Události, komentáře: Ekonomika ve vynikající kondici

12. ledna 2016
Události, komentáře: Ekonomika ve vynikající kondici

Ekonomické ukazatele jdou dál nahoru – HDP roste jako už dlouho ne, lidé mají více peněz a neváhají je utrácet v obchodech. Tím spíš, že ceny jim jdou naproti – nerostou skoro vůbec a leckde se i zlevňuje – třeba u pohonných hmot nebo energií. Zasloužilo si Česku současnou situaci samo, nebo mu spadla do klína? Využívá ji chytře, nebo projídá dnešní výdělky a nemyslí na zítřek? O tématu diskutoval v Událostech, komentářích ekonomický expert ODS Jan Skopeček.

Celý rozhovor s ekonomických expertem ODS Janem Skopečkem můžete zhlédnout na ČT24.

 

David BOREK, moderátor:

Kdybych mermomocí chtěl používat oslí můstky, tak řeknu, že v české ekonomice panuje velice dobré počasí, protože tuzemské hospodářství rostlo v loňském třetím kvartále meziročně o 4,7 %. Zpřesněný údaj vydali statistici. Česko se vysokým tempem hospodářského růstu zařadilo na šesté místo v rámci zemí OECD, a to přitom nerostou ceny a dokonce výrazně zlevňují pohonné hmoty. Téma pro politiky nebo spíše řečeno pro ekonomické experty dvou stran reprezentujících dva póly politického spektra. Ekonomický expert ODS Jan Skopeček. Hezký večer. 


Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Hezký večer. 


David BOREK, moderátor:

A také ekonomický expert ČSSD Václav Franče, vítejte. 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Pěkný večer. 


David BOREK, moderátor:

Klasická otázka, která nemůže nepadnout, čí je to zásluha? 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Samozřejmě do velké míry to je zásluha této vlády, protože ta zhruba jedním procentním bodem podpořila růst tím, že se snaží co nejrychlejším tempem dočerpat evropské fondy, což, jak jsem řekl, do toho ekonomického růstu zhruba ten jeden procentní bod přináší. 


David BOREK, moderátor:

Z toho zbytku? 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Z toho zbytku je to také samozřejmě snaha podpořit domácí poptávku prostřednictvím například snižováním DPH nebo zvyšováním minimální mzdy, což zvyšuje mzdy v celé ekonomice, a koupěschopnost celé ekonomiky. 


Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Já myslím, že za ekonomický růst je potřeba poděkovat tomu, kdo ho tvoří, to znamená soukromému sektoru, našim podnikatelům, investorům, ale i domácnostech, které díky většímu optimismu začaly více utrácet. To je to gró ekonomického růstu a tam zaplaťpánbůh má vláda pramalý vliv s tím cokoliv dělat. Samozřejmě do toho HDP se nějakým způsobem dostane i čerpání dotací Evropské unie, respektive snaha v tom posledním roce to dočerpat. Nicméně pro nějaký budoucí ekonomický růst bychom se museli podívat, jaký typ evropských dotací čerpáme, na co, zda jsou to všechno smysluplné programy. A tam já už bych byl vzhledem k těm dalším letům, zda to je dobrý základ pro růst, mnohem skeptičtější, protože jsme viděli velkou řadu neefektivních dotací evropských. 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Samozřejmě určitá neefektivita v těch dotacích existuje, ale z velké většiny bych si tipl, že to čerpání fondů bude do investic, které jsou kapacitotvorné, čili například do výstavby infrastruktury, což by mělo dle mého názoru významně podpořit potenciální růst i v příštích letech, takže já to... 


David BOREK, moderátor:

Ale pravda je tedy, že statistici nebo analytici na rovinu varují nebo říkají, že letos ten růst bude o docela dost nižší. Bude to růst, ale nebude to růst čtyři celé něco. 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Určitě když nastavíte jeden rok prostě vysokou laťku, tak druhý rok se vám ta laťka prostě hůře překonává, to je jasné. 


David BOREK, moderátor:

Nebude to přispívat k destabilizaci ekonomiky? Předpokládám, že, a budu mluvit úplně konkrétně, zaměstnanci, kteří toto třeba poslouchají, a je to zhruba, narovinu si řekněme, padesátá nebo pětistá debata v médiích o tom, že ekonomice se daří, ti, kteří to poslouchají, tak budou logicky chtít vyšší platy. V příštím roce nebo v letošním a příštím roce možná ekonomika neporoste tak rychle, ale bude tady tlak na to, aby platy rostly dál a dál, destabilizace třeba mzdová na pracovním trhu. 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Já si nemyslím, že když růst padne někam k průměru růstu celé Evropské unie, že můžeme hovořit o nějaké destabilizaci, to prostě... 


David BOREK, moderátor:

Ale 5 % růstu ročních platů veřejných zaměstnanců asi nemůže každý rok být, nebo ano? 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Nevím, jestli 5 %, ale je třeba si uvědomit, že v minulých letech prostě mzdy rostly velmi pomalu vlivem například pravicové politiky a je zde prostě určitý jakoby gap, takže prostor pro růst mezd je zde vyšší, než by odpovídal například růstu produktivity práce. 


Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Ten příští rok opravdu nebude tak mimořádný jako ten letošní, očekáváme růst kolem 2,5 %. 


David BOREK, moderátor:

Myslíme letošní. 


Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Pardon, letošní, rok 2016, ještě žiju ve starém roce. 


David BOREK, moderátor:

Ano, ano, to se stane i novináři. 


Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Já jsem si schválně počítal průměrný růst od vzniku České republiky a ten je přesně 2,5 %, čili za celé období historie České republiky od roku 1993 v průměru rosteme o 2,5 % a ten letošní růst bude shodný s tím průměrem. Čili tady vidíme, stejně tak jako se dneska vláda chlubí za těch 4,5 až 5 %, tak příští rok bychom j mohli kritizovat za to, že ta ekonomika zpomaluje. Já si myslím, že ten vliv vlády je na to hospodářství z roku na rok, není tak dramatický. Vláda je tu spíše od toho, aby vytvářela nějaká pravidla hry, nějaké hřiště, ale na tom hřišti nechme, prosím, ten soukromý sektor, ty podnikatele hrát sami. Ta vláda spíše, spíše tu ekonomiku destabilizuje a když se podíváme na naši rozpočtovou politiku, nebo fiskální politiku, tak ta je v historii České republiky spíše procyklická, místo aby pomáhala vyrovnávat ty ekonomické výkyvy, tak je spíše prohlubuje a není to jenom zkušenost České republiky, ale je to zkušenost evropských zemí. 


David BOREK, moderátor:

To, co říkáte, je očekávatelné, protože opozice málokdy řekne: tleskáme vládě, ale je to trochu dvousečné, protože proč tedy potom by měla být vaše strana znovu u moci, když vlastně je jedno, kdo vládne a ekonomika se ubírá svými cestami? 


Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Není jedno, kdo vládne. Já říkám, že když vláda to přehání se svými státními intervencemi, tak té ekonomice škodí. Já myslím, že poté v těch 90. letech, a mimochodem slavíme letos výročí od liberalizace cen a zahraničního obchodu v 90. roce, polokulaté, tak spolu s levicí tu prostě je znovu éra, kdy se ten stát snaží do té ekonomiky zasahovat stále více a více a bere prostor tomu soukromému sektoru. A já zkrátka věřím, že ten soukromý sektor je tím, kdo ten ekonomický růst tvoří a ta vláda má vytvářet pouze pravidla hry, pouze hřiště a co možná nejméně komplikovat podnikatelům, investorům a zkrátka soukromým ekonomickým subjektům život. 


David BOREK, moderátor:

Já, s dovolením, trochu se posunu tematicky, dnešní zpráva stará několik hodin, cena americké lehké ropy Intermediate, tedy jedné ze dvou referenčních typů ropy, dnes poprvé od prosince 2003 klesla pod hranici 30 dolarů za barel, to tady skutečně už dlouho nebylo. To je unikát, že ekonomika roste rychle, zároveň skoro vůbec nerostou ceny a dokonce výrazně zlevňují pohonné hmoty. Ten unikát skončí a až skončí, tak bude pro českou ekonomiku problém, nebo to neskončí a bude to takhle trvat dlouho, roky? 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Máte pravdu, že ta ekonomická situace, která teď nastala, je fakt unikátní. Máme vysoký ekonomický růst, situace na trhu práce se zlepšuje, vnější nerovnováha je v pořádku, inflace fakticky neexistuje, takže z ekonomického hlediska tohle je takřka zázrak, a aby se nám podařilo něco takového dlouhodobě udržet, to asi možné není, ale... 


David BOREK, moderátor:

Nebude to šok pro českou ekonomiku a vlastně i pro ČSSD, až v důsledku rostoucí ekonomiky začnou růst ceny, tudíž lidem začne jejich platy a jejich příjmy ujídat inflace a zároveň zdraží pohonné hmoty, protože donekonečna snad, tedy doufám, předpokládám, nemůžou zlevňovat? 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Myslím si, že za určitou nějakou rozumnou míru inflace bychom v tuto chvíli byli rádi, protože jak jsem řekl, inflace fakt neexistuje a růst mezd, který je, je v podstatě veškerý do reálné mzdy, takže... 



David BOREK, moderátor:

Proč mají politici nebo proč máte vy rád inflaci? Já chápu, že to mají rádi centrální bankéři, protože... 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

My ani inflaci rádi nemáme. 


David BOREK, moderátor:

...se bojí deflace, ale co je hezkého na inflaci? 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Inflace by měla být nízká a stabilní. Pokud je naopak inflace velmi nízká až záporná, tak to může podporovat očekávání spotřebitelů, aby odkládali svojí spotřebu do budoucna, což podkopává ekonomický růst, to je taková ta klasická deflační... 



David BOREK, moderátor:

Debata. Mimochodem když už jsme u deflační debaty, tak tady je názor ekonomiky Ilony Švihlíkové na intervence České národní banky, což, dodejme, je výrazný faktor, který v posledních dvou letech ovlivňuje fungování české ekonomiky. 


Světlana WITOWSKÁ, moderátorka /Interview ČT24, 5. 1. 2016/: 

Vy s tou intervencí České národní banky úplně nesouhlasíte, jaké jsou vaše argumenty?


Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka /Interview ČT24, 5. 1. 2016/:
 
Já s tím naprosto nesouhlasím, já je považuju za absolutní nejenom chybu, ale za něco, co totálně škodí české ekonomice. Tohle dělají rozvojový ekonomiky a tohle není strategie pro to, abychom se posunuli směrem k vyspělým zemím. Obrovskou část té národní práce vyvážíme zdarma. My se podbízíme pod cenou, tohle prostě není žádná normální národohospodářská politika. 


Světlana WITOWSKÁ, moderátorka /Interview ČT24, 5. 1. 2016/: 

Kde by se pohyboval kurz koruny nebýt intervence České národní banky? 


Ilona ŠVIHLÍKOVÁ, ekonomka /Interview ČT24, 5. 1. 2016/: 

Pod 25 korunama za euro určitě. 


David BOREK, moderátor:

Pane Skopečku, názor ODS na intervence. 


Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Můj osobní názor, já souhlasím s ekonomkou Švihlíkovou, byť mám asi jiné argumenty. Já si myslím, že zkrátka v době poměrně slušně rostoucí ekonomiky není důvod zadržovat kurz koruny na nějaké podhodnocené hladině. Velmi se obávám, tak jak česká ekonomika roste, tak kdyby ten kurz nebyl zafixovaný, tak by posiloval. Velmi se obávám toho, jak bude Česká národní banka exitovat a nevidím pozitivní regulovat jednu z nejdůležitějších cen v ekonomice, což měnový kurz je. 


David BOREK, moderátor:

Z ČSSD byly tady oficiální hlasy, které vyzývaly k ukončení intervencí, ale předpokládám, že to jsou jenom hlasy, nikdo nezmůže nic s tím, kdy si Česká národní banka něco rozmyslí. 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Samozřejmě Česká národní banka je nezávislá, není to náš politický oponent, proti kterému bychom měli bojovat, tak řeknu pouze svůj soukromý názor. Na intervencích mně vadí zejména jejich načasování. Podle mého názoru Česká národní banka přišla s intervencemi pozdě, v době, když už ekonomika směřovala z recese ven nebo už byla venku z recese, no a také pravděpodobně pozdě s intervencemi skončí. 


David BOREK, moderátor:

Václav Franče, Jan Skopeček, experti ČSSD a ODS, na téma ekonomika. Děkujeme, pánové, na shledanou. 


Jan SKOPEČEK, ekonomický expert strany /ODS/:

Děkuju za pozvání, hezký večer. 


Václav FRANČE, ekonomický expert strany /ČSSD/:

Děkuji, hezký večer. 


David BOREK, moderátor:

Hezký večer přejeme i divákům ČT24, takové byly Události, komentáře. 

 

Ing. Jan Skopeček

ekonomický expert ODS
předseda regionálního sdružení