Události, komentáře: Vláda se rozhodla zrušit silniční daň a povinné přimíchávání biosložky do nafty
(ČT24) Politici i ekonomové v pořadu Události, komentáře diskutovali o dopadech extrémního růstu cen pohonných hmot. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) obhajoval kontrolu marže prodejců.
Vláda se rozhodla zrušit silniční daň a povinné přimíchávání biosložky do nafty. Navíc nechá zkontrolovat marže prodejců – zda nejsou nepřiměřené. Kabinet ke krokům přistoupil v reakci na růst cen pohonných hmot v posledních dnech.
Podle ministra dopravy Martina Kupky jsou opatření dobře promyšlená, zmínil sledování marže na úrovni každé čerpací stanice, aby nedocházelo ke spekulacím. „Pokud během jednoho dne, kdy nemohlo dojít k doplnění paliva za vyšší cenu v benzinové stanici, došlo k nárůstu o dvě koruny, tak samozřejmě každého napadne, že se tady dělo z důvodu spekulace nebo předběžné ochrany něco, co významně zkomplikovalo život lidem,“ uvedl.
Podle něj je zřejmé, že žádný stát v Evropě nebude mít dost peněz na to, aby dokázal „zabránit dopadům Putinovy války na peněženky lidí“.
Přepis debaty:
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Dětská nemocnice v Mariupolu se stala terčem ruského náletu. Podle tamních úřadů utrpělo zranění minimálně 17 lidí. Navzdory příslibu humanitárního koridoru přístav pořád čelí ostřelování. Od začátku invaze tam zemřelo 1170 lidí. Zároveň městu docházejí zásoby jídla. Podle odhadů radnice vydrží už jenom 3 dny.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
V tématu budeme ještě pokračovat, a to s Alenou Schillerovou, předsedkyní poslaneckého klubu ANO. Dobrý večer.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Dobrý večer, děkuji za pozvání.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A s ministrem dopravy z ODS Martinem Kupkou, místopředsedou strany, dobrý večer.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Dobrý večer.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Musím se vás zeptat, než se dostaneme k tomu našemu hlavnímu tématu, co říkáte tomu útoku na porodnici a dětskou nemocnici. Pane Kupko, je nějaká hranice, kterou Vladimir Putin uznává nebo neexistuje?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ne, ukazuje se, že neexistuje žádná hranice, tohle je čistý projev barbarství. A myslím, že to je také jasná odpověď pro všechny, kteří snad pochybovali o tom, čeho všeho je Putin schopen, tak tady to vidíme v přímém přenosu. A samozřejmě, že to je a je potřeba to jasně pojmenovat, válečný zločin. Vidí to celý svět a samozřejmě, že pro všechny ty další dny a týdny, to samozřejmě znamená další vyhrocení, ať už, co se týče sankcí, které mají směřovat proti Rusku, proti ruským podporovatelům Putinova režimu, tak to je jasná zpráva. Co to znamená i z té výpovědi, kterou jsme slyšeli od pana velvyslance, volání po bezletové zóně. Česká republika obrovskou pomocí zbraní, protiletadlových zbraní vlastně vytváří tu protiletadlovou, respektive tu bezletovou zónu, a to je cesta jak tomu pomoci, protože to všechno ostatní znamená, že pokud bychom chtěli reálně vynutit, pokud by chtělo NATO reálně vynutit bezletovou zónu, tak by to nutně znamenalo sestřelovat ruské stíhačky, a to je vlastně vstup do otevřeného válečného konfliktu a rozšíření té války logicky na celé území spojenců NATO.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Paní Schillerová, souhlasíte, že ta reakce Západu by měla být taková, jak říká pan Kupka nebo by měla být pragmatičtější, zdrženlivější?
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Určitě ne pragmatičtější, určitě ne zdrženlivější. A dokonce každým dnem a když jsem viděla tady ty záběry, samozřejmě neviděla jsem je až teď, tak je to něco nepředstavitelného. Já jsem ještě navíc žena, matka, babička, takže prostě to vnímám ještě o to senzitivněji.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Dívá se na to těžce?
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Dívá se na to velmi těžce. Prostě nám, ženám, každému, určitě nechci vůbec ani vás nějak teď snižovat. Je to něco příšerného. Skutečně se člověku hrnou slzy do očí. A já si říkám, jestli vyčerpal ten Západ úplně všechno? Já prostě tomu nerozumím, já samozřejmě nejsem žádný expert na válku a na tyto věci. Ale říkám si, že jsou ještě i v té ekonomické oblasti, že se dlouho váhalo, podle mě se musí ještě razantněji. A teď je otázka, jak říkal tady pan ministr, Putin se evidentně nezastaví před ničím a teď je otázka, jestli by se zastavil i třeba z hlediska území, jestli by mu stačilo dobytí Ukrajiny, jestli by mu… Vzpomeňme si, já to srovnám, je to velmi tvrdé, ale já si myslím, že to je případné, já to srovnám s Hitlerem, taky nás obětoval tehdy Západ, prostě Sudety se odevzdaly v zájmu míru, a byl mír? 6 let byla druhá světová válka. Čili tvrdě, já si prostě myslím, že tohle naprosto bez skulin, přesně tak. A otázka, jestli to bude stačit.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Teď půjdeme k tomu hlavnímu ekonomickému tématu. Vláda se rozhodla zrušit silniční daň a povinné přimíchávání biosložky do nafty. Navíc nechá zkontrolovat marže prodejců, jestli nejsou nepřiměřené. Kabinet k těmto krokům přistoupil v reakci na růst cen pohonných hmot v posledních dnech. Podle dat společnosti CCS zdražil Natural 95 průměrně na 45 Kč a 21 haléřů za litr. Nafta stojí přibližně o 2 Kč víc. Pane Kupko, zrušili jste silniční daň, zrušili jste povinnou biosložku. Stačí to? Není to třeba s tou biosložkou spíš takové šťouchnutí do Andreje Babiše?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ty kroky jsou opravdu dobře promyšlené, míří k tomu, abychom pomohli všem lidem, kteří v České republice potřebují cestovat, kteří potřebují jezdit. Samozřejmě sledujeme vývoj i v zahraničí, to je nezbytně nutné i pro ty naše kroky. Sledujeme také to, a jedna z klíčových informací dnešního dne je významný pokles ceny ropy na světových trzích, ze 136 USD za barel na 106 USD, a to se musí projevit v těch dalších dnech, a proto to sledování marže, a to dokonce opravdu do úrovně každé jednotlivé čerpací stanice, aby bylo jasné, zda se tu neodehrává to, čeho jsme svědky, a nad čím se každý musí podivovat, že během dne, kdy nepochybně nemohla k té čerpací stanici přijet cisterna s doplněním pohonných hmot, tak najednou rostla cena třeba o 2 Kč. Tak na to si posvítíme, ale spolu s tím spojujeme další kroky, které míří k opatřením, které mají vysoké administrativní náklady, jejich zrušením významně neoslabíme český stát a další možnou pomoc, ať už lidem v České republice, tak také té krizi, která nás čeká a uprchlíkům, to je potřeba vnímat samozřejmě jako jednu celistvou otázku. To, co se odehrává na Ukrajině, je opravdu Putinova válka proti našim hodnotám a proti bezpečnosti Evropy, a tady si troufnu tvrdit, že to, co naše vláda podniká, je s vědomím toho, že bojujeme v tomto směru s Putinem, bojujeme pro naše hodnoty a pro to, abychom dokázali tu krizi dobře zvládnout. Samozřejmě s významným postižením českých financí z toho předchozího období covidového a nehospodárného zacházení s tím rozpočtem.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Ono je jasné, že ta válka na všechny dopadne ekonomicky a já se od těch vašich velkých slov vrátím ještě k těm benzínovým pumpám, protože už šéf Státních hmotných rezerv Pavel Švagr apeloval na prodejce, aby si ty marže v této chvíli nezvyšovali uměle, vy tedy máte nějaké takové signály, že k tomu docházelo?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Myslím, že to viděl každý, pokud opravdu tak jak jsem zmiňoval, během jednoho dne, kdy nemohlo dojít k doplnění paliva za vyšší cenu v té benzínové stanici, došlo k nárůstu o 2 Kč, tak to samozřejmě každého napadne, že se tady dělo třeba z důvodu spekulací nebo předběžné ochrany. Něco, co významně zkomplikovalo život lidem, tak to, co chceme udělat…
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A máte pro to nějaké české pojmenování pro takovéto chování?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já vám spíš řeknu, co podnikneme pro to, aby se to nedělo, pokud tady ty pokusy byly v těch uplynulých dnech. A to je opravdu důrazná kontrola těch marží. Dnes proběhlo jednání na ministerstvu financí s petrolejářským průmyslem a samozřejmě s distributory pohonných hmot a ta dohoda na tom, že se ministerstvo financí zaměří právě na sledování těch marží, na to, aby nedocházelo ke spekulacím a třeba k tomu kroku je nezbytné. Zároveň ale zmíním jednu věc. Je úplně zřejmé, že žádný stát v Evropě nebude mít dost peněz na to, aby dokázal zabránit dopadům Putinovy války do peněženek všech lidí. To je situace, se kterou se budeme muset každý z nás vyrovnat. Je to pro každého z nás nová situace, ale řešení spočívá také v tom, že budeme vnímat, že projev naší solidarity není jenom to, že si připíchneme stužku na naše saka, ale že to zároveň bude znamenat smířit se s tím, že ten dopad opravdu se bude týkat každého z nás a že jsme schopni každý ovlivnit to, jak tu krizi zvládneme.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Paní předsedkyně, vy prosazujete spíš plošnou cestu, mimochodem podle premiéra Fialy toto dělají populisti, jak dnes řekl odpoledne, jste pro snížení DPH, spotřební daně, ale z vašeho pohledu zdražování nepochybně nekončí, tak není dobré nechat si v záloze ještě nějaké další možnosti, řekněme, nějaká zadní vrátka otevřená pro další postup?
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
A jiní populisté ruší EET, víte, takže to je ten úhel pohledu. K těm opatřením, teď budu já chvilku mluvit. Já k těm opatřením, silniční daň, proč ne, pomůže to živnostníkům, pomůže to podnikatelům, je to na všechna auta, která používají OSVČ a další podnikání do 12 tun, jak jsem četla, vlastně dneska v tiskové zprávě nebo slyšela v médiích. To nepomůže ale občanům, těm, kteří mně píší po stovkách, po tisících.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To není pravda.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Teď mluvím já, pane ministře, když dovolíte. Ta biosložka. Já jsem to studovala, protože na to nejsem žádný expert, takže jsem se radila i s našimi experty, a já jsem teda v šoku. Když vemu to, že vlastně to přimíchávání, já budu se snažit být co nejvíc neodborná. To přimíchávání se ruší vlastně jenom pro naftu, vydělá na tom, pokud si to nenechá ten distributor, já bych se mu teda divila, tak korunu, možná korunu něco podle výpočtu expertů, netýká se to vůbec benzínu, to možná nám pan ministr vysvětlí proč. Ale když jsem se podívala do střev toho návrhu, což na první pohled nepoznáte, pokud se o to nezajímáte, já jsem to taky nepoznala, tak vlastně to se musí změnit zákonem, zákonem o ochraně ovzduší. Ten samozřejmě musí projít nejdřív parlamentem a bude kolem toho nějaká debata. Ale já chci říct jednu věc, tam jsou 2 paragrafy, asi jste si toho nevšimli nebo prostě to je vidět, jak to vzniká horkou jehlou, on koneckonců váš ministr průmyslu a obchodu to ještě před dvěma dny…
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Můžeme dospět k meritu vaší odpovědi?
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Ano, k meritu věci je to, že to vlastně nepůjde. Ony tam jsou dva paragrafy, když jeden říká, podle kterého se přimíchává, budu velmi obecná a druhý říká, že se musí dodržovat nějaké povinné CO2, a když se nedodržuje, tam je těch 6 %, tak se musí vlastně přimíchávat, je to zapeklité, je to nepromyšlené, proto i váš ministr průmyslu a obchodu před dvěma dny to ještě kritizoval, teď jste mu to zřejmě asi vysvětlili, tak trošku couve, ale ne úplně moc, já se mu nedivím. Tady bych se ho zastala, ale ve finále, lidem to vůbec nepomůže, a s tímto se prosadilo 1 Kč.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A teď prosím nám vysvětlete, v čem to tedy pomůže obyčejnému člověku, který jezdí autem do práce, není podnikatel a paní ministryně tedy říká, že se ho to nedotýká. Vy nesouhlasíte.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Bývalá.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Promiňte, bývalá.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já paní předsedkyni rád z toho šoku vyvedu, a uvedu věci na pravou míru a teď zase budu chvíli mluvit já, protože tohle je důležité povědět. To znamená, že se opravdu sníží cena jednoho litru nafty až o 2 Kč, a to je důležitá zpráva.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Donutíte k tomu ty čerpadláře, aby skutečně se to na tom stojanu objevilo? -2 Kč?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Právě proto si paní předsedkyně protiřečila, protože tady předkládala svoje představy o tom, jak bude snižovat plošně DPH a spotřební daň, ale přece pokud opravdu se má projevit to snížení daně stejně jako v tomhle případě zákaz přimíchávání, respektive upuštění od přimíchávání biosložky, tak to znamená dohlédnout na to, aby se opravdu neodehrávalo to, že stejně distributoři a čerpací stanice to nepromítnou do těch cen, že zůstane u stejné výše. A ta kontrola těch marží, tak jak jsem o tom mluvil, na dnešním jednání s distributory, to je přesně ten krok, který míří k jádru pudla, a který míří k tomu, aby se to nedělo. A znovu zdůrazňuju, a veřejnost to už také bude vědět, dochází k významnému snížení ceny ropy na světových trzích. To se do toho musí projevit v okamžiku, kdy nebude docházet k manipulaci s tou marží a jejímu zbytečnému navyšování a tady míří ta vláda přesně po tom, co je potřeba udělat. V okamžiku, kdy budeme dělat kroky, které paní předsedkyně zmínila, no tak to může znamenat, že jenom zkomplikujeme třeba situaci do budoucna, kdy by mohlo dojít znovu k nějakému pohybu. Je to umělé, je to plošné, což vždycky generuje nějaké komplikace. A znamená to také mimo jiné to, že tu Putinovu válku a ten Putinův boj svým způsobem bude podporovat každý. Tak já za sebe říkám, že má smysl postupovat opravdu uvážlivými kroky, zabránit například tomu, aby docházelo k předzásobování motoristů a podobně.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A jenom od kdy tedy to začne fungovat, tento systém kontrol marží?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ten systém kontrol marží, dneska na něm padla dohoda, rozbíhá se to okamžitě, protože už s platností od 21. února budeme mít k dispozici data o tom, jak se ta cena pohybovala na jednotlivých čerpacích stanicích, a co je důležité, jak souvisí právě s pohybem ceny ropy na světových trzích, z čehož se samozřejmě cena i pohonných hmot nutně odvíjí.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Prosím, paní předsedkyně.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Paní redaktorko, víte, co je na tom nejpikantnější? Že pokud by se to i podařilo prosadit ta biosložka, já si teda myslím, že to je technicky neproveditelné, tak víte, čím se nahradí ta biosložka? Nahradí se ruskou ropou, protože my jsme závislí na ruské ropě asi o 60 %.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To není pravda.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Prosím, nechte mě domluvit. A když tam nebudete mít tu biosložku, která se tam přimíchává, tak tam půjde ropa, tam něco prostě jít musí. A na jedné straně ministr financí vyzývá lidi, ať méně jezdí a mně píší zhrození lidé, že pracují v lese, a vozí děti do školky a taky jezdí třeba zásobování a jezdí nemocnice a jezdí další, takže přestaneme jezdit, abychom nezvyšovali závislost na ruské ropě. A tady vlastně jste přímo přišli s návodem, pokud ho vůbec prosadíte, technicky, protože samozřejmě ještě tam je evropská směrnice, to není jenom náš výmysl, tak vlastně to nahradíte ruskou ropou. Takže to je úplně, nedává to smysl, ale pořád vracím se k tomu, lidem to nedá vůbec nic, to číslo, teda abych byla spravedlivá, pane ministře, tak do 8. 3. ten vliv byl 1,65, nechala jsem to spočítat experty, kteří tomu rozumí, na rozdíl ode mě.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Jednak se brzy ukáže, jak to opravdu s tím poklesem a s těmi kroky bude.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Určitě.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To je jedna důležitá zpráva.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Prosím vás o reakci na ruskou ropu.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ukázková demagogie, kterou jste předvedla. Samozřejmě že, a to je také důležitá zpráva pro veřejnost, naštěstí ropy i z jiných než ruských zdrojů je na světových trzích dost. A to doplnění pochopitelně je možné realizovat i z jiných zdrojů. A tady, prosím, nemaťte veřejnost, děláte si ostudu. Nám jde přece o to, abychom dokázali čelit těm současným hrozbám, abychom dokázali společnost spíše sjednocovat. Chápu, že si musíte odehrát svoji opoziční politiku, ale tady jde opravdu o víc než o to si sbírat falešně body.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
O lidi jde, jde především o ty lidi.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Což ale vy nepředvádíte, bohužel, ale velmi zoufale a trapně.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Právě, že bohužel nemáme tady… teď je hloupé se hádat na pozadí válečného konfliktu, ale lidem tento váš krok nijak nepomůže, těm normálním lidem, kteří chodí každý den do práce, to prostě nijak nepomůže.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To není pravda. Opakovaně jsem to prokázal a ty nejbližší dny jasně dají zapravdu tomu, že ty kroky byly efektivní a bude důležité sledovat opravdu i další vývoj ceny ropy, ekonomiky, situace v sousedních zemích. To, kam míří ta vláda, je zabránit opravdu zbytečným a velmi negativním turbulencím, například tomu, aby se z České republiky stala čerpací stanice tranzitní dopravy, to by opravdu nikomu by to neprospělo, v tomhle směru míříme mnohem víc na lidi než vaše demagogie. A budeme-li sledovat i všechny ty další dnešní kroky, o kterých vláda rozhodovala, tak je z nich patrné, že ta naše pozornost zaměřená jak na pomoc lidem v České republice, tak pochopitelně na pomoc těm, kteří utíkají před válkou, je jednoznačnou zprávou, že proti útokům Putina, proti jeho agresi jsme připraveni stát velmi pevně a s nezbytným odhodláním a také s lidskostí, kterou tahle situace vyžaduje.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Já bych od vás teď ráda slyšela, kdy se, když vám dám konkrétní příklad člověka z Frýdlantského výběžku, což je docela těžko dostupná oblast, jezdí do práce, občas potřebuje zajet ke specializovanému lékaři, občas si potřebuje dojet třeba do většího města na větší nákup, a dívá se na stojany pump tady v Česku, a pak se dívá za hranicemi v Polsku, a vidí tam rozdíl několika korun na litru, tak kdy se na ten stojan v Česku podívá a uvidí, protože klesla cena ropy, vy jste přijali opatření,
kdy ta cena spadne?
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já nejsem jasnovidec, ale z těch kroků, které jsem tady představil, já pevně doufám, že už v nejbližších dnech začne cena na těch totemech klesat. Ale nedělejme si iluzi, ani paní předsedkyně a nikdo by nedokázal mávnutím kouzelného proutku proměnit tu situaci na benzínových stanicích, stejně jako se to nedaří v Německu, ve Francii, v Dánsku. Ta situace je tam opravdu, co se týče výše cen, ne lepší, ale horší. Dnešní zprávy o tom, že například cena nafty stojí 2-2,20 eura, tak to je přece také pro nás důležitý ukazatel, podle kterého se musíme řídit. A nám jde opravdu o to, abychom dokázali situaci kritickou v celé Evropě zvládnout. Jde o mnoho, a nepromyšlená, špatná krátkodechá opatření, která nezajistí to, že se opravdu ta cena bude snižovat a v tom ta kontrola marží bude hrát významnou roli, stejně jako ty konkrétní kroky, které jsme dneska představili.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Poprosím jenom o kratinkou reakci už.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Velmi krátce. Pane ministře, na všechno potřebujete zákon, ten zákon se musí diskutovat, já už tam dneska vidím s našimi experty velké technické problémy, ale tady nejde jenom o tu cenu, o ty totemy, jak říkáte, jde samozřejmě v první řadě, přece ty ceny na těch totemech nám vstupují v ekonomice do všeho, vstupují nám do každé jakoby prvotní náklad do všech druhů ekonomiky. To znamená, vy dobře víte stejně jako já, že se nám to promítne v cenách absolutně všude, ve zboží, ve službách, že to bude mít dopad nejen na ekonomiku, to znamená nárůst inflace, prostě bude jednoznačně, ale bude to mít samozřejmě dopad i na celkovou úroveň životní lidí, a to je to, co my jsme chtěli zmírnit. A dělá to celá řada zemí kolem nás, proto jsme chtěli jiný recept.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Prosím, už jenom jednu větu, chcete-li.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Některé to dělali, některé to dělali i v minulosti a vyvolalo to další následná pnutí a vážnější dopady, než si možná dovedeme představit, včetně například historicky vyčerpání toho paliva, toho, že krátkodobě kvůli nějakému promyšlenému kroku opravdu došlo k vzepnutí vlny, kdy všichni motoristé přijeli na benzínové pumpy v očekávání, že se buďto za nějaký čas významně zdraží, nebo že se za nějaký čas může ta situace znovu nějak jinak významně proměnit. To, co přinášíme my, jsou jednak dlouhodobá opatření, která mají šanci vydržet.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Já jsem prosila o jednu větu.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Ale ta krize je teď.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
A právě proto děláme to, co děláme.
Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Ministr dopravy, ministr dopravy Martin Kupka a šéfka poslanců hnutí ANO Alena Schillerová. Děkuju vám.
Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu a místopředsedkyně hnutí /ANO/:
Děkujeme za pozvání.
Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Díky za pozvání.
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu