Jak přilákat na Pardubicko turisty?

30. dubna 2013
Jak přilákat na Pardubicko turisty?

Pardubický kraj již tradičně obsazuje v žebříčcích návštěvnosti poslední příčku v republice. Má smysl zde investovat do cestovního ruchu nebo je lepší zaměřit finance a energii jiným směrem?

Náš kraj obsazuje dlouhodobě v žebříčcích návštěvnosti poslední příčku v celé České republice. Situace, na kterou jsme si již zvykli. Přesto si řada odborníků, politiků i občanů klade otázku, jestli existuje z této krize nějaké východisko. Má do cestovního ruchu v naší oblasti smysl investovat veřejné prostředky, nebo je lepší se smířit se současnou situací a finance a energii zaměřit raději jinam?

K zodpovězení této otázky je třeba provést analýzu toho, co Pardubice a jeho okolí turistům nabízejí, nebo by mohly nabízet a za čím k nám lidé jezdí, nebo by mohli jezdit.

Asi se všichni shodneme, že jedním z našich hlavních lákadel je rozmanitá sportovní a kulturní nabídka. Zamyšlení nad jejím maximálním využitím pro cestovní ruch proto určitě stojí za pozornost. Napadne vás, že jsem neobjevil Ameriku, když zde uvedu, že Pardubice jsou plné návštěvníků v době konání tradičních akcí, jako jsou např. Velká pardubická, Zlatá přilba a festival Czech Open. Tyto akce je třeba udržet a zároveň návštěvníky motivovat, aby zde pobyli co nejdelší dobu, a vytvořit jim k tomu zajímavý doprovodný program. O to se již v poslední době snaží sami pořadatelé. Program Czech Openu se před lety rozšířil na 17 dní. Program slavné Velké pardubické a Zlaté přilby bude trvat tři dny a dění ve městě bude navíc obohaceno o program Pozimních městských slavností. Skvělá zprávo pro hoteliéry a další pardubické podnikatele je, že se nebude opakovat nešťastná termínová kolize z loňského roku.

Probíhá u nás také celá řada dalších významných sportovních a kulturních událostí, které jsou hojně navštěvovány, ale turisté, kteří by zde spojili s jejich návštěvou svůj delší pobyt, na ně v takovém poštu nejezdí. Patří mezi ně mj. Aviatická pouť, Pernštýnská noc, Pardubický festival vína, ale i dostihové dny, hokejová utkání a celá řada dalších. Stálo by za to vytvořit nabídku, v rámci které by návštěvníci přijeli na konkrétní akci a současně využili některých stálých atrakcí v našem městě (Aquacentrum Pardubice, koupaliště Cihelna, lanové centrum, skatepark, pardubický zámek, letní kino, cyklostezky, in-line bruslení atd.). Touto kombinací s využitím promyšleného slevového motivačního systému bychom mohli oslovit zcela nové zájemce.

Pojďme se podívat se podívat na konkrétní příklad. Jako pořadatelé festivalu Czech Open již řadu let vytváříme systém slev pro účastníky, při kterém každý hráč a doprovodná osoba obdrží průkazky, na základě kterých dostávají slevy ve vybraných provozovnách a zařízeních v Pardubicích. I přes širokou nabídku různých karet, kterými jsou v současné době lidé téměř zahlceni, je o ně poměrně slušný zájem. Tento systém by se dal určitě zdokonalit a použít i pro jiné akce, např. ve spolupráci s Turistickým a informačním centrem Pardubice. Jako pořadatelé si hodně slibujeme i od začínající spolupráce s Destinační společností Východní Čechy, která nám pomůže při zkvalitnění informovanosti o nabídce za všech oblastí Pardubického kraje pro naše hosty.

Další potenciál je v podpoře vzniku nových akcí, které by přilákaly účastníky nebo hosty k delšímu pobytu. Předpokládaná délka pobytu by kromě odhadovaného množství účastníků a návštěvníků mohla být jedním z důležitých kritérií při zvažování jejich podpory z veřejných prostředků. Samozřejmostí by měla být maximální pomoc organizátorům, kteří se ve výběrových řízeních ucházejí o pořadatelství mistrovství světa nebo Evropy. Naše město sice nebude nikdy turistickým rájem, ale nabízí řadu možností, které by se daly využít jako lákadlo pro turisty. Pardubice jsou městem sportu a kultury a žije zde mnoho schopných organizátorů. Pojďme toho ještě více využít!