Revitalizace areálu "Tesla - Kyjevská" – určitě ano, ale ne podle líbivých studií či prezentací, ale podle selského rozumu

29. dubna 2015
Revitalizace areálu "Tesla - Kyjevská" – určitě ano, ale ne podle líbivých studií či prezentací, ale podle selského rozumu

Využití areálu "Tesla - Kyjevská" by mělo klást důraz na zajištění veřejných potřeb města.

V posledních týdnech „poletuje“ veřejným prostorem v Pardubicích několik, zčásti reálněji a zčásti méně reálně, působících investorských záměrů na využití areálu "Tesla - Kyjevská". Je určitě správné – a město by se o to mělo všemi silami snažit – revitalizovat jednotlivé „brownfields“ na území města. Ale nelze to dělat bezhlavě a např. jen na základě graficky líbivých prezentací. S prezentacemi, studiemi a nesplněnými sliby nesolidních investorů se totiž naše město v minulosti „spálilo“ již vícekrát. 

Byť to možná nezní populárně pro veřejnost, tak prioritou města by v tomto případě neměl být konkrétní způsob využití „vnitřku“ areálu potenciálním investorem (ten nechť je ponechán na svobodném rozhodnutí investora; navíc každý z nás občanů může mít v tomhle směru zcela rozdílný subjektivní názor), ale dostatečné a důsledné zajištění veřejných potřeb města. Vůči všem potenciálním investorům shodně by tak podle mého názoru mělo město vycházet z následujících transparentních podmínek: 

1) Veškerá příprava (územní, projektová, stavební, finanční, časová apod.) tří spolu logicky souvisejících záměrů

  • nová silniční propojka mezi Višňovkou a Pardubičkami "Pod Břízkami - Kyjevská",
  • rekonstrukce nadjezdu u Pardubické nemocnice a
  • nová okružní křižovatka "Tesla - Kyjevská"

musí probíhat ve vzájemné časové a funkční návaznosti, nikoliv izolovaně. V případě chybné koordinace těchto tří záměrů totiž hrozí Pardubicím v lepším případě naprostý dopravní kolaps a v horším případě možná dokonce ohrožení zdraví kohokoliv z nás z důvodu dopravní nedostupnosti Pardubické nemocnice. 

2) Samotná stavební realizace tří výše uvedených záměrů musí probíhat v pořadí:  

  • nová silniční propojka mezi Višňovkou a Pardubičkami "Pod Břízkami - Kyjevská" jako první v pořadí;
  • rekonstrukce nadjezdu u nemocnice a okružní křižovatka "Tesla - Kyjevská" v maximální možné vzájemné časové a funkční návaznosti, nikoliv izolovaně. 

3) Mezi všemi dotčenými subjekty (potenciální investor, Statutární město Pardubice, Pardubický kraj a Nemocnice Pardubického kraje, a.s.) musí být právně závazným způsobem sjednána realizace dopravního řešení předmětné lokality - realizace okružní křižovatky "Tesla - Kyjevská" - jako první v pořadí před jakýmkoliv využitím „vnitřku“ samotného areálu "Tesla - Kyjevská". 

4) Právní řešení podle předchozího bodu musí být zajištěno dostatečnými právně - ekonomickými garancemi jeho řádného a včasného splnění ze strany potenciálního investora (např. dostatečně vysokou smluvní právní sankcí ve spojení s dostatečně vysokou bankovní zárukou apod.). 

5) Následné využití samotného areálu "Tesla - Kyjevská" potenciálním investorem musí plně odpovídat (zejména např. co do maximálního možného dopravního zatížení lokality apod.) obecně závazným právním předpisům a regulacím z oblasti územního plánování, územního rozhodování a stavebního řádu. 

Na první pohled vypadá pět výše uvedených podmínek jednoduše a splnitelně. Držme Pardubicím palce, ať se vedení města podaří pět výše uvedených podmínek skutečně v praxi naplnit. 

Mgr. Karel Haas

zastupitel města

Štítky: Pardubice