Pro a proti: V Bruselu zvolili elektromobilitu místo toho, aby se hledaly alternativy
(ČRo Plus) Premiér Andrej Babiš (ANO) kritizuje podporu elektromobility a varuje, že to může znamenat začátek konce automobilového průmyslu v Evropě. Můžou unijní snahy o zmírnění škodlivých emisí poškodit českou ekonomiku, nebo je to smysluplná cesta v boji proti globálnímu oteplování?
„Je to spíš hrozba. Musíme si uvědomit, že čtvrtina průmyslové výroby Česka je navázána na automobilový průmysl. Má více než 150 tisíc zaměstnanců, nemluvě o dalších navazujících odvětvích,“ říká poslanec Vojtěch Munzar (ODS).
„Elektromobilita je hrozně drahá póza, protože elektrické auto má výfuk v elektrárně.“ Vojtěch Munzar
Upozorňuje i na výzkumy norských vědců z univerzity v Trondheimu, podle nichž celý životní cyklus elektromobilů od výroby po likvidaci baterií produkuje více emisí skleníkových plynů, než je tomu u těch nejmodernějších konvenčních aut. „Politici v Bruselu vybrali jednu konkrétní technologii, místo aby se šlo cestou alternativních zdrojů a přemýšlelo se více v globálu,“ kritizuje Munzar s tím, že něco podobného jsme zažili s podporou biopaliv první generace nebo fotovoltaiky.
Občanský demokrat odmítá možnost zavedení uhlíkové daně, která by prý znamenala jen zdražení a doplatili by na ni ti nejchudší. „Je to jen záminka, jak z lidí vytáhnout peníze, které by stát mohl rozdělit do dotačních titulů,“ míní.
poslanec PČR
zastupitel statutárního města
člen regionální rady
předseda oblastního sdružení