Interpelace na ministra životního prostředí ve věci EIA - dopad na dopravní stavby
10. března 2016
Ústní interpelace poslance Petra Bendla na ministra životního prostředí Richarda Brabce ve věci EIA - dopad na dopravní stavby.
Petr Bendl:
Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane ministře, na mé poslední interpelaci, která byla na vás směřována, jste říkal, že záležitosti týkající se dopadu nového vládního zákona o vlivu staveb na životní prostředí vyřešíte v Bruselu, nebo bude řešit Brusel ke konci února a do konce února že bude jasno. Tak jsem se na vás chtěl obrátit s otázkou, zdali byste neřekl, kdo a kdy tedy v Bruselu v této věci jednal, jaký je definitivní výsledek jednání. A z logiky věci, když zde padlo v mé interpelaci na pana ministra dopravy, že bude možné některé stavby projednat, jejich vliv stavby na životní prostředí, v kategorii šesti měsíců, zda můžete slova ministra dopravy potvrdit, či nikoliv. Děkuji.
Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec:
Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážený pane poslanče, kolegyně, kolegové, začnu od konce. Ano, můžu ta slova pana kolegy Ťoka potvrdit. Konkrétně tedy, my jsme připraveni dneska už řekněme v krizovém režimu na to, že ve chvíli, kdy dostaneme projektovou dokumentaci, resp. dokumentaci EIA od zpracovatele prostřednictvím Ministerstva dopravy nebo Ředitelství silnic, tak jsme připraveni při dodržení nejkratších možných správních lhůt vydat stanovisko EIA do pěti až šesti měsíců. Takže to je snad jasná odpověď na váš jasný dotaz.
Trošku složitější nebo nejasnější je to v oblasti definitivního stanoviska Evropské komise, především se tedy se jedná samozřejmě o DG Envi. Já jsem v té věci naposled jednal minulý pátek, kdy jsem byl v Bruselu na Radě ministrů a na okraj Rady jsem se znovu sešel poněkolikáté s generálním ředitelem DG Envi Callejou, a opět jsme tam jenom řešili právě ten konkrétní proces. Ano, skutečně deklarace i ze strany Komise byla, že do konce února dostaneme jasnou reakci na náš návrh, jakým způsobem by mělo probíhat tzv. zkrácené projednávání u několika projektů. Těch projektů je dneska kolem 15 až 17. Nejsou tam jenom dálnice, jsou tam i některé jedničky, tedy komunikace první třídy, a je tam myslím jedna železniční stavba. My stále ještě pokračujeme v jednání, co by mělo být obsahem zrychleného projednávání, tak aby to bylo opravdu významně zrychlené projednávání oproti nutnosti projít nový proces EIA. My jsme opravdu měli jistým způsobem optimismus v tom, že to do konce února budeme schopni od Komise dostat. Termín, o kterém si myslím, že dneska je reálný, a jestliže říkám, že myslím, že je reálný, tak on už bude reálný určitě, protože každém případě do konce března - samozřejmě předpokládám, že se mě na to zase v dubnu oprávněně zeptáte - už musíme udělat rozhodnutí, jakou cestou půjdeme u zrychleného projednávání, a to i za předpokladu, že by se to projednávání ještě protahovalo, protože ono to má nějaké další následnosti i v rámci Ministerstva dopravy.
Takže my jsme dneska ve stadiu, kdy jsme poslali opakovaně návrh s nějakými našimi dalšími komentáři a projednali návrh, jakým způsobem by mělo probíhat projednávání toho zkráceného, tzv. fast tracku, zrychleného projednávání některých projektů. Stanovisko Evropské komise, DG Envi, na poslední dopis a poslední jednání, které probíhalo minulý týden, očekáváme v průběhu příštího týdne a pak už se rozhodneme, zda tou cestou půjdeme, zda nám připadá dostatečně bezpečná a také smysluplná. A to bylo to, co teď rozhodne, zda to zrychlení projednávání bude opravdu zásadní zrychlení, což pro mě je minimálně na polovinu toho času oproti tomu, kdybychom šli standardním procesem EIA.
Takže u té jedné věci, říkám, to je v naší kompetenci, to můžeme rozhodnout sami. Já musím říct, že v posledních jednom až dvou měsících poměrně významně vzrostl z pohledu Evropské komise a DG Envi počet dalších komentářů a požadavků, které chtějí doplnit do toho zrychleného projednávání. My jsme jasně řekli, že pokud by tam byly doplněny některé požadavky z jejich strany, tak by ten systém zrychleného projednávání, o kterém hovořil i pan premiér a který projednával premiér v Bruselu, by ztratily svůj smysl, protože by ve skutečnosti nebyly zrychlené. A definitivní závěr budeme mít podle mého názoru do deseti, maximálně čtrnácti dnů. Takže do konce března uděláme rozhodnutí, jakou cestou ve všech projektech půjdeme. A už dneska s Ministerstvem dopravy máme samozřejmě teď několik týdnů vytvořenou pracovní skupinu, která dělá velmi konkrétní a detailní harmonogram postupu v jednotlivých stavbách. Děkuji.
Petr Bendl:
Děkuji za slovo. Ono na ústní interpelaci je velmi málo prostoru na to diskutovat o celé problematice. Bohužel návrh opozice na projednání tohoto bodu jako celku spolu s vámi, s paní ministryní Šlechtovou, s panem ministrem Ťokem tak, abychom se věnovali celé problematice, ten návrh opozice Poslanecké sněmovně neprošel. Já zcela určitě podám písemnou interpelaci na vás tři - promiňte mi, Ťoka, Šlechtovou, Brabce - protože to považuji za velký průšvih. Bylo škoda, že jste nereagovali na slova opozice, že máme udělat maximum pro to získání výjimky u staveb, které už byly projednány v souladu se zákonem o RIA, který byl platný do přijetí toho nového. A tady jsem pochopil, že z těch zhruba 104 staveb, a máte pravdu, tam je obchvat Prahy, R4 dolů na jižní Čechy, karlovarka atd. Prostě staveb je velká spousta, ale z těch 104 zhruba 15 až 17 by mělo to štěstí, že bude projednáno rychleji, jestli jsem to pochopil správně. To moc není.
Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec:
Já bych chtěl znovu říct jednu věc. Nevím, jestli jsem ji říkal tak nepochopitelně i v těch minulých interpelacích, ale už si ji někam nechám vytesat, na nějakou část těla, buď přední, nebo zadní. Na obě, aby ji bylo vidět zepředu i zezadu.
Problémem není zákon, novela zákona 39/2015. My bychom ty peníze nedostali nikdy! N.I.K.D.Y. Nikdy! Samozřejmě ta přechodná ustanovení a platnost těch EIA podle 244, to byla věc, kterou jsme projednávali intenzivně dva až tři měsíce v Bruselu. Oni to prostě nechtěli nikdy připustit, nikdy, za žádných okolností. My jsme zachránili minimálně těch 100 mld., které už dneska čerpáme, a to jsou ty EIA podle zákona 100, které Brusel také nechtěl financovat, protože byly také před platností té třicetdevítky, a oni chtěli zopakovat několik stovek, dokonce možná až tisíc stanovisek, resp. hodnocení EIA, na všechny projekty, které byly schváleny, na které byla EIA před platností toho nového zákona, který je podle názoru Evropské komise poprvé v souladu s požadovanou evropskou legislativou v požadované podobě. My jsme opravdu s vypětím všech sil a velmi krvavě vybojovali aspoň ten kompromis, abychom ty stovky mohli vydávat, ta ověřovací stanoviska, a už jsme jich vydali 80 a ty stavby se staví, ale ty dvěstěčtyřicetčtyřky tam byly naprosto rezistentní od začátku. Je to bezpochyby velká částka, ale stále tenkrát a stále ještě před několika málo týdny prostě Komise tvrdila: ano, umíme si představit pro některé ty projekty zrychlený proces, pro ty, řekněme, naprosto hladké projekty.
Já vás ujišťuji, že se tomu věnujeme intenzivně, posledních šest nebo sedm měsíců velmi intenzivně. Děkuji. Už vše. Samozřejmě rád odpovím potom na jakoukoli interpelaci. Děkuji.
Ing. Petr Bendl
poslanec PČR
zastupitel obce