Evropský parlament předepisuje emisní limity automobilů pro období po roce 2020

26. března 2019
Evropský parlament předepisuje emisní limity automobilů pro období po roce 2020

Štrasburk, 26. března 2019 – Evropský parlament se zítra chystá stvrdit limity pro nové osobní automobily, podle kterých musí mezi léty 2020 a 2030 klesnout průměrné emise oxidu uhličitého o 37,5 procenta a výrobci musí prodat dané množství bezemisních a nízkoemisních vozidel.

Kandidát ODS č. 9 do Evropského parlamentu Tomáš Hanuš kritizuje návrh slovy: „Evropský parlament nechce přijmout fakt, že prodejní čísla elektromobilů se zatím zvedají jen pomalu. Bojuje proti tomu dalším těžko dosažitelným limitem a zavedením minimálních kvót pro elektroauta. Pokud výrobci neprodají dostatek elektroaut, nebudou moci prodávat konvenční auta“.

Už limitní hodnota 95 gramů CO2/km pro rok 2020 není podle německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) dosažitelná pouze spalovacími či vznětovými motory. Přechod na elektromobilitu se však nevyvíjí dostatečně rychle. V situaci, kdy chybí potřebná infrastruktura pro dobíjení elektroaut, se chystá Evropský parlament schválit další razantní snížení předepsaných limitů. Pokles průměrné hodnoty emisí vyrobených aut všech výrobců o 37,5 procenta je podle Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA) „z dnešní perspektivy naprosto nereálný“. Nejnovější návrh navíc zavádí povinnost výrobců prodávat v roce 2025 minimálně 15 procent, respektive v roce 2030 minimálně 35 procent, bezemisních a nízkoemisních vozidel.

Tomáš Hanuš pomáhal utvářet pozici europoslanců Občanské demokratické strany k emisím pro rok 2020 stejně jako po roce 2020. Atmosféru, v jaké byly oba návrhy vyjednávány popsal: „Po propuknutí aféry dieselgate se zásadně změnilo vnímání celého automobilového průmyslu ze strany europoslanců ostatních politických skupin. Zatímco při vyjednáváních o limitech pro rok 2020 Evropský parlament změnil návrh Komise ve prospěch průmyslu, nyní je tomu přesně naopak. V této negativní atmosféře někteří europoslanci přehlíží, jak zásadní kroky už průmysl udělal a kolik už do elektromobility nainvestoval. Přesto jsou stále nedůvěřiví a riskují konkurenceschopnost evropských výrobců, když předepisují emisní cíle daleko za doporučeními průmyslu“

Tomáš Hanuš,

kandidát č. 9 ve volbách do Evropského parlamentu 2019