Mají obce mít šanci zkrotit cizojazyčnou reklamu?

22. dubna 2015
 Mají obce mít šanci zkrotit cizojazyčnou reklamu?

Ulice plné reklamních nápisů pouze v angličtině, němčině, nebo ruštině se možná stanou minulostí.

Sněmovnou projednávaný návrh novely zákona o reklamě má totiž umožnit obcím stanovit na svém území povinnost doplnit cizojazyčnou reklamu o češtinu. V budoucnu by to mohlo najít využití také v Pardubicích.

Plno cizích nápisů?

Současné ekonomické problémy Ruska dočasně zakryly skutečnost, že Pardubice jsou po Praze a lázeňských městech nejčastější destinací nejen pro ruskojazyčné turisty, ale též různé podnikatele i emigranty. Třída Míru či Pernštýnské náměstí by se při opětovném hospodářském oživení na východě Evropy mohly zaplnit nápisy v ruštině, nebo jiném cizím jazyce.

Zatímco u Pardubic se stále pohybujeme v teoretické rovině, jiná města již řeší stížnosti svých občanů zejména na ruské, německé a anglické reklamní materiály a poutače. Ty někdy doprovází případy možné diskriminace českých zákazníků. Poslanecký návrh proto má podporu Karlových Varů, Prahy, Děčína, ale také Hradce Králové a lázeňských měst.

Cizojazyčné reklamy jsou však pouze důsledkem jiných jevů. Nařízení obcí by tak mohla pomoci v turistických centrech nebo u sporných míst, přidání českých nápisů do reklamy by však nic neřešilo u neintegrovaných jazykových a národnostních menšin. Spíše naopak by vznikla záminka k průchodu latentní xenofobie a zhoršení vzájemných vztahů.

Těží z turistů

Představitelé dotčených obcí dobře vědí, že těží ze zahraničních turistů a podnikání využívajících cizojazyčnou reklamu. Lze tak věřit, že budou s touto pravomocí nakládat s maximální rozvahou.

Proto má novela zákona přinášející v některých případech užitečný, ale rozhodně výjimečný nástroj, mou podporu. Koneckonců, jednou se může hodit i v Pardubicích.