Doprava mě bude zajímat dál, říká Michal Kortyš

12. září 2024
Doprava mě bude zajímat dál, říká Michal Kortyš

(Bulvár) Řadu let měl náměstek hejtmana Michal Kortyš na starosti opravy a výstavbu silnic v Pardubickém kraji. V jeho gesci ale byla i dopravní obslužnost, což je autobusová i regionální železniční doprava. Do krajských voleb kandiduje na nevolitelné, padesáté pozici. Dopravě se ale chce věnovat dál, a to v Senátu, kam kandiduje na Svitavsku.

Velký posun pro dopravu v Pardubickém kraji přináší dálnice D35. Několik úseků už je otevřených, další se staví, a to kraj zatěžuje. Co chcete pro obyvatele zasažených oblastí dělat?

Jako senátor jsem absolvoval desítky jednání s inženýry, občany, spolky i ministry dopravy, a i nadále chci mít informace o tom, jak stavba pokračuje. Do roku 2027 by dálnice měla být z velké části hotová. Svitavsko, Litomyšlsko, ale i Moravskotřebovsko čekají těžké časy – dověci pravní zácpy a poničené silnice. Ale vydržíme to. Musíme. Po dokončení se našemu regionu výrazně uleví a zlepší se napojení na zbytek republiky. Chci dohlédnout na to, aby se dodržely dohody a sliby. Pokud se vyskytne jakýkoliv problém, budu jednat. Názornou ukázkou je letošní jednání s ekology ze Šumperka, kteří měli problém s trasou u Litomyšle. Jako jeden z vyjednavačů jsem pomohl k odblokování výstavby D35.

Krajské silnice trpí kvůli návozu materiálu na stavbu dálnice. Může senátor nějak pomoci, aby stát uvolnil více peněz na opravy?

Ministr dopravy Martin Kupka – napůl v žertu, napůl vážně – říká, že když mě vidí, tak už radši utíká. Protože ví, že ho budu upozorňovat na stav našich silnic a že by stát měl přispět na opravu úseků poničených výstavbou dálnice. Protože senátor má i vládě říkat nepříjemné a bojovat za své spoluobčany. Bez ohledu na to, z jaké je strany. Pokud mandát obhájím, budu i nadále členům vlády připomínat jejich závazky – poškození silnic vzniklé výstavbou D35 jde za státem a musí přispět na opravy. I nadále za nimi budu jezdit, jako jsem to dělal poslední roky, s fotkami rozbitých silnic a ve spolupráci s Pardubickým krajem hledat priority pro nutné opravy.

Problémem je také velké množství kamionů, které často jezdí po silnicích, které na takovou zátěž nejsou stavěné. Jde s tím něco dělat?

Vážím si práce řidičů, je to těžká práce. Jsou pořád na cestách, pod tlakem a vděku se moc nedočkají. Ale chápu i obyvatele obcí, kterým kolem domů jezdí dálkové kamiony – trápí je hluk, zplodiny, bojí se o sebe i své blízké. Proto je nutné, aby kamiony v našem regionu jezdily hlavně po silnicích I. a II. třídy a v některých případech jim zakázat zkratky přes vesnice, kde na to nejsou stavěné silnice. Senátor se může účastnit se jednání mezi obcemi, Ředitelstvím silnic a dálnic, Pardubickým krajem a policií. Omezení průjezdu kamionů není sci-fi. Díky dobré spolupráci se nám to podařilo například v Mikulči, Kukli a Javorníku na Svitavsku. A na stole mám další žádosti občanů o omezení tranzitu.

V Senátu se zabýváte energetikou. Jaký je váš názor na obnovitelné zdroje?

Máme skvělé a tradiční podniky, ale sami jim škodíme nesmyslnými ekologickými normami, které zvyšují cenu energií. Podporuji některé myšlenky z Green Dealu a souhlasím, že musíme myslet na budoucnost planety. Ale nesmíme si přitom zničit vlastní průmysl! Proto podporuji větrné a solární elektrárny, ale jen tam, kde mají smysl, a bez dotací, které křiví trh. Těší mě, že dostavíme další bloky v Temelíně a Dukovanech. To je správná cesta. Já bych rád do budoucna podporoval atom, vítr, slunce, vodu – všechny zdroje, kterými můžeme nejenom ekologicky, ale i ekonomicky smysluplně zajistit naši energetickou soběstačnost. A nalézt kompromis mezi přáními občanů a firem, které staví energetickou infrastrukturu.

Michal Kortyš

senátor PČR
náměstek hejtmana Pardubického kraje