Plzeň očima cizince

26. května 2015
Plzeň očima cizince

Jak vnímáte město Plzeň? Většina odpovědí bude znít dost podobně: „Plzeň je městem piva.“ „V Plzni hrajou dobrej fotbal.“ „V Plzni vaří skvělou dvanáctku.“ „Plzeň má dobrý hokejisty.“„Plzeň je vynikající…pivo“. „V Plzni vyrábí tramvaje, ne?“ Takto nebo nějak podobně budou znít pravděpodobně odpovědi drtivé většiny obyvatel České republiky na výše zmíněnou otázku. Ovšem mě by více zajímalo, jak by na tuto otázku odpověděl cizinec?

Co může vědět o Plzni cizinec? To byla otázka, která mi vytanula na mysl, když jsem si přečetl výběr z článků zahraničních médií po posledním zastupitelstvu, které píšou o Plzni v souvislosti s naším titulem Evropské hlavní město kultury 2015 (EHMK 2015). První věc, které jsem si všiml, a udělala mi velkou radost, je, že o nás neinformují žádná „béčková“ média, ale opravdu renomované noviny a servery, a také významné celostátní či dokonce globální televizní stanice. Pokud bych měl jmenovat za všechny jen několik příkladů, tak to bude určitě americká televizní stanice CNN, britská veřejnoprávní televize BBC, rakouská ORF či německá ZDF. Ztištěných či internetových deníků určitě pak stojí za zmínku třetí největší britský deník The Guardian, největší španělský deník El País či italský nejprodávanější deník La Repubblica a samozřejmě také nejserióznější německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Kromě výše zmíněných médií má obrovskou hodnotu také informace o Plzni na specializovaných cestovatelských internetových serverech Travel Pulse a Lonely Planet. Zmínky o Plzni lze zkrátka najít v největších, nejznámějších a nejvlivnějších médiích celého světa, včetně médií z takových exotických států, jako je asijská Jižní Korea či jihoamerická Kolumbie.

Pokud bych se měl zaměřit na média, která mě skutečně zaujala, pak je to rozhodně cestovatelský průvodce Lonely Planet – největší vydavatel cestovních průvodců na světě. Svou každoroční dovolenou si bez průvodců této řady snad už ani nedokážu představit. Právě tento cestovatelský průvodce, jehož měsíční návštěvnost je 11 milionů čtenářů, zařadil Plzeň mezi 10 nejlepších destinací v Evropě pro rok 2014. V jeho článcích se pak dočtete o Plzni jako o městě kultury a místě, kde se zrodilo pivo. Popisu Plzně pak samozřejmě vévodí prohlídka pivovaru, exkurze do plzeňského podzemí a pivovarského muzea, dále Náměstí Republiky s katedrálou a radnicí, velká synagoga, muzeum Patton memorial Pilsen, Muzeum loutek, Techmania a 3D Planetárium. Jak už tomu bývá, v žádném průvodci Lonely Planet nesmí chybět ani doporučené restaurace, hospody (Parkán nevynechali) a ubytování. Jednoznačně lze tedy pozitivně hodnotit, že Plzeň dělá dobrou společnost dalším doporučeným věhlasným destinacím jako Řecku, Itálii, slovinské Lublani, vikingskému Dánsku, španělské Seville, norskému Stavangeru či francouzskému Toulouse.

V návaznosti na zprávu o Plzni v průvodci Lonely Planet zareagovala i další významná média a já bych se rád zmínil o reportáži americké zpravodajské televizní stanice CNN, kterou je možné naladit v téměř každém koutě Země. V krátké upoutávce nejznámější moderátor CNN Richard Quest mluví o Plzni opět jako o městě piva, avšak zároveň upozorňuje na to, že se jedná o město plné kultury, které se prezentuje pouličními festivaly, sezónou nového cirkusu, obřími loutkami či navrácením zvonů do katedrály sv. Bartoloměje.

Takto bych mohl ve výčtu médií a jejich zmínek o Plzni pokračovat ještě dlouho, ale pokud si z toho mám něco odnést, pak je to fakt, že o Plzni se píše v souvislosti s jejími pamětihodnostmi: třetí největší synagogou na světě, gotickou katedrálou, renesanční radnicí či moderními zlatými kašnami (vzpomeňte na jejich neoprávněnou kritiku) a novou divadelní budovou. O Plzni se také píše v souvislosti s titulem EHMK 2015, přičemž je zmiňováno „pouze“ to nejdůležitější z více než 600 akcí, které budou probíhat po celý rok. Dále je Plzeň prezentována jako město loutkářství a loutek, kde najdete interaktivní technické muzeum Techmania s prvním českým 3D Planetáriem. Plzeň je uvozována také jako město, které osvobodila americká armáda v čele s generálem Pattonem. Co však moc uváděno není, a to mě překvapilo, tak je např. naše krásná zoologická zahrada. No a v neposlední řadě se o nás vždy a všude píše jako o městě piva, pivovarského muzea, pivních sklepů a lázní. Zkrátka bez toho se to neobejde.

Na začátku jsem si říkal, jestli není škoda, že hlavní pozornost se vždy věnuje pivovaru Pilsner Urquell a to ostatní tak trochu v porovnání s ním je upozaděno, ale po přečtení různých článků a zhlédnutí několika reportáží musím a chci konstatovat, že Plzeň je a vždy bude na prvním místě spojována s plzeňským pivem. Ovšem je jasné, že je to právě to pivo, co dělá Plzeň Plzní a my na to můžeme být právem hrdí. Pokud dříve turisté a návštěvníci našeho města přijížděli primárně za pivem, tak v letošním roce přijíždí i za kulturou a nakonec odjíždí s ještě mnohem více zážitky, než čekali. Plzeň se mění, je jiná, a již není pouhou jednodenní destinací, ale má co nabídnout pro turisty na celý víkend. A i to je zásluhou kvalitního vedení města Plzně, na čemž má nemalou zásluhu Občanská demokratická strana.

Mgr. Jakub Čermák

zastupitel statutárního města