Čerčany a změna územního plánu
Den plný dvojek byl velmi důležitý. Na veřejném zastupitelstvu obce Čerčany bylo totiž na programu schválení změny číslo 1 územního plánu Čerčan. Jakákoli změna územního plánu by měla proběhnout po velmi důsledné diskusi a debatě, výsledek by měl být věcí dohody. Takové dohody, aby změny územního plánu měly smysl a přínos pro drtivou většinu občanů obce Čerčany.
Návrh změny číslo 1 územního plánu Čerčany je na webu obce od 24.4.2018. Veřejné projednání proběhlo 12.srpna 2020. Ke schválení mělo dojít 2.2.2022.
Na poslední chvíli se spolku Čerčany v obrazech podařilo získat dostatečný počet podpisů pro vyhlášení referenda. 915 podpisů. Na vyhlášení referenda je třeba v případě Čerčan získat 30 % podpisů oprávněných osob, tedy občanů, kteří jsou dospělí a mají trvalý pobyt v Čerčanech. Aktuálně je tato hranice cca 670 lidí.
Pan starosta chtěl tedy tento bod stáhnout z jednání zastupitelstva, opoziční zastupitel Judr. Michal Tupý však navrhl změnu programu a usnesení, které po hodně dlouhé debatě (téměř 3 hodiny trvající debata) s veřejností zastupitelstvo schválilo. Usnesení zní:
Zastupitelstvo obce Čerčany vypouští bod 1.3 - Vydání změny č. 1 územního plánu Čerčan a odkládá jeho projednání Zastupitelstvem obce Čerčany na dobu po uskutečnění místního referenda na návrh přípravného výboru zastoupeného zmocněncem přípravného výboru Martinem Neradem doručený obci Čerčany dne 2. února 2022, tj. na datum konání komunálních voleb na podzim v roce 2022.
V debatě s občany se ukázalo, že vedení obce není nakloněno důležitým a faktickým námitkám z řad veřejnosti a chtělo protlačit změnu číslo 1 územního plánu Čerčan silou většiny, neboť v zastupitelstvu má 8 zastupitelů z 15. Takové řešení není nikdy dobré, neboť jak už jsem psal, změna územního plánu by měla být věcí dohody.
I s přihlédnutím k tomu, že vedení obce má v zastupitelstvu sice 8 zastupitelů a odpůrci výstavby na Barochově mají 7 zastupitelů, ale reálně těch 8 zastupitelů volilo pouze 502 občanů, zatímco zbývajících 7 zastupitelů volilo ve volbách dohromady 547 občanů. (volební systém v roce 2018 zvýhodňoval stranu s největším počtem hlasů)
Na schůzi zastupitelstva chyběl radní pan Ing. Jan Marek, určený zastupitel pro pořizování územně plánovací dokumentace. Je škoda, že on, hlavní osoba pro změnu územního plánu, na veřejném zastupitelstvu, kde se měla schvalovat změna územního plánu, chyběl.
A je škoda, že někteří zastupitelé už zapomněli na slib, který skládali. Anebo si ho vykládají po svém. Slib zastupitele zní:
"Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu obce a jejích občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky"
Občané si přejí referendum, přejí si ho v termínu podzimních komunálních voleb, aby byla co největší účast a referendum mělo svou váhu, někteří zastupitelé by ho však radši udělali co nejdříve, bez prostoru pro další diskusi a vyjednání řešení, které bude vyhovovat drtivé většině občanů Čerčan.
A nejedná se jen o lokalitu Barochov, v návrhu změny číslo 1 územního plánu jsou i další věci, které postrádají smysl.
Jako příklad můžeme zmínit zrušení regulačních plánů v lokalitě nad Hospicem (V Holosíně) (Z12), U Trati (Z4) a Vysoká Lhota – U lesa (Z1). Regulační plány zásadně regulují dotčená území a jejich rušení v situaci, kdy není lokalita kompletně zastavěná, postrádá smysl. Regulační plány mimo jiné určují stavební čáry a tedy i umístění stavby v prostoru. Zrušením regulačních plánů dojde ke zrušení stavebních čar a některých dalších podmínek výstavby, což nepochybně může mít negativní vliv na dané lokality.
Z mého pohledu tedy dává smysl regulační plány zachovat minimálně do doby, než dojde k úplnému zastavení dané lokality.
Na veřejném zastupitelstvu nezazněly od vedení obce argumenty, jaký přínos bude mít pro obec výstavba na Barochově. Osobně mě žádný přínos také nenapadá. Rozvoj obce by měl mít smysl a řád. A je třeba i přijmout fakt, že katastr obce Čerčany není nafukovací a jednou se dostaneme do situace, kdy se obec přestane rozšiřovat do polí, luk a lesů. Není třeba se bavit o tom, jestli má ročně vyrůst 10 nebo 15 nových domů. Je třeba se bavit o tom, jaké chceme Čerčany mít, jak mají Čerčany vypadat. Z toho pak dostaneme výsledek, na jakých plochách můžeme umožnit výstavbu a na jakých už ne.
místopředseda MS ODS Čerčany