Připomínky k návrhové části Plánu mobility

27. dubna 2017
Připomínky k návrhové části Plánu mobility

Plán mobility pro město Brno je plný nedostatků. Bez zapracování připomínek ODS Brno-město bude tento plán kontraproduktivní.

V návaznosti na veřejné projednání návrhové části Plánu mobility, jehož se naši zástupci účastnili, předkládáme tímto ve stanovené lhůtě následující připomínky:

Plán mobility vychází z vize, že v roce 2050 bude ve městě Brně žít o cca 100 000 více obyvatel než nyní.

Zároveň strategie počítá mimo jiné s tím, že se sníží počet domácností vlastnících automobil (do roku 2050 o 40%) a že podíl dopravy cyklistické a pěší mnohem výrazně stoupne na úkor dopravy AID (automobilové individuální dopravy).

Jsme přesvědčeni o tom, že není možné preferovat jednu skupinu obyvatel, kteří využívají určitý druh dopravy, před ostatními, naopak je primárním úkolem města vytvářet ideální podmínky pro možnost využít všech druhů dopravy, včetně dopravy automobilové.

Z tohoto důvodu žádáme o zapracování našich připomínek do daného dokumentu, jedná se o následující připomínky:

1. Zohlednit zvyšující se demografickou křivku obyvatel. Počet starších osob ve městě Brně bude stále vyšší, nepředpokládáme, že budou využívat v tak velkém množství dopravu cyklistickou a pěší.

2. Zohlednit, že při plánovaných výstavbách a rekonstrukcích stávajících komunikací musí být snaha zvyšovat počet parkovacích míst, nikoli je snižovat, jak jsme toho svědky například při plánované rekonstrukci ulice Štefánikova.

3. Doplnit záměr rozšíření městské hromadné dopravy do těch částí města Brna, v nichž je plánovaná masivní výstavba, jakož i do oblastí mimobrněnských, u nichž je však deklarována snaha o přidružení k městu Brnu.

4. Městská hromadná doprava, zejména kolejová ve dvou nejvíce frekventovaných uzlech (nádraží, Česká), je již dnes na hranici propustnosti (cca. 80 tramvajových souprav/za 1hodinu u zastávky nádraží).

Další zvýšení hromadné dopravy, pokud by vedlo v současné stopě, není možné. V Plánu mobility je třeba počítat s novou optimalizací MHD i vzhledem k bodu č. 3.

5. V případě, že by probíhala rekonstrukce nádraží ve stávající poloze a počítalo by se s variantou většího využívání městské hromadné dopravy, by doprava v tomto místě (zastávka Nádraží) totálně zkolabovala. Není možné, aby přestupní uzel Nádražní pojmul plánovanou větší kapacitu cestujících spojenou s rekonstrukcí nádraží ve stávající poloze.

Významné zvýšení využívání MHD na to není v tomto místě připraveno a připravit nelze.

6. V Plánu mobility není nikde navrženo variantní řešení dopravy v případě, že bude zvolena kterákoliv ze 3 variant modernizace vlakového nádraží, což bude mít významný vliv na navazující veškerou dopravu.

7. V Plánu mobility není nikde zahrnutý zvolený systém rezidentního parkovaní, který bude mít významný vliv na pohyb chodců a dopravních prostředků ve městě Brně.

Navržený systém tzv. Generelu statické dopravy, umístění P+R, P+K, atd., není v plánu zahrnutý.

8. V Plánu mobility absentuje plán na výstavbu parkovacích a garážových domů.