Stipendijní program Ústeckého kraje pro vysokoškolské studenty
![Stipendijní program Ústeckého kraje pro vysokoškolské studenty](/media/content/post/0584/58451_big.jpeg)
Zastupitelé Ústeckého kraje dnes schválili nový stipendijní program pro vysokoškolské studenty.
Oproti minulým rokům je nyní program zaměřený především na budoucí učitele přírodovědných předmětů a na studijní programy technického zaměření. Ústecký kraj se tak snaží aktivně řešit nedostatek kvalifikovaných pedagogů ve svých školách. Student vysoké školy tak může pobírat po dobu studia až 250.000 Kč. Navíc k tomu může čerpat také náborový příspěvek pro začínající učitele ve výši 200.000 Kč po nástupu do zaměstnání. Náborový příspěvek je určen jak pro absolventy, tak i pro ty, kteří v posledních letech na území našeho kraje neučili. O oba programy lze žádat samostatně i dohromady, každopádně zavazují učitele k výkonu svého povolání v krajské střední škole po dobu minimálně tří let.
Zastupitelstvo Ústeckého kraje schválilo také výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji ve školním roce 2021/2022
Základní údaje:
- V Ústeckém kraji je celkem 694 aktivních školských subjektů. Tato zařízení navštěvovalo v minulém školním roce přes 133 tisíc dětí, žáků a studentů.
- Konkrétněji: MŠ 24 tisíc dětí v 360 školkách, ZŠ 72 tisíc žáků ve 280 základních školách, SŠ 32 tisíc žáků v 90 středních školách, VOŠ asi 1,5 tisíce studentů v 8 vyšších odborných školách, dále máme 25 speciálních škol (asi 3 tisíce žáků) a 17 dětských domovů (asi 700 dětí).
- 74% škol a školských zařízení zřizují obce (zejména mateřské a základní školy), 14% kraj (zejména střední školy, speciální školy a dětské domovy), 10% soukromí zřizovatelé a 1% církve.
Zajímavá zjištění:
- Výrazně vzrostl počet odkladů. 70% dětí, které byly u zápisu poprvé, bylo skutečně zapsáno. To znamená, že zhruba třetina dětí nenastupuje do základní školy po dovršení věkové hranice šesti let. Meziročně vzrostl počet žádostí o odklad povinné školní docházky o téměř 16%.
- Povinnou školní docházku ukončuje v 9. ročníku 92% žáků, ostatní vycházejí ze sedmé či osmé třídy. Předčasnými odchody ze vzdělávání se věnujeme konkrétními opatřeními v dlouhodobém záměru.
- Na střední školu bylo přijato 98% všech přihlášených, ke studiu skutečně nastoupilo 67% uchazečů.
- Na SŠ se v maturitních oborech vzdělávalo 71%, v oborech zakončených výučním listem 27%.
- Vzrostla neúspěšnost žáků končících střední školu. U učebních oborů nesložilo závěrečnou zkoušku 39% žáků a u maturitních oborů byla neúspěšnost u maturitní zkoušky 25%.
Školy napříč krajem dokázaly operativně řešit okamžitou integraci ukrajinských dětí, které k nám v důsledku invaze ruských vojsk na Ukrajinu přišly.
Uplynulý školní rok byl negativně ovlivněn doznívajícím covidem. Některá data se tedy dají těžko srovnávat s uplynulými roky, jako například nárůst absence, zhoršení známek z chování apod. Také výsledky vzdělávání bezesporu ovlivnila karanténní opatření uplynulých let. Žáci přišli o mnoho měsíců teoretické i praktické výuky. Zaznamenali jsme také velký nárůst dětí s psychickými problémy. Důsledky karanténních opatření, které odnesla především nejmladší generace, se nám budou propisovat v analýzách ještě mnoho let.
předsedkyně výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Ústeckého kraje
členka Regionální rady ODS Ústecký kraj
místopředsedkyně OS ODS Litoměřice
místopředsedkyně MS ODS Roudnice nad Labem
Štítky:
vzdělání věda a výzkum
Ústecký kraj