Argumenty klubu zastupitelů ODS, proč nepodpoří rekonstrukci Letního stadionu
Tisková zpráva
Argumenty klubu zastupitelů ODS, proč nepodpoří rekonstrukci Letního stadionu
- Špatně připravený projekt
Celý projekt byl po celou dobu připravován jako jednoúčelový stadión pro potřeby jedné soukromé společnosti, tedy FK Pardubice, nikoliv pro veřejné funkce města. Stadion bude využíván jen velmi malou část dnů v roce, bez možnosti využít plochu pro jiné, např. kulturní účely.
Projektový tým pod vedením hnutí ANO (a to bývalé náměstkyně Ing. Dvořáčkové), který projekt začal v roce 2015 připravovat, bohužel nevyšel z doporučení odborníků, především ze studie KPMG, jak komplexně využít toto cenné území v centru města, nebyl ochoten vnímat názory napříč pardubickým politickým spektrem i veřejnosti, ani přijmout jakékoli kompromisy. To pak bylo dovedeno do současného stavu, kdy jsou zastupitelé nuceni vybírat ze dvou velmi špatných řešení – buď na další desítky let zničit jedno z nejcennějších území v Pardubicích, nebo odsoudit k sestupu z 1. ligy pardubické fotbalisty.
- Problematika financování
Město v této době nemá finance na stavbu tak náročné investice. Podle oficiálního podkladu jsou nutné investiční potřeby města do roku 2025 o 640 mil. Kč větší než dostupné finanční zdroje města (vlastní, dotační i cizí) v uvedeném období.
Je tedy zřejmé, že v rozpočtu bude nezbytné v těchto letech omezit částky zajišťující podstatné veřejné funkce města a údržbu majetku (již v současné době má městský rozpočet záporné provozní saldo), nemluvě o financování dalších nezbytných investičních akcí včetně kofinancování již rozjetých projektů z evropských dotací.
Navíc je zřejmé, že v tuto chvíli uváděná částka na rekonstrukci Letního stadionu ve výši 379 mil. Kč nebude konečná. K tomu je nutné přičíst vyvolané náklady – nová parkovací místa (která jsou nutná ke kolaudaci, i když se nebude stavět parkovací dům), další náklady na interiérové vybavení prostor stadionu, popř. i náklady na případnou dostavbu fotbalového stadionu.
- Problematické zadání.
Rekonstrukce byla zadána metodou Design and Build, což je pro stavby tohoto druhu metoda naprosto nevhodná. Dodavatelská firma nikde nezaručuje dlouhodobou kvalitu a kompletnost provedení. Sice splní zadání, které bylo bohužel velmi vágní (dodržení územního rozhodnutí a požadavky FAČR a UEFA), ale o kvalitě stavby (použité materiály, technologie ad.) v zadání vůbec nic nebylo. Pokud budeme chtít opravdovou kvalitu, přinese to pro město vícenáklady a to nemalé.
- Provozní model
Projekt je předkládán bez jasného provozního modelu. Provozní náklady se, dle zkušeností z obdobných stadiónů, odhadují ve výši 10 až 12 miliónů Kč ročně (v podkladech je naprosto neobjektivní odhad ročních provozních nákladů pouze cca v poloviční výši 5 – 6,5 mil. Kč). Město nemá k dispozici žádný závazek FK Pardubice, jakým způsobem se bude podílet na financování provozu, byť bude výhradním uživatelem fotbalového stadionu, a jakým způsobem hodlá stadion a jeho prostory užívat (dlouhodobý vs. krátkodobý pronájem) Zastupitelstvo města přijalo na návrh finančního výboru zastupitelstva usnesení, které zavazuje, že lze začít investici realizovat pouze po ujasnění výše a způsobu financování provozních nákladů. Toto usnesení není v tuto chvíli u této akce splněno.
- Postoj Fotbalové asociace ČR
Město by mělo ze svých prostředků financovat takovou rekonstrukci stadiónu, která bude pro město i fotbal účelná a přijatelná. Fotbalová asociace trvá striktně na svých požadavcích, které byly přijaty před koronavirovou krizí, a které nereflektují současnou i budoucí ekonomickou ale i návštěvnickou realitu, aniž by se fotbalová komunita (ať FAČR nebo FK Pardubice) na kofinancování výstavby nového fotbalového stadionu jakkoli podílela. Přitom pro financování podmínek certifikace nic neudělala ani ve vztahu k dalším případným veřejným zdrojům, třeba tím, že by podpořila případnou investiční dotací od Národní sportovní agentury či od Pardubického kraje.
Návrh klubu ODS na řešení této situace
Využít navrhované nejvýhodnější řešení studie KPMG, kterou si město nechalo zpracovat, tj. nestavět jednoúčelové, ale multifunkční sportoviště, které umožní komplexní využití tohoto cenného území ve městě i pro občany a komerční funkce a zajistí tak peníze na spolufinancování investice i peníze na provozování areálu. Tedy vrátit se zpět k projektování a nesnažit se stavět v jedné lokalitě čtyři nezávislé stavby (stadion, tréninkovou plochu, třetí ledovou plochu, parkovací dům).