V Senátu se při veřejném slyšení diskutovalo o způsobech, jak vyřešit přetíženost silnic nákladní dopravou
(www.senat.cz) Na půdě horní komory Parlamentu proběhlo veřejné slyšení na téma „Vlivu silniční nákladní dopravy na stav komunikací a její dopady v území“. Úvodní slovo za Senát pronesli jeho předseda Miloš Vystrčil, místopředsedkyně Jitka Seitlová a předseda Stálé komise pro práci Kanceláře Senátu Lumír Kantor, oba posledně jmenovaní jsou senátory z postižených oblastí. Přední odborníci se zaměřili nejen na dopady nákladní dopravy na komunikace, ale i na roli státu v dopravě. V rámci diskuse byl prostor i pro dotazy účastníků slyšení.
Předseda Stálé komise pro práci Kanceláře Senátu a zároveň senátor za Olomoucko Lumír Kantor uvedl: „Impulsem k uspořádání veřejného slyšení Senátu je trápení několika obcí v mém olomouckém senátním obvodu. Týká se především bezohledných jízd kamionů, které si přes malé obce krátí cestu, ať už z důvodu úspory času či finančních nákladů. Jízda tak obrovských a těžkých aut v těsné blízkosti škol, obchodů a obytných domů vyvolává otřesy, praskání budov a razantně snižuje bezpečí občanů obcí.“ Zároveň dodal: „Ve veřejném slyšení jsme mluvili i o snížení hmotnosti aut nákladní dopravy. Naše legislativa umožňuje jejich přetěžování oproti evropským standardům. Naším přáním je snížit hmotnost vozidel, a tím i obrovské poškozování silnic přetěžováním. Zároveň hledáme způsob, jak tuto hmotnost kontrolovat.“
„Projekt mobilních vah k vážení kamionů je sice dobrým přispěním, ale havarijní stav našich silnic je de facto výsledkem jejich trvalého přetížení, které zatím povolují naše předpisy. Cílem senátního veřejného slyšení dnes bylo, aby došlo k nápravě. Můžeme tím ušetřit veřejné prostředky na opravy a údržbu silnic a také zvýšit bezpečnost,“ sdělila 1. místopředsedkyně Senátu a zároveň senátorka za Přerovsko Jitka Seitlová.
Předseda Senátu Miloš Vystrčil ve svém úvodním slově zdůraznil závažnost tématu silniční nákladní dopravy a jejich územních dopadů. Zároveň uvedl, proč je právě horní komora správným místem k řešení této problematiky.
Veřejné slyšení bylo rozděleno do 4 bloků. Přední odborníci se v prvním bloku zaměřili na roli státu v dopravě, ve druhém diskutovali o dopadech silniční nákladní dopravy na stav českých komunikací a tématem třetího bloku byly dopady silniční nákladní dopravy na územně samosprávné celky. V posledním bloku celou diskusi shrnul senátor za Orlickoústecko a zpravodaj veřejného slyšení Petr Fiala.
„Dopady nákladní silniční dopravy jsou v našem státě opravdu velké, dopadá to pak na stát i na obce. Jsem rád za legislativní kroky, které dnes přednesl ministr dopravy Martin Kupka s platností od příštího roku a doufám, že i závěry dnešního veřejného slyšení budou v těchto přípravách zohledněny. Zároveň zdůrazňuji potřebu vymáhat právo, nejen technicky ale také personálním pokrytí, a to po celé České republice,“ shrnul senátor Fiala.
V rámci každého bloku byl dán také prostor pro dotazy účastníků a reakci řečníků, ty se týkaly hlavně praktické či technického provedení chystaných změn.
Ministr dopravy Martin Kupka v rámci veřejného slyšení ujistil, že resort situaci řeší: „Přetěžování kamionů ničí naše silnice, a proto jsme se rozhodli razantně zakročit. Do konce roku chceme mít v provozu 13 funkčních vysokorychlostních vah, spravedlivější rozdělení příjmů z pokut obcím má pokrýt náklady spojené s jejich výběrem. Na příští léto chystáme spuštění Inspekce silniční dopravy, která bude kamiony v terénu kontrolovat bez nutnosti policejní asistence. Zlepšujeme též podmínky pro pokutování zahraničních řidičů a zvažujeme citelné zvýšení pokut za odmítnutí vážení. Za důležité ale považuji i to, že jsme výrazně zintenzivnili komunikaci s kraji i obcemi.“
„Těmi, na koho negativa nadměrné silniční dopravy dopadají, jsou občané obcí. Ať už je to hluk, prašnost, snížení bezpečnosti nebo v konečném důsledku opakované opravy komunikací hrazené z veřejných zdrojů. Za obce, které Sdružení místní samospráv ČR (SMS ČR) zastupuje, budu ráda, pokud se podaří legislativně ukotvit nejen snížení celkové hmotnosti jízdní soupravy, snížení zatížení jedné nápravy na 10 tun, ale také definici tranzitní dopravy. Právě to, že se bude definovat, co je a co není tranzit, pomůže regulovat průjezd nákladních vozidel nad 12 tun obcemi,“ řekla předsedkyně SMS ČR Eliška Olšáková.
předseda Senátu PČR
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu