Interpelace na ministra dopravy ve věci dálnice D8
25. září 2014
Interpelace poslance Radima Holečka na ministra dopravy Antonína Prachaře ve věci dálnice D8.
Radim Holeček:
Vážený pane ministře, vzpomínám si, jak v kampani, je to skoro rok, před parlamentními volbami v roce 2013 kandidáti hnutí ANO akcentovali téma dostavby dálnice D8. Jistě si vzpomene kolega Brabec, jak jsme v předvolební diskusi v televizi toho byli plní, on toho byl plný, že se to musí dostavět co nejrychleji. Uplynul téměř rok a já bych se chtěl rád zeptat jménem obyvatel našeho kraje, kterým nedokončená D8 stále komplikuje život, co je nového a jak jste s tím pohnul, pane ministře.
Antonín Prachař:
Pane předsedající, jak vidíte, nemám žádný podklad s sebou, nicméně tato záležitost je velmi živá, tak to mám ještě v čerstvé paměti.
Co se týká osmičky, chtěl bych říct, že my jsme s panem zde přítomným ministrem životního prostředí navštívili problematické místo v Dobkovičkách někdy v březnu, řádově pár týdnů poté, co byla ustanovena tato vláda. Na místě jsme si prohlédli, v jakém stavu ten sesuv je, a oba dva jsme, myslím, zkonstatovali ve shodě, že je smutné, že více než devět měsíců po sesuvu nikdo na toto místo nepřijel a nezačal ten problém řešit. Když vezmu chronologii dál od té doby, co jsme se tam spolu potkali, zástupci CHKO. Dohodli jsme vykácení spadlých porostů a vybudování příjezdové komunikace pro to, aby těžká technika mohla přijet na místo a začít dělat vrty a zkoumat geologické podloží na místě sesuvu. První poznatky jsme měli koncem května, v červnu jsme slíbili, že bude zpracována základní teze a studie, jakým způsobem chceme tento sesuv řešit. Toto jsme všechno dodrželi. Zjistili jsme, že tam neustále stoupá hladina spodní vody a celý problém sesuvu byl způsobený tím, že v lomu, kde probíhá těžba, docházelo k vršení zeminy na horní hranu svahu, a tím došlo k přetížení horní strany svahu a vzhledem k šestimetrové vrstvě spodní vody na jílovitém podloží došlo prostě logicky k ujetí. To nemohlo dopadnout jinak.
My máme v této chvíli geologický průzkum, máme v této chvíli zpracovaný projekt sanace svahů a první žádost na hejtmana Ústeckého kraje jsme předložili, tuším, někdy v červenci, s tím že jsme požádali o vyhlášení stavu nebezpečí pro to, abychom mohli tento svah začít sanovat. Cílem stavu nebezpečí není to, že bychom chtěli obejít zákon o zadávání veřejných zakázek. Je třeba říct, že místo svahu není v majetku státu a my musíme mít možnost vstoupit na cizí pozemky. Je třeba rovněž říct, že musíme navázat na součinnost postupových prací spolu dneska s provozovatelem lomu a to můžeme udělat, pokud máme stav nebezpečí, a hejtman může v tomto stavu nařídit bezodkladné provedení některých sanačních prací.
Pan hejtman si od nás vyžádal doplnění, poté co se s původním materiálem nespokojil a konstatoval, že nenastaly žádné významné skutečnosti pro to, aby stav nebezpečí byl vyhlášen. My jsme se dohodli, že do termínu 10. září předložíme doplněný materiál, a učinili jsme tak 8. září, o dva dny dříve. V této chvíli čekáme, jak hejtman Ústeckého kraje naloží s naší žádostí. Máme přislíbeno, že vyjádření by mělo padnout zítra. I kdyby bylo jakékoli a znovu negativní, připravujeme jinou, další, náhradní variantu v souvislosti se stavebním zákonem. Připravili jsme příslušné podání na stavební úřad, abychom mohli neprodleně začít se sanací svahu.
Domněnky a hypotézy, že tato sanace by měla stát více než jednu miliardu, se v našem projektu nepotvrdily. Sanace je v podstatě daná do dvou etap, a to je odtěžení zeminy z horní strany svahu, vybudování odvodnění trativodu v otevřeném příkopu a vybudování drenáže, svedení hladiny spodních vod do vodoteče, který je za dálnicí, a následně ve spodní části sesuvu prováděné stabilizace tzv. žebrováním. Nejedná se o žádné vrty, žádné piloty ani žádné stavby, o kterých se dříve spekulovalo v minulosti. Předpokládané náklady na první etapu, tzn. odvodnění a odstranění části sesuvu, se pohybují podle projektanta řádově do 80 milionů, další náklady včetně vybudování zpevňovacích žeber by neměly překročit 300 milionů. Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstvo dopravy jsou připraveny neprodleně zahájit tyto práce a pokračovat dál.
Na ostatních úsecích se pracuje, je tam otázka změny během výstavby, které musí projednat Ředitelství silnic a dálnic se zhotoviteli.
Radim Holeček:
Jenom takové shrnutí. Takže nám nezbývá, než se modlit, aby první polistopadový komunistický hejtman dostal rozum, a až bude po volbách, tak aby konal. Měl by konat teď, ale na mě to dělá dojem, že čeká, až bude po komunálních volbách.
Mgr. Bc. Radim Holeček
poslanec PČR
1. místopředseda regionálního sdružení