Co se děje v Praze, si další roky nemůžeme dovolit
(E15) Hlavní město podle šéfa pražské ODS Tomáše Portlíka doplácí na neprofesionalitu a neschopnost části současné koalice a některých radních. „Rozvoj Prahy už šest let stojí. Z jejího rozpočtu, který se zvyšuje, se stále více peněz projídá," říká opoziční politik s tím, že kdyby rada ANO, ČSSD a Trojkoalice skončila, přineslo by to jen pozitiva.
ODS se dubnovou kampaní snažila ukázat na to, že Praha nefunguje. Problémy ale byly i v minulosti, například s několikrát propadlým tunelem Blanka. V čem je situace oproti dřívějšku jiná?
Blanka se propadla, protože se něco dělalo. Dnes se vedení Prahy řídí rčením, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Má to ale svoje rizika. Když se nic nedělá, může začít město padat jeho obyvatelům na hlavu. Zhroutí se Trojská lávka nebo po Libeňském mostě musejí začít jezdit tramvaje krokem. Největší rozdíl vidím v tom, že za ODS se stavělo. A kromě toho, že jsme měli výsledky, se dodržovala rozpočtová kázeň. Přestože v uplynulých šesti letech rozpočty rostou, stále více se projídají.
Dřívější pražská rada ale také nebyla dvakrát úspěšná. Exprimátor Bohuslav Svoboda za ODS, o němž se spekuluje jako o lídrovi vaší strany v podzimních komunálních volbách, se soustředil hlavně na šedé stranické struktury. Souhlasíte, že se toho příliš neudělalo?
Pan Svoboda vedl dvě bitvy. Řešil identitu pražské ODS a pak své odvolání, což byl následek jeho střetu s některými našimi bývalými členy. Po něm nastoupil Tomáš Hudeček s heslem Vracíme vám Prahu. Jak to dopadlo, víme všichni. Pan Hudeček se vrátil do Ostravy.
Co považujete za největší problém města?
Určitě je to doprava. Pražská rada je natolik silná, nakolik silný je její nejslabší článek, kterým jsou zelení. Pokud má tato strana na starosti územní rozvoj a radní Petr Dolínek navíc dopravu, dříve či později musela nastat katastrofa. Například v délce stavebních řízení je Česko na stopětašedesátém místě ze stopětaosmdesáti porovnávaných zemí. I u brownfieldů trvají změny územního plánu sedm nebo osm let.
A otázka rozpočtu, který bobtná, aniž se staví?
Současná koalice na magistrátu pokračuje v tom, co začala předchozí Hudečkova – absolutně porušuje pravidla rozpočtové kázně. Zejména v posledních čtyřech letech se zvyšuje podíl běžných výdajů, tedy toho, co město projí a spotřebuje, na úkor prostředků, které přijímá. Dnes je to okolo osmdesáti procent rozpočtu. Největší riziko je v tom, že pokud se tento negativní trend okamžitě nezastaví, nebudou už skoro žádné peníze na investice.
Letos je rozpočet Prahy necelých šedesát miliard korun. Kolik má neproinvestovaných peněz?
Z plánovaných investic se v posledních letech neutratilo přes pětadvacet miliard. Z toho je zřejmé, že město si něco naplánuje, ale není schopné to realizovat.
Primátorka Adriana Krnáčová se hájí tím, že za zpoždění projektů může špatný stavební zákon.
Zákony jsou vždy nějaké, asi nikdy je nelze označit za ideální. Že by mohly být lepší a bylo by pak lépe, je asi věčné téma. ODS si nikdy na zákony nestěžovala. Podařilo se nám dokončit část obchvatu ze Zbraslavi k Ruzyni. A postavili jsme tunel Blanka, který nemá svým vedením pod městskou památkovou rezervací v Evropě obdobu. Nemyslím si tedy, že neúspěchy je třeba alibisticky svádět na zákony. Musím konat bez ohledu na to, jestli jsou špatné nebo dobré.
Dala by ODS přednost pražskému okruhu, nebo metru D? Ptám se proto, že šéf Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč tvrdí, že na tyto stavby nelze čerpat evropské dotace, takže podle něj nebude možné je realizovat současně.
Nedávali bychom žádné z nich přednost a začali okamžitě s přípravou projektové dokumentace jak u okruhu, tak u metra. Jde o to co nejrychleji začít. To ale neznamená, že se musí stavět paralelně. Navíc bychom stejně jako v minulosti požadovali po státu, aby minimálně na dokončení okruhu přispěl. Nebude sloužit jen Pražanům, takže nemůže být hrazen výhradně z rozpočtu města. Nedovedu si představit, že by se na okruh a metro nenalezly peníze. Jsou to tak důležité projekty, že by si na ně Praha v případě nutnosti mohla částečně půjčit.
Souhlasíte s názorem, že současná rada u obou infrastrukturních záměrů dělala alespoň něco?
Co se týče například výkupu pozemků, teprve dubnové zastupitelstvo projednalo obecný záměr, který vzalo na vědomí. Žádnou reálnou práci nebo výsledky u okruhu ani u metra nevidím. Myslím, že čtyři roky byly dost dlouhá doba na to, abychom byli dnes přinejmenším ve fázi těsně před schválením stavebního řízení. Rada ale dlouhou dobu zvažovala jakousi regionální variantu, kdy přenášela problém na jednotlivé městské části. To se nepovedlo, takže jsme na začátku.
V posledních týdnech se debatuje o Libeňském mostě. Jak by vaše strana postupovala? Opravila by ho, nebo zbourala?
V první fázi je potřeba uklidnit emoce, kterých je kolem mostu příliš. Je to více politické než odborné téma. Pro ODS je nejdůležitější, aby byl průjezdný. Jestli bude nový nebo bude brán ohled na to, že je památkou, není v tuto chvíli důležité. Určitě bychom si vyžádali další posudky včetně kalkulace nákladů. Musí se také co nejrychleji začít s přípravou výstavby úplně nového mostu, který by spojoval Holešovice s Karlínem a odlehčil jak Libeňskému, tak Hlávkovu mostu.
Takže zatím nevíte, co byste dělali?
Slyšel jsem hodně politických proklamací, ale viděl málo kvalifi kovaných posudků. Výjimkou je jen zpráva Kloknerova ústavu ČVUT, kterou ale nepovažuji za definitivní. Chceme, aby se odborně posoudila možnost opravy mostu, která by se prováděla při jeho provozu. Osobně bych se nepřiklonil k tomu, aby se stavěl nějaký provizorní most, který by se časem zboural.
Rada chce most zbourat. Je to dobře, nebo špatně?
Její rozhodnutí není zcela definitivní, chce stanovisko Institutu plánování a rozvoje. Očekávám také podrobný audit od technické správy komunikací. Zatím je jen posudek na opravu mostu a hrubý nástřel ceny nového. Stále se ale neví, jak dlouho by oprava trvala a jestli by pak most vydržel dvacet let nebo dalších sto. Chci tyto věci vědět od odborníků, od mostařů, aby byly černé na bílém a s razítky. Rezolutní prohlášení typu most zachráníme nebo most zbouráme jsou dost nezodpovědná.
Zdá se, že Libeňský most možná zbourá pražskou koalici. Co by to přineslo?
Role opozice nespočívá v tom všechno kritizovat. Pro nás nejsou důležité nějaké posty, ale to, abychom dokázali se současným molochem pohnout dopředu a přestalo projídání rozpočtu. Pokud by se koalice rozpadla, ODS je připravena využít několik měsíců do voleb k tomu, aby se konečně začalo něco dělat. Mimo jiné jde o odblokování investic v městských částech. Myslím, že Pražané by konec svazku ANO, ČSSD a Trojkoalice nijak nepocítili, zejména pak v investičních akcích. Dopady by byly pozitivní.
Co byste podpořili?
Bude se připravovat rozpočet na příští rok. Bylo by správné, aby garnitura, která přijde po volbách, už nehospodařila tak jako ta nynější. Určitě bychom chtěli zastavit růst běžných výdajů. Další prioritou je rychlé posunutí změn územního plánu, přinejmenším u brownfi eldů. A také bychom podpořili kroky, které by zjednodušily stavební povolování u vnějšího i vnitřního okruhu.
Kdy vaše strana představí kandidáta na primátora? Bude to Alexandra Udženija, nebo Bohuslav Svoboda?
Čekají nás stranické primárky. Uskuteční se nejprve v oblastních organizacích a pak v regionální. Jméno oznámíme začátkem června. Jak paní Udženija, tak pan Svoboda patří mezi horké favority. A je ještě jedno jméno, které ale nemohu prozradit. Nechci nikomu dávat polibky smrti.
Vy to nebudete?
Budu kandidovat do zastupitelstva, ale na devadesát procent ne na primátora. Myslím, že člověk má nejprve zvládnout jednu kapitolu a teprve pak se posunout k další.
Není tvář exprimátora Svobody už okoukaná?
Možná to tak může působit v mediálním světě. Stejně jako Alexandra Udženija má zkušenosti z vedení města, oba už něco dokázali. Nemusejí tvrdit, že sestaví týmy profesionálů, protože je na rozdíl od ostatních už mají. To je mimochodem největší nedostatek současných představitelů magistrátu.
Jaké šance má podle vás ve volbách iniciativa Jana Čižinského? Dokázali byste s ním nebo s ANO či Piráty spolupracovat?
Tomu, co někteří nazývají makání, říká ODS nepráce. U pana Čižinského je jedna věc, které moc nerozumím. Jeho iniciativa Praha sobě měla už v roce 2014 opravu Libeňského mostu ve volebním programu. Ještě v roce 2016 se všichni shodovali, že chtějí jeho rekonstrukci. A dnes je situace taková, že místo toho, aby se s mostem něco dělalo, tak se kvůli němu demonstruje, je z něj politikum. Není možné něco lidem slibovat a pak to neplnit. Takový politik je nepředvídatelný a podle všeho i nepracovitý. Na druhé straně si s výjimkou komunistů dovedu představit spolupráci úplně s kýmkoliv. A když nebude líný, bude to jedině dobře. To, co se děje v Praze posledních šest let, si už další čtyři roky nemůžeme dovolit.
Stávající roztříštěnost hlasů mezi více politických subjektů je značná. Lze vůbec po volbách sestavit funkční radu?
Současná koalice má v zastupitelstvu těsnou nadpoloviční většinu jednoho hlasu. Někteří politici ji proto vydírají. Dělají si vlastní PR na úkor Prahy, což blokuje její rozvoj. Chtěli bychom proto dosáhnout větší stability i za cenu složitějšího vyjednávání. ODS je už dost dlouhou dobu v opozici, a tak dospěla k určité pokoře.
Tomáš Portlík (40)
Absolvoval mediální studia na Fakultě sociálních věd UK, pak působil v soukromých i veřejných firmách. V pražské politice se pohybuje už od svých osmnácti let, v současnosti je místostarostou Prahy 9. Patří do okruhu exprimátora Bohuslava Svobody, v roce 2012 se podílel na jeho kampani. Vedl také kampaň pražské ODS v minulých volbách do Poslanecké sněmovny. Šéfem občanských demokratů v hlavním městě byl zvolen loni na podzim.
„Dnes se vedení Prahy řídí rčením, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Když se ale nic nedělá, může začít město padat jeho obyvatelům na hlavu. Požadovali bychom po státu, aby minimálně na dokončení okruhu přispěl, neboť nebude sloužit jen Pražanům.“
předseda RS ODS Praha