Proč je státní maturita tak drahá?

14. června 2012
Proč je státní maturita tak drahá?

Tuto otázku kladli novináři a veřejnost dnes již odvolanému řediteli Centra pro maturitní zkoušku (Cermat) Pavlu Zelenému a dalším odborníkům ze středních škol. Veřejnost si současnou podobu maturity srovnává s tím, jak se maturovala ještě v roce 2010 a dříve. Proto slyšíme zjednodušující soudy, srovnává se totiž nesrovnatelné.

Zůstane-li skladba částí maturity a úrovní v této podobě, bude maturita drahá i nadále. Důvody jsou nasnadě: mateřský jazyk a cizí jazyk mají tři části a dvě úrovně, ostatní předměty se skládají jako didaktický test. Maturita má však i druhou část – profilovou, čili školní.

U všech částí státní maturity je nutné zajištění bezpečnosti a objektivity, vše je třeba zdokumentovat vyplněním protokolů a další dokumentace. A protože si každý student může vybrat různé předměty a úrovně, je potřeba mnohem více termínů pro vykonání písemných a ústních částí zkoušky.  Ve všech diskusích se hovoří jen o nákladech Cermatu, ale málokdo připomene, jaké náklady nesou se státní maturitou školy. Nejde jen o tisk a vyplňování protokolů a celé dokumentace, jde zejména o práci a energii učitelů a v neposlední řadě také o motivaci studentů. Nedojde-li k zjednodušení tohoto modelu, bude státní maturita drahá i v budoucnu.

Výsledky maturitní zkoušky v roce 2012 však ukazují, že státní maturita má mnoho slabých míst – pedagogicky nezvládnutý rozsah testu z vyšší matematiky byl asi nejkřiklavějším příkladem. Po zveřejnění výsledků písemných testů z češtiny a cizích jazyků se v plné míře ukázal další problém – případy, kdy výborní žáci po tzv. objektivním ohodnocení neuspěli. Ne, že by taková věc nebyla možná, ale často se jednalo o neuznání jedné z části písemné práce, zkrátka student se „netrefil do formičky“.

Maturitní zkouška byla v naší zemi tradičně nazývána zkouškou dospělosti. Studenti v tomto věku už mívají dobré znalosti a umí vyjádřit svůj názor. A to bylo vždy nejvíce znát v písemných maturitních zkouškách v českém, případně i cizím jazyce. Student musel vždy dodržet zadání, postupy a strukturu textu, ale mohl vždy ukázat, že o věcech přemýšlí jako svébytná osobnost. Současná formálnost státní maturity je proto drahá a troufám si říci, že škodlivá kvůli své unifikovanosti.

 

 

Jana Cipínová

V Českém Krumlově 8. června 2012

Mgr., Bc. Jana Cipínová

členka strany
místopředsedkyně oblastního sdružení
místostarostka

Štítky: školství