Zásady zřizování zón placeného stání v Praze a nový ceník pro tato stání, jak bylo navrženo na schválení na dnešní Radu hl. m.
Komentář Bohuslava Svobody, kandidáta na primátora za ODS a Filipa Humplíka, předsedy pražské ODS
Projekt nového systému placeného stání, který měl od podzimu běžet v Praze 5 a 6 se nestihne, tvrdí jak odborníci na dopravu, tak někteří komunální politici. Podle Filipa Humplíka, předsedy pražské ODS, navíc současný stav vyvolává jak na radnicích městských částí, tak u veřejnosti spíše chaos a měl by být proto řešen komplexně. Jinak dojde k přesouvání problému do vedlejších oblastí Prahy, kde je parkování zdarma.
“Nejprve je třeba důkladně prošetřit cenu zakázky, která zajistí nový systém parkovacích zón, protože téměř miliarda korun opravdu neodpovídá reálným nákladům. Částka není podložena žádnou studií a je pouhým odhadem úředníků. Co se týče samotného konceptu smíšených zón, tak jako ODS nejsme proti a tento model podporujeme. Občané Prahy by měli mít více možností zaparkovat i jinde, než jen v okolí svého bydliště. Otázkou ovšem je rozsah zón placeného stání. Jejich původním smyslem je ochránit historické centrum Prahy, tudíž se mi jeví jako zbytečné je rozšiřovat i na periferii města. Parkování na periferii by mělo být řešeno pomocí výstavby nebo P+R parkovišť popřípadě navýšení kapacity stávajících parkovišť a citlivou výstavbou parkovacích domů se zvýhodněnou cenou parkování pro lokální rezidenty. Parkovací domy je nutné vystavět jak v sídlištních oblastech Prahy 8, 9, 11, 12 a 13, ale i v centru města, tak abychom mohli rozšiřovat chodníky a vysázet stromořadí, která by oživila ulice našeho hlavního města," tvrdí kandidát na primátora za ODS Bohuslav Svoboda.
S novými zónami placeného stání přitom současné vedení města původně počítalo již od podzimu, a to pro městské části 5, 6 a 8. V dalším období se podle záměrů mělo rozšiřovat například do Prahy 4, 9, 11, 13 nebo 18. Návrh systému přitom zohledňuje hned čtyři různé možnosti parkování: placené stání pro ve smíšených a návštěvnických zónách a dále pak stání v rezidentních a ekologických zónách.
„Současné vedení Prahy přistupuje k parkování ve městě bez rozmyslu a vyvolává na radnicích městských částí spíše chaos, než aby nabízelo jednotné a komplexní řešení. Výběrové řízení na dodavatele služeb a centrální informační systém má zpoždění a rozhodně nelze čekat, že se stihne do konce letošního roku. Pokud se v říjnu vůbec nějaká firma vybere, poběží pak minimálně tříměsíční lhůta pro samotné spuštění provozu. Nehledě na fakt, že se někdo může odvolat,“ říká Humplík.
„Pražané by neměli být trestáni tím, že by někde nemohli parkovat vůbec a nebo by dokonce hrozilo, že bude jejich auto odtaženo. Co je dále zarážející, je fakt, že návrh magistrátu nijak nenavazuje na zprovoznění tunelu Blanka a nezohledňuje ani další rozšiřování sítě parkovišť P + R,“ vysvětluje Humplík. Zatímco nyní je v Praze okolo 44 tisíc placených parkovacích míst, za pět let jich má být až 135 tisíc.
Podle jednoho z prvních návrhů magistrátu měli přitom Pražané platit už od začátku letošního roku, a to zejména v Praze 5, 6 a na Jarově. Poté byl koncept několikrát přepracováván, připomínkován a kritizován nejen za to, že jednotlivé městské části nemají dostatek informací, ale třeba také proto, že rozděluje obyvatele na ty, kteří si karty mohou koupit a na ty, kdo takové právo mít nebudou.
„Systém parkování musí být vzájemně provázán. Jinak se celý problém pouze odsune do sousedící městské části, která nabízí parkování zadarmo,“ dodává Humplík.