Partie
Hostem nedělního diskusního pořadu TV Prima byl expert ODS pro oblast školství Václav Klaus ml.
Celý rozhovor s Václavem Klausem ml. můžete zhlédnout na TV Prima.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobré dopoledne. České školství se mění. Děti mají od první třídy dostat tablet a také čip, aby byly pod neustálou kontrolou. Po jednotných maturitách chce ministerstvo také jednotné přijímačky na střední školy. Je to správně? Co naše děti na cestě za vzděláním čeká a jak je možné získat bakalářský titul za šest měsíců. Hosty první květnové Partie jsou ministr školství za ČSSD Marcel Chládek. Dobré dopoledne.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Dobrý den.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
A Václav Klaus mladší, pedagog a také školský expert Občanské demokratické strany. I vám dobré dopoledne.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Dobrý den.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pánové, začneme v tom nejvyšším patře českého vzdělávacího systému. Vysoké školy a rychlostudium. Zázračné nadání prokazují podle poslední zprávy Akreditační komise, někteří studenti Univerzity Jana Amose Komenského. Každý čtvrtý získal titul bakalář za nestandardně krátkou dobu, často za méně než půl roku. Pane ministře, jak je to možné?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Především toto bude muset zodpovědět samotná škola. Ten výsledek Akreditační komise a to hodnocení nyní je na ministerstvu školství, úředníci ministerstva školství procházejí tyto závěry. Ale já bych chtěl, spíše než se zaměřit na jednu školu, to více zobecnit, protože to není první případ, je to X-tý případ a je nutné se podívat také na ten počet vysokých škol, protože si myslím, že máme velký počet vysokých škol nebo velké...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Zredukoval byste je?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
... množství. Já jsem pro. Já si osobně myslím, že kdybychom tady měli polovinu vysokých škol, takže to bude naprosto stačit. Není nutné si myslet, že každý musí mít vysokoškolský titul, dochází k devalvaci těchto vysokoškolských titulů. A především ta novela vysokoškolského zákona, která je v prvním čtení v Poslanecké sněmovně, tak jde tímto směrem. Jedna z věcí...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Promiňte, má už ministerstvo nějak vytipované školy, které, bez kterých bychom se obešli v České republice?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
My chceme jít cestou padni komu padni, to znamená, nebudeme jmenovat, bude záležet, jak se samotné školy k tomu postaví, nebudeme ani říkat, jestli to bude veřejná škola nebo soukromá, ale chceme rozdělovat školy na kvalitní a nekvalitní.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Podporujete snahu vaší Akreditační komise odejmout právě UJAK státní souhlas s působením univerzity?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Já si myslím, že toto je velmi závažné rozhodnutí a velmi závažný krok. Akreditační komise není naše, je to nezávislý orgán, byť při ministerstvu školství, a já to takto také chápu. Chápu Akreditační komisi jako nezávislý orgán. Na druhou stranu se budeme muset také podívat ale na situaci na Univerzitě Jana Amose Komenského, protože samozřejmě tam vám dochází celá řada studentů, byť je to záležitost této školy a oni, když platí školné, tak tato škola by se měla postarat o dokončení jejich studia buď na škole samotné nebo někde jinde. Ale já tam vidím jeden zásadní problém, a to je u speciální pedagogiky, protože tam si dodělávají kvalifikaci učitelé z praxe, mně volají každý den. A já jsem se sám byl podívat i na této jmenované škole a musím říci, že uděláme maximum pro to, aby tito studenti mohli dostudovat. Buď tedy na té škole, protože jim byla prodloužena akreditace anebo ve spolupráci s pedagogickými fakultami jinde, například v Praze, v Olomouci, v Brně.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Omezení univerzit, kdy to plánujete, pane ministře?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
My chceme větší zkvalitnění, pokud projde vysokoškolský zákon, nebude již fungovat Akreditační komise, protože ta už to samozřejmě není schopna stíhat v tom počtu zaměstnanců, ale bude nezávislá instituce, která ale bude dohlížet nejenom na akreditaci samotnou, ale i na naplňování akreditace přímo při průběhu studia. Já to ukážu na České školní inspekci při regionálním školství, kde Česká školní inspekce také kontroluje, jak je naplňován rámcový vzdělávací program, jak probíhá samotná výuka a to si myslím, že je důležité. Ne to, co je na papíru, ale jak to probíhá ve skutečnosti.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Klausi, vy souhlasíte s tím, že Česká republika by mohla mít, nebo měla mít méně vysokých škol?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To není otázka souhlasu. Máme 87 vysokých škol, tuším, to je nejvíc vysokých škol na hlavu celosvětově. Čili to není otázka, co já si myslím, to je prostě holý fakt, že máme strašný přebytek. A řekněme si tu příčinu. Tady je móda, aby všechno bylo nezávislé, čili máme nezávislou Akreditační komisi, a ta samozřejmě akredituje, akredituje, akredituje, až těch škol je přehršel. Ať je pak ministr kdokoliv, tak to těžko může nějak řešit, protože se okamžitě zdvihne řev, že je to nezávislé vysoké školství a do toho se nesmí zasahovat. Takže to je ten problém, který si takto nazvěme. A podle mě pan ministr s tím nedokáže udělat nic jako reálně, protože ti žáci a ti studenti a ti učitelé, to je silná lobby. Jediné, co se s tím dá dělat, je podívat se na financování tohoto typu terciárního vzdělávání a s tím něco dělat.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Musíme jít do kvality. A tady se asi shodneme i s Václavem Klausem mladším, to není otázka politická, není to otázka levá či pravá, ale opravdu už musíme zavést kontinuitu. Já jsem také navázal na některé kroky mých předchůdců a předpokládám, že to, co se nepodaří dokončit v tomto volebním období, bude pokračovat někdo další. Vůbec nejhorší v oblasti školství, a nejenom vysoké, ale i střední, základní, i mateřské, tak je častá změna. Nemyslím teď různé úpravy a reakce na to, kam jde svět a my to školství vlastně posouváme trošku vlastně tímto směrem, ale myslím, taková ta rozhodnutí, například, že chceme mít všechny vysokoškoláky, tak budou vysokoškoláci, nechceme je mít, musí to být kontinuální. Takže já si myslím, že to není opravdu rozhodnutí jednoho ministra, je to rozhodnutí nás všech. A já říkám sám za sebe, já budu chtít, aby tady byly kvalitní vysoké školy a nekvalitní, aby skončily.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Jak byste to viděl v poměru. Pan Klaus říká, dnes máme 87 škol. Kolik vy byste viděl jako optimální...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Těch škol je méně, těch škol je, tuším, 73, ale...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
I tak je to hodně.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Když jsem mluvil s panem profesorem Haňkou, tak ukazoval příběh Velké Británie a v porovnání na počtu obyvatel my jsme bezkonkurenční, co se týče počtu vysokých škol na počet obyvatel v Evropě. Ale já si myslím, že musíme jít tou postupnou cestou. To znamená, ne říci, a teď zrušíme polovinu škol, ale musíme říci, která škola nebude plnit akreditační programy, která škola nebude plnit ten požadavek kvality, tak ta bude muset skončit. A toto není rozhodnutí, jestli skončí, jedna, dvě, tři nebo osm, já si myslím, že jakmile vyjde v platnost náš vysokoškolský zákon, tak okamžitě buď se zlepší výkonnostně anebo půjdou prostě z toho systému ven. A myslím si, že ještě nastane druhý krok a to je slučování některých menších škol do většího celku. U nás máme celou řadu vysokých škol, kde je například tisíc posluchačů, pak máme velké školy, jako je Univerzita Karlova a my musíme se trochu podívat také na tu efektivitu.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Vy říkáte, že je nutné najít nějaký politický konsensus. Pane Klausi, vy jste ochotný s ODS spolupracovat na přípravě tohoto zákona.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já nevím, co ODS, která má 10 poslanců a trošku, každý pes jiná ves, je ochotná nebo není ochotná, ale je pravda to, že je to rozhodně věc, která se týká celého národa, když to tak řeknu, nějaký konsensus se v tom musí najít, protože to není úplně úzké politikum. Otázky, jako jestli 80 procent dětí nebo mladých lidí má mít vysokou školu nutně, to jsou prostě otázky, které stojí miliardy korun a tam vy nějaký konsensus měl být. Ale když jsme u toho, co je problémem českého školství, tady je problém to, že my tady dneska budeme diskutovat o margináliích, o hloupostech, jakou jsou tablety a čipy a nevím co všechno dalšího, ale tady je jiný problém, tady...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Počkejte, neříkejte našim tématům marginálie a hlouposti, přece jenom se to dotýká spousty dětí a potom i rodičů.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Doufám, že můžu říkat, co si myslím tady.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Můžete, samozřejmě.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
...tady v televizi ještě doposud, že takhle ještě daleko nejsme, tady s tou republikou. Hlavní je, že ve školách se má především učit, takhle, je to paradigma, to v posledních letech nebylo. Hlavní je čerpat evropské dotace, zavádět čipy a dělat podobné věci, čili otočit vůbec to uvažování, že školy jsou tady kvůli vzdělávání, je strašně důležitá věc. Druhá strašně důležitá věc je, že hlavní jsou základní školy, tam chodí nejvíce dětí, na to my platíme ty miliardy korun na daních. Čili není to o nějakých těchto často pochybných vysokých školách, ale soustředit se na ten základ. A třetí věc je naprostá nespravedlnost financování českého školství, to znamená, že na těch střední školách každá škola bere jiné peníze na žáka, je v tom naprostý zmatek, a toto celé znepřehledňuje, je to nespravedlivé a nedá se to řídit. To jsou asi v kostce jedny z hlavních problémů českého školství, které bych viděl já a nikoliv to, jestli maminka odvede prvňáčka do třídy anebo ho bude sledovat na nějakém holografickém čipu cestou autem do práce.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, co říkáte na ty výtky Václava Klause?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Já bych neřekl, že jsou to výtky směrem ke mně, protože to jsou problémy, které sám Václav mohl řešit, když byl poradcem u asi tří ministrů, protože ten problém financování, já s tím naprosto souhlasím, je přežitý, a my ho měníme. Dnes financujeme české školství podle počtu studentů. Zcela logicky, pokud chceme kvalitnější školy, tak musíme změnit systém financování, ten je nastaven tak, že školy v podstatě nabírají masu lidí jenom proto, že prostě potřebují za každého žáka ty prostředky, které za ním jdou. Já s tímto systémem nesouhlasím, my v prvním kroku chceme rozdělit financování na základní školy a na střední školy tak, aby ty finanční prostředky se nedaly přesouvat. V druhém kroku, a tady se dotkl Václav Klaus opravdu vážného problému, že u nás v kraji, v celé České republice, tak jedna škola, například na kominíky, má jinou částku na studenta nebo na učně, než třeba v jiném kraji. Takže toto chceme sjednotit, také proto jsme schválili i jednotné učňovské zkoušky. To znamená, pokud kuchař bude mít zkoušku učňovskou, ať to bude v Praze, v Brně, v Ostravě, tak bude jedna. A teď nemluvíme o tom, že to bude přesně dirigováno, ale ty základní principy budou jedny. A v tom dalším kroku, co musíme jednoznačně udělat, tak musíme podpořit ty školy, které jsou, za prvé uplatnitelné na trhu práce, u základních škol musí se posuzovat kvalita a dostupnost základního vzdělání. Já bych tady přidal k těm základním školám ještě mateřské školy. No, a to, že tady pan Václav Klaus mladší kritizuje, že není důležité, jestli maminka dítě dovede do školy, anebo jak o něj bude postaráno. Já to považuji za mimořádně důležité v dnešní době. Otázka bezpečnosti dětí na cestě do školy, otázka bezpečnosti dětí, a my se toho dotkneme jako v samostatném tématu, předpokládám, ale já...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
My se o tom budeme, pánové, bavit.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
...toto považuji za klíčové. Já jako rodič tří dětí chci mít jistotu, že dítě, které odvedu do školy, tak je v bezpečném prostředí, je o něj postaráno, že to přežije. Ten případ, který se stal, nebyl problém v systému školství, ale byl problémem vůbec celé naší země, že se mezi námi pohybují lidé, kteří prostě několikrát po sobě napadnou někde někoho nožem a bohužel to skončí pak úmrtím. Já to považuji za velmi zásadní téma, i když souhlasím s tím, že toto je téma, které řešíme jednu konkrétní věc. Ale určitě poslední poznámka učitelů, učitel má učit, s tím já naprosto souhlasím, ředitel má školu řídit, s tím naprosto souhlasím. Ale nikdo z mých předchůdců neodboural tu administrativu, proto my nastavujeme nyní nový systém, kdy chceme tyto údaje více digitalizovat tak, aby se nestalo, že ředitel školy čtyřikrát, pětkrát za rok dostává stejnou otázku od různých institucí a více papíruje, než řídí školu, takže my chceme méně papírování, více času na řízení školy a po učiteli více času na učení.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Klausi?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já jsem byl ředitelem školy asi 16 let, čili to myslím, že o tom trochu něco vím. Té administrativy samozřejmě přibývá a přibývá i za současného pana ministra, naštěstí se nezrealizoval jednotný registr učitelů a další sáhodlouhé plány, například ten čip do školy, to bude další administrativa, protože ředitel bude samozřejmě muset sledovat, kdo všechno má čip, a trestat Horáčka s Pažoutem, známé firmy, že nemají ani žákajdu, ani čip a teď to nějak řešit. Ale já bych se ještě vrátil i tomu financování. Skutečně není žádný spravedlivější systém, než ten, že jeden žák stejného věku má stejný příspěvek na své vzdělání napříč celou republikou, jakékoliv další systémy, uplatnitelnost na trhu práce a tak dále, jsou prostě nahodilé a voluntaristické, podle toho se nedá nic naměřit, protože například teď ze středních škol jdou skoro všichni na vysokou, čili jsou uplatněni. Jak se to bude hodnotit? Jak se bude hodnotit, že v Praze seženete místo snadněji než v Mostě? Čili tu mosteckou školu budete nějak kvůli tomu týrat, bude se to řešit ihned po škole nebo po 5 letech, po 10 letech, jak je ten /nesrozumitelné/ uplatněný, čili to jsou všechno věci, které to ještě daleko znepřehlední a ten systém zničí. Tady trošku fungoval nebo poměrně slušně fungovalo financování za komunismu, kde se striktně určilo, kolik je škol, kolik je učitelů, kolik berou a nejel přes to vlak. To v současné chvíli nejde, protože ty školy zřizují kraje a tak dále, těch škol je víc, čili není jednodušší systém než jeden žák stejného věku stejný příspěvek napříč republikou.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Tady je zajímavý moment, velmi zajímavý...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Moment, je to proveditelné.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Velmi zajímavý moment, že expert ODS se nyní shlédnul v systému, který fungoval před rokem 89, já chci říci...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Nevzhlédnul, protože fungoval.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Já chci říci jednu věc. Ten systém, o kterém, Václave, hovoříte, ten už nefunguje, to financování za počet žáků je destruktivní pro ten systém, proto my nemůžeme platit za počet žáků právě z toho důvodu, že se nám to zhoršuje ve kvalitě. My máme několik návrhů, které se nyní diskutují v odborné veřejnosti, je tam kombinace například u odborných škol, je tam kombinace například na třídu, je tam kombinace na obor, je tam kombinace na učitele, a my musíme se opravdu podívat na ten systém financování i z jednoho prostého důvodu, protože my tam dáváme velké množství finančních prostředků, a tyto finanční prostředky v podstatě nám rozbíhají se v tom systému velmi složitém, protože je to přerozdělováno kraji a dostává se nám na některou školu, která třeba má stejný obor, daleko méně prostředků, než třeba v jiném kraji. K tomu čipu se pravděpodobně vrátíme, ale až budeme u toho čipu, já bych se rád i zeptal Václava Klause, když o tom takto květnatě hovoří, jestli vůbec viděl ten návrh.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já jsem návrh viděl, jenom k tomu financování.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
A když jste ho viděl, tak co obsahuje ten návrh, když tady něco kritizujete...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To jsou...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Počkejte, pane Klausi, pojďme se podívat na ten čip, vy s tím nesouhlasíte?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ano, samozřejmě s tím nesouhlasím, protože si myslím, že bezpečnosti to nepřinese nic, ani i v tom tragickém případu, který se stal, ani v jakémkoliv jiném. Pakliže bude ten systém fungovat stejně dobře jako třeba, když ředitel posílá data do školní matriky na ministerstvo, tak každý týden bude mít 50 rodičů infarkt, protože si budou myslet, že se jim ztratilo dítě, ale to se jenom aktualizoval systém a zítra bude fungovat. Netuším, jestli je největší problém českého školství, že dítě nedojde od vrat školních do třídy. Já jsem ve škole učil 25 let a takovéto věci se moc nestávají. Maminky, co se bojí, tak vodí to dítě až do první třídy za ruku k paní učitelce, maminka je lepší než čip. Čili je to velká příležitost pro různé IT firmy. A já obecně nemám tyto čipy rád, protože to jako jednou může být zneužito. Já nejsem příznivcem toho, aby každý novorozeně dostalo čip do hlavy a mohlo být celoživotně monitorováno.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Je to zneužitelné, pane ministře?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Nezlobte se na mě, Václave Klausi mladší, ale hovoříte naprosté nesmysly, protože ta bezpečnost na českých školách je mimořádně důležitá, ten případ, který...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To nikdo nepopírá.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
... tak se stal...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
/Souzvuk hlasů/.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Necháte mě dohovořit, já jsem také to samé udělal vám, že jsem vás nechal domluvit. Ta situace dnes je taková, že máme celou řadu možností, Česká školní inspekce na základě toho případu, na té události ve Žďáru, provedla kontrolu na všech školách. V podstatě asi na třech školách není kvalitní zabezpečení. Ale co je velký problém, tak je lidský faktor. Někde funguje to, že máte zvoneček, někdo zazvoní, aniž by si to někdo prověřil, tak pustí na základě toho zvonku někoho dál. Rodiče v některých školách, aby si ulehčili tu cestu, tak nechávají dveře otevřené. Ten čip, o kterém mluvíte, to je věc, která dávno funguje. Například já mám takovouto čipovou kartu, na základě této čipové karty vstoupím do budovy a na základě této čipové karty se dostanu dovnitř. Kdo nemá tuto čipovou kartu, tak samozřejmě se do té budovy nedostane, a nestane se takový případ. Ano, může se stát, že tu čipovou kartu někdo ztratí a může být zneužitelná. Ale to může být zneužitelné cokoliv. Ale já jsem mluvil o tom čipování...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Počkejte, tak já nechám reagovat pana Klause, kde vy vidíte tu možnost pro zneužitelnost?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
My jsme měli samozřejmě ve škole také čipy. Na druhou stranu, kdo byl někdy ve škole, tak ví, jak to ráno funguje: tam jedno dítě otevře, deset dalších projde. Já vsadím boty, že když bude slušně vypadající člověk v obleku, ráno přijde k jakékoliv škole v České republice, tak se prostě dostane dovnitř, že ho pustí třetí žák nebo čtvrtý. Tyto čipové věci jsou samozřejmě dobré na takovou tu drobnou kriminalitu. Ale zrovna, když víme tenhle ten tragický případ, který nastal, tak tam čip nehrál samozřejmě žádnou roli, protože když nějaký vyšinutý člověk zaútočí v obchoďáku nebo na ulici, tak co se na tom vyřeší.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Souhlasím v tom...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Vteřinku, pane...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To, že, to, že je téma bezpečí ve školách velice důležité, to je samozřejmě pravda. Ale téma bezpečí je důležité nejenom ve školách, ale v celé společnosti.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Chci se zeptat, vy byste navrhoval něco jiného, než teda pan ministr nebo byste nechal české školy v tom stavu zabezpečení, jaké jsou nyní.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Školy jsou různé a to, že jsou ty školy třeba dostupné, že třeba právě ta maminka čeká na prvňáčka ve škole a ne někde 50 metrů od školy za třemi turnikety, to přece není nic, za co bychom se měli stydět a co by mělo být nějak špatně. To je prostě dobře, ty naše školy jsou svým způsobem otevřené. A já nechci dopadnout jako v Baltimoru, kde jsem mimochodem byl, kde to připomíná vstup na letiště nebo ještě do věznice nebo něco horšího a prochází se detektory kovů a tam samozřejmě mají čipy a různé takovéto věci. Čili to je jenom asi odlišný přístup k tomu, jak ten problém řešit.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Čili nová bezpečnostní opatření byste nepřidával.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To je věcí především těch samotných škol. Tam, kde je nějaké bezpečnostní ohrožení, tak tam ředitel by se tomu měl věnovat, měl přijímat adekvátní opatření, ale řeší to centrálně, že i dítě v malotřídce, která má 16 dětí a ve vesnici je 46 obyvatel, povinně dostanou čip, to samozřejmě nevyřeší, ale říkám, je to...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Jestli mohu, to je docela evidentní, že Václav Klaus se na to připravil, ani se na to nepodíval, protože, za prvé, tento systém funguje...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Pane ministře, já se snažím hovořit věcně, ano.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Tento systém funguje v řadě škol, nikdo neřekl, že to dá všude povinně nějaké jednotřídce a tak dále. Zároveň já doporučuji, ať je tam kombinace nějakého technického zařízení a fyzické osoby. Souhlasím s tím, že ráno při tom vstupu je dobré, když tam někdo hlídá například školník, učitelka, družinářka a tak dále. Ale pokud se vrátím k tomu systému toho čipu, to není o tom, že by maminka nemohla doprovodit prvňáčka, to je o tom, že například žák střední školy, který jde sám, nebo žák deváté třídy, který jde sám, tak na základě toho čipu vstoupí do školy a to, aby se nestalo, o čem hovořil Václav Klaus, že na ten čip vstoupí dalších deset žáků, to bude ošetřeno tím, že to je napojeno na třídnici a ten žák se zároveň zaregistruje do třídnice. Já mluvím o systému, který by mohl velmi dobře fungovat. Jenom dokončím jednu větu. Dokonce školy, kde ty rodiče to chtějí a vítají to, tak posílají těmto rodičům, kteří nemůžou doprovodit to dítě do školy, SMS, že to dítě v pořádku do školy došlo, takže tu informaci tady mají. Dokonce ta elektronická třídnice, která mimochodem vznikla ještě před mým příchodem, tak ta elektronická třídnice je nastavena tak, že rodič se dozví známky na základě kódu, který má, vstoupí do té třídnice a on ví, jaké jeho dítě má známky, takže mu nemůže nic zatajit. A to jsou věci, které my doporučujeme, říkáme, je to jedna z možností...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Kdy byste ji chtěl...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
A neříkáme to nikomu povinně.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Kdy byste ji chtěl uvést do praxe?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
To už běží. My teď máme fond na podporu právě zabezpečení škol, přihlásilo se nám přes 3 tisíce škol, takže je vidět, že to je velké téma, protože my máme tady nějakých 10 tisíc škol...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Kolik peněz jste vyčlenili v tom fondu?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
My teď máme pro začátek 6 milionů korun, tady chci podotknout, že vzhledem k tomu, že to je záležitost zřizovatelů a ředitelů škol, tak my jim chceme pomoci, zároveň na základě toho zájmu chceme zvýšit i počet finančních prostředků a opakovat několikakolově tuto možnost...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Na co hlavně školy chtějí peníze?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Je zajímavé, oni chtějí buď na elektronické zabezpečení, některé jiné školy chtějí posílit kamerový systém, některé jiné školy, ale to jsme také umožnili, chtějí zaplatit právě tu fyzickou osobu, která bude hlídat u těch dveří. My nikomu nic nenakazujeme, my pouze chceme pomoci těmto školám, protože, a v tomto s Václavem Klausem mladším souhlasím, pokud má škola dobře zaběhnutý systém, tak ať ho má a funguje, my ho pouze posílíme finančně a umožníme, aby se takovýto případ nestával. Poslední větu, jestli mohu. V žádném případě, a to tady chci upozornit i diváky, nezabezpečíme školy tak, aby se takovýto případ někde nemohl stát na zastávce, před školou, nebo kdokoliv jinde. Situace je velmi, velmi složitá v České republice, já bych chtěl opravdu upozornit, že bezpečí našich dětí je klíčové.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Klausi, poprosím vás o krátkou reakci k tomuto tématu, která se...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Pan ministr vždycky mluví 20 minut a já mohu vždycky pak říct jedno slovo. Já bych se zeptal pana ministra, jestli by sám si vzal nějaký čip, aby mohli jeho občané, kteří ho platí, jeho funkci monitorovat, kolik času stráví v kanceláři, paní Chládková by to mohla využít i pro nějaké bezpečnostní účely, občas patrně. A jak by mu to bylo jako příjemné a sympatické, kdyby to bylo povinné, jo, kdyby jim to nařídil pan předseda vlády.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pan ministr tady ale svůj čip ukazuje z úřadu vlády.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já myslím čip, který by ho sledoval skutečně, kde se pohybuje a tak dále, ne vstupenka do dveří.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Kdyby nebylo ráno, tak si myslím, že někdo mluví z cesty, tady nikdo nemluvil o tom, že ten čip to dítě bude mít v uchu snad nebo někde v hlavě, mluvíme o čipové kartě, to jenom, aby bylo mezi námi jasno.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Čili jako klíč do školy.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Ano, čipová karta. A na základě té čipové karty ten systém umí i to, že se dostanete do té elektronické třídnice, je to i ulehčení práce učitelům a ředitelům škol. A my říkáme, je to jedna z cest, nic jiného. Takže žádný čip pro Václava Klause mladšího v uchu, žádný čip v uchu...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Opět, to je věc škol, peníze mají zamířit do škol a ředitel školy se má rozhodnout, jestli potřebuje čip, nebo jestli potřebuje hokejky v hokejové škole, nebo jestli potřebuje předělat kotelnu.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Naprosto souhlasím, proto jsme udělali ten fond, do kterého...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Dělat z toho..., že ministr, ať je to kdokoliv, tady kyne davu, jak zařídí čipy, to je směsice populismu.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Václave, tady nikdo nekyne a školy si žádají, škola, která nechce...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Nekyne, ale vy už tady říkáte mluvení z cesty a podobně jste tady...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Škola, která nechce, si nemusí žádat. Škola, která nechce, může mít jiný systém, může si pozvat Václava Klause mladšího, který bude hlídat u těch dveří, je to čistě na škole.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Dobře, pánové, je to jedna z variant. Evidentně se tady neshodneme.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pojďme se podívat na druhé téma. Za dva měsíce začínají prázdniny, a to v českém školství mnoho let znamenalo, že tisíce učitelů ztratí práci a mířilo na úřad práce. Ministerstvo školství chce prázdninové výpovědi zakázat, novelu schválila vláda a ve sněmovně prošla prvním čtením. Pane ministře, stihne parlament tu novelu schválit do 30. 6. tak, aby platila...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Pevně v to věřím, protože to prošlo i školským výborem, napříč politickým spektrem. Je to praxe, která tady za mých předchůdců byla přehlížena, neustále bylo doporučováno nějaké metodické doporučení, aby to školy nedělaly. Řada ředitelů to stejně nerespektovala. Učitel má učit. Přes prázdniny si má vybrat dovolenou a zároveň má mít čas na sebevzdělávání, aby měl žákům co dát a ne vybalovat zboží v supermarketu nebo hledat si na ty dva měsíce práci. Jenom jednou větou, jak funguje...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Myslíte, že tam je shoda, pane Klausi...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Jednu větu, jak funguje ta praxe. Učitel je propouštěn na dobu prázdnin a pak je zase nabírán do školy, opakovaně řetězení smluv znamená, že to je několikrát po sobě. To znamená, pokud je to zástup za mateřskou, neplatí to, je to možné, pokud je to za nekvalifikovaného pracovníka, jakbysmet, ale pokud je tam někdo, pan ředitel Klaus, když byl ředitelem, pokud by desetkrát po sobě někoho najímal jenom na 10 měsíců a pak...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já jsem platil těch 12 měsíců v roce.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
To je právě dobře, vy jste to dělal správně, ale pokud byste to dělal tímhle tím způsobem, tak ten zákon to nyní neumožní.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ale, prosím vás, chceme teda zakázat zaměstnávání na dobu určitou, třeba zástup za nemocné pracovníky, za...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Ne, to pan ministr vyloučil...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
No, dobře, ale tak mi řekněte...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
...zakázat řetězení smluv bezdůvodné.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
A proč teda ti učitelé podepisují smlouvu na dobu určitou, já tomu nerozumím. Proč?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Protože se bojí. Jsou někde na venkově...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Pak je učitelů přebytek a jako s tím se musí něco učinit...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
A bojí se...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Žádný kvalitní kantor, kterého já jsem ve škole měl, by v životě nepodepsal smlouvu na 10 měsíců nebo 9 měsíců.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Dobře, ale vy jste měl školu v Praze, vy jste měl školu, která byla nadstandardně financována, ale já mluvím třeba o škole, která je někde na venkově. A učitel další nejbližší školu má široko daleko, já nevím, 20, 30 kilometrů.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ale vy, protože utrácíte za čipy a za tablety, tak není dost peněz ve školském systému, aby se ti kantoři mohli doplatit, čili teď to budete řešit regulací...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Nemůžete, víte co, Václave...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
...že budete zakazovat někoho přijímat...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Počkejte, pánové, nehádejte se mi tady.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
My se nehádáme. Václave, nemůžete používat demagogii, protože ona všude nefunguje. A musíte mít to na věcném základě, pokud se vrátím...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, promiňte, odpovězte mi na jednu otázku, kolika učitelů se tato praxe týká v České republice každý rok - stovky, tisíce.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Je to tisíce, my to odhadujeme něco přes 3 tisíce učitelů, a jenom odhadujeme z jednoho prostého důvodu, že ani odbory nemají přesné číslo, protože anonymně tuto informaci od učitelů mají, ale bojí se právě to říct na své vlastní jméno, aby v podstatě pak se jim nikdo nemstil. A pokud my touto jednoduchou novelou neumožníme řetězení těchto smluv, tak to nemá vůbec nic společného s čipy, nemá to nic společného s tablety, nemá to nic společného s ničím jiným, prostě jenom učitel, aby se připravil na výuku, aby chodil do práce. Naprosto běžná standardní věc.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Klausi, nepomohla by této novela třem tisícovkám lidí na důstojnější provoz toho zaměstnání?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Někdo z nich přijde o práci, protože ti ředitelé to asi nedělají, protože by byli zlosyni, ti, kteří to dělají, ale protože ty 2 měsíce samozřejmě stojí spoustu peněz, krát sociální zdravotní, oni se zoufale snaží, že ta škola je podfinancovaná, tu školu udržet v chodu. A nějakým způsobem se chovají takto, s čímž já teda osobně nesouhlasím.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Čili říkáte, ne tady tomu plánu ministerstva?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Myslím si, že prostě správný systém je ty peníze skutečně zamířit do škol a nikoliv fakt regulovat a snad se něco...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Víte, tady je problém, Václav Klaus mladší žije v ideálním světě, to znamená, žije ve světě, že si myslí, a to myslím v dobrém teď, že si myslí, že prostě všichni dodržují pravidla, že prostě ředitelé tohle to dělat nebudou, tak jako on to nikdy nedělal. Ale bohužel my máme tisíce případů, že se to děje. A oni, ředitelé škol, dostávají tyto finanční prostředky po dobu těch prázdnin, to znamená, tyto prostředky oni vezmou a dají je třeba na odměny někoho. Proto já chci, nejenom tento zákon, ale chci opět posílit další rok financování platů pedagogů, ale i nepedagogů, to znamená uklízeček, kuchařek, školníků, protože teď jsme přidali 4 miliardy do rozpočtu, teď chceme opět navýšení. Já chci, abychom měli navýšení o další 3 procenta platů ve školství, protože za tyto peníze se dlouhodobě tam prostě nedá dělat. Musíme radikálně změnit systém financování, s tím souhlasím. Souhlasím i s tím, že se tam musí dát větší množství finančních prostředků. Škoda, že to pravicové vlády, Václave, neudělaly, protože my máme někde financování 4 procenta hrubého domácího produktu, ale běžně v Evropě 6,1 hrubého domácího produktu. Takže to školství na ty peníze, které do toho dáváme, funguje ještě velmi dobře. Proto já chci, každý rok přidávejme řádově miliardy na navýšení rozpočtu, ale zároveň druhou věc, dívejme se, kam ty prostředky jdou, aby byly efektivně vynaloženy.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, jak chcete docílit toho, že ten zákon schválíte, budete uvažovat o nějaké zkrácené lhůtě, mimořádné schůzi, přece jenom je 3. května, do 30. 6. by ten zákon musel být podepsán.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Je to v druhém čtení, to znamená, proběhne to třetím čtením, teď to půjde do Senátu. Já si myslím, že tam nebude žádný zádrhel, pan prezident by podle mého názoru to mohl také podepsat, nemám žádnou zprávu z Hradu, že by se to nepodepsalo. A naším cílem je, aby tento zákon prošel co nejdříve. Škoda, že někdo něco takového neudělal před 4, před 5, před 6 lety.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pánové, děkuju k tomuto tématu.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Příští týden začínají maturity, těžké chvíle má před sebou zhruba 80 tisíc studentů. Od roku 2011 je maturita v České republice povinná, nicméně u nás stojí daňové poplatníky přibližně patnáctkrát více než na Slovensku. Pane ministře, jak je to možné? V České republice 154 milionů, na Slovensku zhruba 10 milionů korun.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Je to nehorázný šlendrián. Já si vzpomínám, že jako stínový ministr jsem proti tomu brojil, proti tomu jsem vystupoval. Tady si myslím, že to je další téma, kde se asi s Václavem Klausem mladším shodneme, protože když se podíváme historicky na naše výroky, tak jsou obdobné. Je to předražený paskvil. Vytahovaly z toho finanční prostředky soukromé firmy. A já, když jsem se teď podíval z křesla ministra na ten důvod, tak já to vidím jednoznačně: tam fungovala naprosto mafie, propojená mafie úřednicko-byznysová, která nám vytahovala peníze z toho systému ven, ten systém stál přes miliardu.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Necháme reagovat pana Klause.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Ale chci říct jednu věc. My dokonce jsme tam byli zavázáni smlouvami, které jsou nevypověditelné. My jsme tam zavázáni evropskými fondy, protože tam musí být udržitelnost. Ale k vaší otázce finanční. Na Slovensku to zahráli naprosto bez problémů, 350 milionů stál první ročník, dneska jsme na ne 154, to bylo v loňském roce, dnes jsme na 148 a já to chci stlačit ještě níže. A věřte tomu, že to je nadlidský výkon, v podstatě stlačovat to někde z těch 350 milionů dolů.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane Klausi?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Prosím vás, stejně jako máme naprosto nepřehledný systém financování škol, že já jsem vždycky hledal tři čtvrtě hodiny, než jsem našel pro naše gymnázium, jaké se ho týká dotace, tak stejně nepřehledná je ta situace u té maturity, protože je strašně složitá. My samozřejmě můžeme na jednu stranu říct, že na jednoho žáka to stojí 2 tisíce korun, což jsou strašné peníze, na to, že se zkopíruje pár papírů a žák napíše test. Na druhou stranu, ministr neudělal žádný krok v tom, aby se ta maturita zjednodušila, protože kdyby byl soudný, tak udělá to, že jediné směrodatné jsou ty takzvané didaktické testy, to jsou ty testy, které přijdou do té školy, žáci je napíšou nebo studenti a stát je zase opraví, vydá výsledek. Ale my organizujeme ústní část, takovouhle část, ještě se stát neskutečným způsobem montuje do té školské části. No, a pak je to samozřejmě strašně složité, dokonce jsem slyšel názor, že těch maturit má zase mít ještě víc úrovní, a to pak se samozřejmě velice těžko šetří peníze, to pak samozřejmě jsme na 150 milionech asi poměrně rychle. Jedna věc je hovořit v televizi takovou tou metodou donekonečna a občas říct něco líbivého. Druhá věc je skutečně dělat praktické kroky, a to by bylo zjednodušit maturitu, udělat češtinu, cizí jazyk, matematiku, výlučně didaktický test a ten zbytek by se řešil na samotných školách. Učitelé by byli nadšení, teda žáci možná z té matematiky méně, ale nicméně ten systém by byl jasný. A my pořád se snažíme honit modernost, honit sedm částí písemných a centrálně je opravovat a podobné věci a to ten systém prostě prodražuje. Čili vždycky je to o té trošku politické odvaze ten systém teda vyřešit a nejenom v televizi v 11, ale i potom v úřadě v 9 hodin ráno.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, jaké změny plánujete, vy sám říkáte, že to je šlendrián, předražená věc.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Jedna ze změn, jestli Václav Klaus mladší opravdu prozřel, tak já si ho snad vezmu jako neplaceného poradce na státní maturity, protože on působil právě jako poradce ministryně Kopicové, ministryně, ministra Dobeše, ministra Fialy, v době, kdy vznikaly tyhle ty maturity, kdy vznikal tenhle paskvil.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To je lež. Maturity státní prohlasovala paní Buzková, ministryně sociálnědemokratické strany, což je i pan Chládek. Já jsem byl akorát v komisi na státní maturity za pana ministra Fialy, kde byl teda mimochodem i pan ministr, akorát tam nechodil, jenom za to pobíral peníze. A za třetí...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Za prvé, já jsem žádné peníze, na rozdíl od vás, nelžete, Václave Klausi mladší, nelžete tady laskavě...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Za třetí, komise pana ministra Fialy...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Protože vy jste možná za to pobíral peníze, ale já jsem tam chodil zadarmo, takže tu laskavě nelžete.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já jsem vás tam na rozdíl od jiných poslanců neviděl. A za třetí, za pana ministra Fialy se akorát stalo to, že ten systém těch maturit se zjednodušil, stáhl se jenom na tu matematiku, češtinu, cizí jazyk a ten systém se tady zjednodušil...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
První kolo, první kolo...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Nemá smysl se hádat, co kdo kdy v minulosti udělal nebo neudělal, ale smysl má trošku se dívat do budoucnosti, co se s tím teda stane, stane...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
První krok, co musíte udělat, musíte přestat lhát. První věc, já jsem žádné peníze za to nepobíral, to je první lež. Druhá, vy jste tam byl poradce za paní ministryně Kopicové...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To jsem nebyl.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
...tam se podepsaly tyto smlouvy.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já jsem za paní Kopicové nebyl žádný poradce...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Za pana Fialy...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Za paní Kopicové, já jsem v životě nebyl žádným poradcem.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Co se týče státních maturit, nesete za to plnou zodpovědnost.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já jako.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
A já vám říkám zcela otevřeně, že...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Počkejte.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
...co týče maturit, je to paskvil, který se musí upravit a já nesouhlasím s jednou věcí, a jsem zvědav, jestli se na tom shodneme, já si myslím, že není nutné, aby maturitu u nás musel mít kdejaký učeň.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To souhlasím.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Takže tu maturitu u nich zrušme, tím se výrazně zlevní, zlevní se i systém.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Nicméně národní je ta učňovská zkouška, nebude to...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Mistrovská zkouška...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Promiňte, mistrovská, nebude to druhý stupeň maturity.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Ne, pozor na jednu věc, vyučí se, půjde do práce, a poté si může udělat mistrovskou zkoušku, která bude nahrazovat maturitu v následujících fázích, chce dělat mistra, mistrovská zkouška.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
S tím souhlasíte, pane Klausi?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Se zjednodušením toho systému, že nemá mít každý maturitu, s tím samozřejmě souhlasím.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Chce podnikat v tom oboru také, zlevníme tímto výrazným způsobem. Druhá věc, jak to výrazně zlevníme, tak je propadovost u maturity. Dnes se nám k maturitě dostávají studenti, díky financování za žáka...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Můžu?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
... se nám dostává velké množství žáků a vypadne nám nějakých 24 procent u maturity. My jsme si to spočítali, ty náklady na tyto studenty, a teď upozorňuji, že ten náklad na jejich studium je 2,6 miliardy. Studenti nemají nic v ruce, jejich rodiče se tam trápili 4 roky s nimi, učitelé taky, ředitel taky, a tento systém se musí změnit.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ať jenom nemluvíme, každý nese zodpovědnost za své činy. Já jsem byl ředitelem školy, u nás nikdo nikdy ze státní maturity nepropadl a kromě pár dvojek měli všichni samé jedničky. Když se podíváme na výsledky celostátní, za které nese pan ministr jaksi jistou zodpovědnost, tak v roce 2013 propadla pětina dětí u matematiky, za jeho panování to vzrostlo na čtvrtinu. Čili zase jedna věc je hovořit v televizi, co se možná kdy učiní. Druhá věc je podívat se na reálná čísla, jak se ten systém vyvíjí, a ty výsledky jsou prostě špatné a za ten rok a něco se nestalo bohužel nic. A já to neříkám s nějakou radostí, byť samozřejmě v televizi musí člověk oponovat, ale spíš to říkám se smutkem, protože to je docela smutný výsledek.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Promiňte, jaké je teda řešení, měl by stát začít zavírat školy, které mají vysoké procento neúspěšnosti žáků u maturity.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Bezpochyby, my máme obrovský přebytek soukromých škol. Žáků na středních školách za posledních 6 let ubylo o 20 procent, škol takřka neubylo a výdaje vzrostly o 20 procent. Čili i to hospodaření je prostě velice nezdravé v tomto a máme školy, kde 50 procent dětí neodmaturuje. Na tyto školy by měla okamžitě naběhnout Česká školní inspekce a minimálně jim odejmout to maturitní oprávnění, jenže to je zase politicky ne tak veselé, jako říkat dětem, že jim koupím poníka s růžovou mašlí nebo tablet. Takže do toho se ministerstvo nechce a nechává ten systém vyhnít a od září se v té škole zase učí. A kdybychom měli takovýto případ třeba v lékařství, že by polovina lidí umřelo na zánět slepého střeva v nějaké nemocnici, tak už tam stanujete s kamerami před nemocnicí a řeší se to v přímém přenosu, ve školství je na všechno dost času, začnou prázdniny a život jde dál.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Pane ministře?
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Já si myslím, že to zesměšňování, co sám sebe zesměšňuje Václav Klaus mladší, že pokračuje. Jestli ministr může za to, který je rok ministrem, že propadne 20 procent studentů u maturity, kteří tam chodí 4 roky, tak to opravdu už nevím, o čem se tady bavíme. Jedna věc, na čem já bych, stále hledám něco, co, čeho se můžu chytnout u Václava Klause mladšího, co není demagogie a z čeho se dá chytnout, tak jedna věc v tom vašem monologu je zajímavá, a to je podívat se na kvalitu těch škol. A já tady mluvím o tom, že systém financování také musí zobrazovat kvalitu. Česká školní inspekce chodí i například na jednotlivé kontroly, proto je tady kritizované to, co Václav Klaus kritizoval asi před 5 minutami, že státní maturita má být objektivní, že má být objektivně zhodnoceno něco, takže vy si protiřečíte. To znamená, já jsem pro, ano, pojďme se podívat...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Nechte posoudit diváky, ať zhodnotí, kdo si protiřečí...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Pojďme se podívat, pojďme se podívat na celý systém regionálního školství jako komplex a pojďme řešit to financování, které vy pořád bráníte, vy tady tvrdíte, že má jít finance za žákem.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ano.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
A toto je dopad toho financování za žáka.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ne, toto dopad toho, že škola, která neplní svou funkci, dále existuje a vzdělává žáky a bere dotaci a bere všechno možné. Školy, které prostě neplní tuto funkci, to znamená, ty miliardy korun, co se tam nasypou, nejsou k ničemu, protože ty děti neumí cizí jazyk, sotva pozdravit, v matematice nespočtou procenta, a v češtině tak s bídou přečtou titulky v Blesku, ale nedá se hovořit o čtení s porozuměním, tak to jsou prostě vyhozené peníze. Za to, to se nezlobte, pane ministře, nese ministr, ať je to kdokoliv, politickou zodpovědnost a měl by toto se snažit vší silou zastavit. Klidně, klidně...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Já se zeptám...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Kdy by mělo být to kritérium pro to, aby stát zavřel školu, která má třeba vysoký počet...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
V českém školství se bohužel toho moc neměří, teď se tam teda vrhla přednedávnem ta státní maturita, která aspoň nějaká čísla dává, dává čísla hrozivá. A to jsou jediná čísla, která máme, o která se jde nějak opřít. Čili tyto školy by skutečně měly být pod velkým tlakem a když máme obrovský přebytek středních škol, tak asi by to měly být mezi prvními tyto, které se budou zavírat a druhé školy, které jsou naprosto poloprázdné. Nevím, jestli o tom pan ministr ví, ale já vždycky, když jsem zvyšoval počet žáků ve škole, protože naše škola se neustále zvětšovala, tak mi tam ten pán, co tam dělá na tom rejstříku, říkal, no, to jste skoro jediní, všichni ostatní si to snižují, uměle si snižovali kapacitu, aby to vypadalo, že ta škola je více naplněná, neměla nějaké problémy s případným uzavíráním nebo slučováním.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Moje otázka.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Tento systém je potřeba řešit...
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Počkejte, otázky tady...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Jestli dovolíte.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Tento systém je skutečně řešit, řešit systémově a...
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Otázka moje je jednoduchá. 7 let vládly pravicové vlády, když jste tedy proti soukromým školám, jak jste řekl, vy jste...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Myslíte, že Kalousek a spol., že je pravicová vláda v mých očích, nebo něco takového.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Tak vy jste s nimi ve vládě, tak proč jste s nimi neseděli ve vládě?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já jsem s nikým ve vládě neseděl.
Marcel CHLÁDEK, ministr školství /ČSSD/:
Vy jste s ním seděli ve vládě, vy jste působil jako poradce těch ministrů, kteří tam seděli ve vládě, například váš předseda Fiala, a tak dál, tak proč po něm plivete, nejdřív s ním sedíte ve vládě, pak po něm plivete.
Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka:
Počkejte, pánové, vy jste, vy jste se mi tady...
expert ODS pro oblast školství