Stanovisko Expertního týmu ODS pro veřejné finance k návrhu státního rozpočtu na rok 2015

12. prosince 2014
Stanovisko Expertního týmu ODS pro veřejné finance k návrhu státního rozpočtu na rok 2015

 
  • Státní rozpočet na rok 2015 byl připravován v dobré hospodářské situaci - nejlepší od roku 2008. Současného dobrého stavu naší ekonomiky jsme dosáhli i díky odpovědnému vládnutí ODS v krizových letech. Současná vláda pouze sklízí plody předchozího úsilí. 
  • Přes ekonomické oživení navyšuje vláda strukturální deficit rozpočtu z - 0,2 % HDP na -1,8 % HDP, čímž obrací trend postupného snižování schodků státních rozpočtů a rezignuje na potřebnou konsolidaci veřejných financí, ke které v předchozích letech docházelo. 
  • Samotné vládní materiály přiznávají, že státní rozpočet je navržen špatně. Vláda v nich uvádí, že stále nebyla realizována dostatečná restrukturalizace výdajové strany veřejných rozpočtů. Přetrvává vysoký podíl mandatorních výdajů. Nejenže vláda s těmito systémovými problémy rozpočtu nic nedělá, ale již schválenými nebo připravovanými zákony je ještě více prohlubuje. Tím ohrožuje i budoucí ekonomický vývoj země. 
  • Vládní expanze není prováděna přes zvýšení investic, ale přes větší výdaje v sociální oblasti a větší výdaje na vlastní byrokratický aparát. Výdaje na činnost vlastních úřadů tvoří 20,5 % celkových běžných výdajů a činí 81 mld. Kč. (Což je pro srovnání více jak dvojnásob rozpočtu Ministerstva dopravy). Ve srovnání s předchozím obdobím se jejich celkový objem zvýšil o 15,6 % (10,7 mld. Kč). 
  • Celkový nárůst běžných výdajů se na Úřadu vlády ČR zvýší o 8,5 %. Úřad vlády jen na platech v roce 2015 vyplatí o 55 mil. Kč více než v roce 2014 a přijme 43 nových úředníků. 
  • Celkový nárůst běžných výdajů se na Ministerstvu financí zvýšil o 8,7 %. Ministerstvo financí přitom jen na platech v roce 2015 vyplatí o 630 mil. Kč více a přijme 600 nových úředníků. 
  • Nárůst výdajů na administrativu je nejdynamičtější položkou v rozpočtu.
  • Vládní koalice prosadila rozpočet neodpovídající ekonomickým možnostem naší země. Prohlubuje jím strukturální potíže naší ekonomiky i veřejných financí samotných, a vystavuje tak naší ekonomiku většímu riziku a nákladům případných vnějších i domácích ekonomických šoků.