Rozhovor pro Český rozhlas - Radiožurnál
Hostem diskusního pořadu ČRo - Radiožurnálu byl předseda pražské ODS Filip Humplík.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
V Praze zlevní roční kupony na MHD. Od července mají být levnější o tisícovku. Rozhodla o tom dnes Rada hlavního města Prahy. Nový roční kupon by měl stát 3650 korun. Pokud už někdo kupon má, tak město mu tu tisícovku, ten rozdíl, nedá zpátky. Ondřej Mirovský, zastupitel za trojkoalici, místopředseda dopravního výboru zastupitelstva hlavního města. Zdravím vás po telefonu. Dobrý den.
Ondřej MIROVSKÝ, zastupitel a místopředseda dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy /3koalice/:
Dobrý den přeji posluchačům.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Na druhé lince Filip Humplík, předseda pražské ODS, člen zastupitelského dopravního výboru. Hezký den i vám.
Filip HUMPLÍK, předseda pražské ODS a dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy:
Krásné poledne.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pane Mirovský, primátorka Adriana Krnáčová byla pro náhradu pro majitele dražších ročních kuponů. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek proti. Vy se přikláníte k jaké variantě?
Ondřej MIROVSKÝ, zastupitel a místopředseda dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy /3koalice/:
Já se přikláním k variantě, že by tam nějaká kompenzace nastat měla. Ale bude to samozřejmě otázkou teď přesného toho mechanismu, že dneska se schvalovalo za A to programové prohlášení i ten materiál k tomu zlevnění a přesně nevím, jaké je nyní uvažování pana náměstka i paní primátorky, ale já bych se za nějakou kompenzaci přimlouval.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A nějakou říkáte, jakou?
Ondřej MIROVSKÝ, zastupitel a místopředseda dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy /3koalice/:
Například i to navrácení toho rozdílu té tisícovky.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže i navrácení té tisícovky. K čemu se přiklání Filip Humplík? Také si myslíte, že by to mělo být nějakým způsobem kompenzováno, pokud už někdo má ten dražší kupon, když bude potom o tisícovku levnější?
Filip HUMPLÍK, předseda pražské ODS a dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy:
My jsme proti dlouhodobému zlevňování, chápeme to, že chceme podpořit věc, která znamená zlevnění celoročního kuponu, ale v tu chvíli to musí znamenat, že musí být brutální nárůst toho jednodenního kuponu. To znamená, aby to kompenzovalo případným Pražákům, kteří si to chtějí koupit, to, že se ta doprava zlevní.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
To znamená, vy byste těm, kteří už ten kupon mají, tak byste jim nevracel ty peníze? Chápu to správně?
Filip HUMPLÍK, předseda pražské ODS a dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy:
Rozhodně ne.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A naopak byste zvedl cenu jízdenky, která dnes je v Praze ta dražší, tuším 32 korun, tak by měla stát kolik podle vás?
Filip HUMPLÍK, předseda pražské ODS a dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy:
Nezapomeňme na to, že v Praze je levná jízdenka i vzhledem k ostatním městům. V Praze je ta jízdenka levnější než například v Brně nebo v Liberci a v ostatních evropských městech.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Dobře, kolik by měla stát, mi řekněte.
Filip HUMPLÍK, předseda pražské ODS a dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy:
My jsme proti dlouhodobému zlevňování, to znamená, že cena, která je v současné chvíli, by měla být zachována.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Takže 32 korun by mělo zůstat a 24 u takové té na tu kratší dobu, pokud někdo jede jenom o pár zastávek.
Filip HUMPLÍK, předseda pražské ODS a dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy:
Přesně tak. Pokud nechceme zlevňovat dlouhodobou jízdenku a v tu chvíli by se měla pochopitelně /výpadek signálu/ tady v tom, aby na to nedopláceli Pražané nějakou formou nějaké jiné třeba skryté daně nebo skrytého financování.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pane Mirovský, to se chystá něco takového, že by se ještě nějakým způsobem dál měly zlevňovat jízdenky, které si teď kupuje někdo na jednorázovou jízdu? A jaký je váš postoj v této věci?
Ondřej MIROVSKÝ, zastupitel a místopředseda dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy /3koalice/:
Já bych chtěl jenom předeslat, co je vlastně smyslem toho zlevnění, toho jednoročního kuponu. Samozřejmě smyslem je dostat lidi do té pozice, aby se ta veřejná doprava více využívala, abychom jednoduše dostávali lidi z aut do té veřejné dopravy. Vlastně využíváme...
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A teď k té mé otázce, že vám do toho skáču. K té mé otázce, která zněla, jestli si myslíte, že bude to zlevňování pokračovat tím směrem, proti čemu je třeba ODS, jak jsme slyšeli od Filipa Humplíka, aby se zlevňovaly jízdenky, které si někdo kupuje za 32, respektive 24 korun.
Ondřej MIROVSKÝ, zastupitel a místopředseda dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy /3koalice/:
Já nevím o tom, že by se uvažovalo o zlevňování těch krátkodobých jednodenních jízdenek. Tam je skutečně správná diskuse o tom, jak to upravit, tak aby bylo ve finále motivující pro všechny Pražany si případně kupovat i ty dlouhodobé jízdenky, minimálně měsíční, čtvrtletní nebo roční.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Pane Humplíku, vy neslyšíte ani na ten argument, že zkrátka by se mělo víc jaksi potom přestat, teda začít jezdit MHD a míň jezdit autem?
Filip HUMPLÍK, předseda pražské ODS a dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy:
Tento argument já chápu. Na druhou stranu pojďme se bavit o reálných věcech. Ten návrh, který dneska rada schválila, já jsem z něj doslova zděšen, protože nám říká, že díky tomu, že budou zlevněné kupony městské hromadné dopravy, tak lidé přestanou jezdit do centra autem, ten vjezd do centra bude zpoplatněn. A já říkám, kde ti lidé budou parkovat? Já mám pocit totiž to, že současná rada nebo paní primátorka má pocit, že to P+R na těch parkovištích neznamená park and ride, ale jenom public relations, protože od 1. 7. prostě není možné tady ty parkoviště nenafoukneme a co budou dělat ti Pražáci, obyvatelé vnitřní Prahy, s tím, že chtějí jet normálně do Prahy? Budou zpoplatněni? Bude jim zakázán vjezd? To v současné době nejsme schopní říct a netušíme to a nikdo nám to neřekl.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
A vy to víte, pane Mirovský?
Ondřej MIROVSKÝ, zastupitel a místopředseda dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy /3koalice/:
To, o čem uvažujeme, to již schválilo předchozí vedení nebo tomu nastavilo určitý směr, je zavedení v budoucnu nízkoemisní zóny, která by nezpoplatňovala přímo ten vjezd do toho širšího centra, ale zakazovala by vjet starším automobilům, které nesplňují ty normy Euro 3 například. A to je cesta, jak vlastně dostat část těch automobilů z toho centra a současně, současně nezpoplatňovat to, tak jako je třeba zavedeno někde mýto. A myslím, že to je jedna z cest, jak můžeme za A omezit tu dopravu, která skutečně v tom městě není potřebná, a současně zvýšit i zájem cestujících o využívání té veřejné dopravy.
Helena ŠULCOVÁ, moderátorka:
Každopádně bude se o tom ještě nepochybně debatovat, i vy dva a spolu ještě budete o tom mít příležitost hovořit. To byl v tuto chvíli Ondřej Mirovský, místopředseda dopravního výboru hlavního města Prahy za trojkoalici. A dalším hostem byl Filip Humplík, předseda pražské organizace ODS, zastupitel hlavního města Prahy, člen dopravního výboru. Děkuju, na shledanou.
Ondřej MIROVSKÝ, zastupitel a místopředseda dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy /3koalice/:
Na shledanou.
Filip HUMPLÍK, předseda pražské ODS a dopravního výboru zastupitelstva hl. m. Prahy:
Na shledanou.
zastupitel statutárního města
předseda regionálního sdružení
člen oblastní rady