Interpelace na ministra dopravy ve věci splavnění Labe

21. května 2015
Interpelace na ministra dopravy ve věci splavnění Labe

Ústní interpelace poslance Petra Bendla na ministra dopravy Dana Ťoka ve věci splavnění Labe.

 
Petr Bendl: 

Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, moje interpelace je velmi jednoduchá. Já jsem dlouhodobě přesvědčen o tom, že projekt splavnění Labe může být velkou ekonomickou injekcí pro celou ČR. Dneska jsme v situaci, kdy tato lodní doprava je hendikepována tím, že ČR není schopna garantovat plavební výšku vodního toku po celý rok, a tím pádem není možné v oblasti podnikání v téhle záležitosti garantovat dopravu zboží či přepravu turistických lodí apod., a proto je naše lodní doprava tímto hendikepována. Naráželi jsme v minulosti na překážky zejména v oblasti Ministerstva životního prostředí, které z pro mě často nepochopitelných důvodů tomuto projektu bránily.
 
Já jsem se vás chtěl, pane ministře, zeptat, jak se díváte na celou záležitost, zdali podporujete splavnění Labe. V případě, že ano, co v té věci děláte, případně v čem vám můžeme být nápomocni my, protože jakékoliv zdržování v této oblasti považuji za nedostatečné a nemoudré a myslím si, že pokud tady všichni říkáme, že chceme udělat maximum pro to, aby lidé měli dostatek pracovních příležitostí, tohle je jeden z konkrétních projektů, který by pomohl především severní části ČR, ale posílil by tak i případně turistickou dopravu v Praze, případně na Vltavě tam, až kam jsou lidé schopni se dnes dostat, protože bohužel nemáme ani splavněnou Vltavu, což je také hendikep, který ČR by měla do budoucna odstranit. Děkuji.
 
 
Dan Ťok:

Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, stanovisko moje a Ministerstva dopravy je, že splavnění Labe velmi podporujeme. Myslím si přesně tak, jak to říkal pan poslanec Petr Bendl, že je to záležitost, která je potřeba, že to pomůže zvýšení zaměstnanosti. A myslím si, že to je realisticky jedna z cest, která by mohla propojit Českou republiku s mořem. Navíc máme část přístavu Hamburk, tedy abych upřesnil, tu jeho říční část, ve vlastnictví České republiky, takže i tam by bylo vhodné tuto část využít. Abychom byli schopni garantovat splavnění Labe, je důležité, abychom dostavěli alespoň jednu část vodního díla v Děčíně, protože dneska debatujeme s Německou spolkovou republikou o dodržení dohod o tom, aby byli schopni udržet plavební hloubku na území Spolkové republiky v úrovni 140 centimetrů.
 
Co se týče vodního díla v Děčíně, máte pravdu, že tam se situace bohužel komplikuje. Dneska jsme v situaci, kdy dokončujeme dokumentaci EIA. Věřím tomu, že ji budeme schopni předat k připomínkovému řízení a že je šance, že by se EIA mohla v příštím roce rozhodnout. Věc se komplikuje tím, že navíc je tady požadavek z DG ENVI vyhlásit zrovna na té části, kde má být to vodní dílo umístěno, zvláště chráněné území. Dneska debatujeme i na úrovni Evropské unie, protože tato vodní cesta je v systému koridorů TEN-T, aby nás podpořila, a debatovali jsme o tom, jestli to tam musí být, nebo nemusí být vyhlášeno.
 
Ještě bych chtěl říct, že rovněž debatujeme o tom, že toto vodní dílo není jenom záležitost splavnění Labe, ale i udržení vody na našem území. Takže doufám, že se nám podaří to prosadit na vodním díle Přelouč, které vlastně pomůže splavnění až k Pardubicím. Tam je situace mírně lepší, nicméně se potýkáme rovněž s ekology.
 
Ještě bych chtěl doplnit informaci tím, že jsme minulý týden měli konferenci o Labi, kam jsme pozvali zástupce ekologů i zástupce všech rejdařů. Debata byla velmi vášnivá. Myslím si, že to pomůže tomu, abychom si vyjasnili stanoviska a šli k tomu, že se nám podaří dosáhnout schválení EIA a pak územního rozhodnutí a stavebního povolení, tak abychom mohli co nejdříve stavět. Obávám se ale, že ten termín bude někdy v roce 2018 - sedmnáct, osmnáct, uvidíme. Děkuji.
 
 
Petr Bendl: 

Děkuji za vaši odpověď, pane ministře. Chci vás ujistit o tom, ač opoziční poslanec, že pokud na tomto projektu budete pracovat, tak můžete počítat i s mou podporou, a věřím, že i s podporou všech občanských demokratů, protože jsem hluboce přesvědčený o tom, že ti, co dnes tomu tady brání, jsou spíš provokováni ze zahraničí.
 
Lodní doprava je konkurencí železniční dopravy a moje zkušenost je taková, že si to zkrátka v zahraničí nepřejí, aby konkurenceschopnost České republiky - a tohle by přispělo k lepší konkurenceschopnosti České republiky - aby Česká republika v tomto byla i nadále hendikepovaná.
 
Myslím si, že je naším zájmem, aby se ministr dopravy a ministr životního prostředí v tomto ohledu domluvili a táhli za jeden provaz a aby to, co jste tady naznačil, když DG ENVI nám bude chtít hodit klacky pod nohy, pro ty, kteří případně nás poslouchají, což je právě oblast ochrany životního prostředí v Evropské unii, tak abyste na to nedali a prosazovali tenhle projekt nadále.
 
 
Dan Ťok:

Děkuji za nabídku. Určitě ji rádi využijeme. Jenom bych chtěl ubezpečit, že na tomto projektu spolupracujeme s Ministerstvem životního prostředí. I ta konference byla ve spolupráci s MŽP a určitě je naším zájmem dosáhnout územního vyrovnání a stavby co možná nejdřív. Děkuji.
Ing. Petr Bendl

poslanec PČR
zastupitel obce