ODS: Evropským automobilkám další regulace nepomůže
10. prosince 2013
Štrasburk - Občanští demokraté v Evropském parlamentu nepodpořili zprávu k aktuální situaci evropského automobilového průmyslu, založenou na iniciativě Evropské komise CARS 2020.
Zpráva mimo jiné požadovala po členských státech harmonizaci daňových úlev pro automobilky, intervence do cen energií a kurzu eura a vyzývala Komisi k více protekcionistické obchodní politice.
Místopředseda Výboru pro průmysl Evžen Tošenovský, který za ODS vedl jednání o podobě zprávy, vysvětluje: „Automobilový průmysl, který v České republice zaměstnává tolik lidí, potřebuje podmínky pro zdravý růst. Receptem ale nemůže být další harmonizace na úrovni šrotovného nebo daňových úlev na evropské úrovni či uzavírání se vůči světu.“
Problémy automobilového průmyslu v posledních letech byly podle Tošenovského zapříčiněny především přetrvávající hospodářskou a finanční krizí, ale také přemírou regulací ze strany Evropské komise.
Podle místopředsedy Evropského parlamentu Oldřicha Vlasáka, který vedl vyjednávání ve Výboru pro dopravu, trpí Evropská komise utkvělou představou, že výrobci ´čekají´ na další regulaci z Bruselu, aby mohli znovu nastartovat odbyt svých výrobků. "Já jsem osobně přesvědčen, že nikoliv a že ani zákazníci nečekají na osvícené rozhodnutí, jaká auta si mají kupovat," říká Oldřich Vlasák. "Není možné na jedné straně neustále přitvrzovat emisní limity a na druhé straně chtít udržovat úroveň výroby a cenovou konkurenceschopnost. Když díky Bruselu naše auta zdraží, koupí si je méně lidí. To je základní pravidlo ekonomie."
Za primární cíl, který by Evropská unie měla sledovat, pokud chce automobilovému průmyslu skutečně pomoci, považuje Vlasák odstranění regulace, byrokratických překážek či usnadnění vstupu na zahraniční trhy.