Maturity a jejich podoba
(www.facebook.com/odspraha5) Ty letošní budou v mnoha ohledech jiné. Studenti se toho vzhledem k situaci nestihli naučit tolik, kolik jejich spolužáci v předchozích ročnících. Nicméně nebudou prokazovat pouze objem vědomostí. Musí zvládnout ustát také stres, který s sebou zkouška dospělosti logicky přináší.
Protahující se debata o podobě maturity je v tomto ohledu zatěžuje a stresuje daleko více, než by musela. Důležité totiž není to, jak budou maturity vypadat, ale jak je budeme hodnotit. Studentům bychom měli ukázat klid a co nejdříve jim říct, co je čeká. A hlavně napnout síly k tomu, abychom je co nejlépe připravili.
Proto aktuálně navrženou podobu maturit vítám. Je vyvážená a hodnotu zkoušky nesnižuje. Mohla přijít dříve, ale je jen a jen dobře, že nepřišla později.
Má to totiž výrazný psychologický efekt. A nejen pro studenty, ale pro společnost obecně. Dohady nesmí vést k tomu, že letošní maturity budou s odstupem času brány jako "méněcenné". Vždyť studenti se s turbulentní situací okolo chodu škol, výuky a koronaviru poprali. Daleko více než kdy dřív prokazují, že se umí adaptovat na nové podmínky, způsoby komunikace, dokonce čelit větší míře stresu. Zkouška je tak čeká možná ještě náročnější.
My se nyní musíme zaměřit na to, jak maturity hodnotit i jak na ně budou hledět vysoké školy a zaměstnavatelé. Velkou roli v hodnocení opět sehrají školy, mezi kterými se ale postupně objevují propastné rozdíly. Ukazuje se, kdo se snažil jít s dobou a způsoby a formy výuky posouvat a kdo jen pasivně vyčkával na reformu školství. Jak se ale ukazuje, ta se pod tíhou doby tak nějak děje i bez nás.
starostka MČ Praha 5