Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět D7 z Knovíze do Slaného
(www.mdcr.cz) Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět úsek dálnice D7 z Knovíze do Slaného ve Středočeském kraji. Cena prací na 6,6 kilometru dlouhé stavbě je podle smlouvy 1,5 miliardy Kč bez DPH, potrvají dva a půl roku. Cílem je přestavět silnici I/7 na dálnici se čtyřmi pruhy. Nový úsek naváže na hotových 17 kilometrů D7 z Prahy do Slaného. ŘSD teď staví všechny tři chybějící úseky středočeské části D7.
„Dnešním dnem jsme splnili náš slib, že do konce roku začneme stavět všechny středočeské úseky dálnice D7. Míříme k tomu, že celá dálnice D7 mezi Prahou a Louny bude hotová v roce 2027. Dálnice D7 je důležitou spojnicí Prahy s průmyslovou aglomerací kolem Loun a Chomutova, její dostavbou zlepšíme také spojení na Německo,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Nový dálniční úsek vznikne zčásti rozšířením silnice I/7, která bude fungovat jako pravá polovina dálnice. Levá polovina bude novostavba, tu chce ŘSD zprovoznit už v létě 2026. Součástí stavby budou čtyři mosty přímo na dálnici, z nichž nejdelší (264 metrů) překlene údolí Šternberského potoka. Další tři mosty ŘSD opraví. Stavba zahrne i dvě mimoúrovňové křižovatky a šest protihlukových stěn dlouhých dohromady 3,2 kilometru. ŘSD také rozšíří odpočívku vpravo u Netovic: počet míst pro osobní auta se zdvojnásobí na 42, u nákladních aut vzroste ze šesti na 22 míst. Nově tam bude moci parkovat i pět autobusů a sedm karavanů. Až bude tento úsek D7 hotový, rozšíří ŘSD i odpočívku Netovice vlevo.
„Na dnes zahájeném úseku vybudujeme i přeložky několika silnic II. a III. třídy. Kvůli stavbě dálnice bude nutné zbourat zahradní domek, který stojí v místě pilířů jednoho nového mostu, a také halu stavebnin. V říjnu jsme začali stavět úsek D7 mezi Slaným a Kutrovicemi, před několika dny pak část z Kutrovic do Panenského Týnce. Předpokládáme, že v roce 2027 už bude v provozu všech zbývajících 17 kilometrů středočeské části dálnice,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Úsek prozkoumali také archeologové. Našli pohřební sídliště ze starší doby bronzové, broušené sekery i keramiku. Objevili i hrob z doby laténské nebo středověké náušnice. K zajímavostem patří, že u Netovic vede trasa poddolovaným územím Studeněves, mezi obcemi Kvíc a Kutrovicemi pak ložiskem černého uhlí Slaný. Při geotechnickém průzkumu ŘSD lokalizovalo historickou hornickou činnost jako uhelné sloje a chodby, bylo proto potřeba zpevnit podloží budoucí dálnice.
Z dálnice D7 zbývá dostavět 24 kilometrů, v provozu je téměř 60 kilometrů. Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů. Cílem je, aby byla hotová do roku 2029. Její první úseky vznikly v 60. a 70. letech minulého století v návaznosti na stavbu Nového letiště v Ruzyni. Dálnice D7 je důležitá nejen jako tah pro mezinárodní dopravu, ale i jako spojení obyvatel středních a severních Čech s Prahou. Poblíž D7 jsou průmyslové zóny, kde pracují tisíce lidí.
D7 MÚK Knovíz – MÚK Slaný - západ
Hlavní trasa:
délka: 6620 m
počet stavebních objektů: 115
zhotovitel: SWIETELSKY stavební s.r.o. a HERKUL a.s.
cena stavby dle smlouvy: 1 535 955 519 Kč bez DPH
zahájení realizace: 12/2024
zprovoznění: 6/2027, levý jízdní pás 6/2026
délka stavby do zprovoznění: 29 měsíců
- Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 330,7 kilometru nových staveb. Jedná se o 264,1 km dálnic a 66,6 km silnic I. třídy.
- Ve výběrovém řízení se nachází dalších 97,9 km dálnic a silnic I. třídy.
- Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu