Konsolidační balíček - 6 důvodů pro jeho jednoznačnou podporu
(www.ods.cz/region.pardubicky)
O vládou představeném konsolidačním balíčku již bylo a ještě bude napsáno a řečeno mnoho. Lidsky rozumím tomu, že na jednotlivá konkrétní opatření se snesla vlna kritiky tu zleva, tu zprava (při rozsahu konsolidačního balíčku sestávajícího z celkem 58 konkrétních opatření to je zcela pochopitelné; nepřál bych Vám zažít ty těžké politické debaty i u nás v ODS , hlavně o opatřeních na straně daňových příjmů; nežijeme v ideálním světě, ODS-ka je součástí koaliční vlády tvořené pěti politickými stranami a to vyžaduje od všech aktérů schopnost a ochotu k dohodě a ke kompromisu ). Za mě osobně si konsolidační balíček zasluhuje silnou podporu a rád ho budu před kýmkoliv hájit – mých 6 hlavních (ne jediných) osobních důvodů je zde:
Na prvním místě z mých osobních důvodů pro jednoznačnou podporu konsolidačního balíčku je POLITICKÁ ODVAHA SOUČASNÉ VLÁDY KONAT – obě dvě předchozí vlády moc dobře věděly o objektivních demografických datech potvrzujících dlouhodobou neudržitelnost v současnosti nastaveného důchodového systému, obě dvě předchozí vlády moc dobře věděly o neustálém "rozdávání" nových a nových mandatorních výdajů směřujících české veřejné finance do pekla (hlavním problémem českých veřejných rozpočtů nejsou nízké daně, ale neufinancovatelné mandatorní výdaje), obě dvě předchozí vlády moc dobře věděly o tom, že česká ekonomika se z ekonomiky tržní plíživě mění na pokřivený dotační byznys; a obě dvě předchozí vlády neudělaly s tímto tristním stavem za 8 let vůbec nic
Vážím si v životě racionality a odbornosti – celkovou správnost kurzu nastaveného konsolidačním balíčkem a důchodovou reformou potvrzují, legitimně s individuálními dílčími výhradami, v zásadě všichni respektovaní nevládní ekonomové.
Jeden za čtyř základních "Poděbradských artikulů" ODS již z roku 1998 zní – NEZADLUŽENÁ BUDOUCNOST. V roce 2020 dosáhl deficit českých veřejných financí hodnoty 5,8 % HDP, v roce 2021, kdy naše koalice v prosinci převzala vládu činil 5,1 % HDP, v loňském roce (i přes válku na Ukrajině a energetickou krizi) jsme se dostali na 3,6 % HDP za letošní rok to bude obdobné a na konci tohoto volebního období v roce 2025 odevzdáme i díky konsolidačnímu balíčku veřejné finance s deficitem 1,2 % HDP.
Jsem hrozně rád za to, že konsolidační balíček jde ve snížení deficitu státního rozpočtu mnohem dál, než bylo naší vládou původně avizovaných minimálně 70 mld. Kč – souhrnný pozitivní dopad konsolidačního balíčku na saldo státního rozpočtu v letech 2024 – 2025 bude ve výši 147,5 mld. Kč
Pokud STÁT chce a potřebuje participaci občanů i firem na nápravě českých veřejných financí, pak MUSÍ ZAČÍT NA PRVNÍM MÍSTĚ ŠETŘIT SÁM U SEBE – proto je větší část konsolidačního balíčku tvořena úsporami na straně státu v celkové výši 78,3 mld. Kč (škrtnutí státních dotací 54,4 mld. Kč + úspory provozních výdajů státu 11,1 mld. Kč + úspory na objemu platu státních zaměstnanců 9,7 mld. Kč + snížení dalších výdajů 3 mld. Kč).
Jsem realista (celý pracovní život si daňové přiznání dělám sám), takže samozřejmě vím, že ani po konsolidačním balíčku nebude český daňový systém žádná "estonská hitparáda". Ale konsolidačním balíčkem české daňové prostředí naprosto prokazatelně zjednodušujeme, možné lépe řečeno pročišťujeme – rušíme 22, leckdy zcela nesmyslných, daňových výjimek a zjednodušujeme DPH snížením současných 3 sazeb na budoucí 2 sazby (základní 21 % a snížená 12 %).
poslanec PČR
člen Zastupitelstva města Pardubic