Zemědělci by se měli naučit surfovat
Že je to zvláštní titulek? Ani ne. Podle mě by se totiž měli svézt na vlně mediálního zájmu o kvalitu potravin.
Už nějakou dobu sleduji články a reportáže o (ne)kvalitě potravin v tuzemských řetězcích. A stále tak trochu postrádám právě razantní vystoupení českých zemědělců. Skupiny, která je obvykle vnímána, jako ti, kteří si stále stěžují – tu na počasí, tu na nízké dotace a slabou konkurenceschopnost. Právě oni by stávající situaci mohli a asi i měli využít k razantní sebepropagaci. Těžko si dokážu představit lepší situaci pro kampaň, které by přivedla spotřebitele ke kvalitní domácí produkci a pomohla jim „zatlačit“ na zpracovatele a obchodníky. Například srovnáním „levných“ dovozových potravin ze supermarketů a běžné tuzemské produkce. Pokud zemědělci běžně pláčou, že nedokážou konkurovat cenou levné a třeba i subvencované zahraniční produkci, musí to zkusit jinak. V tuhle chvíli se pro ně podle mě otevírá prostor a zákazníci jsou ochotni jim naslouchat. Pochopitelně vždy tu bude skupina lidí, která chce nebo bohužel musí nakupovat především levně. Okruh zákazníků, kteří se drží klasického hesla „nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levné věci“ se ale podle mě postupně rozšiřuje o ty, kteří myslí na své zdraví. Jde o to, podpořit trend, který vede k tomu, že si lidé uvědomí, že kvalitní potraviny jsou důležitější než třeba značkové oblečení. A že kvalitu mohou najít doma. Předesílám, že nejsem vyznavačem biokvality, mám na mysli běžnou tuzemskou produkci. Pokud chce tedy agrární komora nebo Ministerstvo zemědělství něco pro české farmáře a pěstitele udělat, mělo by jim pomoci svézt se na vlně zájmu o kvalitu toho, čím se krmíme. Pouhá propagace domácí výroby pochopitelně nestačí. Jsou tu obchodníci a zpracovatelé, hlavně velké řetězce, které tlačí na cenu a tedy i na kvalitu. Podpory by se dnes měli dočkat hlavně zodpovědní tuzemští zpracovatelé nebo producenti, kteří dokážou dostat své zboží k zákazníkovi „napřímo“.
předseda oblastního sdružení
krajský zastupitel