Lídr ODS: Zlepšíme život v Ústí, posílíme obvody

30. září 2014
Lídr ODS: Zlepšíme život v Ústí, posílíme obvody

Seriál rozhovorů MF DNES s volebními lídry Městské obvody jsou blíž lidem, lépe vyřeší jejich starosti, chceme jim dát víc pravomocí i peněz, říká Libor Turek z ODS.

ODS za posledního dva a půl roku prožívala něco v Ústí nad Labem dosud nevídaného, poprvé od revoluce byla v opozici. Podle jejího lídra do komunálních voleb Libora Turka to straně prospělo. "Členská základna se snížila a zkvalitnila. Zrno se oddělilo od plev a my to vítáme," říká kandidát ODS na ústeckého primátora. 

 
Sám jste říkal, že ODS je v situaci, kdy jí ubývají členové. V ústecké organizaci počet členů klesl o třetinu na asi 400. Jak chce ODS o svých kvalitách přesvědčit voliče, když není schopná přesvědčit ani své vlastní lidi, kteří ji opouštějí? 

Situace je pro nás těžká, to je pravda. Tvrdíme, že z větší části je to způsobeno celospolečenským klimatem. Sestavili jsme relativně nový tým a doufáme, že voliče přesvědčíme. Naše členská základna je kvalitní a my se o ni budeme moci ve volbách opřít. 


V programu zdůrazňujete, že vaši kandidáti nejsou jen politici, ale i patrioti. Ale patriotem by snad měl být každý, kdo kandiduje. Nenabízíte a nezdůrazňujete tedy něco, co má být automatické? 

Sestavili jsme kandidátku, která se opírá o naše členy z městských obvodů. Jsou to i politici, ale větší důraz klademe na patriotismus. Například kandidátka na Střekově je personálně sestavena tak, že jsou v ní zastoupeny všechny části obvodu od Církvic po Svádov. 


ODS tedy svůj program postavila na tom, že zdůrazňuje význam městských obvodů, ačkoli v minulosti to nikdy nedělala. Nemá to nyní souvislost spíše s tím, že obvody jsou ty poslední mocenské bašty ve městě, které ODS ještě drží, když ve dvou ze čtyř obvodů máte starostu? 

Díky zkušenosti z posledních čtyř let, kdy jsem byl místostarostou centrálního obvodu, vidím, že život obyvatel se odehrává v městských obvodech. Obvod je blíže k lidem, operativněji dokáže vyřešit jejich starosti, stížnosti a podněty. Je to cesta, jak se součinností silných městských obvodů dá dosáhnout pro město synergického efektu. Ale samozřejmě se také budeme snažit bránit své bašty. V minulých letech jsme takový akcent na obvody nedávali a byla to chyba. 


V programu v této souvislosti píšete o tom, že by se obvodům měly zvětšit kompetence. Které máte na mysli? 


Diskutovalo se, zda na obvody nepřevést kompletní letní a zimní údržbu chodníků, protože se starají jen o údržbu zeleně. Pak je tu problematika některých místních poplatků, zda je z magistrátu nepřevést na městské obvody. Umíme si představit, že posílení kompetencí by mohlo spočívat také v přidělování investičních prostředků od města. Obvody se pak samy rozhodnou, co potřebují a do čeho chtějí investovat. Může to být třeba výstavba nového dětského hřiště. 


ODS ve svém programu také pozitivně připomíná svou roli, kdy vládla po revoluci více než 20 let a Ústí během té doby prodělalo dramatický rozvoj. To je sice pravda, ale ten rozvoj je vykoupen velkým zadlužením, velkými splátkami úvěrů a hrozbou vrácení dotací kvůli chybám v realizaci projektů typu rekonstrukce muzea, oprava kulturního domu či oprava zanádraží. Je to podle vás přijatelná cena za rozvoj města? 

V té době žádné město nemělo na rozvoj dostatek finančních prostředků. Objevila se možnost čerpat dotace z EU na různé rozvojové projekty. A protože Ústí bylo za doby komunistů zanedbané, v podstatě tu nic nebylo, tak se zastupitelstvo rozhodlo, že půjde cestou těchto dotací. Je pravda, že splátky úroků a jistin úvěrů jsou poměrně vysoké. Avšak snadno plánovatelné a pro město nijak likvidační. Vždyť i při splácení těchto závazků město v současné době hospodaří s přebytkem. U některých projektů došlo k dílčím chybám, ale přece nikdy nic nevybudujete, pokud budete dopředu předpokládat, že něco nebude v pořádku. 


Dále mě zaujalo, že v programu píšete, že městská policie řeší z 90 procent dopravní záležitosti a jen z 10 procent veřejný pořádek. Jak jste k tomu poměru přišel? 

Ten poměr není kvantifikovatelný. Policie by se měla více zaměřit na jiné věci, než se zaměřuje nyní. Současný stav, kdy městská policie směřuje svou činnost na dopravu místo na ochranu majetku a osob, kontrolu dodržování vyhlášek a podobných věcí, se musí změnit. 


V programu i proto slibujete, že zajistíte o 50 strážníků proti stávajícímu stavu navíc. Kde na to chcete vzít peníze? 

Já jsem do programu napsal, že posílení počtu městských strážníků je funkcí peněz. To číslo navýšení počtu vychází z historické skutečnosti, kdy jich tu tolik nějaký čas bylo. Ale já teď samozřejmě městský rozpočet detailně neznám, abych přesně řekl, kde na to vzít peníze. 


Mimochodem, víte, kdy městská policie získala pověst, že se moc nestará o veřejnou bezpečnost, ale hlavně o dopravní záležitosti, vybírání pokut za parkování a podobně? Za vlády a spoluvlády ODS? 

To je možné, ale teď už na radnici několik let nejsme. Kdy získala takovou pověst, myslím si, není důležité. 

Pojďme dál. Slibujete i snížení nezaměstnanosti v Ústí. Jaké konkrétní nástroje má podle vás město, aby snížilo nezaměstnanost? Není to spíše věcí centrální vlády a její hospodářské politiky? 

Máte pravdu, že snížit nezaměstnanost na komunální úrovni je problém. Avšak dám příklad v městských obvodech. Dělají se v nich různé drobné práce, například se opravují schodiště a chodníky nebo se provádějí jiné drobné údržby. Nevidím důvod, proč by tyhle věci v rámci platné legislativy nemohly dělat ústecké firmy. 


Z valné části tyto práce už přece dělají ústecké firmy. Dám vám příklad. ODS byla dlouho u moci, vy jste byl v letech 2006 až 2010 náměstkem primátora. Můžete tedy říct, že tehdy ODS přispěla v Ústí ke snížení nezaměstnanosti? 

Teď nechápu smysl otázky. 

Tak jinak. Klesla v Ústí v minulosti díky vládě ODS na radnici nezaměstnanost? 

Gró nezaměstnanosti je způsobeno různými faktory na centrální úrovni, takže nelze říci, jestli za vlády ODS ve městě Ústí nad Labem klesla nezaměstnanost-


Podívejme se do budoucnosti. Od příštího roku stoupne objem závazků města zhruba na 143 milionů korun. V roce 2016 to bude dokonce 168 milionů, další dva roky poté pokaždé zhruba 145 milionů korun. Jak si za této situace představujete investice do rozvoje města na následující čtyři roky? 

Období velkého rozvoje už je za námi. Myslím si, že teď není doba na velké investiční projekty. Teď by měl rozvoj města spočívat v tom, že se budou realizovat drobná opatření, která zlepší život obyvatel v Ústí. Třeba aby se začalo investovat do opravy komunikací. Dělá se to samozřejmě i v současnosti, ale to je oblast, kde je i tak obrovský vnitřní dluh. Na rekonstrukce komunikací nebyly v minulosti žádné dotační tituly. Pokud budou peníze v budoucnu, tak bude hlavní opravit silnice, investovat do zvýšení počtu městských strážníků a přilepšit městským obvodům na jejich investice. 


Jak se v případě volebního vítězství hodláte ujmout funkce primátora v oné symbolické rovině? Primátor Mandík se stal na zastupitelstvu pouze jakýmsi moderátorem, nikoliv vůdčí osobností. Prakticky nekomunikoval s médii a podobně. Hodláte v tomto něco změnit? 

Jako primátor bych se snažil o komunikaci s médii a veřejností. 



PROFIL Libor Turek (43 let)

Vystudovaný ekonom, v letech 2006 - 2010 náměstek tehdejšího primátora Jana Kubaty pro rozpočet, poslední čtyři roky místostarosta centrálního obvodu.

ODS se po dvou a půl letech v opozici bude snažit vrátit na radnici, pozici ale bude mít dost těžkou. Strana v první řadě nabízí převést víc kompetencí na městské obvody, současně ODS odkazuje na rozvoj města za své někdejší vlády. 


Vyšlo - Mladá fronta DNES - severní Čechy