Interpelace na ministra dopravy ve věci EIA - dopad na dopravní stavby
10. března 2016
Ústní interpelace poslance Petra Bendla na ministra dopravy Dana Ťoka ve věci EIA - dopad na dopravní stavby.
Petr Bendl:
Děkuji za slovo. Pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, moje interpelace se týká schváleného vládního návrhu zákona o vlivu staveb na životní prostředí, tzv. EIA a jejího dopadu na dlouhodobě připravované a plánované velké dopravní stavby v České republice, neboť je evidentní, a přiznali jste to tuším i při mých minulých interpelacích, že k takovému omezení staveb rozhodně dojde. Bylo ještě projednáváno něco, o čem nevím, výsledky v Bruselu, jak se bude Brusel na tuhle situaci dívat.
Chci se vás zeptat, zda již existuje seznam staveb, kterých se tento nový zákon bude dotýkat, zda existuje seznam nutných opatření, případně odhady, k jakému zpoždění u těch staveb dojde, a zda jste je připraven zveřejnit, neboť bych chtěl vědět, v jakých regionech a jaké stavby budou tímto zákonem zasaženy. Děkuji vám za odpověď.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok:
Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Bendle prostřednictvím pana předsedy, k problematice EIA bych rád uvedl, že tento problém, nebo lépe řečeno zákon 39 byl přijat z důvodů, které tady byly mnohokrát zdůvodňovány, a určitě, jak jsem se díval, bude šance, aby se k této záležitosti vrátil kolega Brabec, protože na podobnou záležitost má interpelaci.
Nicméně my máme dva typy staveb, které tento zákon svým způsobem ovlivňuje. První jsou stavby, které získaly posouzení životního prostředí, onu EIA, ještě podle zákona 244, což je zákon před vstupem České republiky do Evropské unie. Těchto staveb je 104. Já tu mám seznam a mohu vám ho předat. Je to rozděleno na to, že jsou tam stavby, které ještě nemají územní rozhodnutí, které mají územní rozhodnutí, které mají dokonce i stavební povolení, tento seznam vám samozřejmě dát můžu. Ve velké většině je to seznam, který se týká staveb silničních, železniční jsou ve velké minoritě.
Problém, co s těmito stavbami, je samozřejmě velký. Evropská komise po nás požaduje, abychom ty EIA zopakovali. Zatím debatujeme s Evropskou komisí v podstatě už zhruba tři čtvrtě roku nad tím, zda pro některé z těch staveb by nemohl být speciální režim uznávání. Tento režim zatím tedy dohodnutý není, trošku se pohybujeme jakoby na sinusoidě, jednou je něco dohodnuté, pak to přijde na úřednickou úroveň, tam se ty záležitosti natolik zacyklí a zesložití, že to vypadá, že budeme muset EIA opakovat.
Ministerstvo dopravy už před 14 dny rozhodlo, že začneme dělat přípravné práce pro ty důležité stavby na zopakování EIA v jedné variantě a ty práce probíhají. Paralelně s tím probíhají ještě vyjednávání s Evropskou komisí, konkrétně s DG Envi, o tom, jakým způsobem a zda vůbec bude možno tyto věci prodělat. Říct definitivně pro každou konkrétní stavbu, jaký vliv to bude mít, nelze, jde to vždycky stavbu od stavby. Samozřejmě u těch staveb, které už mají dneska těsně před vydáním stavebního povolení a mají územní rozhodnutí, je ten problém větší, nicméně tady je dohoda, že pokud dáme na Ministerstvo životního prostředí podklady, tak oni jsou schopni do šesti měsíců udělat novou EIA. Takže pevně věřím, že přestože to vliv bude mít, tak ten vliv nemusí být tak devastující, že bychom ztratili nějaké prostředky z operačního programu Doprava a že by byl ten problém tak velký, že by se přestalo stavět.
Já tedy mám pro vás jeden ten seznam, ten vám předám. Děkuji.
Petr Bendl:
Velmi děkuji za ten seznam, věřím, že je kompletní a že už žádné nové stavby, které už byly z velké části projednány, a nejenom tedy v kategorii vlivu stavby na životní prostředí, ale i v územním řízení, případně stavební povolení, že už žádné další neexistují. Myslím si, že to bohužel všichni musíme vnímat tak, že to není dobrá zpráva pro stavební sektor. A už vůbec ne pro celou Českou republiku, neboť dopravní stavby potřebujeme vzhledem k potřebě ekonomického rozvoje, ale i ochrany životního prostředí, neboť zejména ty velké a významné stavby nabízejí a přinášejí obojí.
Rozuměl jsem tomu správně, že u staveb, které už měly EIA, bude Ministerstvo životního prostředí schopno tu novou EIA zařídit do šesti měsíců? To je jedna moje ještě doplňující otázka. Druhá, zda jste informovali příslušné regiony. Děkuji vám.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok:
Abych odpověděl konkrétně, vážený pane předsedo, na tu otázku. Je to tak, že pokud předáme, nebo dohoda je taková, že pokud předáme kompletní materiály pro EIA nebo podklady pro EIA, tak Ministerstvo životního prostředí říká, že to za těch šest měsíců zvládne.
Problém samozřejmě bude u staveb, které už nemají platnou zprávu o průzkumu životního prostředí, která se musí dělat v jednotlivých ročních obdobích, tak tam bude určitě nutno některé ty studie dodělat, takže to může být faktor, který se prodlouží. Věřím, že to nebude nic tak dramatického. Nebo tam, kde to bude dramatické, tak samozřejmě ten problém je, na druhé straně těch projektů, které jsou blízko EIA nebo blízko stavebnímu povolení, je tam tedy omezené množství, a chtěl bych říct, že u těch projektů, kde jsou už územní rozhodnutí, tak samozřejmě tam je těch podkladů dostatek. Takže to, co nás dneska limituje, jsou ty studie tahové a studie toho, jak vypadá životní prostředí v jednotlivých obdobích.
Jinak samozřejmě my informujeme každého, koho se to týká, na pravidelných schůzkách, tak si myslím, že regiony jsou si vědomy toho, jaký ten problém je, tam, kde se jich to týká.
Ing. Petr Bendl
poslanec PČR
zastupitel obce