Most Závodu míru, zbraslavský most aneb most Vladimíra Tvrzníka

15. září 2022
Most Závodu míru, zbraslavský most aneb most Vladimíra Tvrzníka

(SPOLEČNĚ PRO ZBRASLAV) Na Zbraslavi se nachází mnoho významných staveb. O historii jedné z nich se doteď moc nemluvilo, ačkoli tvoří dominantu naší městské části. S mostem Závodu míru se pojí také zajímavý život jeho autora inženýra Vladimíra Tvrzníka, na kterého by historická paměť Zbraslavi, stejně jako na most, neměla zapomenout.

Název tohoto mostu vznikl u příležitosti konání Závodu míru, kdy tento kdysi populární mezinárodní cyklistický závod v roce 1964 poprvé a naposledy zavítal na Zbraslav. Most Závodu míru nahradil železný Zbraslavský most z roku 1896. Dočasně oba mosty dokonce stály vedle sebe, než se ten starý rozebral.

Stavba nového mostu započala v roce 1961 a byla dokončena o tři roky později. Jednalo se o první most, kdy mostní oblouky byly prováděny bez skruže, technologií samonosné výztuže z betonářské oceli. O deset let později byl podobnou technologií postaven most přes Ohři u Lokte. Oba mosty jsou vytvořeny technologií, kterou si nechal pod názvem „Systém B“ patentovat její autor – mostní inženýr Vladimír Tvrzník.

O Vladimíru Tvrzníkovi toho ví široká veřejnost poměrně málo, což je nepochybně škoda, jelikož jeho samotný osud, pestrý život a pracovní úspěchy by stály za zfilmování v celovečerním dokumentu. V zahraničí se inženýr Tvrzník proslavil zejména v Iráku, kde při svých opakovaných pobytech navrhoval nebo dohlížel na realizaci mnoha mostů po celé zemi. Je to například pět mostů přes zavodňovací kanály v Basře, obloukový most přes Tigris v Mosulu, most přes Eufrat ve Fallúdži a dva mosty přes řeku Garmat Ali na severním okraji Basry. Pravděpodobně nejznámějším je most Jadiryah přes řeku Tigris v jižní části Bagdádu, který zůstal zázračně stát i během druhé války v Iráku (2003–2011). Jadiryah je nadále považován za nejkrásnější most v Bagdádu. Za svého působení v Iráku Ing. Tvrzník s PZO POLYTECHNA umožnil získat zahraniční praxi několika stovkám českých a slovenských inženýrů.

V Iráku si Vladimír Tvrzník spolu s dalšími českými a slovenskými zaměstnanci Statní organizace pro výstavbu silnic a mostů (SORB) vydobyli pověst stavařské elity, které si zde náležitě vážili. I díky jejich práci má Česká republika v této zemi dobré jméno, na kterém může stavět vzájemné diplomatické a obchodní vztahy.

Mezi prvním a druhým pobytem v Iráku Vladimír Tvrzník založil a vybudoval úspěšný projektový ústav Pragoprojekt, později hlavní projektovou organizaci pro silnice a mosty tehdejší Správy pro dopravu MV. Ne náhodou jsou ve znaku Pragoprojektu dva mostní oblouky, které nápadně připomínají oblouky našeho zbraslavského mostu.

V důchodovém věku pokračoval pan Tvrzník ve své aktivní pracovní kariéře a působil jako špičkový odborník v oboru mostních staveb. Jako takový zasáhl mimo jiné také do soutěže na opravu Karlova mostu. Pod jeho vedením se nakonec prosadila a uskutečnila méně radikální oprava Karlova mostu, která zachovala pěší provoz. Za zmínku stojí kritický náhled Vladimíra Tvrzníka na nedaleký Lochkovský most, jenž nemá klasickou dělenou konstrukci umožňující udržet provoz i v době pozdější rekon­strukce.

Ale vraťme se ještě ke zbraslavskému mostu. Pro syna Vladimíra Tvrzníka, jenž je také stavební inženýr, představovala výstavba část jeho dětství. „S tátou jsem chodil na stavbu přikrývat nový beton plachtou. Postupem času mě brával na stavbu častěji, až se návštěvy staly pravidlem. Zbraslavský most byl pro tátu ten nejmilejší, možná i proto si koupil později nedalekou chatu ve Štěchovicích,“ vzpomíná syn Vladimír.

Zajímavá je historka z posledního dne stavebních prací. V době, kdy se měly přerušit spoje pomocné ocelové konstrukce na vrcholu mostních svařovaných obloukových nosníků a následně uvolnit, čímž se mělo aktivovat statické působení obou částí nosníků, se ozvala ohlušující rána rozléhající se daleko do okolí. Svářeč, jenž tuto práci prováděl, špatně vyhodnotil situa­ci. V domnění, že se celý most hroutí, vylekaně odhodil svářecí techniku do vody a sám za ní skočil. Všechno samozřejmě dobře dopadlo. Obloukový most, úžasně zapadající do okolní krajiny, přežil i povodně v letech 2002 a 2012 a dělá radost místním i nadále.

Vladimír Tvrzník zemřel po krátké nemoci v roce 2015 v 91 letech, kdy byl ještě pořád pracovně aktivní. Stavební inženýr Tvrzník dal Zbraslavi most, na který jsou zbraslavští občané právem hrdí, a patří mu zaslouženě náš respekt. Jsou-li mostní inženýři považováni za šlechtu stavebních inženýrů, pak můžeme na inženýra Tvrzníka vzpomínat jako na vévodu tohoto stavu. Možná by i proto stálo za úvahu otevřít debatu o změně názvu této naší dominanty.

MUDr. Ing. David Macků

(s přispěním Ing. Jaromíra Kačeny a Ing. Vladimíra Tvrzníka ml.)

MUDr. David Macků

předseda MS ODS Zbraslav
zastupitel MČ Praha - Zbraslav