Máme věčně ustupovat jednomu procentu pražské dopravy?

21. září 2020
Máme věčně ustupovat jednomu procentu pražské dopravy?

(Pravá 5) V poslední době jsem měl možnost se setkat se zástupci spolků podporujících cyklistiku v hlavním městě. Sám jsem nadšeným cyklistou, proto jsem rád, že mohu diskutovat i s těmito skupinami.

ODS rozhodně není proti cyklistice. Mám však několik bodů, které považuji za problematické a musí o nich proběhnout široká debata. Základním problematickým bodem je bezpečnost. To je důvod, proč se k tzv. bikesharingu stavím ze své pozice předsedy Výboru dopravního poněkud rezervovaně. Považuji za naprosto zásadní, aby měli zákazníci bikesharingových platforem k dispozici helmu, bez níž by na kolo v Praze neměli vůbec sednout.

S rozvojem elektrokol sedají za řídítka osoby, které s kolem nemají žádné zkušenosti, a je to nejen pro ně opravdu nebezpečné. A to se nezmiňuji o podomácku zvyšovaném výkonu elektro­kol, kde se v rychlosti téměř srovnávají s motorkami. Tady naše legislativa pokulhává za zbytkem Evropy. S tím rovněž souvisí odkládání kol na místech, kde brání například v parkování pro osobní vozy. Snažíme se tuto problematiku řešit, aby měla kola a skútry prostor na bývalých parkovacích místech pro taxislužby, ale naším úkolem je k tomu vést i samotné občany.

Snažíme se cyklistům vycházet vstříc tvorbou úseků s cyklopruhy. Bohužel není tak jednoduché tyto změny prosadit a vybudovat cyklopruh nebo cyklostezku všude. Musíme rovněž pomýšlet na chodce či řidiče vozů, protože každé rozšíření cyklopruhu ubírá místo jiným účastníkům silničního provozu. Není to jen o tom, že někde namalujeme pruhy. O centru města v památkově chráněných zónách ani nemluvě, tam to v drtivé většině kvůli památkářům ani nejde.

Cyklistika se v Praze podle současných studií podílí na dopravě zhruba jedním procentem.

Musíme se zamyslet nad tím, zda je dobré požadavkům cyklistů i nadále bezmezně naslouchat (například znemožnění využívání pruhů pro MHD též osobní automobilovou dopravou, což povede následně k zavedení těchto pruhů jako cyklo­pruhů), nebo s nimi povedeme konstruktivní debatu a navzájem se pokusíme pochopit.

Jan Panenka

předseda dopravního výboru MČ Praha 5
předseda MS ODS Klamovka

Štítky: komentář