnat se s omezeními nouzového stavu tak, abychom byli schopni zajistit nezbytné činnosti a zejména nepřerušit dělání vědy. Do druhé kategorie spadá vytváření podpůrných kapacit na pomoc společnosti a zdravotnickému systému (přístrojové vybavení a know-how lidí v našem ústavu nám umožňuje podstatným způsobem navýšit kapacity testování na koronavirus v našem regionu). A do třetí kategorie spadá analýza dopadů celé situace a příprava na dlouhodobé zvládání těchto dopadů.

Jsem přesvědčen, že stejná metoda práce by měla být využívána na všech úrovních státu, a to včetně rozměru stranické politiky. Na tomto místě bych proto rád provedl úvahu o tom, jaké dopady epidemie koronaviru a nutné kroky k jejímu zvládání mohou mít na pravicovou politiku. V této úvaze vycházím z očekávání tří fází zvládání epidemie a jejích důsledků. Očekávám, že nejtvrdší opatření tohoto typu, jaká jsou nyní uplatňována, budou v platnosti řádově týdny; nějaký rozsah nouzového stavu potrvá řádově měsíce; v důsledku obojího nevyhnutelně dojde k podstatnému omezení chodu ekonomiky i celé společnosti a budeme se tím následně vyrovnávat roky. Některé světové vědecké studie navíc naznačují, že rozsáhlá epidemiologická opatření budou – možná ve vlnách, mezi nimiž nastane určitá forma uvolnění režimu – nutná až do zajištění dostupnosti vakcíny, což může trvat až rok a půl.

Zkušenost s epidemií tohoto rozsahu nepochybně změní mnohé v naší společnosti včetně vnímání určitých priorit. Ekonomické důsledky však zcela jistě povedou k oslabení možnosti čistě tržních řešení. Otázky nízkých a jednoduchých daní se dostanou do pozadí. Důležitější se stane efektivita využívání veřejných prostředků, a to včetně státních intervencí na pomoc podnikatelům. Už jen při trvání současných krizových opatření bude brzy na stole, jak vůbec udržet ekonomiku v chodu. Zatímco dnes krizová opatření řeší, jak předejít zhroucení zdravotnictví, pokud by došlo k obrovskému skokovému nárůstu počtu nemocných včetně těžkých případů, v řádu týdnů až měsíců můžeme stát před otázkou, jak předejít zhroucení sociálního systému.

Proto nabízím několik bodů, o kterých bychom měli uvažovat:

1. Důležitější než celková výše veřejných výdajů a nakonec i než výše deficitu veřejných rozpočtů bude ve střednědobém horizontu efektivita jejich vynakládání. Tlak mimořádné změny celospolečenské situace na veřejné rozpočty bude vyžadovat nový konsensus na přeskládání priorit. Bude důležité v tomto kontextu prosadit dostatečný prostor zejména pro obnovu základních funkcí státu, které byly v posledních desetiletích zatlačovány do pozadí.

2. Efektivita vynakládání veřejných prostředků v příštích letech bude především vyžadovat jasný a ucelený plán. K jeho reálnosti a funkčnosti bude potřeba přejít místo bezzubého a spíše formálního střednědobého výhledu k víceletému státnímu rozpočtu, jak to má již celá řada zemí. V první fázi potřebujeme ihned krizová finanční opatření, po nichž bude do několika měsíců následovat opravdu ucelený plán.

3. Krize odhalí – ve veřejném sektoru stejně jako v soukromém – činnosti podstatné a nepodstatné. Debyrokratizace, odstranění formalit, zjednodušení komunikace musí být zachovány i po skončení současné krize a dotaženy do systémových řešení. Bylo by naivní očekávat, že vše bude možné digitalizovat, a někde by to v plném rozsahu způsobilo spíš další problémy – například výuku lze sice dělat on-line, ale to není jediný smysl chození do školy. Přechod většího množství aktivit do digitálního prostředí také bude mít dopady na životní prostředí; celková uhlíková stopa IT je významně vyšší než například veškeré letecké dopravy na světě. Zejména ve veřejném sektoru i proto nesmí jít jen o změnu formy, ale hlavně o redukci rozsahu.

4. Mimořádná opatření v krizi vyjadřují mimořádné prostředky. A sama zkušenost s nutností zvládnout epidemii tohoto rozsahu nepochybně posune diskusi o používání digitálních technologií ke sledování pohybu lidí a možnosti cíleně zasahovat v případě ohrožení veřejného zájmu hrozbou typu šíření epidemie. Pro uchování západního způsobu života, který je možný pouze v podmínkách demokratické a svobodné společnosti, bude zcela zásadním úkolem zachovat podstatu osobních svobod a co nejširší prostor soukromí lidí. Jinak řečeno, nevyhnutelným úkolem bude zajistit návrat našeho politického a právního systému k normálu a bránit koncept demokracie a svobody proti těm, kdo začnou říkat, v rámci extrémně pojaté předběžné opatrnosti před všemi možnými riziky by mohlo být lepší svobodu lidí drasticky omezit trvale.

5. Krize také odhalila, že žádný evropský superstát není a není ani na obzoru. Ukázalo se, že tato otázka, roky fascinující, rozdělující a tím paralyzující středopravý politický prostor, je v podstatě fiktivní. Když jde opravdu do tuhého, všechna řešení jsou národní, což je také jediný prostor, kde lze výjimečná opatření srozumitelně komunikovat lidem. Suverénem je národní stát. Evropská unie se v podstatě jen mohla připojit k již zavedeným opatřením suverénních států, aby si zachovala tvář. To však neznamená, že Evropská unie je zbytečná. Byla by obrovská chyba, kdyby někdo začal šířit tento dojem. Mimo jiné právě v časech ekonomických dopadů nynější krize budeme více než kdy jindy potřebovat globální sílu jednotného trhu Evropské unie. Navíc právě i v návaznosti na poučení ze současné koronavirové krize nepochybně zjistíme, že velké množství činností, které dává smysl v rámci Unie dělat společně. Dá to snad i proto úvahám, že možná naopak některé jiné činnosti typu politik mládeže a podobných spíše deklaratorních záležitostí prostě v celoevropském měřítku nutné nejsou. Jak národní stát, tak i Evropská unie si budou muset lépe srovnat priority.

Jiří Nantl

lídr krajské kandidátky ODS v Jihomoravském kraji
expert ODS pro výzkum a inovace