Klienti napříště dostanou od zkrachovalých cestovek všechny peníze zpět

12. června 2013
Klienti napříště dostanou od zkrachovalých cestovek všechny peníze zpět

Klienti cestovních kanceláří, kteří o svoji dovolenou přijdou kvůli krachu cestovní kanceláře, napříště dostanou všechny své peníze zpět. Poslankyně ODS Jana Fischerová totiž předložila Poslanecké sněmovně nová pravidla, která vylučují i ty situace, kdy pojištění, které je povinné už teď, nepokryje v případě úpadku cestovní kanceláře veškeré zákonné nároky zákazníků v plné výši.

 
„Podle evropské i domácí legislativy by měli lidé, kteří si zaplatí dovolenou u cestovní kanceláře, která později zkrachuje, dostat veškeré své náklady zpět již nyní. Při některých úpadcích cestovních kanceláří v minulých letech se však ukázalo, že klienti své vložené prostředky nedostali zpět ve stoprocentní výši. A že je tedy třeba povinnosti cestovních kanceláří, cestovních agentur a  pojišťoven zpřesnit, aby nebylo možné výkladem zákona tyto povinnosti změkčovat,“ říká Jana Fischerová a pokračuje: „Zákon umožní Ministerstvu pro místní rozvoj pružněji reagovat na situace, kdy hrozí úpadek některé z cestovních kanceláří. Ministerstvo bude také oprávněno pozastavit oprávnění cestovní kanceláře prodávat další zájezdy nebo rozšiřovat platné smlouvy na zájezdy, pokud bude mít podezření na nedostatečné pojištění.“ 
 
„Vedle důslednější kontroly zákon zakotvuje i nové sankce a pokuty pro ty instituce, které zákonem nastavená pravidla obcházejí,“ dodává Jana Fischerová.
 
Zákon je podle ní kompromisem, ze kterého budou těžit především klienti cestovních kanceláří, zároveň ale přispěje ke zklidnění situace mezi cestovními kancelářemi a pojišťovnami. Nově se zavádí výše minimálních limitů pojištění cestovních kanceláří podle druhů dopravy - u leteckých a námořních lodních zájezdů na 4 miliony korun, u autokarových zájezdů na 1 milion korun. 
 
Zlepšit by se měla informovanost klientů při nákupu zájezdů na internetu: „Mnoho lidí má jistě zkušenost, že při on-line nákupu zájezdu téměř nelze dohledat, která cestovní kancelář ho organizuje. Nově se proto stanoví povinnost prodejců takovou informaci zveřejnit na stejné úrovni internetových stránek, aby klient nemusel jméno cestovní kanceláře na webu složitě dohledávat.“
 
Podle Jany Fischerové by bylo v budoucnosti vhodné zvážit ještě rozšíření forem zajištění záruky pro případ platební neschopnosti a úpadku pořadatele zájezdů, jako je to obvyklé v jiných evropských zemích: „Předložená novela zákona nezavádí více forem zajištění záruky pro případ platební neschopnosti a úpadku pořadatele zájezdu, jak je to obvyklé v ostatních zemích EU. Osobně bych podpořila i další formy zajištění těchto záruk. Souběžně s povinným pojištěním může jít například o umožnění bankovní garance, vkladů či zavedení garančních fondů."
 
Novela nyní putuje k projednání výborům, poslanci ji doprojednají na své zářijové schůzi.
Ing. Jana Fischerová, CSc.

poslankyně PČR
zastupitelka
krajská zastupitelka