Je lepší mít pod kontrolou evidované zbraně a jejich držitele, než zákazy aktivovat nekontrolovaný nárůst nelegálních zbraní
(Ekonomický deník) Ekonomický deník bude v následujících týdnech přinášet profily odborných mluvčích politických subjektů, kteří mají šanci se po podzimních volbách dostat do Poslanecké sněmovny. Věnovat se budeme klíčovým resortům. Dnes přinášíme anketní rozhovor s odborným mluvčím ODS pro ministerstvo vnitra, hejtmanem Královéhradeckého kraje a senátorem, Martinem Červíčkem.
Můžete nastínit svoje hlavní vize pro následující volební období?
Vzhledem ke své předchozí profesi, kdy jsem dvacet šest let sloužil této zemi v uniformě Policie ČR, a to zpravidla v manažerských pozicích včetně té nejvyšší, si troufám tvrdit, že mám kompetentní představu o tom, jaké jsou základní pilíře tohoto resortu, a jaké podmínky je třeba naplnit, aby plnily svou funkci pro odpovídající zajištění vnitřní ani vnější bezpečnosti naší země.
Potřebujeme funkční, odborně a kompetentně řízené ministerstvo vnitra s odpovědností za vnitřní bezpečnost a za fungující digitalizovanou a odbyrokratizovanou veřejnou správu, která bude schopna komplexně zajistit veřejnou službu občanům svého státu. Nezbytné je stabilizovat bezpečnostní a zpravodajské prostředí. Ministerstvo vnitra musí být při rozhodování vlády v bezpečnostních otázkách lídrem.
Můžete nastínit, jaké legislativní úkoly primárně resort podle vás čekají?
Je třeba řešit zejména tyto oblasti a body:
Ústavní zákon o bezpečnosti ČR – zákon z r. 1998 se musí modifikovat s ohledem na bezpečnostní situaci, která vyžaduje spolupráci mezi jednotlivými bezpečnostními a zpravodajskými složkami.
Dále je to kompetenční zákon – resp. ministerstvo vnitra se musí začít aktivně angažovat ve všech činnostech a úkolech z tohoto zákona vyplývajících.
Potřebujeme novelizovat nebo rekodifikovat krizové zákony a přizpůsobit legislativu typově novým hrozbám, jejichž řešení není ještě popsáno a legislativně ukotveno. Definovat, kdo co bude řešit, jak a s jakou kompetencí a odpovědností….
V neposlední řadě je to nastavení jednoznačných legislativních podmínek a zjednodušení průběhu řízení ne/udělení povolení k pobytu a kontrola pobytu cizinců. Nejde pouze o nelegální migraci, patří sem i problémy s vyhoštěním občanů EU i udělování pracovních víz cizincům.
Můžete popsat, jaké problémy podle vás resort nejvíce tíží? A jaké řešení pro tyto problémy přinášíte vy?
Pozornost si žádá i řešení kompetencí, odpovědností a byrokratického alibismu ministerstva vnitra, který určuje (a v současnosti v mnohých ohledech spíše komplikuje) chod státní samosprávy.
Stát musí lidem zajistit bezpečnost! K zajištění vnitřní bezpečnosti naší země je ale v prvé řadě nezbytné vytvoření Bezpečnostní strategie, která bude základním dokumentem bezpečnostní politiky České republiky. Bude to dlouhodobý plán k dosažení cíle, bude obsahovat kontrolní kritéria (udržitelnost, proveditelnost, vhodnost), bude průběžně vyhodnocována, bude vyvozována odpovědnost vůči jednotlivým představitelům bezpečnostního a zpravodajského prostředí a kompetentních ministrů.
Aktualizace rizik
V rámci tvorby nové Bezpečnostní strategie České republiky je nutné zpracovat a průběžně aktualizovat – bezpečnostní rizika, očekávané problémy a přípravu na jejich zvládnutí a pojmenovat strategická rizika s ohledem na střednědobý vývoj – mezi něž patří např.: zabezpečení kritické infrastruktury, migrace, terorismus, extrémismus, kyberkriminalita, životní prostředí (včetně problematiky voda – sucho, povodně, potravinová bezpečnost apod.)
Dále je nutné zabývat se organizační strukturou, neboť doposud ne/sjednocuje jednotlivé odbory napříč (odbor azylové a migrační politiky, bezpečnostní a právní odbory versus IT úseky včetně bezpečnosti informačních sítí), či v neposlední řadě odbory zajišťující veřejnou správu (evidence, volby…).
V rámci krizového řízení je nutné stanovit jednoznačnou působnost a odpovědnost pro ministerstvo vnitra a složky IZS. Je nezbytné rozšířit typové plány v kontextu nových hrozeb (např. hackers, epidemie)
Jak vnímáte budoucí vývoj bezpečnostních rizik a schopnost ČR jim čelit? Máme tím na mysli nelegální migraci, kyberkriminalitu, organizovaný zločin jako celek (jeho nové formy). Ale například i problematiku držení zbraní, atp.
Funkční systém pro vnitřní bezpečnost je třeba připravovat nyní – v době relativního bezpečí se zaměřením na potencionální nové hrozby v bezpečnostní situaci, kdy je zcela nepochybné, že ČR se bude potýkat ve střednědobém horizontu s problémy v oblasti kyberkriminality, organizovaného zločinu a nelegální migraci. K tomu potřebujeme především spolehlivou a výkonnou policii – resp. celý Integrovaný záchranný systém (Hasičský záchranný sbor, Zdravotnická záchranná služba) a ostatní bezpečnostní sbory (Vězeňská služba, Celní správa).
Ale také funkční a spolupracující zpravodajské služby a kompetentní vládu v oblasti bezpečnosti, přičemž lídrem má být ministerstvo vnitra.
Ve vztahu k hybridním hrozbám (zajištění voleb, informačních systémů…) – jsou ministerstvo obrany, zpravodajské služby, a NÚKIB, kdy jsou vykonavateli obrany proti těmto hrozbám. Je třeba ale popsat její standardy, a to je především v kompetenci ministerstva vnitra, které bude odpovědné i za potřebnou součinnost s policií.
Z pohledu celoevropské bezpečnosti lze říci, že bezpečnost Evropy začíná a končí se schopností jednotlivých států zajistit svou vnitřní bezpečnost a na otevřené vzájemné spolupráci.
K tomu potřebujeme národní bezpečnostní strategii a participace na té mezinárodní, zaměřit se na současné hrozby v rámci Evropy, zajistit účast český expertů v evropských a jiných nadnárodních bezpečnostních agenturách, abychom nebyli jenom pasivními příjemci evropských nařízení a směrnic, ale aktivními diskutéry. Vnímejme předpokládané změny a možná rizika, reagujme na ně a buďme aktivní při spoluvytváření celoevropské bezpečnostní strategie.
Rozhovor vyšel na serveru Ekonomický deník.
hejtman Královéhradeckého kraje
senátor PČR
expert ODS pro bezpečnost
člen výkonné rady ODS