Silničáři na východě Čech zimu zatím zvládají.
(Evropské noviny)
Paní Zima se podle kalendáře ke své vládě teprve chystá, přesto už zahro- zila. První sníh zasypal východ Čech v polovině listopadu, od té doby se sněhové vločky nebo ledovka tu a tam občas ukázaly. Krajští silničáři tak mají letošní premiéru za sebou a měli příležitost vyzkoušet si, jak jsou připraveni. A jejich šéfové na krajských úřadech v Pardubicích a v Hradci Králové jsou prozatím spokojeni.
Podle náměstka hejtmana Pardu- bického kraje zodpovědného za dopravu Michala Kortyše zvládají silničáři zimní údržbu dobře. Při- pomněl, že v listopadu řešili pro- blémy na Svitavsku, v prosinci se potýkali s námrazou na Holicku. „Sice s vypětím sil, ale naši ces- táři udrželi silnice sjízdné. V tuto dobu ještě k tomu začalo nejvíc chumelit na Svitavsku a silničáři tam jezdili 10 hodin v kuse. Takže myslím, že to zvládají v pohodě,“ chválí krajskou Správu a údržbu silnic Pardubického kraje Michal Kortyš.
Podobně mluví i Kortyšův králo- véhradecký kolega Martin Čer- víček, který vidí největší sílu silničářů ve zkušenosti a oběta- vosti. „Zkušenost, obětavost, dis- pečerské řízení a technologie, které umožňují sledovat vývoj po- časí a stav sjízdnosti a samozřej- mě i schválený plán zimní údržby jsou základními předpoklady pro úspěšné zvládnutí nadcházející zimy na silnicích našeho kraje,“ je přesvědčen Martin Červíček.
ROZSÁHLÁ SILNIČNÍ SÍŤ
V Pardubickém kraji se kraj- ští silničáři starají o více než tři a půl tisíce kilometrů silnic
II. a III. třídy, podobné je to i v kraji Královéhradeckém. K tomu se musí připočíst i některé úseky silnic I. třídy, o které se kraje sta- rají pro stát. V Pardubickém kraji počítají s náklady na zimní údrž- bu v objemu necelých 96 milionů korun, což je částka, která odpo- vídá průměru za posledních pět let. Sousední kraj vyčlenil mno- hem více peněz. Podle Červíčka počítají s rozpočtem asi 170 mi- lionů korun. „Nejmírnější zimu Královéhradecký kraj zažil v se- zoně 2013/2014, kdy nás stála ne- celých 70 a půl milionu korun, naopak nejdražší zima je zatím v sezoně 2008/2009, kdy si zimní údržba vyžádala až 200 milionů korun,“ přidává náměstek králo- véhradeckého hejtmana Martin Červíček.
ZÁSOBY UŽ OD LÉTA
Obě krajské organizace se samo- zřejmě na zimní údržbu připra- vují mnohem dříve, než začne poprvé chumelit. Třeba Sprá- va a údržba silnic Pardubického kraje nakupuje posypový mate- riál už v létě, kdy je levnější. Ve skladech pardubických silničářů před zimou leželo téměř 16 tisíc tun soli a více než 20 tisíc tun
Do bojů se sněhem vyjíždí i nová technika.
Posypového materiálu mají silničáři dostatek.
130210_INZ_ODPADKY_KN_276x204_OK.indd 1
15.4.13 101:3209210_INZ_ODPADKY_KN_276x204_OK.indd 1
písku a drtí. Královéhradečtí ak- tuálně skladují 23 tisíce tun soli a 12 tisíc tun inertních materiálů. Samozřejmě čísla nejsou koneč- ná, silničáři budou zásoby dopl- ňovat tak, jak si bude vývoj zimy žádat.
Podobné je to i s technikou a dal- ším vybavením. Technický park v Pardubickém kraji doplnila nová víceúčelová vozidla zimní
údržby, Královéhradečtí naopak pořídili nové hlásiče, které po- mohou s lepším přehledem o ak- tuálním počasí v místě a o stavu vozovky. Podobných meteosta- nic mají v regionu už jedenáct a s dalším rozšiřováním kraj po- čítá. Meteostanice samozřejmě využívají i v Pardubickém kraji a shodně pracují i dispečinky zimní údržby s nepřetržitým pro-
vozem. V Pardubickém regionu dispečinky zajišťují nejen sjízd- nost silnic, ale také zadávají in- formace o sjízdnosti do webové aplikace Jednotného systému dopravních informací pro Čes- kou republiku.
KRITIKA ŘIDIČŮ?
Silničáři mají pro zvládání zimní údržby stanovené limity podle důležitosti komunikací, a to v řá- dech desítek minut až hodin. Přesto často od řidičů zaznívá kritika, že silničáři zase zaspali nebo že se diví, že v zimě sněží. Náměstek hejtmana Pardubické- ho kraje Michal Kortyš ale takový řidič prý není.
„Jsem člověk, který si nikdy ne- stěžuje, který si musí s nastalou situací poradit, a snažím se si s ní poradit. Nikdy jsem to nevní- mal tak, že někdo zaspal. Z praxe vím, že nejde všechno hned. Existuje určitá časová osa, kte- rou jsem schopen tolerovat. Ale samozřejmě když to trvá delší dobu, potom s tím mám problém. V mém mozku je ta časová osa delší než u některých lidí, kteří mají HNED. Mám zkušenosti se sjízdností silnic u nás v Litomy- šli a teď už i v rámci celého kraje a jsem přesvědčen, že uklidit sil- nice včas stíháme,“ říká Michal Kortyš.
Náměstek hejtmana Královéhra- deckého kraje Martin Červíček slibuje, že bude práci krajských silničářů intenzivně sledovat a bude se věnovat kontrole správ- ného plnění všech činností při zajištění zimní údržby. „Hlav- ně bych chtěl našim řidičům za všech okolností popřát šťastný návrat domů z cestování po na- šich silnicích,“ dodává Červíček.
Zdro a fotoj: Evropské noviny
expert pro bezpečnost
1. náměstek hejtmana