Poučí se Pardubice z příběhu areálu bývalé Tesly?
Debaty politiků a pardubické veřejnosti ovládlo téma využití areálu Tesla – Kyjevská.
Za poslední roky se tomuto zchátralému prostoru dostává velké pozornosti již minimálně popáté. Navzdory existenci několika na první pohled slibných projektů to rozhodně nemusí být naposled.
Město by nemělo brát cizí závazky
Bývalý průmyslový komplex v širším centru Pardubic zůstává v majetku města, které ho získalo na konci roku 2011 od Pardubického kraje se závazkem vybudovat dopravní napojení a parkoviště pro návštěvníky nemocnice. Tehdejší náměstek primátorky Martin Bílek (SPP) při tom hovořil o slibných jednáních s potenciálními partnery. O dva roky později již přiznal náměstek Michal Koláček (SPP), že získání Tesly byla chyba.
Špatné dopravní napojení stálo za opadnutím zájmu společnosti Foxconn a také za více než osmi lety marné snahy Pardubického kraje o prodej komplexu. Přes tato varovná fakta město převzalo celý areál plné optimismu, byť k dispozici bylo jen pár vizualizací a slibů. Z těch zbyly pouze náklady na zabezpečení objektů.
V současnosti tak nejsou na místě přehnaná očekávání. Nabízí se spíše kacířská úvaha: Nemělo by město Pardubice místo hledání dokonalých variant využití celého areálu raději hledat rozumný finančně zajištěný projekt, který vyřeší tristní dopravní situaci a dodá prostoru důstojnou podobu? Ambiciózních a na papíru zajímavých projektů byl pro bývalou Teslu či kasárny Hůrka již bezpočet.
Vedení města má nepochybně spoluodpovědnost za jeho podobu, ale jen kvůli tomu by nemělo přebírat závazky soukromých subjektů či Pardubického kraje, aniž by mělo zajištěné financování.
Problémy s areálem bývalé Tesly snad alespoň mohou přinést poučení pro zastupitele například v jednáních o osudu Automatických mlýnů.
poslanec PČR