Strukturální změny v MHD

16. června 2015
Strukturální změny v MHD

V současnosti jsme svědky probíhající grandiózní obměny zastaralého vozového parku DpmÚL. Abychom si udělali představu o skutečném rozsahu realizovaných změn, připomeňme si, že vozový park DPmÚL čítá téměř 60 trolejbusů a 60 autobusů.

Páteří MHD v Ústí nad Labem je trolejbusová trať a flotila trolejbusů. Celkem bude pořízeno 26 těchto nových vozidel s cílem zvýšit komfort a bezpečnost cestujících (např. kvalitnější klimatizace, přehledný informační systém), přizpůsobit vozový park obyvatelům se sníženou schopností pohybu a orientace v prostoru (plná nízkopodlažnost) a ušetřit na provozních nákladech (minimální náklady na opravy a údržbu, možnost rekuperace).

Signifikantní obměny se dočká i vozový park autobusů. Bude nakoupeno 30 nových autobusů na CNG (Jde o stlačený zemní plyn. Je to relativně čistší alternativa než benzín, nafta nebo zkapalněný propan-butan, tj. LPG). Jejich cena je sice o něco vyšší než u autobusů s konvenčním pohonem, ale provozně jsou výrazně úspornější. Taktéž se vyznačují i nižšími emisemi škodlivin a nižší hladinou hlučnosti.

Je logické, že takto rozsáhlá a rychlá obměna zakládá určitým způsobem na problém v budoucnosti (z hlediska systematičnosti a kontinuity výměny vozového parku). Optimální by tak podle mého názoru bylo nakupovat 3-4 nová vozidla ročně. 

Dalším téměř strukturálním krokem bude dobudování obratiště a točny. Tato nenápadná, jednoduchá a finančně nenáročná investice umožní efektivnější využití trakční sítě a zvládnutí krizových situací, např. při výpadku elektrického proudu nebo při povodňových situacích.

Celý "změnový mix" by měl být doplněn o tzv. inteligentní zastávky v centru města (LCD informační panely a možnost zvukových informací) a o nový odbavovací systém. Ten bývá téměř vždy "předstupněm" zavedení " chytré " městské karty. 

Jsem hrdý na to, že jsem se z pozice člena představenstva a později předsedy představenstva (za tehdejšího ředitele Mgr. T. Krause) mohl spolupodílet na nastavení základních parametrů větší části těchto změn a jsem rád, že současné vedení dopravního podniku i města v tomto trendu pokračují.

Věřím, že občané města budou mít k dispozici skutečně moderní systém městské hromadné dopravy.

Ing. Libor Turek, Ph.D.

předseda místního sdružení
předseda oblastního sdružení
člen regionální rady
zastupitel statutárního města