Premiér Petr Fiala slavnostně zahájil rozsáhlou modernizaci železničního uzlu Česká Třebová

(www.vlada.cz) Premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka v pondělí 3. března 2025 slavnostně zahájili modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Projekt počítá se zvýšením traťové rychlosti, rekonstrukcí nástupišť pro bezbariérový přístup, zlepšením komfortu a bezpečnosti cestujících či zkrácením jízdních dob. Celková přestavba by měla být hotova do konce roku 2031.
Celkovou přestavbou v České Třebové projdou jak koleje, které využívají osobní vlaky, tak i část určená pro nákladní dopravu. Uzel v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a také nejvýznamnější ve střední Evropě, denně jím projede až pět set vlaků. „Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády, proto mě těší, že pokračujeme v trendu zrychlování železnice, kterou vnímáme jako klíčovou pro přeměnu Česka v moderní zemi otevřenou novým výzvám a příležitostem. Nyní zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících," uvedl předseda vlády Petr Fiala.
O rozsahu prací svědčí fakt, že obnovou projde téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Stavbaři zmodernizují 173 výhybek a zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce přemostění, která zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí.
„Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí ze 60 na 80 km/h,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační systém. Zrekonstruují se všechna nástupiště včetně zastřešení, jejich zvýšení umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovou projde i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště.
Zhotoviteli prací jsou společnosti EUROVIA CZ; Chládek a Tintěra, Pardubice; STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují 19,5 mld. Kč. Realizace projektu byla schválena Evropskou unií ke spolufinancování z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Výše dotace může dosáhnout maximálně na zhruba 7 mld. Kč, což je historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
předseda vlády ČR
předseda ODS
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu