Ve Středočeském kraji chceme konečně silnice, ne tankodromy

8. září 2016
Ve Středočeském kraji chceme konečně silnice, ne tankodromy

Úroveň silnic a dopravy vůbec ve Středočeském kraji patří mezi vůbec nejhorší v republice, a to dlouhodobě.

Není žádným tajemstvím, že silnice a mosty v našem kraji jsou v dezolátním stavu, přičemž desítky mostů jsou dokonce ve stavu kritickém. Navzdory prázdným politickým slibům s tím vláda ČSSD a KSČM za posledních osm let nedokázala udělat vůbec nic. Ba naopak: Vlastní investice do dopravní infrastruktury trvale klesají a hejtman Miloš Petera opakovaně ukazuje svoji neschopnost. Problémy neřeší, a když už o nějakém řešení mluví, je to většinou pět minut po dvanácté. 

Namísto toho, aby vedení kraje pod vládou sociálních demokratů a komunistů situaci řešilo, neustále snižovalo rozpočtové prostředky, které kraj na rozvoj dopravní infrastruktury vydává. Silnice a mosty se neopravují, a když, tak naprosto nesystematicky a nahodile. Podobný stav bohužel přetrvává i v případě obchvatů měst a obcí. 

S dopravou ve Středočeském kraji bezprostředně souvisí i dostavba Pražského okruhu a dálnic D3, D4 a D6. Kraj naprosto selhal ve své roli a nevyjednal s ministry dopravy dostavbu těchto naprosto klíčových dopravních uzlů v co nejrychlejším čase.

Středočechů se citelně dotýká i absence P+R parkovišť v okrajích částech Prahy. Situace kolem parkování v Praze se navíc ještě zhoršila zavedením „modrých zón“ v městských částech Praha 5 aPraha 6. Další kolaps lze očekávat se zavedením těchto rezidentních zón v Praze 8 od října letošního roku. Je třeba připomenout, že o zavedení těchto zón se hovoří minimálně od roku 2006. Hejtman Petera proto dnes nemůže tvrdit, že se kraj pod vedením sociálních demokratů nemohl připravit.

ODS chce tuto situaci řešit a plánuje v případě účasti v příští krajské vláda navýšit finanční prostředky pro opravu silnic, mostů a výstavbu obchvatů na více než 1,5 miliardy korun ročně. To je částka, která se alespoň vyrovná objemu prostředků, které kraj investoval do podobných projektů v době, kdy ve Středočeském kraji vládla Občanská demokratická strana.  

Na opravy silnic plánuje ODS využít nejen krajských peněz, ale i prostředků SFDI (státní fond dopravní infrastruktury) a Evropské unie, které jsou poskytovány v rámci operačních programů (IROP). Silnice II. a III. třídy by podle ODS měly být opravovány systematicky a komplexně. Nesmí již docházet k tomu, aby se pouze nahodile „látaly díry“, jako tomu bylo v posledních osmi letech za vlád ČSSD a KSČM.

Stavbu obchvatů měst a obcí by měl provádět kraj v těsné součinnosti s příslušnými obcemi, a to již od vypracování samotných projektů. Je naprosto nezbytné, aby byl proces co nejrychlejší a nejekonomičtější. Pokud totiž bude obchvaty projektovat kraj, celý proces jejich výstavby se nejen urychlí, ale navíc bude možné financovat z evropských prostředků jak jejich výstavbu, tak i náklady spojené s projektovou dokumentací.

ODS plánuje intenzivní jednání s ministerstvem dopravy i životního prostředí (EIA), které nepochopitelně vyřadilo ze seznamu prioritních dopravních staveb dostavbu východní části pražského okruhu mezi D1 a D11. Premiér Sobotka uvedl, že udělá všechno proto, aby se obchvat začal stavět nejpozději do tří let. Tuto snahu premiéra Občanští demokraté podporují, nicméně jako předseda vlády zaspal již před několika měsíci, kdy jeho ministr Dan Ťok vyřadil dostavbu Pražského okruhu z priorit Ministerstva dopravy. Nyní je potřeba zpracovávat zcela nový posudek EIA což celý proces značně protáhne.

Vedení kraje by podle plánu ODS mělo také intenzivně pracovat na dostavbě dálnic D3, D4 a D6, které v kraji citelně chybí. Tyto stavby jsou, stejně jako pražský okruh, v gesci ministerstva dopravy. Pokud bude nicméně kraj s ministrem dostatečně důrazně vyjednávat, může dojít ke značnému urychlení přípravných fází stavby i stavby samotné.

Budeme podporovat zkapacitnění silnice I/3 a podpůrných staveb do doby realizace dálnice D3, aby doprava nekolabovala jako dnes především v okolí Benešova, nebo kolem České Sibiře. Stejně tak urychlíme přípravu propojení dálnic D7 a D8

Zcela jednoznačně současné vedení Středočeského kraje zaspalo v otázce zavádění tzv. „modrých zón“ v městských částech Praha 5,6 a 8. V současné chvíli prakticky není kde zaparkovat. Hejtman Petera tuto situaci začal „řešit“ alibistickým plácnutím do vody pouhé dva dny (!) před zavedením systému modrých zón, o kterém věděl minimálně půl roku.

Právě z tohoto důvodu považuje ODS za klíčové iniciovat ve spolupráci s pražským magistrátem výstavbu nových záchytných (P+R) parkovišť na důležitých dopravních uzlech v Praze i na území Středočeského kraje. Již dnes je ale třeba si přiznat, že už je pozdě! Pomoci Středočechům dojíždějícím do Prahy za prací, vzděláním či lékařskou péčí by mělo i zprovoznění přibližně 1 200 parkovacích míst v rámci tunelového komplexu Blanka. Tato parkoviště jsou již vystavěna, nicméně Praha zaspala s jejich uvedením do provozu a vedení Středočeského kraje by se mělo podílet na tom, aby byla tato parkoviště otevřena co nejdříve. Skoro to vypadá, že Miloš Petera bude muset hledat nové sídlo kraje mimo Prahu, protože hlavní město svými novými předpisy (modré zóny, zákaz vjezdu kamionů do Prahy) prakticky vyhlašuje Středočechům válku.

Z výše uvedeného je jasné, že současné vedení Středočeského kraje chybí v oblasti dopravy nejen schopnosti, ale současně i jakákoliv vize. ODS tuto vizi má. Je postavena na čtyřech základních pilířích: oprava silnic, výstavba obchvatů, dokončení klíčových státních dopravních staveb na území kraje a zjednodušení dopravy do hlavního města. K tomu je ovšem mít ve vedení kraje politiky, kteří mají schopnost tyto vize realizovat. ODS takové politiky má. Ostatně, dokazují to dnes a denně ve vedení radnic středočeských měst a obcí.

Priority ODS pro oblast dopravy:

  • Systematické a komplexní opravy silnic a mostů
  • Výstavba obchvatů měst a obcí
  • Dostavba pražského okruhu a dálnic D3, D4 a D6
  • Výstavba parkovišť P+R na klíčových dopravních uzlech na okraji Prahy

Přehled investic do dopravní infrastruktury:

Krajské investice do silnic 2008 - 2016

Rok

Výše rozpočtu (v mil. Kč)

2008

1 532

2009

1 532

2010

1 092

2011

1 055

2012

1 050

2013

808

2014

900

2015

1 010

2016

1 331

 

Martin Kupka, kandidát na hejtmana Středočeského kraje za ODS

Jan Skopeček, kandidát do krajského zastupitelstva Středočeského kraje za ODS

Štítky: tisková zpráva