Dvacet minut Radiožurnálu
Hostem diskusního pořadu ČRo - Radiožurnálu byl expert pro oblast školství Václav Klaus ml.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Budou mít všechny děti bez ohledu na sociální a etický původ stejné šance na vzdělání? A je nutné, aby politici rozhodovali o tom, zda se ve školních automatech mají prodávat bagety či brambůrky? Zeptáme se. Václav Klaus mladší, pedagog a expert ODS pro oblast školství je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Vítejte. Dobrý den.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Dobrý den.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Sledoval jste dnes to částečné zatmění Slunce?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Sledoval jsem to, i když samozřejmě to úplné zatmění, které bylo asi před takovými 15 lety, je větší zážitek, když se úplně setmí.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To jste viděl také?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To jsem viděl, tenkrát někam do Rakouska jsme kvůli tomu jeli a dneska bych musel být na Islandu, což už je trošku z ruky, takže jsem sledoval jen to částečné.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Je to zajímavý úkaz pro vás jako matematika, geografa?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já myslím, že je to zajímavý úkaz pro lidstvo, je vidět, jak stejně závisíme na tom sluníčku a na té přírodě, takže je to určitě důležitější než ten školský zákon, co budeme probírat, nebo zajímavější.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Myslíte, že to je zajímavější. Ten školský zákon vám nepřipadá zajímavý?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Lidi to fascinují tyto sluneční všechny záležitosti: zatmění Slunce, zatmění Měsíce, Slunovrat a všechny věci, na tom to lidstvo hodně sleduje a určitě ho to hodně zajímavá.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Novela školského zákona není zajímavý jev tak, jak prošla včera v Senátu?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já myslím, že ta novela úplně tak zajímavá není. Tam vlastně ministr tam neprosadil ten jednotný registr učitelů a skoro žádnou z těch věcí, na které svolával ty desítky tiskových konferencí každotýdenních, takže víceméně mu z toho zbylo, že děti jim zakázal ty cukrovinky, a to je všechno. Takže ta novela je taková technicistní novela, přibyde zase pár stránek školského zákona, což je obecně špatně, že ty zákony buď nemají být nebo mají být kratší, takže jinak se moc toho nestane.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale pan ministr školství říká, že je to klíčová, dokonce použil slovo revoluční norma?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Je to jeho norma, tak samozřejmě ji nebude asi hanět. Ale musíme si uvědomit, že my jsme žádný školský zákon neměli až do roku 1998, kdy ho prosadila paní ministryně Buzková a vesele se učilo. Já už jsem byl ředitelem pomalu nebo zástupcem ředitele a školy fungovaly. Čili nemusí být na všechno zákon. Tenkrát ten zákon prošel o 1 hlas tehdejšího poslance přeběhlíka Kotta a teď tady máme asi 160 stran zákona, který řeší kdejakou ptákovinu a neustále to narůstá a rozrůstá, takže to je zase další novela, to je asi tak to hlavní, co se k tomu dá říci.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Opravdu jste v těch 90. letech, když jste učil, nepotřeboval žádný zákon k tomu, že to opravdu šlo bez jakýchkoliv problémů tehdy?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To je lidská přirozenost. A když učíte, tak se máte snažit učit co nejlíp, na to nepotřebujete školský zákon. Ten školský zákon má mít případně 3 stránky, má říkat, že děti mají jít v 6 letech povinně do školy, že tam mají 9 let vydržet, pak má říkat, že v místě bydliště vás musí přijmout do té místní základní školy, abyste měl kam chodit, a pak, řekněme, že stát má zajistit dostatečnou síť těch základních a středních škol anebo, že přijímací řízení má být transparentní a nemáte nikoho diskriminovat. Čili stačily by asi tak 2 stránky, aby to jaksi nastavilo ty základní parametry toho, oč v těch školách běží. Řešit kdejakou nuanci většinou je pro zlo. My třeba pro učně tam máte asi 2 věty na těch jejich závěrečných zkouškách, ale o státní maturitě je tam stran asi 25, protože tam nahrnuli i tisíce věcí a řeší se pomalu, kdy si komisař v Novém Bydžově odskočí na toaletu a podobné věci, a to samozřejmě ty zákony bobtnají, úřednictvo pak má samozřejmě co kontrolovat. Teď třeba bude kontrolovat, jestli je sádlo zdravé nebo nezdravé a dělat seznamy a nevede to moc k ničemu dobrému a školám to samozřejmě nijak nepomůže, maximálně uškodí tyhle ty další novely a regulace.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
V té novele je také to, že by ze škol měly zmizet automaty na bagety a sladkosti. Vy samozřejmě jste to teď jednou větou zkritizoval, ale řekněte mi, neměla by přece jen škola pomáhat alespoň tímto, že se děti budou učit alespoň zdravě se stravovat?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Zase to není věc zákona, že se lidi mají zdravě stravovat, je pravda, jestli ty děti sní pak 3 kila brambůrků nebo nevím, čeho doma a vypijí 3 litry nějakého ultraslazeného nápoje asi dobře není, ale teď si představte, jak to v těch školách bude vypadat, tak zasedne nějaká komise a bude rozhodovat, co je zdravé a co je nezdravé, jo, příkladně to...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Budou to odborníci na ministerstvu školství.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ano, dobře, ale...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Kteří by měli jasně říct, co je a co není zdravé.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Dobře, je třeba sádlo nezdravé nebo zdravé?
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já mám sádlo ráda.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já taky. Jako dítko jsem hodně jedl chleba se sádlem a se solí a s ředkvičkami nebo čím. Jedna věc, je cokoliv sladkého jako z principu nezdravé? Asi ne. Potřebujete se stravovat pestře a někdy potřebujete doplnit energii, čili to jsou takové jako věci, které se nedají jednoznačně určit a skončí to tak, že nějaké větší mazané firmy si vylobbují, že ty jejich potraviny budou schválené a budou se teda do těch škol chrlit, kdežto třeba nějaká menší česká firma už na to nebude mít sil a právníků a otestovačů, takže ty jejich potraviny z těch škol jako vypadnou a akorát se zvýší nezaměstnanost, a tak dále, a to dítě si pak stejně koupí v trafice ty bonbony nebo nějaký, nebo já nevím, co je nejvíc nezdravé a napere to do sebe, když bude mít tu padesátikorunu od babičky, aby si něco koupilo, no. Takže to asi je celý ten výsledek toho, jak to bude probíhat. No, a samozřejmě...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Zkomplikuje to nějak život školám?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Samozřejmě, protože vy jako ředitel budete muset zkoumat, jestli teda plníte ten zákon a teď to studovat tu vyhlášku a koukat se, jestli tam jako v tom automatu teda vám něco nezbylo špatného.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Co by mělo třeba hodně "E" nebo podobně.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Teď samozřejmě řada těch ředitelů má ty automaty jako pronajaté od nějaké firmy, má to na to smlouvu, čili to složitě bude muset vypovídat případně a bude to prostě řešit zase další dva dny, nebude řešit, aby se chodili dávat, jak který kantor učí a pomáhali se mu zlepšovat, ale budou řešit nějakou úřední věc a seznam, co teda mají vyndat z automatů a tak dále. A když ještě jsme u toho zdravého stravování, bylo by dobré se taky podívat, co ty děti jedí fakt případně k tomu obědu, protože, jak si můžeme všimnout, čím dál více ubývá školních jídelen, které skutečně vaří, a čím dál více toho jídla se skutečně dováží nebo dodělává z polotovarů. A já nejsem zrovna odborník na zdravou výživu, ale to bych řekl, že je nezdravé desetkrát tolik, než když sníte sušenku nebo čokoládu v 9 ráno.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Proč mizí školní jídelny podle vás?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Protože ta práce je samozřejmě špatně placená, je pracná a jsou velké firmy, které dováží ty polotovary přesně spočtené na těch 25 korun, co ten školní oběd stojí.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To se ohřeje někde v mikrovlnce.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
A ta výrobní cena je třeba 2 koruny, když to přeženu, čili ten zisk je tam obrovský. Ty firmy samozřejmě /nesrozumitelné/ pana ředitele nebo vedoucího jídelny, aby bral od nich, a oni to jenom ohřejí a kidnou to tomu žáčkovi na talíř a ty polotovary jsou samozřejmě drahé. No, takže takhle to bohužel vede k tomu, že ti, co skutečně vaří z čerstvých potravin a tak dále, mají strašnou práci daleko větší a stejné, velice malé peníze, tak to přirozeně vede k tomu, že ty kvalitní školní jídelny ubývají nebo ty, co skutečně vaří, vaří z čerstvých věcí. Takže to, kdybychom zabředli zrovna do toho jako, co děti ve školách jedí a nejedí, tak tohle je třeba věc, kterou já považuju za velice závažnější.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale co byste s tím udělal, třeba dotoval byste tedy školní jídelny? Co se s tím dá dělat, aby nemizely?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ony úplně nemizí, tam nějaká ta výdejna vždycky jako funguje.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale aby se zdravě vařilo tak, jako jsme byli my zvyklí?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To je věc každého ředitele. Já, když jsem převzal kdysi školní jídelnu a řešil jsem to, tak jsem to samozřejmě se snažil vyřešit tak, abychom vařili z čerstvých věcí, ono je to kupodivu levnější a ta...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže jste té školní jídelně třeba zvýšil těm lidem platy, co tam...
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Jasně, ale já jsem měl výhodu, že jsem jako řídil soukromou školu, takže jsem vzal 2 kuchaře vyloženě jako...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Elitní kuchaře.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
...z hotelu a k tomu jsme tam měli pomocný personál, ono to nakonec finančně vyšlo podobně, protože...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ale taková běžná základna, jak to má řešit?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ale tam taky myslím, když se tomu ten ředitel věnuje a záleží mu na tom, tak sice je to velká práce, ale nakonec tu školní jídelnu nějakým způsobem dokáže zdvihnout a dostat k tomu, že vaří. Je řada jídelen, které vyváží jídlo na vesnicích ven, že vaří tam pro nějakou firmičku nebo pro JZD nebo pro něco, čili jako dá se na tom jídle kupodivu i vydělat na tom školním jakoby stravování, když ho budete prodávat dál.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Já jsem to myslela spíš tak, že takový ředitel z běžné základní školy si asi nemůže dovolit vzít kuchaře z hotelu, protože by ho asi nezaplatil.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
To by možná i zaplatil, když to pak jako spočítáte, ale on nemůže, protože má ty tarifní tam různé předpisy a tak dále, čili tohle to ho zastaví.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pedagog Václav Klaus mladší je hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Pomůže ta novela školského zákona lepšímu začleňování romských dětí do běžných škol? To je věc, kvůli které prověřuje Českou republiku Evropská komise. Podle Evropské komise končí v České republice příliš mnoho romských dětí v praktických školách. Jak to vyřešit tento problém?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Otázka je, jak velký je to problém. Já bych poměrně se vždycky v těchto situacích jako rozzuřil, že Evropská unie, myslím si, má zamést před vlastním prahem a nemá se tam montovat, nám radit, jak je to u nás se začleňováním žáků nebo nezačleňováním.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Víte, když jenom se podívám na pár čísel, tak třeba kancelář veřejné ochránkyně práv uvádí průzkum, podle kterého zvláštní typ škol navštěvuje až 35 % Romů. Ministerstvo školství je trochu mírnější, říká ale pořád 26 %. To jsou docela vysoká čísla.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Kde je ta příčina? Česká republika podle Evropské unie údajně diskriminuje Romy, tak je zvláštní, že jsme tak mazaní, že nediskriminujeme třeba Vietnamce, protože to je taky menšina a ti žádné takovéto vzdělávací potíže nemají, pokud jsem si vědom. Čili to jsou prostě věci, které se dají těžko řešit takovýmito opatřeními nebo výkřiky. A já bych se hodně podíval na nějaké země Evropské unie, kolik tam mají arabského a muslimského obyvatelstva, kde a na jaké úrovni vzdělávání případně, nebo jak kvalitní vzdělávání dostávají, kdybych chtěl být stejně drzý, jako jsou oni.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Víte, ale eurokomisařka Věra Jourová řekla tento týden na to, že v České republice končí řada romských dětí v praktických školách toto: "Není reálné a pravdivé, že tolik romských dětí má lehkou mentální dysfunkci či retardaci, je to spíše špatnou diagnostikou nebo nevůlí dávat tyto děti do normálních škol." Tak vidíte takovou určitou nevůli dávat tyto děti do normálních škol?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já znám poměrně hodně ředitelů základních škol a neznám nikoho, kdo by odmítal brát romské dítě do školy, pakliže splňuje normální předpoklady pro to, aby tam bylo začleněno. Čili je to spíš takové politikum, aby úřad ombudsmana a další tyhle ty šílené úřady měly co dělat a mohly zaměstnat další úředníky a řešit nějakou agendu a vypadaly důležitě.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Vy ten problém tedy nevidíte? Takže Evropská komise si to vymýšlí nebo...?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
J ten problém vidím v tom, že skutečně je tady velká část populace a nejenom romská, kde ty děti nemají dobré zázemí jaksi rodinné pro vzdělání a podobně. To je sice smutné, ale nevyřeší to vyhláška ani ombudsmana ani Evropské unie bohužel. Je samozřejmě lepší, když ty děti jsou těmi rodiči vedeny ke vzdělání a...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže to je jen o rodičích?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Je to z velké části o rodičích v těchto případech, o kterých se bavíme.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže ta škola za to nemůže, ti ředitelé?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Znova říkám, já neznám příklady, že by se stalo, že by ředitel odmítal brát děti z nějakých etnických nebo jakých věcí, že by je odmítal přijmout. Já tyto případy neznám, vy je, myslím, taky neznáte novináři, jinak byste to rozmazávali horem dolem. Čili tato bublina je skutečně často hodně nafouknutá zvenku.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pojďme k dalším případům, o kterých se teď v souvislosti s touto novelou informuje, a to, jestli opravdu dochází k případům, že například hluchoněmé děti dnes učí ve škole někdo, kdo neumí znakovou řeč? Slyšel jste někdy o takových případech, že by k tomu docházelo?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Já jsem měl ve škole 2 děti totálně neslyšící a samozřejmě studovali normální gymnázium a nikdo tam znakovou řeč neuměl a učily se tam. Takže jedna věc je, když teda chceme integraci, tak ji holt musíme ji brát takovou, jaká je. A ty studenti studovali velice úspěšně, ten starší už dostudoval, je někde v Americe, snad studuje. Čili to si myslím, že není nezbytně nutné. Když teda chceme integraci a říkáme: Tak pak teda skutečně je pravda to, že drtivá většina pedagogů včetně mě neumí znakovou řeč, čili...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A ty děti přesto zvládaly bez problémů?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Zvládaly, byly to samozřejmě děti s dobrým zázemím, motivované a nadané a odezíraly, měly nějaký speciální přístroj a seděly samozřejmě tak, nebo ti kantoři se pak naučili mluvit pořád směrem k nim, aby mohli odezírat ze rtů. Čili to je tato věc. Představa, že každý člověk na jakékoliv své znevýhodnění bude mít speciálního experta vyškoleného zrovna na to, co mu chybí, si myslím, že je nerealistická. Bylo by to hezké, ale od toho jsou případně skutečně ty školy specializované, které se těmto dětem dokáží věnovat. Ale když teda chcete chodit do normální školy, tak se musíte smířit s tím, že tam často jsou normální učitelé a normální děti.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Je nějaké riziko, které byste viděl třeba v tom, jestli se mají děti, které mají určité postižení, vzdělávat s těmi, které žádné postižení nemají?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Záleží, co je to za postižení. Zdravotní, nějaké pohybové a tak dále, to asi určitě v tom žádný problém není, to chce jenom trošku dobré vůle na těch školách. Trošku větší problém vidím v mentálních postiženích anebo třeba teď v těch takzvaných poruchách chování, které se velmi raketově rozšiřují. Tam už to pak samozřejmě často problém je.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Podle té novely, která prošla včera v Senátu, tak bude potřeba do škol přijmout nové asistenty pedagoga, speciální pedagogy či psychology. Je na českém trhu dost takových odborníků, kteří budou moci začít pracovat?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Když dostanou slušnou mzdu /nesrozumitelné/, tak jich bude hodně, možná i tady z rádia někdo odejde a stane se psychologem a pedagogem speciálním, čili tito lidi se asi najdou. Otázka spíš je pro daňové poplatníky, kdo to celé poplatí, protože to jsou velice drahé věci, i když ten asistent dostane, já nevím, 15 tisíc korun a k tomu to sociální, zdravotní, tak jsme u čísla jakoby 250 tisíc korun ročně, což už je poměrně drahé školné. A kolik si ta škola může takovýchto asistentů dovolit? Jednoho, nebo ti daňoví poplatníci, je to skutečně velice drahé.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže obával byste se toho, že vlastně na ty změny, které plánuje ministr Chládek, nebudou peníze?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
My vydáváme ročně 66 miliard korun na správu státního dluhu, tak asi budeme vydávat 76 miliard a někde se to jakoby zaplatí, ale je vždycky prostě velice těžké a velice důležité určit tu hranici, protože tady teoreticky těch dětí neustále přibývá s nějakým tím diagnostikovaným jakoby postižením nebo potřebou odlišného přístupu, a těch asistentů může přibývat prostě geometrickou řadou a skončí to samozřejmě tak, že nakonec ta paní učitelka má nižší mzdu, protože ty peníze někde budou chybět. A zase přiznejme si, co to v jádru je ten asistent? V lepším případě má to dítě jakoby privátní učitelku a v horším případě je tam jako poměrně drahý další pedagogický dozor ve třídě, nic mezitím moc není, takže to je pak samozřejmě otázka. Když to postižení toho dítěte je větší, tak často to fakt probíhá tak, že to dítě je s tou asistentkou, dělá trošku jiné věci nebo daleko pomaleji vedle v koutku a ta integrace je taková jalová, nebo jak bych to řekl, že stejně to dítě má jakoby vlastní školu byť třeba v běžné škole.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pane Klausi, jak se díváte na to, když děti nechodí do školy, ale učí se doma? Nyní je to možné na prvním stupni základní školy, ovšem skupina poslanců, mimo jiné i šéf školského výboru, pan Zlatuška chce, aby tato možnost byla i na stupni druhém. Ministerstvo školství tomu zatím brání. Jak se na to díváte vy?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Ti pravicoví poslanci nebo takoví v uvozovkách teď mají takovou mantru, že bojují tady o to domácí vzdělávání na druhém stupni. To má několik dimenzí. Já si to za sebe nedovedu třeba jako otec představit, já jsem, myslím, skoro nikdy nekřičel ve škole nebo nezvýšil hlas jako učitel, že to je taková práce, to se člověk ovládne, ale vlastní děti, kdybych měl učit, tak se z toho zblázním.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To byste na ně křičel?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Vás to daleko víc emocionálně se dotýká, že jo, taková ta lenost, tupost, drzost nebo...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Nebo kdyby jim to nešlo třeba ta matematika třeba.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Nebo něco takového, to vás jakoby daleko více rozhodí, než nějaký žák XY, který, pak jdete domů a věnujete se jiným věcem. Čili jedna věc je, že to je velice těžké ty děti doma učit. Druhá věc, těch dětí je samozřejmě minimum na tom druhém stupni, které by se vzdělávaly doma, takže když jim to ten stát povolí, tak se asi nic nestane, ale na druhou stranu trošku to míří na takový ten základní pilíř, a to je ta povinná školní docházka. Tady asi 300 let prostě děti chodí povinně do školy, stát zřizuje školy a my dirigujeme v tom školství naprosto všechno a teď najednou zrovna tohle jako udělat nepovinné, že se do školy jakoby chodit nemusí.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Ona to je v podstatě škola, ale akorát doma, tak, v čem to brání povinné školní docházce přece?
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Vy platíte na daních asi, průměrný občan asi 13 tisíc ročně, aby se ty školy udržely v chodu, aby byly postavené, byla tam tabule a tak dále, a tak dále. Takže teoreticky, když to pak přeženeme, kdyby se všichni vzdělávali doma, tak tyhle věci jakoby vůbec nemusí být. Takže je to takové velice diskutabilní, ale dělat z toho nějaké velké politikum, nevím. Já si dovedu představit na tom prvním stupni, když to mají daleko do školy nebo z nějakých důvodů, že skutečně se učí s maminkou nebo jsou někde v cizině nebo někde, tak jakoby, dejme tomu ještě, ale na tom druhém stupni si myslím, že čím dál víc takového toho sociálního kontaktu je prostě důležitý pro rozvoj toho dítěte a příliš tomu nerozumím té snaze ještě 14leté dítě učit doma. Ale zase, jak říkám, aby se nic hrozného nestalo, kdyby to ten stát nějak povolil pro tuto velice malinkatou skupinu lidí, kteří to dělají.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Václav Klaus mladší, pedagog a také expert Občanské demokratické strany pro oblast školství, byl hostem Dvaceti minut Radiožurnálu. Děkuju za to. Na shledanou.
Václav KLAUS ml., expert ODS pro oblast školství:
Děkuji. Na shledanou.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Na Radiožurnálu za chvilku další zprávy, Helena Šulcová vám přeje hezký víkend.
expert ODS pro oblast školství