Otázky Václava Moravce Speciál z Jihomoravského kraje

2. října 2012
Otázky Václava Moravce Speciál z Jihomoravského kraje

Hostem předvolebního diskusního pořadu ČT Otázky Václava Moravce z Brna byl lídr jihomoravské krajské kandidátky ODS Jiří Crha.

Václav MORAVEC, moderátor:


Před vámi diváky a voliči tedy už sedí šestice, která má ambice z pozice hejtmanky či hejtmana řídit v příštích 4 letech Jihomoravský kraj. Dobrý večer, dámo a pánové vítejte, hezký dobrý večer. 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Dobrý večer. 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Dobrý večer. 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Dobrý večer. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


Dobrý večer. 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Dobrý večer. 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Dobrý večer. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Před každými volbami se nás snaží politici přesvědčit, že jsou ti praví, kteří budou nejlépe spravovat obec, kraj či republiku. Tady na jihu Moravy máme oproti těm předchozím předvolebním diskusím jedinečnou možnost vrátit se o 4 roky zpět, protože jsme tady před krajskými volbami byli. Padala tady tehdy před 4 lety mnohá slova, také mnoho slibů, jeden z nich si připomeneme. To například, když tehdejší lídr občanskýchdemokratů Milan Venclík říkal, že půjde pěšky z Brna do Vídně, pokud na začátku roku 2013 nebude dálniční spojení mezi Brnem a Vídní. Podívejme se na ta slova. 

Milan VENCLÍK, lídr stranické kandidátky /ODS/ /9. říjen 2008/: 


Za předpokladu, že bude dále fungovat současná Vláda České republiky, tak jsem přesvědčen, že dálnice bude postavena do roku 2013. Ano, v případě, že by byla splněna ta podmínka, kterou jsem říkal, tak potom jsem připraven tak, jak už jsem to řekl v předkole jít pěšky do Vídně. 

Václav MORAVEC, moderátor /9. říjen 2008/: 


Vy jste ale. 

Vojtěch ADAM, lídr stranické kandidátky /KSČM/ /9. říjen 2008/: 


My považujeme R52 v této trase, jak jsme ji diskutovali, to znamená Brno - Mikulov A5 Vídeň za tak důležitou, že tady na tomto místě dávám veřejný slib, že když nebude tato silnice do roku 2013, tak půjdu s Milanem Venclíkem pěšky do Vídně. 

Stanislav JURÁNEK, lídr stranické kandidátky /9. říjen 2008/: 


Jednoznačně ten pochod v tom roce 2013 by byl pochodem zastupitelů, kteří hlasují pro Jihomoravský kraj, protože 62 z 65 zastupitelů Jihomoravského kraje tuto myšlenku už dávno přijalo za svou a udělají všechno pro to, aby ukázali, že toto je to nejsprávnější řešení. 

Michal HAŠEK, lídr stranické kandidátky /ČSSD/ /9. říjen 2008/: 


Já neudělám Milanovi Venclíkovi to, že bych vyhlásil už teď dopředu turistický pochod Brno - Vídeň v roce 2013, to skutečně ne. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Byl už tehdy skeptický před 4 lety dnešní hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Sliby se slibují a stavby váznou. Logicky tedy otázka, začněme u lídra komunistů Vojtěcha Adama. Tak už jste domluveni s Milanem Venclíkem, že se půjde na Vídeň? 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Sliby se mají plnit, já bych jenom řekl, že se přece jenom za ty 4 roky něco změnilo. Milan Venclík je po operaci kyčle, já teda toho taky moc nenachodím, nicméně... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Se z toho chcete hodně rychle vymluvit. 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Ne, ne, ne, vůbec ne. Nicméně ve svém slibu slibuji něco analogického a to určitě uděláme. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ne, počkejte, to znamená, že tím vy chcete tu Vídeň oddálit? Já bych šel s vámi. To bych si užil. 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


No já myslím, že když máte kolo, tak byste to určitě zvládl, pane redaktore. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A tak jdete tedy? Chystáte se na to? 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Chystáme se, jistě. Se svým cyklistickým oddílem Cykles perfecta pod patronací Alfonse Muchy v podstatě to vzal ovančický rodák, Alfons Mucha je patronem našeho cyklistického oddílu, takže do Vídně pojedeme, takže vás vezmeme s sebou. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Takže jste ustoupili z pěší túry na kole. 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Já si myslím, že je to korektní říct, protože já do té Vídně už bych asi nedošel. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A Stanislave Juránku, vy jste říkal, že by tam mělo jít celé zastupitelstvo, pokud v roce 2013 nebude to dálniční spojení mezi Brnem a Vídní. Bude to tedy váš závazek jako možno nového hejtmana, že jedno z prvních zasedání zastupitelstva bude ve Vídni? 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Tak já jsem přesvědčený o tom, že jihomoravský… 

Václav MORAVEC, moderátor:


Že to dojdete. 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Jihomoravský kraj se musí rozšiřovat nějakým vhodným způsobem, uvnitř České republiky by to neprošlo přes parlament, tak si myslím, že cestou obsadíme dolní Rakousko a připojíme ho k Jihomoravskému kraji, protože jsme zcela jednoznačně významnější kraj, takže jsem naprosto přesvědčen, že tam půjdeme a půjdeme tam, doufám, že všichni. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A vy jste počítal před těmi 4 lety, že opravdu za ty 4 roky to dálniční spojení kompletní dálniční spojení. 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Byl tam, byl tam jasný příslib tehdejší vlády a tady se chci zastat nepřítomného kolegu Venclíka, který říkal, bude-li takto nějaká vláda, bude-li tato vláda této věci příznivě nakloněna. Ukázalo se. 

Václav MORAVEC, moderátor:


On tehdy mluvil o Topolánkově vládě. Ta sice padla, byla tady Fischerova úřednická vláda, nicméně i dál vládnou občanští demokraté a mají nejsilnější slovo ve vládě. Dá se to tedy považovat za nesplněný slib Občanské demokratické strany, Jiří Crho? 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Tak jak se mohou všichni podívat na naši kandidátku, my ji máme obměněnou a my. 

Václav MORAVEC, moderátor:


To znamená, ať si jde Venclík sám. 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


A my. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Protože ať si to odchodí. Vy nám tady slíbíte něco nového a pak nový lídr za 4 roky pak řekne, ať vy si jdete jinam zase. 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Ne, my určitě slibovat nebudeme. My slibujeme realistické sliby, a vzhledem k tomu, že vlastně není schválen ani územní plán kraje, tak je vidět, že to, co minulí lídři slibovali, tak bylo nereálné dle mého názoru. 

Václav MORAVEC, moderátor:


My v tomto okamžiku tedy jdeme i k prvnímu dorazu z publika, protože se začne ptát publikum a tím prvním dotazem manažer Petr Gabriel. Hezký dobrý večer, vítejte. 

Petr GABRIEL, manažer: 


Dobrý večer, vážená dámo, vážení pánové. Kraj je správcem a je zodpovědný za silnice 2. a 3. třídy. Já sám patřím k těm vašim spoluobčanům, kteří se dennodenně kodrcají desítky kilometrů do Brna za prací ať již vlastními auty nebo hromadnou dopravou a rád bych od vás slyšel, co můžete realisticky a srozumitelně svým spoluobčanům slíbit tak, aby si přestali ničit svá osobní auta, aby si veřejní dopravci přestali ničit své zánovní autobusy na silnicích, které jsou mnohdy jenom vzpomínkou na kdysi dobré silnice. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ptá se tedy Petr Gabriel. Začněme dámou. Jana Drápalová, lídr Strany zelených. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


Já jsem v krajském zastupitelstvu byla od roku 2004 do roku 2008 a byla jsem členkou komise dopravy a vím, že tehdy se celá komise dopravy velmi intenzivně zabývala stavem silnic. Ta zanedbanost byla v řádech přes 12 miliard korun, tuším, a dokonce i první půjčka, kterou si Jihomoravský kraj bral, tak byla celá bezvýhradně použita právě na zlepšení stavu silnic 2. a 3. Třídy. Já osobně, já to osobně. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ale to mi teď teda vysvětlete, jestliže, jestliže teď Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje říká, že zhruba ze 4 tisíc kilometrů silnic tady v Jihomoravském kraji je polovina v havarijním stavu. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


Bohužel, bohužel ta, ani ta částka nestačila k tomu, aby se začal stav silnic zrychlovat nebo zlepšovat rychleji. Já sama to považuji za obrovskou prioritu. Dokonce bych řekla, že větší prioritu, než rychle dostavět dálnici do Vídně, protože na straně Moravy nevznikají žádné zácpy mezi Pohořelicemi a Mikulovem, ale jsou jiné dopravní priority, které my bychom jako Strana zelených určitě se snažili řešit rychle tak, aby to těm lidem pomohlo hned. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Když tedy říkáte a slibujete Petru Gabrielovi, že oprava těch. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


Snažili bychom se… 

Václav MORAVEC, moderátor:


Poloviny silnici v havarijním stavu by byla prioritou. Jaké konkrétní znění by bylo v koaliční smlouvě, popřípadě v programovém prohlášení, které byste sestavovala jako hejtmanka? 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


No, tak je to jednak o penězích, které se do té oblasti dají a jednak o efektivitě vynaložení těch peněz, takže bychom se zavázali. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Takže žádné konkrétní věci mi neřeknete, závazek. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně kandidátky /SZ/:


Zavázali bychom se, že bychom se snažili zvýšit tu částku, teď nechci říkat z jakých zdrojů, protože já jako starostka městské části vím, že máte nějaký balík peněz a vždycky záleží na tom, na co je přidělíme a vždycky se ty peníze musí najít na ty věci, které jsou důležité a některé jiné méně důležité se prostě financovat nebudou. Takže touto cestou bychom hledali i větší množství peněz na opravu na těch silnic 2. a 3. třídy, na opravu havarijních mostů. Snažili bychom se získat i peníze z vnějších zdrojů a rozhodně bychom to dělali co nejdřív, protože ta dálnice na Vídeň, jak bylo řečeno, není ani v územním plánu. Rychle udělat územní plán, to už všichni víme, že to není správná cesta. Územní plán se musí udělat hlavně dobře. 

Václav MORAVEC, moderátor:


My budeme ten územní, my ten územní plán budeme probírat. Jane Vitulo, odpověď. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


Ano, ano. Pak jsem chtěla říct, že silnice namalované na papíře ještě nikdy nikomu nepomohly a že je potřeba urychleně spravit ty stávající silnice, po kterých lidé každodenně jezdí. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ostatně na to se ptal divák a záleží na něm, nechť si udělá názor, nakolik jste byla konkrétní v odpovědi. Jan Vitula. 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Tak ona ta dálnice na Vídeň nám žádné prostředky neušetří, protože by se stavěla z jiných zdrojů. To nejsou krajské prostředky. My bychom pracovali s tím, že bychom napřed sestavili jasný harmonogram a seřadili silnice podle priorit, protože ono je samozřejmě špatné, když je velmi problematická silnice mezi Horní a Dolní, kde projede jedno auto denně, ale je důležité spravovat především ty silnice, kde je velká zátěž. Čili seřadit podle priorit. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A z těch 4 tisíc kilometrů silnic, které spravuje kraj, tak kolik by bylo v těch prioritách kilometrů? 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Ne, to seřadíte od vrchu dolů, to znamená od toho, co je nejvíc problematické. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ale já předpokládám, že už máte seřazené, protože. 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


To si myslím, že tak úplně není, protože se spravují silnice velmi, ale spravují se silnice velmi různorodě. Podívejte se u Jinešovic kolem golfového areálu, kde je zcela zjevně, jako to není rozhodně něco, co by bylo tak zatížené. V každém případě, v každém případě ono je to také o tom, kde vzít na to zdroje. My jsme toho názoru, že jestliže kraj ročně rozdává přes 700 milionů korun na dotacích jiným organizacím, tak tam je podle mě dostatečný zdroj na to, abychom posouvali prostředky i do správy silnic. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Odpověď Stanislava Juránka. 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Tady toto nemohu naprosto souhlasit s tím, že by tady nebyl systém. Ten systém zde je nastavený, stavili ho. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Promiňte, přesto polovina, přesto polovina silnic je v havarijním stavu. 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Tady je důležité si říct, že my jsme tadyhle použili prostředky z Evropské unie, použili jsme je velké míře, to znamená, skutečně jsme se na to už v tuto chvíli zaměřili. 2 miliardy korun nejsou málo. To není věc, kterou bychom mohli slíbit do příštího volebního období, protože nevíme, jestli se nám podaří získat tolik dotací z Evropské unie. Proto nám nezbývá, než se podívat na prvním místě na to, co věci ohrožuje a to ze dvou hledisek. Jednak z hlediska provozu těch silnic, to znamená tam je jednoznačné, že musíme se teď zaměřit na mosty, které máme na cestách. Ta druhá záležitost se potom týká těch silnic, ve kterých máme potřeby, co se týká integrované dopravy. Tento systém je ale nastavený, máme neustále pořadník akcí, které jsou takto nachystány. Je to kontrolováno všemi členy, kteří jsou v dopravní komisi a jsem přesvědčený, že to tak bude pokračovat i dále. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Můžete mi říci, kdy by se mohl výrazně snížit počet silnic tady v Jihomoravském kraji, který je v havarijním stavu, to znamená, že bych vám řekl, kdy bude pouze čtvrtina, dejme tomu? 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Původní, původní zadlužení v roce 2001 bylo spočítáno na 20 miliard, vy jste se tady sám zmínil o takovém mezičísle, které mluvilo o 12 miliardách, to znamená, můžeme říct, že jsme se dostali zhruba do necelé poloviny, do nějakých 40 % té nutné opravy, kterou tady na tom musíme provést. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Musíme tedy počkat dalších 10 let, Michale Hašku, než ty silnice přestanou být v havarijním stavu? 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Já doufám, že nikoli. Jenom na margo toho, co říkali kolegové. Já souhlasím s tím, že za prvé musí být k dispozici finanční zdroje. Já připomenu, že v regionálním operačním programu je ještě k dispozici v tomto období ještě téměř jedna a třičtvrtě miliardy a my počítáme s tím, že v příštím roce začne 16 velkých silničních projektů. Vedle toho je to o penězích na údržbu silniční sítě. Při těch 4 tisících kilometrů každý, kdo tady slíbí, že za 4 roky opraví polovinu té sítě, je populista. To bychom tady museli narazit kromě moravských naftových dolů skutečně na bohaté prameny ropy, abychom takovou možnost měli. Navíc musím říct, že je špatně nastaveno financování z centrálního rozpočtu pro financování silniční sítě. Kraje převzaly v roce 2000 a Stanislav Juránek to dobře ví, ty silnice ve špatném stavu, s ohromným vnitřním dluhem a bohužel z centrální úrovně do regionálních rozpočtů na tu dopravu v tomto slova smyslu nejde ani koruna. Navíc centrální vlády v posledních dvou letech snížily rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který také pomáhal regionům o téměř 50 %. Po jižní Moravě. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Kde máte jistotu, že pokud budou předčasné volby, vyhrají je sociální demokraté, že by tato politika nepokračovala? 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Já jsem přesvědčen o tom, že investice do infrastruktury v době hospodářské krize je významné prorůstové opatření, které může pomoci jak regionální, tak národní ekonomice. Ale vrátím se zpátky. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Kolik byste tedy dal v příštím, v příštím roce kolik byste dal na rekonstrukci těch poničených silnic? 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Je to jasné. Já mohu říci, že v příštím roce už jsou připraveny projekty za jedna a třičtvrtě miliardy korun z evropských fondů z regionálních operačních programů. To jsou ty, které nám chce současná vláda vzít a chce znovu rozhodovat v Praze namísto toho, aby si regiony určovaly svoje priority tady doma. To považuji za vážnou chybu. A připomínám, že třeba operační program Doprava na ministerstvu dopravy teď přijde o 15 miliard korun, které budeme muset pravděpodobně vrátit do Bruselu. My 2 roky jako hejtmani navrhujeme vládě, aby ty peníze, které neumí vyčerpat, centrální ministerstva přesunuly do regionů a tady já vidím stále ještě možnost až do roku 2014 jednat s Bruselem, aby ty nevyčerpané peníze z centrální úrovně přešly do regionů, a my jsme je mohli použít například na silniční síť. Promiňte, ještě jedna věta o té efektivitě. V posledních dvou letech, dámy a pánové, na výběrových řízeních, které jsou zcela transparentní a otevřené, na silniční stavby dosahuje Jihomoravský kraj průměrné úspory mezi 30 a 35 %. Toto kdyby dokázal stát, Ředitelství silnice a dálnic na velkých miliardových zakázkách, myslím, že by ta situace byla hned lepší. 

Václav MORAVEC, moderátor:
Velmi stručně nesouhlasná reakce Jana Vituly z TOP 09. 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:

 

Já musím říct, že samozřejmě přesun prostředků ROP je úplně scestná myšlenka. Já chápu, že v Ústí a ve středních Čechách by měli radost, ale tudy cesta nevede. Tam je potřeba... 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Vy je radši vrátíte do Bruselu, než abyste je dali krajům, kolego. 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Takhle, to Ústí vrací 3,5 miliardy, takže... 

Václav MORAVEC, moderátor:


No, zatím ještě ne. 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Ale ta procenta tam vycházejí úplně jinak. 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


My jsme se přeci zcela jednoznačně shodli na tom, že dopravu podpoříme, ale protože jsme se zaměřili právě na tu dopravu s evropských fondů, tak jsme získali náskok proti ostatním krajům. 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Zatím z toho stavíme penziony. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ještě než dostane slovo Jiří Crha z Občanské demokratické strany, aby také zodpověděl společně s Vojtěchem Adamem z KSČM tu otázku tazatele, první otázku našeho diváka, tak se podívejme na to, kdo v současnosti vládne Jihomoravskému kraji, taková malá osvěta. Počet zastupitelů v kraji se řídí počtem obyvatel. Letošní předvolební diskuze jsme už vysílali z menších krajů, která mají 45členná zastupitelstva, pak ze středně velkých, kde je mandátů 55 a jen tři největší kraje České republiky mají podle zákona 65 členů zastupitelstva. Jihomoravský kraj je prvním z nich. Minulé krajské volby vyhrála v Jihomoravském kraji sociální demokracie, skoro 35% voličských hlasů jí vyneslo 26 křesel v zastupitelstvu. Druzí lidovci si připsali téměř 24% hlasů a tedy i 18 zastupitelů. Třetí skončila ODS s asi 16% a 11 zastupitelskými mandáty. V zastupitelstvu zasedají ještě komunisté, před 4 lety získali 10 křesel, měli něco přes 14 % hlasů. Po volbách i tady uzavřela sociální demokracie velkou koalici s občanskými demokraty, jenže po dvou letech spoluvlády se toto spojenectví rozpadlo. Sociální demokraté se tedy dohodli na nové spolupráci s KDU-ČSL. Ta má teď dva náměstky, hejtmana a 3 radní. Jiří Crho, odpověď na tu otázku Petra Gabriela. 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Tak, to co zde zaznělo jako dotaz, trápí určitě všechny občany Jihomoravského kraje, protože silniční síť opravdu není v dobrém stavu. Nebudu hovořit o prostředcích z ROP, tak jak uvedl pan poslanec Hašek, že vláda chce tyto prostředky přesunout na centrální úroveň. Já se ani nedivím, když vidíme, jak efektivně jsou ty prostředky z úrovně krajů oranžových hejtmanů čerpány. Máme... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Podívejme se ale také na to, jak se čerpá i na centrální úrovni. Nevím, jestli zrovna přesun na centrální úroveň... 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Ano, já dokončím ještě k těm silnicím. Děkuji. Co se týká těch vlastních oprav silnic. Za poslední 3 roky na kraji Správa a údržba silnic dostala na údržbu o 500 milionů korun méně, než dostávala v minulosti, což samozřejmě se také musí projevit ve stavu silnic a každopádně je potřeba změnit strukturu rozpočtu a do dopravy na tyto investice a opravy přidat. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A o kolik byste přidal a z čeho byste tedy, konkrétní číslo po vás chci. O kolik by se zvýšil počet prostředků nebo počet peněz, balík peněz na rekonstrukce zanedbané, infrastruktury v Jihomoravském kraji a na úkor čeho? 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Tak minimálně o 250 milionů korun. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ročně? 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Ano. 

Václav MORAVEC, moderátor:


To byste navýšil, o čtvrt miliardy. 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Jeden zdroj by byl, pustili bychom konkurenci na železnici, kde předpokládáme, že bychom ušetřili 150 milionů korun. Dále... 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:

 
To nejde v tomhle volebním období. 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Pane kolego, nechte mě domluvit. Dále otázka optimalizace školství. V letošním roce, v roce 2012 byla v kapitole školství poprvé částka 107 milionů korun, náklady na přímé vzdělávání, to znamená platy učitelů a pomůcky, což jsou finance, které by měly jít z ministerstva školství, a dále bychom se podívali na dotace, protože spousta dotací je, je rozdělována podle zvláštního klíče, možná podle toho kde jaký starosta z jaké politické strany je. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ještě odpověď Vojtěcha Adama, pak budou reagovat náměstek hejtmana Stanislav Juránek. 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Já bych tu odpověď snad doplnil, už bych se nezmínil o financování, protože už toho bylo řečeno skutečně dost. 

Václav MORAVEC, moderátor:


No, ale záleží, na čem vy byste se shodl s vašimi a co byste prosazoval, kdybyste byl hejtmanem? 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Rozhodně bych se shodl s panem současným hejtmanem Haškem a s panem náměstkem Juránkem, protože jsme v zastupitelstvu a celou tuto záležitost jsme projednávali. Ale já bych doplnil dotaz pana tazatele v tom smyslu, že je třeba, aby se nezapomnělo taky na rekonstrukce silnic II. a III. tříd přímo v obcích a městech, po rekonstrukcích vodohospodářský infrastruktury, která masově probíhá v Jihomoravském kraji, protože je to docela katastrofální stav. Města jsou úplně neprůjezdná, konkrétně jsem starostou Ivančic, mluvím za Ivančice například, ale těch měst je celá řada. Tak i v tomto smyslu je potřeba věnovat pozornost rekonstrukci silnic II. a III. třídy, abychom tu síť dali dohromady. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Odpovídal tedy Vojtěch Adam, lídr KSČM. Nás zajímalo, jak se lidé na jihu Moravy dívají na to, co je trápí v souvislosti s infrastrukturou. Tady jsou data z výzkumu agentur STEM/MARK a SC&C pro Českou televizi. Obyvatel Jihomoravského kraje se sociologové z těchto agentur ptali, do kterého dopravního projektu by investovali přednostně? Dodejme, že jak bylo řečeno, kraj neinvestuje do těch centrálních staveb jako je rekonstrukce D1, i když i ta se odkládá, jak jste se dozvěděli z nedělních otázek od šéfa Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka. Největší podporu má právě kompletní oprava D1, 37% lidí si přeje její modernizaci, o které se právě rozhoduje na státní úrovni, respektive odkládá se. Takže další termín, březen příštího roku. Další prioritou jsou obchvaty měst, to trápí velké množství lidí v Jihomoravském kraji. 15% lidí si přeje investovat do městského okruhu v Brně. 23% by pak rádo vidělo obchvaty někdejších okresních měst, protože právě průjezd aut těmi městy zatěžuje lidi v těch městech. 9% voličů by směřovalo peníze do silnic na Znojemsku a 10% do železničního uzlu v Brně. Zbývajících 6% neví a nebo je jim problém lhostejný. Dodávám, že sociologické šetření agentur SC&C a STEM/MARK se uskutečnilo ve druhé polovině minulého týdne na tom reprezentativním vzorku více než tisícovky respondentů a průměrná statistická odchylka jsou +- 2 procentní body. Další otázka, která se právě týká stavu dopravní infrastruktury. Ptá se právník Jan Parma, hezký dobrý večer. 

Jan PARMA, právník: 


Dobrý večer. Já bych teda navázal na dané téma s trochu konkrétnějším dotazem. Dle mého názoru by kraj v mnohých případech mohl předcházet škodám na těchto, řekněme krajských silnicích svým více proaktivním přístupem. Uvedu dva příklady. V mém okolí v obci Sokolnice je podnikatelský záměr na vybudování úložiště odpadu o objemu cirka 620 tisíc tuna. Ty mají navézt cirka 21 tisíc kusů vysokotonážních nákladních automobilů. Úložiště bude dostupné právě z krajských silnic. Je tak zřejmé, že tyto silnice utrpí škodu, a to mnohdy i takové, které byly v posledních letech s pomocí kraje opravovány a to opakovaně. Druhým příkladem je obec Březina u Křtin, kde je zase jiný záměr, na těžbu vápence. Přitom přes samotnou obec Březina vede krajská silnice, která je již dnes v katastrofálním stavu. Otázka tedy zní, nemohu předjímat, jak dopadnou různá správní řízení ohledně těchto a podobných záměrů. Ale kraj jako samosprávný celek, neměl by přistupovat více aktivně v těchto řízeních tak, aby zabránil vzniku těchto škod? To znamená poškozování krajských silnic a řeknu, více řádně pečoval o svůj majetek? Děkuji. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Otázka, konkrétní otázka právníka Jana Parmy. Začněme odpovědí Vojtěcha Adama, lídra KSČM. 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Já si myslím, že je toto velice těžké, protože ty záměry pokud budou schváleny a silnice II. a III. třídy v majetku kraje jsou k tomu určeny, samozřejmě k dopravě. Tak samozřejmě kraj může vydat odbor dopravy nějaká určitá omezení, která by ošetřil návoz nebo prostě stavbu tady těchto zařízení. Nicméně já osobně si myslím, že není až v silách kraje těmto projektům a realizacím těchto projektů zabránit. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Jak si tedy... Chápu to správně, podle vašich slov, že kraj nemá dostatečné kompetence, aby si devastaci těch silnic, do kterých předtím investuje, tak aby si ji dostatečně ohlídal? 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


No, tak já si myslím, že si je ohlídat může. Nicméně ty kompetence v podstatě, řekl bych, že nemá. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Jan Vitula. 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Ono je to mírně jinak. Tam samozřejmě při povolování takovýchto akcí by si kraj mohl vyžádat, aby ty komunikace byly uvedeny do původního stavu. To lze. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A vy byste tak postupoval jako hejtman? A vnímáte tu otázku Jana Parmy jako relevantní dotaz? 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Takhle, tam já vím, že zrovna v těch Sokolnicích ten záměr je v tenhle okamžik u ledu na nějakou dobu, protože je to pozastavené, takže ono je otázka, jestli to vůbec bude běžet. Ale obecně, u jakýchkoliv podnikatelských záměrů, kdy dochází k poškození komunikací, by kraj k tomu měl samozřejmě přistupovat tak, že bude požadovat uvedení komunikací do původního stavu. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Odpověď Michala Haška, hejtmana. 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Tak, já musím říct, že problém je, že tam kde úředníci kraje postupují v takzvané přenesené působnosti, to znamená jménem státu, tak to rozhodování nemá žádnou vazbu na samosprávu, dokonce nesmí mít ze zákona. To znamená, to rozhodování je nezávislé a oni nemohou činit kroky, které by jakoby zvýhodnily kraj. Bohužel, je to paradox, ale je to tak. Čili kraj na jedné straně vlastní ty silnice, je správcem těch komunikací a investuje jako samospráva a na druhé straně se tady vydávají některá úřední stanoviska a povolení a tady ty věci na sebe nevidí. Nicméně, já tam vidím možnost. Jestliže dneska dochází k poškozování té krajské silniční sítě, ono je to i tím, jak nám kamióny objíždí dálnice a likvidují nám krajské komunikace a ničí kvalitu života v těch obcích a městech, které jsou kolem dálnic a rychlostních silnic. Tam to má řešení, to řešení opět dva roky nárokujeme a před námi asi kolegové nárokovali taky u centrální vlády. A to je možnost zavedení mýta na části krajských silnic pro nákladní vozy tak, abychom vrátili v podstatě tímhle tím způsobem znovu ty kamiony na dálnice. A dále systém dynamického vážení, který by znamenal, že přetížená vozidla samozřejmě pokud budou zkontrolována, zaplatí pokutu. Ta byla příjmem krajského rozpočtu a tyto peníze šly do obnovy té krajské infrastruktury. Poslední věta. My jsme také při zásadách územního rozvoje, o těch ještě budeme hovořit, schválili vznik kompenzačního fondu. Takzvaného Fondu rozvoje Jihomoravského kraje. Já myslím, že do budoucna všechny ty velké záměry, které budou součástí takovéto přípravy a projednávání by automaticky měly být doprovozeny také tím, zda bude takový investor například participovat do Fondu rozvoje kraje a bude jasné, kde bude nějaká finanční částka, která může být zpětně vrácená třeba do té krajské dopravní infrastruktury nebo na zlepšení podmínek životního prostředí. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Než dostanou slovo další lídři, Jane Parmo, vy jste chtěl něco podotknout? 

Jan PARMA, advokát: 


Já bych jenom zareagoval na pana hejtmana. Mně právě přijde, řeknu laciné, převést tu odpovědnost na tu státní správu, na to rozhodování správních orgánů. Tady jde o to, že ten kraj tam má v těch řízeních vystupovat také jako samosprávný celek a hájit své zájmy jako vlastníka. 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Ale to bez pochyby hájí. 

Jan PARMA, advokát: 


A o to jde. Aby hájil své zájmy, to znamená, bude poškozen majetek, aby tomu zabraňoval. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Stanislav Juránek. 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Já to velmi rád konkrétně doplním, protože znám situaci v obou dvou obcích, protože mám ten kraj poměrně projitý a chci říci, že zrovna ty příklady, které jste zvolil, nejsou příklady, které by nahrávaly té vaší myšlence. Protože, co se týká Sokolnic, v Sokolnicích byl opraven most, který tam byl. Tím se skutečně významným způsobem změnil prostor pro případné ježdění tohoto prostoru a z hlediska bezpečnosti se tam udělal kruhový objezd. To znamená, na základě těchto věcí se přistupovalo a Správa a údržba silnic přistupovala konkrétně v tomto případě, a to je ta samosprávná funkce, která jde přes ten, přes tu naši komisi. Konkrétně postupovala v této věci tak, aby tuto silnici připravila i na větší zatížení, alespoň v té části, kde se prováděly změny. Druhá věc je ta Březina. A tam chci upozornit, že ta situace není v tak desolátním stavu. Je odpovídající tomu, že je tam lom. To znamená, že ta situace se z tohoto hlediska nezhorší, jestliže, jestliže tam bude ta další investice. To znamená, tam chci jenom upozornit, že jsou mnohem horší případy, kde vám dám za pravdu a kde skutečně ta samosprávná funkce nefunguje, ale chci upozornit, že Jihomoravský kraj je skutečně dál v těchto věcech a snaží se když může, to podtrhuji, když může samosprávně do těchto věcí zasáhnout a pomoci, a pomáhá i podnikatelům. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Jiří Crha, lídr Občanských demokratů. Vaše odpověď. 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Takže jako účastník opravdu může sáhnout nebo se vyjádřit, ale je to minimální. Rozhoduje dopravní úřad v přenesené působnosti, to znamená to je rozhodnutí jménem státu, který delegoval na krajský úřad, případně na pověřený úřad. Takže jediná možnost je žádat kompenzace, pokud ty silnice budou nějak zničeny. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A odpověď na závěr lídryně Strany zelených. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


Já bych panu Parmovi chtěla odpovědět, že uvedl dva dobré příklady, které ukazují, že nefungují některé věci týkající se nejenom toho, že kraj by měl zastupovat sám sebe jako vlastníka komunikací a dost často se nejedná o jednorázové zničení komunikací, ale o jejich permanentní zátěž po realizaci každého záměru. Ale já jsem přesvědčena, že kraj by měl v těchto řízeních a rozhodováních o záměrech ať už úložišť nebo lomů, hájit i zájmy těch občanů těch obcí ve kterých, kteří budou přímo tím záměrem dotčení. A to se v procesu posuzování vlivu na životní prostředí a v dalších správních řízeních, která sice kraj přímo nevede jako samospráva, ale je v nich účastníkem, jako je dotčeným, kterým může dávat připomínky, námitky a všechny tyto vlivy škodlivé jak na svůj majetek, tak na zdraví obyvatel je potřeba, aby kraj pečlivě připomínkoval v těch. A to se týká i tady těch dvou záměrů. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Student Oldřich Florian bude dalším divákem a dalším tazatelem, který se tady šestice lídrů v Jihomoravském kraji zeptá. Pokračujeme právě v problematice dopravní infrastruktury. 

Oldřich FLORIAN, student: 


Dobrý večer, je známo, že v mnoha evropských státech je regionální železniční doprava poskytována soukromými dopravci. Nejen že kvalita služeb stoupá, ale také si lidé mohou více vybírat. Ale současné vedení kraje v roce 2009 prodloužilo o 10 let smlouvu bez výběrového řízení, smlouvu s monopolem České dráhy, i když konkurenční společnost nabízela ty samé služby, akorát o 150 milionů ročně levněji. Tedy za těch 10 let miliarda a půl. Chtěl bych se zeptat, jak se k problému nebo k tématu soukromých železničních dopravců staví jednotliví lídři? 

Václav MORAVEC, moderátor:


Tak, asi začněme u Michala Haška, protože vy jste i společně se Stanislavem Juránkem nesouhlasil, když tady Jiří Crha, lídr Občanských demokratů mluvil, že by ušetřil peníze právě na ony tendry týkající se železnice. Tak, vaše odpověď. 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Tak, děkuji. Tak, ta situace byla trošku jiná, než ji popisuje pan tazatel a já velmi rád tyhle záležitosti vysvětlím. Za prvé, jižní Morava je jediný kraj v České republice, který má kompletně integrovaný dopravní systém. To znamená, všech 673 měst a obcí má garantovánu veřejnou dopravu a já to považuji za velmi důležité z hlediska mobility pracovní síly, dojížďky do škol, za veřejnými službami a podobně. Je to kombinace vlakové a autobusové dopravy. Co se týká autobusů, tam běží tendry naprosto standardním způsobem. Zrovna v těchto měsících běží tendry na jednotlivé skupiny a tam si myslím, že jsme příkladem pro celou Českou republiku. Co se týká železniční dopravy, nemáte pravdu, že bychom v roce 2009 prodloužili Českým drahám smlouvu o 10 let. Oni totiž měly s Českými drahami Jihomoravský kraj až do roku 2014 a my jsme tím dodatkem smlouvy, který shodou okolností podepsal kolega Pospíšil za ODS, ta věc byla schválena v době koalice a ODS, tak jsme prodloužili tímto dodatkem smlouvu s Českými drahami o 5 let do roku 2019, ale zároveň jsme si vymohli v té smlouvě, že postupně můžeme otevřít železniční trh až na 65 % výkonu železniční dopravy. A to jsme jako první kraj v zemi teď postupně začali dělat. My už jsme v loňském roce vyhlásili první tendr asi na 20% objemu té železniční dopravy. Ten tendr v tuto chvíli běží, může se do něj přihlásit naprosto každý, včetně Radima Jančury a společnosti RegioJet, takže já věřím, že pokud bude mít tak kvalitní nabídku, tak samozřejmě přihlásí se do výběrového řízení a uspěje. A musím říct ještě druhou věc. V tom roce 2009 pan Jančura nenabídl kompletní obsluhu celé jihomoravské železnice, to znamená těch lukrativních i nelukrativních tratí. Víte, ono je hezké si vybrat ty tratě, kde jezdí hodně lidí a je zaručeno, že tam bude zisk. Ale veřejná doprava, to je přece o každé části kraje. A i o té železnici, která jako místní lokálka prostě za ten den neveze desetitisíce lidí... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ale kdybyste ... 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:

 
A přesto ji musí někdo zaplatit. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Kdybyste to tehdy vypsali, tak byste mohl říci, že Radim Jančura je ochoten si jenom vyzobávat, ale vy jste tehdy ty tendry... 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Žádný tendr vypsán nebyl a Radim Jančura se tedy nemohl hlásit do tendru, čili nemůže říkat, že nějaká nabídka... 

Václav MORAVEC, moderátor:


No ale vy totiž, promiňte, pane hejtmane... 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


... byla odmítnuta. 

Václav MORAVEC, moderátor:


... ale vy zase nemůžete říkat, že chtěl něco vyzobávat, když nebyl vypsán tendr. 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Ne podívejte, samozřejmě, že ano, pane Moravče. Já to vysvětlím. Kdyby pan Jančura přišel s komplexní nabídkou pro celý Jihomoravský kraj a převzal tu železniční obsluhu, tak samozřejmě pak by to byla nabídka, která šla porovnat. České dráhy obsluhují kompletně všechny tratě, ty výnosné i méně výnosné a pan Jančura chtěl obsluhovat jenom ty výnosné a samozřejmě je to o ekonomice té veřejné dopravy, nás to stojí ročně zhruba miliardu korun z krajského rozpočtu integrovaný dopravní systém, navíc tady bylo memorandum mezi všemi kraji a vládou o financování železniční dopravy, to teď pan Nečas popírá, to musím říct, že mě velmi mrzí a pan Kalousek ty peníze dokonce škrtá. Pro příští rok snad poprvé dostal rozum a ty peníze budou k dispozici, takže se nebudou muset rušit železniční trati... 

Václav MORAVEC, moderátor:


No, pokud budete dál tak kritizovat vládu, tak možná ještě škrtne... 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:

 
A proto memorandum... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ještě škrtne, Jan Vitula už říká, že škrtne za TOP 09 a Starosty... 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Pane Moravče, toto memorandum, které bylo základem toho postupu kraje, hlasovaly v krajském zastupitelstvu všechny politické kluby včetně Občanské demokratické strany, včetně komunistů, včetně lidovců a včetně sociálních demokratů. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Jan Vitula? 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Teď jsem právě chtěl říct, že ještě pár takových krajských smluv a Mirek Kalousek určitě ty peníze zase škrtne. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A odpověď, odpověď studentu Oldřichu... 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Ano, takhle, my jsme rozhodně pro to, aby se tam pouštěli soukromí dopravci, já bych k tomu jenom podotkl, tam tehdy v roce 2009 se nevypsalo to výběrové řízení, jak říkal pan Moravec správně a tím pádem nemůžeme absolutně my říct, že si pan Jančura chtěl něco vyzobat nebo, nebo nevyzobat. Já jsem s ním osobně komunikoval, on tvrdí, že to není pravda to, co říká tady Michal Hašek. Že je to tak, že prostě dával nabídku, nicméně tím, že nebylo vypsáno výběrové řízení, tak ani neměl důvod dávat nějakou komplexní nabídku. Takže my si dnes můžeme vykládat, co chceme. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Stanislav Juránek lídr lidovců? 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Já bych tady velmi rád zdůraznil, že jsme jediným krajem v České republice, který založil svůj integrovaný dopravní systém na železnici. My skutečně jsme jediní, kteří sváží pomocí autobusů do uzlů lidi a ti to potom v té páteřní, to znamená, v železniční síti fungují. Tedy toto je jedna z věcí, kde my jsme kritizovali, protože my jsme byli v té době v opozici tu smlouvu s Českými drahami, že jsme ji mohli nasmlouvat lépe, to je první věc. Ta druhá věc je, že pokud se chce vypsat výběrové řízení, musí se to rok dopředu před vypsáním výběrového řízení nahlásit do Bruselu, respektive musí to tam v řádných věstnících viset a musí to tam fungovat. My, když jsme vstupovali do koalice s ČSSD, dali jsme si tuto záležitost jako podmínku pro to, abychom mohli dva roky spolupracovat a sociální demokracie tuto podmínku splnila a my jsme tento, toto vypsání učinili. My jsme v tuto chvíli učinili na 18 % objemu železnice v Jihomoravském kraji, ale... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Kolik myslíte, že se z té miliardy podaří tím tendrem uspořit, jestliže tady lídr ODS Jiří... 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


To neumím říct, jenom chci říct, že můžeme, když se na tom shodneme a my pro to budeme zcela určitě, naplnit celých 55 %, ale zdůrazňuji, že je vždycky důležité myslet komplexně na integrovanou dopravu, která v tom prostoru je. To znamená, umím si to představit vždycky v určité ucelené části Jihomoravského kraje a pevně věřím, že tam potom získáme nejlepší možné ceny a že se ta situace na železnici u nás zlepší. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Odpověď Jany Drápalové, lídra Strany zelených? 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


Já jsem ráda, že pan Juránek hovoří o tom integrovaném systému veřejné dopravy jako o celku a že železnice je páteří veřejné dopravy v Jihomoravském kraji, to je nepochybné, ovšem nechápu potom, proč i Jihomoravský kraj podporuje odsun brněnského nádraží z centra Brna, který zhorší dostupnost veřejné dopravy pro cestující, prodlouží přestupní, zvýší počet přestupů, prodlouží jízdní doby a právě pro Jihomoravský kraj by mělo být zcela klíčové, aby to moderní nádraží bylo v té stávající v poloze v centru Brna, což Strana zelených... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Vraťte se ale, jestli můžete k těm, k těm tendrům na železnici a konkrétně k té otázce tazatele. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


...ano, ale i pro ty soukromé dopravce ta železnice bude zajímavá tehdy, když bude konkurenceschopná, protože pokud se tím odsunem nádraží ta železnice stane nezajímavá a lidé budou jezdit z regionu do Brna za prací autem, protože železnice je doveze někam, odkud to budou mít mnohem dál, bude jim to trvat delší dobu, tak to je o té komplexnosti. To je potřeba také... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Vy také slibujete ale vypsáním těch tendrů úspory, protože dokonce říkáte, že by důchodci nad 70 let měli mít jízdné v krajské dopravě zdarma a totéž dopravu dětí do 3 let. To znamená, kolik se tím ušetří těmi vypsáním... 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


My jsme pro to, aby i na železnici byli puštěni soukromí dopravci a ... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ptám se na tu úsporu. 

Jana DRÁPALOVÁ, lídryně krajské kandidátky SZ:


...odhaduje se, že to může být 100-150 milionů korun, ale co se týče toho našeho slibu, že by senioři nad 70 let a doprovod dětí do 3 let jezdili v integrovaném systému zdarma, tak to už funguje od roku 2007 v Brně, nepřineslo to žádné propady rozpočtu ani žádné velké problémy a proto si myslím, že to bez problémů může být zavedeno i na celém území Jihomoravského kraje. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Odpověď Jiřího Crhy z Občanské demokratické strany? 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Tak já musím reagovat, když tady padlo jméno pana Pospíšila z ODS a je tady chválen integrovaný dopravní systém, tak to byl právě tento radní, který ho zaváděl, nebo měl jej na starosti. Takže souhlasím opravdu, že je kvalitní. Co se týká tendru, ano... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Té kritiky, že za něj... 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


... co se týká tendru, opravdu nebyl vypsán a já se zeptám obou pánů, když tak, když tak prostě brojí za to, že je v pořádku, že nebyl vypsán a že tam jezdí pouze České dráhy, jestli by takovou smlouvu podepsali, kdyby to platili z vlastních peněz. To si myslím, že určitě ne. A v našem program je, že chceme pustit konkurenci na železnici v maximálním možném rozsahu. Tady padlo, že do roku 2019 to může být až 55 %, vlastně těch výkonů a pan Hašek zde řekl, že teda začínají připravovat tendr, nebo připravují tendr na 20 % výkonu. Tak se zeptám, proč nepřipravují na 55 % výkonu? Mám teda na mysli i to, že by se tam přidaly tratě elektrifikované, to znamená z Letovic do Křenovic přes Brno a dále z Tišnova do Břeclavi přes Brno. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Kdyby první krok, jeden z prvních kroků, který byste učinil jako hejtman, že byste vypsal všech 55 %, chápu to správně, když tady kladete otázku vašim politickým konkurentům? 

Jiří CRHA, lídr krajské kandidátky ODS:


Samozřejmě to má určité postupy, asi by to nemohlo být ze dne na den, ale určitě bychom vypsali tendr, vypsali co nejdříve tendr tak, jak to bude možné na všech 55 % výkonu. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Jenom jednou větou, Stanislave Juránku a Michale Hašku. 

Stanislav JURÁNEK, lídr krajské kandidátky KDU-ČSL:


Mám jenom jednu větu. To jsme kritizovali my v roce 2009, byla u toho ODS, konkrétně, měla to dokonce na starosti a ten tendr nevypsala. To znamená, já tomu nerozumím, proč tady teď v tuto chvíli toto má ODS jako číslo jedna. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Michal Hašek. 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Tak je to, je to velký názorový obrat, pan ředitel seděl na každé radě jako ředitel krajského úřadu, já jsem neslyšel od něj ani slovo, že by něco kritizoval, nebo že by úředníci krajského úřadu řekli, že to má být jinak, ale... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Třeba se vás báli. 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


... možná, tak koalice fungovala na principu spolupráce a pokud jedna z koaličních stran něco vetovala, tak to nebylo projednáno. Takže ODS v té době nic nevetovala, Občanská demokratická strana tuto záležitost dala na stůl prostřednictvím svého radního a celá koalice pro to hlasovala a pro to memorandum, jak jsem řekl, hlasovaly dokonce všechny strany zastupitelstvu. Jenom řeknu Jiřímu Crhovi, odpovím na tu otázku, proč těch 20 %. Je to úplně jednoduché. Protože vaše vláda, vaše vláda, pane kolego, lídře Občanské demokratické strany, naprosto znejistila systém financování ztráty regionální železniční dopravy. Vy jste popřeli to memorandum, které mělo krajům zajistit finance na ztrátu železniční dopravy do roku 2019 a za situace, kdy z roku na rok jako žebráci chodí žebrat hejtmani na ministerstvo financí a na ministerstvo dopravy, aby vůbec nějaké peníze do regionu přišly, na regionální železniční obsluhu, tak by bylo nezodpovědné a velmi hazardní, vypsat výběrové řízení na větší část těch železničních tratí, když není jasné, jakým způsobem budou ty věci financovány. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ukončeme to téma ještě odpovědí lídra KSČM Vojtěcha Adama. Tedy váš pohled na soukromé dopravce a jak byste postupoval, kdybyste byl hejtmanem? 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Já si myslím, že my nemáme vůbec žádný problém s vpuštěním konkurence na železnici za nastavených podmínek, které byly řečeny. Takže já si myslím, že toto je cesta do budoucnosti a je potřeba skutečně být velmi obezřetný tady v tomto, protože služby je potřeba zajistit. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Stavět se nebude, není plán. Jihomoravský kraj jako jediný z celé České republiky nemá platné zásady územního rozvoje. Klíčový dokument, který řeší umístění všech důležitých staveb, letos v červnu zrušil Nejvyšší správní soud. Vedení kraje míří se stížností k Ústavnímu soudu. Tady je reportáž Michala Šebely. 

Michal ŠEBELA, redaktor: 


Dálniční spojení na Svitavsko po trase takzvané Hitlerovy dálnice a do Rakouska přes Mikulov. Pro politiky jasná priorita, pro aktivisty nepřijatelná řešení. Dlouholetý spor rozetnul 21. června Nejvyšší správní soud a zásady územního rozvoje celé zrušil. Všech 14 obcí a 13 jednotlivců, kteří se na soud obrátili, zajásalo. Podle vedení kraje ale předčasně. Regionální zastupitelstvo totiž schválilo stížnost k nejvyšší justiční instanci, ve které postup Nejvyššího správního soudu napadá a žádá zrušení verdiktu. 

David MACEK, radní Jihomoravského kraje pro oblast územního plánování /KDU-ČSL/: 
Nejvyšší správní soud musel podle mého názoru spáchat právní harakiri, aby se vůbec mohl touto žalobou zabývat. Spočítá to v tom, že zatímco 13 krajů postupovalo podle stavebního zákona, Nejvyšší správní soud v otázce účinnosti řekl, není potřeba, podle stavebního zákona postupovat. To je neuvěřitelné. 

Michal ŠEBELA, redaktor: 


Nakolik jsou zásady územního rozvoje pro krajské politiky důležité, dokazuje fakt, že pro ústavní stížnost hlasovalo všech přítomných 60 zastupitelů a zastupitelek, nikdo nebyl proti, nikdo se nezdržel. 

Jiří KADRNKA, opoziční zastupitel a předseda Jihomoravské ODS:


Víc sil se dalo napřít do nějakého legitimního lobbingu pro to, aby se tady tento dokument ustál. Přece jenom tím, že jsme jediný kraj v České republice, kterému to neprošel, tak to ukazuje, že asi ještě něco dalo odvést. Ale teď jsme v situaci, která jiné řešení než ty ústavní stížnosti nemá. 

Vojtěch ADAM, opoziční zastupitel a starosta Ivančic /KSČM/: 


My to známe v podstatě i z města Ivančice, kdy nám pouze Nejvyšší správní soud kvůli naprosto, naprosté banalitě zrušil územní plán města. O všem musí rozhodovat zastupitelstvo, protože je to podle stavebního zákona je to poměrně mnohem složitější, všechno se zdržuje a komplikuje. 

Michal ŠEBELA, redaktor: 


Podle mluvčí Ústavního soudu je příliš brzy na to odhadovat, kdy se stížnost kraje dostane k projednání. Z Brna Michal Šebela, Česká televize. 

Václav MORAVEC, moderátor:


A to je ta klíčová otázka: co by mezi tím mělo dělat nové krajské zastupitelstvo s tím, že vlastně územní plán nemá? Mělo by čekat na rozhodnutí Ústavního soudu? Vojtěchu Adame, kdybyste byl hejtmanem, tak jak byste postupoval? 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Tak zásady územního rozvoje je nejzákladnější dokument rozvoje kraje, který má přímý vliv nejen na dopravní infrastrukturu, jak bylo řečeno, ale je také přímý vliv na zaměstnanost a nebo možnosti v zaměstnanosti v Jihomoravském kraji. Není třeba čekat, je třeba pracovat na tomto dokumentu neustále ... 

Václav MORAVEC, moderátor:


To znamená, že byste zpracovával ty sporné pasáže, které napadl Nejvyšší správní soud? 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


... tak Nejvyšší správní soud napadl kumulativní, špatné posouzení kumulativních a synergických vlivů, koridorů ovšem, protože to je podle mě naprostý nesmysl, protože koridory nelze hodnotit tímto způsobem, protože pouze vymezují čáru na ... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Ne, ptám se, co byste tedy dělal? To byste přepracovával celý ten územní ... 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Určitě ne, protože územní plán, zásady územního rozvoje, územní soud nenapadl, ty potvrdil, nicméně znovu nařídil znovu posoudit kumulativní a synergické vlivy koridoru budoucích dopravních staveb. Jinak koncept... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Kdy by tedy mohl, mohl být ten plán nový, opravený? 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Určitě nebude za rok, za rok bude dokument připraven ke schválení zastupitelstvu a tak do dvou let vidím jako reálný čas, aby... 

Václav MORAVEC, moderátor:


Do dvou let přepracovaný, přepracovaný dokument, pokud ... 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


...a schválený. 

Václav MORAVEC, moderátor:


... pokud Ústavní soud nevyhoví, to je tedy ... 

Vojtěch ADAM, lídr krajské kandidátky KSČM:


Přesně tak. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Jan Vitula, lídr TOP 09 a Starostů. 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Takhle, já se domnívám, že tam je problém v tom, že prostě soud něco rozhodl, my se teď můžeme odvolávat a stěžovat si na Ústavním soudu, ale musíme nutně a rychle pracovat na nové verzi zásad územního rozvoje. Tam prostě jsou chyby, to kumulativní posouzení neproběhlo. Já docela rozumím tomu, že ten soud prostě tohle napadá. Ona je tam celá řada jiných problémů v těch zásadách toho územního rozvoje, jak už tady bylo zmíněno třeba nádraží, odsunuté nádraží v centu. My si myslíme, to odsunuté nádraží má velkou řadu problémů, o kterých se tady nehovoří, prostě se to naplánuje. Když se podíváte dolů na R52, je otázka, zda je pravdu potřeba budovat komunikace, dvě dálnice, pár kilometrů od sebe, když... 

Václav MORAVEC, moderátor:


A kdy myslíte, že by tedy kraj, na tom se tady shodujete s lídrem KSČM, kdyby kraj mohl mít ten nový, řekněme krajský územní plán? 

Jan VITULA, lídr krajské kandidátky TOP 09 a Starostové:


Já se domnívám, že ty dva roky je reálná doba. 

Václav MORAVEC, moderátor:


Do, do dvou let by se to dalo stihnout. Michale Hašku, vy jste říkal, že by do konce září měl mít kraj vyčísleny náklady, které zrušení zásad územního rozvoje Nejvyšším správním soudem přineslo. Zatím jsem nečetl, že byste ty náklady zveřejnil. Proč je zatím nemáte? 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


Tak, pane Moravče, vy jste znám tím, že vždycky z vašeho pořadu chcete nějakou exkluzivní informaci. Potěším vás... 

Václav MORAVEC, moderátor:


To jste si ji schválně tady schovával, až... 

Michal HAŠEK, lídr krajské kandidátky ČSSD:


... potěším vás i dnes tady z Brna ... 

Václav MORAVEC, moder

Ing. Bc. Jiří Crha

kandidát na hejtmana Jihomoravského kraje
člen místní rady
předseda oblastního sdružení
místopředseda regionálního sdružení
místostarosta