Odpůrci konvoje dělají Česku ostudu!
Zbyněk Stanjura se spolu s poslanci ODS chystá už brzy zablokovat chod sněmovny. Tolik mu vadí plány vládní koalice na zavedení registračních pokladen?
Celý rozhovor s předsedou poslaneckého klubu ODS Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout na webu rádia Impuls.
Alan HEJMA, moderátor:
Naším dnešním hostem je předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Pane Stanjuro, vítám vás u nás, přeju pěkný podvečer.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobrý den, děkuji za pozvání.
Alan HEJMA, moderátor:
Začneme zákonem o elektronické evidenci tržeb, neboli registračních pokladnách oblíbených. ODS je ostře proti. Je to proto, že pro vládní koalici je to klíčové téma, je to takový naschvál od vás?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ne, tak to určitě ne. Já myslím, že ten nápad je prostě špatný. Já myslím, že se všichni shodneme na tom, že daně se mají platit a že jsou někteří nepoctivci, kteří daně neplatí, ale to opatření zase dopadne na ty poctivé. Je to takové hodně podobné, já říkám, všichni víme, že se občas v hypermarketu něco ztratí, někdo něco ukradne, to je jakoby každý návštěvník toho hypermarketu, každý klient pak musel projít osobní prohlídkou, aby se zjistilo, který to byl. Nebo je to ve stejné logice, že občas se přes telefon se domlouvají zločinci k spáchání nějakého zločinu, tak policie bude odposlouchávat úplně všechny, a tím pádem se bude eliminovat riziko toho, že budete podezřelý. Takže si myslím, že ten nástroj je prostě špatně vymyšlený. Navíc každý den se ty názory mění a já pevně věřím, že ten zákon nakonec platit nebude.
Alan HEJMA, moderátor:
Vy říkáte, že ta věc útočí proti živnostníkům a malým a středním podnikatelům. V jakém smyslu? Vydávat účty je přece povinnost už dnes.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Samozřejmě, ale něco jiného je být online spojený s finančním úřadem. Vlastně stát dopředu říká, že všichni ti, kteří podnikají, zrovna ti drobní a živnostníci, že jsou sprostí podezřelí a že je musí online kontrolovat. To je ten princip. Mělo by to být naopak. Pokud mám podezření, že někdo neplatí daně a neplní své povinnosti, například, že už dneska nevydává účtenku, když ji vydávat má na přání zákazníka, tak je tady finanční úřad, aby přišel na kontrolu a zkontroloval účetnictví, případně dal nějaké sankce, daně doměřil. Tady je to vlastně otočeno naopak. Všichni jsou podezřelí a budou dokazovat, že nic nespáchali. To je to špatné na té myšlence, na tom přístupu. Ono to zapadá obecně do toho, co vláda buď už schválila nebo chystá pro živnostníky. Nesmyslná kontrola, kontrolní hlášení u DPH, omezení výdajových paušálů, premiér navrhuje zvýšit zdravotní pojištění. Je to prostě skupina lidí, která je nezávislá na státu, stará se o sebe, případně zaměstnává pár lidí. Stát by měl být rád, že o ně nemá starost, že ti lidé jsou samostatní, po tom státu vlastně nic nechtějí, kromě toho, aby stát jim dal pokoj. a tady mi to připadá jakoby si stát, nebo tato levicová vláda si vybrala nepřítele, a to jsou ti živnostníci a drobní podnikatelé a snaží se vsugerovat veřejnosti, že až je pořádně zkasíruje, až začnou platit daně, zdravotní pojištění, tak bude na všechno. Bude na důchody, bude na vyšší platy, bude na dálnice, bude na investice. To prostě není žádná pravda. Jenom se tady vytváří zbytečné napětí mezi zaměstnanci a živnostníky. Zapomíná se, že mnozí živnostníci také mají zaměstnance.
Alan HEJMA, moderátor:
Ono se o těch registračních pokladnách hovoří už dlouhá léta, co já si pamatuji. Pořád se nedaří je jaksi prosadit. Ono v šedé ekonomice se mluví o 600 miliardách ročně, jestli se nepletu, není to třeba poslední způsob, jak ty peníze dostat?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Právě, že ne. U nás je zhruba podle odhadu 15 % šedé ekonomiky, v Německu 13,5 a v tom Chorvatsku, z kterého si máme brát příklad, asi 26 %. Ale všechny ty studie se shodují, že největší úniky v té šedé ekonomice jsou z nelegálního zaměstnávání, ne z toho, jestli někdo vydá účtenku nebo nevydá, vůbec ti drobní. A to je velký problém. A to je velmi často u velkých firem, není to jenom u těch nejmenších. Takže místo aby stát napřel pozornost tam, kde ty potenciální úniky jsou největší, jsou to ty slavné karusely, o kterých mluví ministr Babiš, najednou se na karusely zapomíná, tam opravdu vznikají stamilionové škody, to ti drobní živnostníci prostě neudělají. Ti prostě nemají ani možnost v těch jejich tržbách a podobně. To je prostě špatný nápad. Místo aby stát řešil nelegální zaměstnávání, to znamená, tam se neodvádí sociální, zdravotní, neplatí se daň ze závislé činnosti. Mnozí o tom ví. A tam jsou ty úniky prostě větší.
Alan HEJMA, moderátor:
Takže to by byl recept ODS?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Bezesporu ano. Zjednodušit daně a pokud možno snížit daně. V tom okamžiku se vám ani nevyplatí vymýšlet nějaké nástroje, abyste ty daně obešel nebo si je nějakým způsobem snížil, protože, když je to jednoduché a nízké, tak to prostě zaplatíte.
Alan HEJMA, moderátor:
Vy hodláte ve sněmovně proti tomuto zákonu bojovat nějakými radikálnějšími způsoby. Chcete blokovat provoz sněmovny nebo přijímání zákonů. Jak to má vypadat v praxi, co se stane tedy?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Úplně taktiku prozrazovat nebudeme, ale...
Alan HEJMA, moderátor:
Prozraďte.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ta účinná taktika je až ve třetím čtení. V prvním a druhém čtení můžeme upozorňovat na chyby a na nedostatky toho zákona, můžeme navrhnout, jako že navrhneme zamítnutí v prvém čtení, ale účinně se to dá zablokovat až ve třetím čtení. Opozice prostě podle zákona o jednacím řádu má možnosti, kterými může vládě ztěžovat pozici. Tím se vyvažuje i to, že někdo má většinu, takže si automaticky neprosadí úplně všechno. A někdy jsou ty prostředky, kdy donutíte tu vládu ke komunikaci.
Alan HEJMA, moderátor:
Například přestávkami na poradu poslaneckého klubu nebo tak?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A to ne, my to ani moc nepoužíváme. A to se vlastně nedá použít dlouhodobě. To si myslím, že není ta správná metoda. To si myslím, že ne. To můžete využít někdy, když třeba získáte půl hodiny a získáte možná týden. Ale pokud chcete zabránit tomu zákonu, aby vůbec vznikl, tak je v zásadě jedno, jestli bude schválen v září nebo v říjnu. To už nic nemění. Podstatné je, aby ten zákon nevznikl. Pokud vznikne, tak ono už to tady bylo jednou, už jednou sociální demokraté zavedli registrační pokladny a my jsme je zrušili, takže, pokud se to přes ten náš odpor podaří znovu uvést do praxe, tak to zase zrušíme, ať budeme mít tu sílu a budeme u vlády my.
Alan HEJMA, moderátor:
Posloucháte Kauzu dne Rádia Impuls, naším dnešním hostem je Zbyněk Stanjura, předseda poslaneckého klubu ODS, bývalý ministr dopravy za tutéž stranu, proto se vás zeptám, pane Stanjuro, začala sezóna dalších oprav na D1. Ministr dopravy Ťok před několika dny oznámil, že se to celé asi zpozdí až o 2 roky, původně to mělo být 2018 hotovo, teď tedy 2020. Co tomu zpoždění říkáte?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já myslím, že pan ministr jenom konstatoval fakt. Jeho předchůdci učinili několik nešťastných rozhodnutí, úseky, které už mohly být opraveny, se budou dokončovat až v roce 2015, tak stávajícímu ministru, který je tam 4 měsíce, bych to za vinu nedával. Je třeba si uvědomit, že celá ta oprava je v zásadě dlouhá 320 kilometrů. Ono je to sice rozděleno do 20 úseků, ale když sečtete 160 km v jednom směru, 160 km v druhém směru, tak je to opravdu největší oprava, která se v dějinách České republiky dělala. Je taky pravda, že ty soutěže probíhají hrozně dlouho, že ti, kteří prohrají, tak se s tou prohrou nechtějí smířit, odvolávají se v pvrním stupni k ŘSD, v druhém stupni k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Tím se to všechno odkládá. V okamžiku, kdy to nestihnete na začátku stavební sezóny, jak jste právě říkal, tak jako velmi těžko se začíná někdy v září nebo v říjnu, protože zase z technologických důvodů počkáte na to, abyste měl před sebou několik týdnů či měsíců. Takže je to asi realistické oznámení ministra Ťoka.
Alan HEJMA, moderátor:
To je věc asi zákonů. Já připomínám, že vy jste byl ministrem dopravy od prosince 2012 do srpna 2013.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Do července.
Alan HEJMA, moderátor:
V Nečasově vládě. Jaký je váš podíl na zvoleném způsobu opravy té dálnice?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Žádný.
Alan HEJMA, moderátor:
Žádný.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já, když jsem nastoupil, tak se vlastně vyhodnocovaly první 4 soutěže, doběhla právě ta odvolávání, to znamená, někdy na jaře 2013 se spustily, spustily realizace těch prvních 4 úseků. Chystali jsme nové soutěže a než jsme je spustili, tak padla vláda a tím pádem jsem neměl možnost ovlivnit podobu těch nových soutěží. Já jsem se taky přikláněl k tomu, abychom soutěžili více úseků dohromady, aby se ta celková doba opravy zkrátila. To znamená, pak máte jedinou šanci, že každý rok nebudete začínat 3 úseky, ale třeba 6. I s tím, že ta jízda bude méně komfortní. Ale ona je méně komfortní, i když máte 3 dlouhé úseky.
Alan HEJMA, moderátor:
Myslíte, že třeba v jiném prostředí, například v Rakousku nebo v Německu, by se to dělalo jinak, rychleji, kvalitněji?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Nedokážu říct, nejsem expert na opravy. Podle mě rychleji by proběhly soutěže. Já si myslím, že když ty soutěže a ÚHOS nakonec neshledal žádné pochybení, jsou nastaveny v zásadě férovým způsobem, tak i ten, kdo neuspěje, by měl tu porážku uznat. A ne se snažit za každou cenu odvolávat a protahovat. Ten zvolený způsob opravy, to je na odbornících, to vám neurčí ministr, jakou zvolí technologii. Ale tím vlastně určujete i tu délku samotných oprav. Pokud tam některé ty dílčí operace vyžadují 3, 4 týdny klidu, kdy se vlastně postaví jenom tabulka a je tam napsané technologická přestávka, tak to nejste schopni žádným způsobem urychlit. Ale dobrou přípravou, dobrou organizací, možná zhuštěním těch úseků se to podle mě dá zkrátit o 1 až 2 roky.
Alan HEJMA, moderátor:
To říká Zbyněk Stanjura, náš dnešní host, předseda poslaneckého klubu ODS a exministr dopravy. Ještě chvíli na dálnici zůstaňme. Zpožďuje se vypsání tendru na provozovatele nového mýtného systému. Připomínám, že platnost tohoto kontraktu s Kapschem končí na Silvestra příštího roku. Myslíte, že se to stihne?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Myslím, že se to nestihne.
Alan HEJMA, moderátor:
A co bude dál?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To já nevím. To musí říct ti, kteří vládnou. Tato vláda už to vlastně řeší 15 měsíců a předtím byla ještě Rusnokova vláda, která vládla asi 7 měsíců a tady to nabralo to rozhodující zpoždění. Ono se to teoreticky stihnout dá ta soutěž, zase bude záležet na tom, kdy stát vlastně tu soutěž vypíše a jak se budou chovat účastníci té soutěže, jestli budou zpochybňovat ten průběh a výsledky, nebo ne. Pokud to někdo dá na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, tak zase bude záležet na tom, za jak dlouho ÚHOS rozhodne. Jestli rychle, nebo pomalu. Takže teoreticky se to stihnout ještě dá, ale já si myslím, že se to prostě nestihne a stát bude muset prodloužit stávající smlouvu.
Alan HEJMA, moderátor:
Myslíte si, že je tam nějaký záměr spolupracovat dál s Kapschem?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já věřím, že ne. Já myslím, že to nechce ani Kapsch. Já myslím, že ta soutěž má být férová a může to vyhrát Kapsch, může to vyhrát někdo jiný, ale ta soutěž by měla být připravena tak, aby to nikdo nezpochybnil, že je to připraveno pro předem vybraného vítěze. Já jsem proto prosazoval a jsem rád, že, to vlastně prosazuje i stávající ministr, aby to bylo technologicky neutrální. To znamená, aby stát řekl - tyto komunikaci chci zpoplatnit, chci takové a takové údaje a na té firmě bude, aby vybrala technické řešení. Stát nebude předepisovat jakou technologii, jaké řešení si má vybrat. Navíc ta soutěž má být na 10 let, tak si vzpomeňme, jak vypadaly IT prostředky, počítače, mobily před 10 lety a nikdo z nás neví, jak to bude vypadat za 10 let.
Alan HEJMA, moderátor:
Úplně poslední téma, pane poslanče, je to ten oblíbený průjezd amerického konvoje z Pobaltí do Německa přes naše území. Názory na to jsou různé, dokonce až pozoruhodné některé. Jaký je názor ODS nebo váš?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Můj i mé politické strany úplně jednoduchý. Já vůbec nechápu nějaké ty hysterické výkřiky. Podle mě to jsou skoro ti samí lidé ať už fyzicky nebo mentálně, kteří tady vítali okupační vojska Sovětského svazu. Podle mě tam je ten komunistický odpor, ten antiamerikanismus, všechno, co je Spojené státy, je všechno špatně. Já tomu vůbec nerozumím. Jsme léta členy NATO, to členství v NATO nám dodává pocit bezpečnosti, je to v našem národním zájmu. A navíc tady projede, já nevím, 600 vojáků, mám pocit, že 600 nebo 700, tak...
Alan HEJMA, moderátor:
118 vozidel.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
118 vozidel. Na pražské magistrále denně projede 100 tisíc vozidel, denně. To znamená, vůbec tomu nerozumím takovým těm řečem jako, kdyby to byl normální přejezd, to je v pořádku, ale to je demonstrace síly. Já nevím, jestli 118 vozidel a 600 vojáků je demonstrace síly, která by potenciální nepřátele Evropy i nás odradila. Já si myslím, že ne. Že jestli tím něco chtějí spojenci deklarovat, že držíme při sobě a že platí takový jeden za všechny a všichni za jednoho a když si někdo začne s některým z členských států NATO, tak si začne se všemi. Já myslím, že je to hrozná ostuda. Když to pozoruju, jak to probíhá v pobaltských zemích a Polsku, což jsou země, které mají stejnou komunistickou zkušenost jako my, tak tam je to úplně jinak. Tady já tomu opravdu nerozumím a ti pohrobci či současní komunisté vyvádějí, tak oni už asi jiní nebudou, tak já myslím, že my ostatní máme být úplně v klidu, nenaskakovat jim na to, nepřít se o to nějak jako vášnivě a brát to jako samozřejmou věc. Každý rok tady 10x, 100x projíždějí spojenecká vojska, protože my máme vždycky takovou zprávu ve sněmovně. Ta zpráva je veřejná, kdo chce, si jí může přečíst a zjistit, kolik těch přejezdů, přeletů je každý rok. Tak je v tom jen taková antiamerická hysterie těch, kteří se domnívají, že jsme málo proruští.
Alan HEJMA, moderátor:
On předseda komunistů Vojtěch Filip jde až tak nízko k zemi, že se obává, že nám rozjezdí silnice, na to byste mohl jako ministr dopravy bývalý reagovat, rozjezdí nám silnice?
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Samozřejmě, že nerozjezdí. To je škoda, že se ti komunisté neptali v roce 1968, když ty ruské tanky jezdily všude možně. Mně teda byly 4 roky, já si to samozřejmě nepamatuju, ale znám to z vyprávění rodičů a mnozí, kteří si to zažili, kde všude v Praze byly tanky ruské a tehdy komunisté neprotestovali nebo aspoň mnozí komunisté neprotestovali, někteří možná. A tak je to opravdu pokrytecké ze strany komunistů, ale aspoň to té veřejnosti české ukazuje, kdo je kdo, kdo si myslí, že nám bezpečí může zabezpečit příslušnost k Západu a kdo si myslí, že nám bezpečí může zabezpečit příslušnost k Rusku a k Východu.
Alan HEJMA, moderátor:
Předseda poslanců ODS Zbyněk Stanjura byl naším dnešním hostem. Pane poslanče, děkuju, že jste dorazil k nám do Holešovic, přeju pěkný zbytek dne, mějte se.
Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Děkuji za pozvání. Na shledanou.
předseda poslaneckého klubu PČR
předseda regionálního sdružení