ČRo Plus: Povinná školní docházka ať trvá i dva roky na střední škole, říká Renáta Zajíčková
(ČRo Plus) Zkrácení základní školy a prodloužení povinné školní docházky o dva ročníky střední školy – o takové možnosti diskutují politici vládních stran. „Chybí nám povinná školní docházka na střední škole,“ míní poslankyně ze školského sněmovního výboru Renáta Zajíčková (ODS).
Je skutečně dobrý nápad rušit deváté třídy ve chvíli, kdy se střední školy potýkají s obrovským náporem studentů?
Takovému kroku by muselo předcházet mnoho změn a určitě by se to nenastalo z roku na rok. V horizontu 10 let očekáváme, vzhledem k demografickému vývoji, že nastane poměrně razantní pokles dětí v mateřských, základních a posléze ve středních školách.
Proto je vhodný okamžik pustit se do takové reformy, když bude počet míst ve školách dostatečný.
Jaké jsou hlavní argumenty pro tento návrh?
Devítiletá povinná školní docházka je model, který dnes nevyhovuje mladým lidem ani zbytku společnosti. Tenkrát se devátý ročník zaváděl, protože velké množství dětí, kterým nebylo 15 let, odcházelo po osmé třídě rovnou do zaměstnání.
Ale po 30 letech jsou potřeby společnosti úplně jiné. A vždy je potřeba spojit obě dvě změny – zkrácení základní školy a prodloužení povinné školní docházky o dva roky, to znamená posunout ji i na střední školu.
Devátá třída je takové čekání na odchod ze základní školy. Čas, který dítě stráví na základní škole, je velmi dlouhý, v jednom kolektivu je od šesti sedmi let. Jinde v Evropě je těch křižovatek, kterými dítě prochází, mnohem víc.
U nás je povinná školní docházka spojená jen s jedním stupněm vzdělávání a je potřeba ji posunout i na střední stupeň.
Prodloužení školní docházky na střední školy by změnilo i jejich osnovy. Opravdu by si žáci vybírali, na který obor chtějí jít, až po těch povinných dvou letech?
Ano, první dva roky by byl společný odborný základ příbuzných předmětů a potom by si teprve žák vybíral užší specializaci. Z dat dneska jednoznačně vychází, že u žáků, kteří si vybírají školu v deváté třídě, není výběr odpovídající jejich zájmům nebo předpokladům.
V Česku enormně narůstá počet žáků, kteří opouštějí střední vzdělávání a končí se základním vzděláním. Tato změna by přinesla to, že po ukončení povinné školní docházky by žák odcházel s dílčí kvalifikaci.
Jak by v povinné středoškolské docházce vypadaly přijímací zkoušky?
Přijímací zkoušky by se musely zrušit. Na konci základní školy by byl test, který by prověřoval znalosti, dovednosti, kompetence žáků v osmé třídě. Vytvořilo by se skóre a školy by dopředu daly vědět, s jakým skórem přijímají. Žák by tedy věděl, jakou má šanci hlásit se na danou školu. Zároveň by tak odpadla starost ředitelům středních škol.
poslankyně PČR
starostka MČ Praha 5