K vyšší rychlosti chci i vyšší tresty

30. dubna 2015
K vyšší rychlosti chci i vyšší tresty

Otcem nápadu prosadit na některých dálnicích nejvyšší povolenou rychlost 150 kilometrů v hodině je poslanec a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS. Paradoxní je, že on sám raději a častěji jezdí domů do Opavy vlakem.

Jak vás napadlo navrhnout zvýšení rychlosti na 150 kilometrů v hodině na dálnici? 

Poslal jsem už před dvěma roky návrh zvýšit o 20 kilometrů v hodině rychlost na silnicích první třídy (z 90 na 110 km/h - návrh včera rovněž prošel, pozn. red.) a přemýšleli jsme i o podobném modelu pro dálnice, jenže padla vláda. Jsou úseky dálnic, kde není intenzita provozu tak vysoká. Ale rozhodovat se o tom bude ve správním řízení, tak se těžko odhaduje, kde to vznikne. My jsme vytipovali čtyři úseky. Mnozí čeští řidiči mají zkušenost z Německa. 

Jestliže je však proti ministr dopravy a rozhoduje o tom, tak se stopadesátkou stejně nikde jezdit nebude. 

Ne, to je naivní představa, že ministr může vstupovat do správního řízení. On může fungovat jako odvolací orgán, ale ani v takovém případě nezáleží jen na něm, je tam ještě rozkladová komise. Opravdu se to neodvíjí od osobního názoru ministra. Rozhodují úředníci, kteří to mají jako denní agendu. 

Řidiči jsou však zvyklí jezdit vždycky o něco více, než dovolují předpisy. Nebude se teď jezdit reálně 170 kilometrů v hodině? 

To souhlasím. Ale pokud to projde, nabídneme vládě debatu, že na dálnicích a silnicích 1. třídy zvýšíme i tresty za přestupek překročení povolené rychlosti. Budeme debatovat o tom, jestli za to rovnou brát řidičský průkaz, nebo se zvýší bodová sankce. Když stát ukáže tvrdou ruku, tak se těch sto padesát dodržovat bude. 

Vy poslanci, kteří jste o tom hlasovali, navíc nejste typický vzorek společnosti. Máte vyšší příjmy, a tedy bezpečnější a novější auta. Ale jinak je vozový park zastaralý... 

Žádný zákon nezaručí, aby se člověk choval rozumně. V některých vozech je riskantní jet i sto třicet, to si také řekněme. Poslanci jsou vzorkem společnosti, nejsou to ti nejlepší z nejlepších. 

Dvacet let zákonodárci řidiče různými zákony spíš brzdili, aby klesl počet mrtvých na silnici. Nejde tenhle zákon proti tomuto trendu? 

Já si myslím, že ne. Musel bych mít podrobnou statistiku, ale podle mě se největší počet smrtelných úrazů nestane na dálnici. Rychlost se zvýší jen tam, kde je to bezpečné. 

(Autor: Jakub Pokorný) 

Ing. Zbyněk Stanjura

předseda poslaneckého klubu PČR
předseda regionálního sdružení