Partie
Hostem nedělního diskusního pořadu byl místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Marek Šnajdr.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Hezké dopoledne přeji.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
A prezidenta České lékařské komory Milana Kubka. Dobrý den.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Dobrý den vám i divákům.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pane Kubku, berete vůbec toho dnešního partnera Marka Šnajdra jako plnohodnotného diskusního partnera?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Samozřejmě, pan předseda správní rady Šnajdr se pohybuje v politice od svých 18 let jako ryba ve vodě, takže má velké zkušenosti.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Já se na to ptám proto, že v usnesení z posledního sjezdu České lékařské komory o něm píšete jako o nedůvěryhodném nekompetentním člověku, tak jestli vůbec má smysl ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Jako o nedůvěryhodném a nekompetentním předsedovi Správní rady VZP. To je rozdíl. Pan poslanec Šnajdr je předsedou Správní rady VZP již několik let, je úzce spojen s řadou poměrně zvláštních aktivit Všeobecné zdravotní pojišťovny, jmenujme například onen projekt IZIP z poslední doby. Takže určitě by Všeobecné zdravotní pojišťovně prospělo, kdyby v čele správní rady, protože je to správní rada, kdo reálně řídí Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, protože správní rada díky změnám, které za náměstkování pana poslance Šnajdra byly prosazeny v zákoně, je to správní rada, která jmenuje a odvolává ředitele, takže za správní radou a s jejím předsedou jde zodpovědnost za hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pane Šnajdre, pro vás bude Milan Kubek dostatečně seriózním protivníkem?
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Já si partnery nevybírám, pan Kubek...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Tak pravda, vybrali jsme to my, to přiznávám.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
…je řádně zvoleným prezidentem České lékařské komory, takže já ho takto respektuji. To, že on a jemu blízcí lidé jako David Rath poměrně často používají speciálně vůči mně invektivy, tak já jsem na to zvyklý, jsem na to povznesen a jistě jako diskusního partnera ho respektuji.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Na druhou stranu ta invektiva, kterou jsem citoval, není názor Milana Kubka, je to názor delegátů sjezdu České lékařské komory, což je přeci jen o něco víc, a pravděpodobně to vyjadřuje postoj nebo názor lékařského stavu.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Je evidentní, že Česká lékařská komora, když se podíváme na její dlouhodobé působení, tak není apolitickou organizací, je to ryze zpolitizovaná organizace, která se nikdy netajila tím, že jednoznačně stojí na levé straně našeho politického spektra, vždycky se vůči představitelům z pravice ve zdravotnictví velmi razantně vymezovala a do tohoto kontextu já tyto jejich výroky řadím.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pane Kubku, vy jste v tom usnesení, které jsem citoval, v souvislosti s Markem Šnajdrem zpochybňovali protikorupční tažení ministerstva zdravotnictví. To už je celkem silná káva, máte pro to nějaké důkazy, anebo to je takový pokusný balonek?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já se nejdřív vrátím k té VZP a ta navázání na levou stranu politického spektra, protože ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Myslíte Českou lékařskou komoru, ne VZP.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Pardon, Českou lékařskou komoru, protože například můj předchůdce, pan docent Svoboda, je dnes primátorem hlavního města Prahy a hodlá kandidovat na funkci místopředsedy ODS. Takže jestli se ODS posunula tak do levé části politického spektra, tak pak má pan poslanec pravdu. Ale to zpochybňování protikorupčních opatření, víte, ukažte mi nějaký výsledek konkrétní a my je přestaneme zpochybňovat, protože pro samé řeči o korupci již na její jaksi vymýcení nezbývá politikům čas.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Ale ta argumentace byla přímočařejší. Vy jste říkali, nevěříme ministerstvu zdravotnictví, že to myslí vážně, když je v čele Správní rady VZP Marek Šnajdr. To není záležitost výsledků. To je zpochybňování konkrétní osoby, které v této argumentaci logicky podsouváte nějaké korupční chování, a to by zřejmě chtělo nějaké důkazy?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Dobře. Takže bavme se o IZIP například. IZIP je od začátku založen na právně velice vachrlaté půdě, protože ta firma byla vybrána bez výběrového řízení. Byla zde jiná firma, která podobný projekt nabízela Všeobecné zdravotní pojišťovně a dokonce za něj chtěla platit. Když byla nucená správa na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, když byla ustanovena určitá parlamentní komise, k tomu byla podána nějaká trestní oznámení a všechno směřovalo k tomu, že ten projekt IZIP bude přehodnocen a že bude asi zastaven v počátcích. Pak přišli do Správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny lidé dosazení tehdejším ministrem Julínkem, pan poslanec Šnajdr, tehdy jako náměstek, a ten projekt byl revitalizován. A Všeobecná zdravotní pojišťovna do něj utápěla další a další stovky milionů korun, aby dnes po několika letech zjišťovala, jestli ten projekt vůbec funguje, a ono se zjišťuje, že nefunguje, že jeho reálná přidaná hodnota se limitně blíží nule, abychom zjistili, že jsou zde velice zvláštní majetkové vztahy, že Všeobecná zdravotní pojišťovna jaksi kupuje majoritní balík akcií, v momentě kdy ovšem ti skuteční vlastníci mezitím změnili stanovy...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
A když to shrnu, vy tím chcete říct, že to je pro VZP tak nevýhodné, že to nemůže být jenom chybou těch, kteří o tom rozhodovali, ale že tam je tedy záměr s nějakou skrytou platbou nebo ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já si nedovedu představit, že by ti lidé byli tak hloupí, že by topili přibližně 2 miliardy korun z prostředků Všeobecné zdravotní pojišťovny do něčeho, co je primárně absolutně k ničemu, protože od začátku bylo jasné, že jestliže ten projekt nemá žádný zákonný rámec. To znamená, jestliže my nemůžeme mít jistotu, že ta zdravotní dokumentace je úplná, jestliže nemůžeme mít jistotu, že ta zdravotní dokumentace je správná, takže taková zdravotní dokumentace je v podstatě úplně k ničemu. A Všeobecná zdravotní pojišťovna neustále do tohoto projektu topila další a další peníze a ty peníze odcházely z firmy IZIP do různých dalších firem, které outsourcovaly ty činnosti. Takže v dané chvíli podle zasvěcených je IZIP prázdná schránka. Všeobecná zdravotní pojišťovna koupila majoritní balík akcií, ale má tedy 51 procent, tímto je povinna chránit investici minoritního akcionáře, ale zároveň za jejími zády byla tehdejší ještě před tím převodem valnou hromadou změnili stanovy společnosti IZIP, takže dnes rozhoduje dvoutřetinová většina. Takže Všeobecné zdravotní pojišťovně těch 51 procent je k ničemu, stejně nemůže rozhodovat o tom projektu, kam utopila 2 miliardy korun, akorát je povinna chránit investici minoritního akcionáře, který pochází odněkud ze Švýcarska. A my se můžeme pouze domnívat o tom, kdo to reálně je.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Když to shrnu, tak to znamená, že jste podle názoru České lékařské komory, respektive jejího prezidenta, buď hloupý nebo zkorumpovaný, předpokládám, že tak to asi nevidíte?
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
To tedy rozhodně ne, jestli dovolíte ve stejném prostoru zareagovat. První věc IZIP. Ano, IZIP je projekt, který Všeobecná zdravotní pojišťovna provozuje 10 let, a je to projekt, který evidentně nenaplnil svá očekávání ze tří důvodů. První je prostředí, ve kterém se pohybuje. To znamená, že nám chybí povinné uzákonění elektronizace ve zdravotnictví. Ten druhý je ne vždy profesionální, často si troufnu říct, že velmi laxní přístup Všeobecné zdravotní pojišťovny a jejího managementu při jeho naplňování. A ten třetí je, troufnu si říct, nedůvěryhodný postup lidí, kteří za IZIP stojí. Je to mnou vedená správní rada, která se s tím problémem vypořádává. Vypořádává se s tím způsobem, který je pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu jediný právně možný a nejvýhodnější. A jestli dovolíte, teď se vrátím k té korupci. V České republice se stalo zvykem, že čím větší má kdo máslo na hlavě, tím větší je protikorupční bojovník. A troufnu si říct, že pan prezident Kubek je toho chodícím nebo v této chvíli možná spíš sedícím příkladem. Je hezké tady bojovat proti IZIP, ale, pane Kubku, zapomněl jste divákům říct, že po dobu 2 let Česká lékařská komora každý měsíc inzerovala povinně ve svém časopise, který každý lékař dostává domů, inzerovala, jak je IZIP úžasný, jak je výborný, jak s ním pracovat ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
To je inzerát, který platila Česká lékařská komora nebo ministerstvo zdravotnictví?
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Ne, to je inzerát, který byl financován za peníze IZIP ve prospěch České lékařské komory, respektive za prostředky Všeobecné zdravotní pojišťovny. Já toto bych za standardních podmínek panu prezidentovi nevyčítal, ale v tom ta míra pokrytectví, ta faleš, kterou on tady předvádí, je prostě typická, a nejenom pro něj.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Lékařská komora měla z IZIP také peníze, zní argument Marka Šnajdra.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Pan poslanec má špatné informace, protože inzertní přílohu v časopise Tempus Česká lékařská komora prodává partnerovi, a to byla firma Edukafarm. V současnosti firma Mladá fronta, akciová společnost. A je čistě na těchto firmách, komu a za jaké podmínky prodávají inzerci. Pochybuji, že by ty inzeráty dávali zadarmo. České lékařské komoře do toho vůbec není, my pouze hlídáme to, aby ty inzeráty byly z medicínského hlediska korektní. To znamená, aby se tam neobjevily nějaké nepřístojné věci, které nejsou pravdivé. Víte, pane poslanče, když se chceme bavit o tom máslu, pojďme se tedy bavit o firmě HP Construct a o vašich začátcích podnikatelských ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Přemýšlím, pane Kubku, jestli ta debata bude potom pro diváky ještě srozumitelná, pokud začneme házet jednotlivými názvy firem. Já se s dovolením domnívám, že úplně ne. Čili shrnu, že Milan Kubek a Marek Šnajdr jsou dnes hosty Partie na Primě. A jak vidíte, tak nás dneska určitě čeká hezká přátelská adventní debata.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Teď totiž budeme mluvit o penězích na zdravotní péči. Když to všechno dobře půjde, utratí zdravotní pojišťovny v příštím roce pouze o 4 miliardy korun méně než letos. Pokud ale znovu udeří krize, zvažuje ministerstvo zdravotnictví i dramatičtější scénáře. Podle jednoho z nich vypadnou příjmy ve výši 10, podle druhého dokonce ve výši 20 miliard korun. Jak se na to VZP připravuje, pane Šnajdre?
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Jako každý zodpovědný hospodář, samozřejmě já jsem rád, že se o těch prognózách hovoří, protože když se sestavovaly takzvané zdravotně pojistné plány, neboli plán, jakým způsobem zdravotní pojišťovny nebo celý náš pojišťovenecký systém očekává, že bude mít příjmy a tudíž tomu upraví výdaje, tak se počítalo, stejně jako u státního rozpočtu, s makroekonomickým výhledem s růstem ekonomiky zhruba 2 až 2,5 procenta.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
A tudíž růstem příjmu zdravotní ...
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Přesně tak. A tomu úměrně růstu příjmu z výběru zdravotního pojištění. Dnes, a myslím, že všichni už jsme to pochopili, ta situace je diametrálně odlišná. Česká republika bude ráda, pokud bude stagnovat, pokud se nepropadne do hospodářské krize nebo, chcete-li, do propadu ekonomiky. A to samozřejmě znamená, že v tom systému budou chybět, odhaduji, 4 až 6 miliard korun v tom realistickém scénáři určité stagnace. A je iluzorní si myslet, že tyto chybějící prostředky jsou zdravotní pojišťovny nebo stát schopny jakýmkoliv způsobem vykompenzovat. To znamená, je potřeba s touto realitou kalkulovat, když se bude tvořit úhradová vyhláška, když se budou stanovovat platby za péči. Je prostě potřeba držet ten zodpovědný princip, že není možno vydat více než zdravotní pojišťovny mají, že není možno systém zdravotního pojištění zadlužit.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Teď nerozumím dvěma věcem. První je, že jste říkal, s péčí řádného hospodáře. To je taková floskule, pod kterou těžko říci, co se přesně skrývá. Takže vás poprosím o vysvětlení. A druhá poznámka, úhradová vyhláška už je hotová a ministerstvo zdravotnictví ji zveřejnilo, takže předpokládám, že to, že se bude tvořit, už je v tomhle smyslu pasé?
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
To vás maličko opravím, ona hotová není, ona byla zveřejněna k připomínkám. To znamená, ten výsledný text teprve bude publikován. Ona je zveřejněná, aby všichni relevantní hráči, to jest poskytovatelé, pojišťovny se k nim mohly vyjádřit a poslat své připomínky. Nicméně k tomu, co jste říkal. Ta péče řádného hospodáře má jednoduchý princip. Můžu vydat pouze to, kolik mám. To znamená, nemůžu jít do deficitu, pokud ho nemám krytý, tak jako tomu bylo v minulých letech, kdy jsme účelově vytvořili rezervy. Mimochodem, já zde musím připomenout, že v roce 2008 jsem svedl těžkou bitvu s panem prezidentem Kubkem, který trval na tom, aby v tom roce zdravotní pojišťovny utratily všechny prostředky, trval na tom, abychom si nevytvořily žádnou rezervu, protože žádná krize nikdy nepřijde a vždycky bude peněz dost. Já jsem rád, že jsme si tu rezervu v té době vytvořili, že jsme tu bitvu vyhráli, protože z těch rezerv zdravotní pojištění a celý náš systém žije dodnes, ale ty rezervy...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pokud jde o VZP, z nich žilo zhruba do začátku podzimu, protože teď už je VZP na suchu, alespoň podle toho co zveřejnila.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Ještě úplně není, do konce roku stále ty rezervy vydrží. To znamená, 3 roky tyto rezervy sloužily jako stabilizátor proti krizi. Ale ano, je pravda, po těch 3 letech se vyčerpaly. A ta péče řádného hospodáře, o které já hovořím, znamená, že nemůžeme vydat více, než máme, protože by se systém zadlužil, a všichni už jsme, proboha, viděli, co to znamená, když se zadluží státní rozpočet, když se zadluží veřejná ekonomika, jak neblahé dopady to na občany má.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
A co to znamená z hlediska VZP, protože úhradovou vyhlášku nepřipravuje VZP a měla by jí pouze realizovat. Takže to znamená, že ještě budete lobbovat na ministerstvu zdravotnictví, aby ji ještě víc zpřísnilo, než je teď a než, jak proti tomu už teď protestuje třeba lékařská komora, což si řekneme za chvíli.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Já myslím, že není rolí pouze VZP, je rolí každého zodpovědného politika a řekněme správce veřejných prostředků, aby se zasazoval o to, aby úhradová vyhláška nebyla ve svém souhrnu nad rámec příjmů, které ten systém bude mít. To znamená, aby neobsahovala nařízení takových výdajů, které prostě nejsou kryty a které budou znamenat to, že se pojišťovny dostanou do deficitu a budou prodlužovat splatnosti či budou redukovat péči. A jenom ještě, jestli mohu poslední větu. Dostaneme se k tomu zcela nepochybně při popisu vyhlášky, ale prosím, nenaskakujme na tu faleš toho, že úhradová vyhláška redukuje péči. Ona v některých případech redukuje platbu za jeden výkon, ale to neznamená, že redukuje péči.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pojďme to vzít postupně. Lékařská komora zatím tomu návrhu vytýká několik věcí, minimálně z oblasti příjmů a možná ta hlavní politická výtka směřuje k tomu, že vláda nejprve vytvořila problém zvýšením DPH, která přímo dopadne na všechny poskytovatele péče a současně adekvátně nenavýšila příjmy.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já bych se vrátil k tomu, co říkal pan poslanec, k tomu roku 2008, tam se ty peníze hromadily na účtech zdravotních pojišťoven, ne jako rezerva do budoucna, protože tehdy ministr financí říkal, že žádná krize pochopitelně nebude, ale byla to rezerva pro privatizaci zdravotních pojišťoven. A kdyby nepadla vláda Mirka Topolánka, tak dneska jsme měli privátní systém veřejného zdravotního pojištění. Ale mně se líbí, jak se politici tak jako vymlouvají na tu krizi, ona se jim náramně hodí a chtěli by, aby se zapomnělo na ty jiné důvody, proč nejsou peníze, na takové ty perfektní projekty, jako je právě IZIP. Na takové ty smlouvy, jako má IKEM s firmou Kardio Port, na to, jak se třeba buduje, privatizuje tkáňová banka, na to, kolik set milionů se vyhodilo v souvislosti s očkovacími látkami proti prasečí chřipce, na to, že 650 milionů stojí zdravotní pojišťovny to, že se očkování převedlo do režimu plateb ze všeobecného zdravotního pojištění, což platil doposud stát a tak dále. Dalších 300 milionů se chystá budování národní informačních registrů a podobně. Takže politici se na tu krizi ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Myslíte, že pokud byste to ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
... se na tu krizi vymlouvají ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
... tak vytvoříte takovou rezervu… Politici říkají, v souvislosti s krizí může ve zdravotnictví příští rok chybět až 20 miliard. Takže tvrdíte, že tady těmi jednotlivými z vašeho pohledu podivnými privatizacemi, nevýhodnými nákupy a podobně, by bylo možné v příštím roce ušetřit 10, 20 miliard korun, pokud by nebyly.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já nevím, kolik by se dalo ušetřit. Ale chci ukázat, jak vypadá péče řádného hospodáře, o které mluví pan předseda správní rady jaksi počesku. Ale když se budeme bavit k té úhradové vyhlášce, tak pan poslanec řekl jednu důležitou věc. My neomezíme péči, my pouze snížíme úhradu. To znamená, my budeme nutit lékaře a zdravotnická zařízení, aby tu zdravotní péči pro občany dotovali ze svého, a to je to největší svinstvo, které dělají politici, a je to bez ohledu na jejich stranickou příslušnost tady od listopadu 89. Totiž oni si zvykli zajišťovat kvalitní bezpečnou a dostupnou zdravotní péči pro své voliče na úkor nás lékařů. A v momentě, kdy po 20 letech třeba lékaři už si to nechtěli nechat líbit a objevila se akce Děkujeme, odcházíme, tak se najednou tváří překvapeně, že lékaři chtějí odejít tam, kde za svojí práci dostanou lépe zaplaceno a že tedy naslouchají tomu, co nás třeba učil současný pan prezident Klaus, který nám říkal, když se vám to nelíbí, jděte si dělat něco jiného, tak ti lékaři najednou odchází dělat něco jiného. A nemocnice se personálně rozpadají.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Tak a z hrušky dolů. Já musím říct, že už mám docela té demagogie dost. Tak si to, prosím, řekněme, v číslech. V České republice je 3 roky od roku 2009 hospodářská krize, ekonomika neroste. Jak se to projevuje v jiných segmentech? Klesla nám ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Ekonomika roste letos například.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
No, maličko ano.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Mě by spíš zajímaly ty zlodějny ...
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Nechte mě, prosím, dohovořit. Mzdy téměř nerostou, propouští se. Jak je to, prosím vás, ve zdravotnictví. Za poslední 3 roky nárůst výdajů, nebo-li úhrad všem segmentům, to znamená, všem poskytovatelům, lékařům, nemocnicím, vzrostl o 15 procent. Ano, slyšíte dobře, v době krize o 15 procent. Za tu samou dobu, když pan Kubek hovoří o mzdách lékařů, vzrostly mzdy o 30 procent. Jenom v posledním roce je to o 21 procent. Naopak ve zdravotnictví se nabírají noví zaměstnanci. To znamená, české zdravotnictví zatím o krizi ví pouze z novin, oproti všem ostatním zaměstnancům, firmám, všem ostatním segmentům, veřejné i privátní ekonomiky. To znamená, to co tady říkáte, je vrcholná nepokora a vrcholná demagogie, pane prezidente. A pokud se bavíme o roku 2012, řekl bych, o opravdu velmi neperspektivních vyhlídkách. Nikdo nevíme, co bude, tak ten návrh úhrad, o kterém vy hovoříte, že je katastrofální, tak počítá s jednoprocentním růstem souhrnu úhrad, jednoprocentním růstem. To znamená, o jakém poklesu vy to hovoříte, pane prezidente? O jakém vykořisťování či jiných populistických termínech to, prosím, hovoříte. Buďte, prosím, konkrétní, protože vaše slova jsou na hony vzdálena ekonomické a faktické realitě.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já věřím, že diváci krásně viděli, jak poslanec, co se za tu půlku života strávenou v politice naučil, to znamená, neodpověděl na otázku, krásně se vyhnul té politické zodpovědnosti za to rozkrádání, které se ve zdravotnictví děje, a zase svádí všechno na nějakou objektivní krizi.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Vypadá to, že ve zdravotnictví tedy kradou politici a nevím, když přijmu tedy vaši argumentaci, aby mě někdo, nedej bože, nezažaloval, že tedy nekradou ředitelé nemocnic, jejich ekonomičtí náměstci, jednotliví lékaři, jsou za to podle vás odpovědní politici, tedy za to, že IKEM má smlouvu, kterou vy vyhodnocujete jako nevýhodnou.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Politici nastavují pravidla. My jsme měli na sjezdu pana ministra, škoda, že tady není, a já jsem ho vyzval, aby zbavil ředitele IKEM, pana doktora Hermana, mlčenlivosti, aby mohl zveřejnit ty smlouvy, které jsou na několik let uzavřeny pro IKEM a které podle všeho jsou pro IKEM nevýhodné. Pan ministr toto odmítl. Prostě my máme opravdu důvody se domnívat, že ve zdravotnictví se krade. A pan poslanec zmínil ještě jednu věc, ten nárůst ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Ale doktoři nekradou tedy asi, předpokládám, že prezident České lékařské komory neřekne, že se krade ve zdravotnickém ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já nemůžu dát ruku do ohně za všechny lékaře, také pokud přijde konkrétní stížnost na nějakého lékaře, tak jí Česká lékařská komora prošetřuje.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Kolik jich přišlo za loňský rok?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Těch stížností chodí mezi 1 500 a 2 000, většina tedy nejsou na kradení, většina jsou na jaksi poruchu komunikace mezi lékaři a pacienty.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Kolik lékařů jste přistihli za poslední rok při kradení?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
My nejsme policie, abychom někoho přistihli, ale asi ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Říkáte, že se to vyšetří ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
... dva lékaře jsme vyloučili za velice závažné delikty z České lékařské komory.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Ale ten objem není tím pádem zase tak velký, jestli to není taky tak, že všichni říkáte - ve zdravotnictví se krade, ale současně nikdo není schopen říct, krade ten a ten a umět to dokladovat ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já vám řeknu klasický příklad. Za vlády Mirka Topolánka, tehdy, když řídil ministerstvo tady poslanec Šnajdr, se vytvořil systém změny stanovování cen a úhrad léků z veřejného zdravotního pojištění. Vsunulo se to do takzvaného Topolánkova batohu, obešel se tím legislativní proces, to je taková obvyklá metoda pana poslance Šnajdra, letos nám to převedl u zákona o zdravotních službách, a tím se rozvrátil do té doby fungující systém stanovování cen a úhrad léků. Takže do dnešního dne Státní ústav pro kontrolu léčiv nesplnil svoji povinnost, kterou měl udělat už do konce roku 2008, to znamená, přecenit všechny registrované léky. My do dnešního dne nemáme žádnou kategorizaci zdravotnických materiálů a zdravotnických prostředků. Pan ministr Heger odmítá byť zřídit jenom nějakou komisi jako poradní orgán, abychom prostě si mohli kvantifikovat míru plýtvání v této oblasti. Vláda odmítá vytvořit zákon o stanovování cen, úhrad léků, zdravotnických prostředků a zdravotnických materiálů. Prostě to jsou oblasti, kterými odtékají, když ne miliardy, tak minimálně stovky milionů korun úplně zbytečně.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Ale tedy nejsou rozkradeny, protože jsme mluvili o tom, vy jste říkal, že se ve zdravotnictví krade, teď ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Jsou vynaloženy zbytečně. Pokud za lék platíme více, než je nezbytně nutné, tak jsou to vyhozené peníze, vyhozené prostředky veřejného zdravotního pojištění. A na rozdíl od České lékařské komory, tak pojišťovny, včetně Všeobecné zdravotní pojišťovny jsou účastníkem toho správního řízení a mohou dávat podněty na snížení úhrad léků ze zdravotního pojištění. Pane předsedo, proč tak Všeobecná zdravotní pojišťovna nečiní, proč zbytečně platí za léky více, než je nezbytně nutné?
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Já jsem čekal, že demagogie číslo dva přijde.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Jak k vám koukám přes rameno, tak jsme četli na iDNES stejný článek dneska.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Ano, přesně tak. Už je to předmětem poměrně masové medializace, přesto všichni demagogové, kteří se v České republice spojili, tak neustále omílají mantru léky. Tak si řekněme, jak je to s léky. Česká republika na základě pravidel, které já jsem zavedl a které vy tak kritizujete, má nejlevnější léky v Evropské unii. Slovo nejlevnější léky, pane prezidente, podtrhuji. Nic o tom nesvědčí víc, než že Česká republika je největším paralelním vývozcem léků do Evropy, protože ty léky jsou tady tak levné, že se vyvážejí do ostatních zemí, kde jsou dražší, protože se to vyplatí. Další fakt, za poslední 3 roky nám léky stagnují, do konce v roce 2010 pojišťovny vynaložily o 7 procent méně, letošní rok to bude o 2 procenta méně a je to jediný segment, který klesá. To znamená, je to jediný segment, kde se vydávají menší veřejné peníze. Ale, pane prezidente, ano, na lécích umíme šetřit, ale způsob, kterým umíme skutečně šetřit. To znamená, aby se nám nepředepisovalo léků hodně, zbytečně, aby se omezila ta klasická korupce, která funguje nebo, chcete-li marketing farmaceutických firem, tak kterýkoliv návrh vždycky přišel na projednávání, tak Česká lékařská komora se postavila do čela toho tažení a zabránila přijetí věcem, jako je například generická proskripce. To znamená, že lékař napíše pouze účinnou látku a lékárník vydá tu nejlevnější účinnou látku na základě transparentní veřejné soutěže, to jste kategoricky byl proti tomu. A v neposlední řadě...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Jenom, pane poslanče, taková drobnost, ale Česká lékařská komora není účastníkem legislativního procesu v tom smyslu, že by mohla něčemu zabránit?
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
To tak úplně není pravda, protože já myslím, že ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Počkejte, nemají asi moc poslanců.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
To nemají, přímo ne. Ale já myslím, že je veřejným tajemstvím, že mezi Věcmi veřejnými a panem Bártou a panem Kubkem je pravidelná komunikace, že postoje Věcí veřejných jsou v podstatě identické s postoji České lékařské komory, to víme všichni. To znamená, ano, projevuje se to na neschopnosti nebo na určitém blokování koaličních kroků ve zdravotnictví právě proto, že pan prezident Kubek proti těmto ryze protikorupčním opatřením bojuje. A když jsme u té korupce a u těch léků a u toho plamenného boje České lékařské komory, já bych si dovolil připomenout jiný příklad v oblasti léků. Vzpomeňme si na nejmenovanou paní doktorku v Brně ve Fakultní nemocnici U svaté Anny, která byla přichycena, jak bere úplatky za to, že předepisuje konkrétní přípravek. A, milí občané, jaká byla reakce prezidenta České lékařské komory, který má hájit čest a etiku? Že systému je to přece jedno, jestli zaplatí, jestli se koupí přípravek ten či onen, protože má stejnou účinnou látku a systém za ně platí stejně. Takže je to systému jedno, to byla reakce protikorupčního bojovníka v čele České lékařské komory.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já si tady dovolím zareagovat, protože pan poslanec tady si myslím, že tentokrát nelže, tentokrát skutečně pouze nemá informace, protože jsem to byl já, kdo podal podnět revizní komisi České lékařské komory na prošetření tohoto případu. A byl jsem to já, kdo se jako účastník toho řízení odvolal proti tomu, že ten trest na paní doktorce jaksi ze strany České lékařské komory byl příliš mírný. Ale já nejsem autokrat, já nemohu rozhodovat o vině a trestu, na to máme nezávislé orgány v České lékařské komoře. Jinak děkuji, že jste tak ocenil vliv České lékařské komory, protože my jsme se dozvěděli na začátku, že vodíme ČSSD na špagátkách, teď se dozvídáme, že úkolujeme Věci veřejné, každopádně Česká lékařská komora je ráda, když kdykoliv, a je to jedno, z jaké části politického spektra, když naše názory reflektuje, protože si myslíme, že ty názory mají své odborné opodstatnění. Vy jste zmínil ta generika, zapomněl jste na dvě věci. Za prvé, že ne všechny léky se stejnou účinnou látkou jsou stejné. Já vím, že vy tomu jako laik nemůžete rozumět, ale ony se liší dostupností účinné látky v míře od 80 do 120 procent. To znamená, neustálé záměny jsou pro pacienty škodlivé. Za další, pacienti jsou zmateni, a někteří přestávají léky užívat, jiní užívají stejnou účinnou látku, třeba omylem pod dvěma názvy. Další, kdybyste nerozvrátil ten systém určování cen a úhrad léků, tak existoval systém takzvaného generického ekvivalentu, to znamená, že pojišťovny platí za všechny léky se stejnou účinnou látkou a stejným množstvím té účinné látky stejně. Jistě, vám se podařilo ten systém trošičku narušit, ale stále ve většině případů toto platí. To znamená, v České republice generická preskripce, která notabene je povinna pouze v jediném státě Evropské unie, a to je v Estonsku, nemůže přinést žádnou úsporu, protože máme takto nastavený systém úhrad. Jediné, co by mohla změnit a komu by mohla posloužit, jsou velké distribuční lékárnické řetězce, jejichž zájmy tedy vy zde zřejmě obhajujete, protože ty dnes musí mít k dispozici všechny léky, protože pacient má právo přijít do lékárny a žádat jakýkoliv lék, který je na trhu, kdyby existoval ten systém generické preskripce, tak by se pacient musel smířit s tím, co mu ten lékárník vnutí, a je jasné, že pokud ten řetězec nebo ta velká lékárna bude mít exkluzivní smlouvu s některými výrobci, tak bude odebírat pouze léky od nich a získá určité množstevní slevy. To znamená, nevydělalo by ani veřejné zdravotní pojištění, pacient by nesl rizika a jediný, kdo by vydělal, by byly tyto řetězce. A toto my jsme řekli, a nebyla to Česká lékařská komora, kdo nakonec ten projekt odpískal, ale byla to komise při ministerstvu zdravotnictví, jejímž jedním členem Česká lékařská komora byla. A já bych chtěl poděkovat panu ministru Hegerovi, že aspoň v tomto se dokázal vlivu pana poslance Šnajdra postavit a ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Předpokládám, že pan poslanec Šnajdr asi popírá, že by pracoval v žoldu velkých lékárenských řetězců. Zkuste to popřít krátce, protože ...
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Nebudu to popírat. To je slovník, na který já odmítám reagovat a odmítám se k tomu snížit. Ale chcete-li, možná maličko bych to vysvětlil, ty řetězce, o kterých vy tak démonicky hovoříte a řekl bych skoro ve frekvenci mandelinky bramborové v minulých letech. Ten princip funguje přece na úplně něčem jiném. Ten princip funguje na tom, že státní regulátor, to jest ministerstvo zdravotnictví, v transparentní aukci vysoutěží nejlevnějšího dodavatele a toho vysoutěženého nejlevnějšího dodavatele jsou všichni ty distribuční články povinny distribuovat. To znamená, jak lékaři, tak lékárny, tak ti distribuční hráči. A jestliže máme například v generických skupinách 16, 18 výrobců téhož a každý ekonom vám řekne, že ve chvíli, kdy tato pravidla hry spustíte, tak spustíte mezi nimi soutěž a dosáhnete úspor v desítkách procent. Ano. V tu chvíli to znamená, že celý farmaceutický marketingový průmysl končí se všemi efekty, protože logicky už není co promotovat a myslím si, že to jsou falešné větičky, abych si připomohl slovíčky pana prezidenta, to jsou falešné a zlé větičky, které pouze mají vytvořit atmosféru, proč to nejde, ale všichni víme, že by to tu úsporu přineslo.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Jenom malou poznámku. Pan poslanec nepopsal generickou preskripci, ale popsal takzvané elektronické aukce, něco úplně jiného. Předpokládáte, že většina diváků neví, o čem je řeč, ale my oba dobře víme, a vy opravdu nejste takový laik, abyste nevěděl, že jste nám popsal takzvané elektronické aukce. K elektronickým aukcím jsme měli jinou výhradu, nám by se líbilo, kdyby se vysoutěžila ta nejnižší cena a tuto cenu platily zdravotní pojišťovny všem dodavatelům, ale nelíbí se nám to, že by někdo měl získat monopol na 50 procent trhu na základě této ceny s tím, že všichni ostatní výrobci by měly úhradu pouze na úrovni 70 procent této monopolní ceny, protože to by velkou část pacientů uvrhlo do nutnosti zbytečně na léky doplácet, protože ten monopolista je zavázán dodávat pouze polovinu trhu. To znamená, kdyby tam nebyl ten pokles na těch 75 procent úhrady, ale kdyby se soutěžilo skutečně o nejnižší cenu, a tuto cenu platily zdravotní pojišťovny všem, pak by ten systém mohl fungovat a mohl by fungovat jak ku prospěchu zdravotního pojištění, tak by nepoškodil pacienty. To, co říkáte vy, by prostě odsoudilo polovinu občanů k zbytečně vysokým doplatkům na léky.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Upřímně řečeno, pokud diváci nemají u svých televizorů flipchart a nekreslili si tam teď jednotlivé přesuny, tak myslím, že už to pro ně přestává být srozumitelné.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pojďme se přesunout k věci, která by měla být srozumitelná pro všechny, a to je zvyšování platů lékařů v příštím roce. Když se vrátím k té argumentaci, kterou jste použil, jak říkáte, žádná dramatická krize zdravotnictví nehrozí, tudíž by měl být prostor na nárůst platů. Takže považujete ten požadavek na desetiprocentní růst platů v příštím roce za ekonomicky realistický?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Debata stojí o ničem jiném. Prostě stát se zde zavázal, stát prostřednictvím pana ministra Hegera podepsal určitou smlouvu s lékaři a důvěryhodný stát by tuto smlouvu měl plnit, protože pokud to budou politici, stát, kdo přestane plnit své závazky, jak totéž může chtít po nás po občanech. Před tím rokem pan ministr dobře věděl, jaká je hospodářská situace, a měl na stole velké množství návrhů, jak získat peníze do zdravotnictví, nebo jak peníze ve zdravotnictví ušetřit. Já věřím, že se k nim dostaneme a nechci tu svojí úvodní řeč na to téma extendovat, ale není chybou lékařů, ani České lékařské komory, že pan ministr ty návrhy nevyužil a že do dnešního dne nemáme žádnou reformu zdravotnictví. Reformu ve smyslu spravedlnosti v platbách zdravotního pojištění a reformu ve smyslu úsporného nakládání s prostředky veřejného zdravotního pojištění. Nic takového nemáme. Ale to přeci není vina nás lékařů. Politická reprezentace na to měla času dost. A my máme vládu, která se opírá, když ne o 118, tak o 115 hlasů většinu v Poslanecké sněmovně. To znamená, má sílu prohlasovat, co chce. Ale není naší chybou, že politici nemají odvahu zdravotnictví reformovat. A pro samé řeči o reformách, víte, v tom je dokonalý, my jsme tady zmínili pana prezidenta Klause, on i pan ministr Heger používá podobné metody, které používal pan prezident Klaus, když byl předsedou vlády. To znamená, pravicová rétorika, která uspokojí ty pravicové voliče o tom, jak reformujeme, ale levicové voliče zase uklidňuje to, že z jejich pohledu, kam oni mohou dosáhnout a dohlédnout, se zatím vlastně vůbec nic neděje. Akorát my, co jsme uvnitř, víme, že zdravotnictví je na tom, a s tím panem poslancem souhlasím, zdravotnictví je na tom letos zase o kousek hůř než bylo loni, ale to přece je zodpovědnost vlády, ne ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Čili z hlediska lékařské komory nehrozí, že byste řekli jasně, chápeme, ten rok se tak trošku promrhal, pokud jde o možnou reformu zdravotnictví. Teď je evidentní, protože říkáte, že je evidentní, že v příštím roce zdravotnictví nebude mít na to, aby lékařům přidalo těch 10 procent, protože neproběhly nějaké návazné změny, ale přesto si myslíte, že když se to loni v únoru podepsalo, tak to má ministerstvo dodržet, i když víte, že to znamená zásah do rozpočtu v tuto chvíli.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
A vy jste přesvědčen, že když si půjčíte peníze, zavážete se, že je budete splácet a pak přijdete do banky a řeknete, že peníze nemáte, že ta banka bude s vámi nějakým způsobem diskutovat a řekne, tak co, vy jste nám sympatický, tak my vám část toho dluhu odpustíme? Já si myslím, že smlouvy jsou od toho, aby se dodržovaly. A pokud nebudeme dodržovat závazky, které vláda dává, tak prostě jak může očekávat důvěru občanů, jak může očekávat důvěru lékařů.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Tak předně. Já musí říct, že slovíčko reformace stála určitá mantra. Měli bychom asi rozklíčovat, co si kdo od toho představuje.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Stačí, když to i řeknete za vaší reformní vlády, tedy, protože ta se tak, myslím, taky označuje.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Ano. Tak pro mě reforma zdravotnictví je zásadní zvýšení efektivnosti našeho zdravotnictví. To znamená, udržení nebo zlepšení schopnosti léčit řádně a včas za co nejnižších ekonomických nebo co nejnižších nákladů. Troufnu si říci, že v tom se s panem prezidentem zásadně lišíme. Dva hlavní pilíře jeho vidění reformy je: milí daňoví poplatníci, nasypte nám co nejvíce peněz, nevadí, že na dluh. A dejte nám ty peníze do mezd a neptejte se dál, co s tím zdravotnictvím bude. Zdravotnictví je tady především pro pacienty. A každý, kdo o něm rozhoduje, tak tuto zodpovědnost musí mít na prvním místě. Ano, memorandum bylo podepsáno. Já bych tady mohl radostí tančit a mohl bych tady říkat, že došlo na má slova, protože všichni ví, že jsem říkal, že ten problém s tím mít budeme. Na druhou stranu bylo přijímáno v diametrálně odlišné ekonomické situaci s odlišným očekáváním. Tehdy se zdálo, že skutečně celá Evropa vybředá z krize, že ekonomika poroste, to se zásadním způsobem změnilo. A já si dovolím určitou paralelu. Taky, když jedete na dovolenou do Chorvatska, slíbíte, že tam budete za 10 hodin. A na dálnici se stane hromadná havárka, která tu dálnici zavře a vy tam budete muset 5 hodin čekat, taky to neovlivníte, přestože jste měl dobrý úmysl, tak v něčem podobném v této chvíli jsme. To dogmatické trvání ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Počkejte, ta havárie spočívá v čem, abychom si přeložili. Ve chvíli, kdy mluvíte jako poslanec vlády, která má výraznou většinu v Poslanecké sněmovně.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Ta havárie je evidentně fiskálně dluhová a hospodářská krize, kterou Česká republika ani její vláda nezavinila, ale která se jí bezprostředně dotýká. Všichni to vidíme, a projevuje se to v dopadu na státní rozpočet, projevuje se to v dopadu na firmy, na domácnosti, a samozřejmě projevuje se to v dopadu v hospodaření, na výběr pojištění, na zdravotnictví.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pane poslanče, to je argumentace, které rozumíme, ale podstatná věc, když se vrátím k tomu memorandu, tak v tom memorandu, v tom odstavečku, který se týká desetiprocentního růstu platů, je formulace s předpokladem zvyšování efektivity zdravotnického systému. A je otázka, proč se nezvyšuje efektivita zdravotnického systému a proč vláda ztratila od toho února 10 měsíců na to, aby tu efektivitu zvýšila.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Já bych si dovolil oponovat, tak přijali jsme celou řadu zákonů...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Tedy podle pana Kubka v tom případě.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Podle pana Kubka, samozřejmě. Ale přijali jsme celou řadu zákonů, například ty elektronické aukce, která nám umožní snížit náklady na léky například. Dobře víte, že zdravotní pojišťovny se konečně snaží restrukturalizovat lůžkovou péči, což je největší břímě našeho zdravotnictví a že ty kroky se realizují. Na druhou stranu, prosím vás, to memorandum bylo splněno ze strany státu, v tom roce 2011 beze zbytku. A stát, respektive ministerstvo navrhuje částečné plnění, já bych řekl, na hraně, možná i za hranou ekonomických možností v letošním roce. Na druhou stranu ty závazky spolupracovat na zvýšení efektivity přece nejsou jednostranné. Každý, kdo to memorandu četl, tak ví, že tam má stejné závazky Lékařský odborový klub a Česká lékařská komora, byť personálně je to jedno jest, a já můžu zodpovědně prohlásit, že po dobu toho jednoho roku, kterýkoliv konkrétní návrh na zefektivnění českého zdravotnictví přišel, tak Česká lékařská komora s LOK byly vždycky proti. Aukce, o kterých jsme hovořili, pan prezident se k tomu sám přiznal, restrukturalizace lůžek, každá změna, která mohla české zdravotnictví posunout k nějaké efektivitě, Česká lékařská komora je militantně proti.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Když to posuneme, kde tedy vidí zdroj těch potenciálních úspor Česká lékařská komora?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Víte, pan poslanec nám tady neustále demonstruje to, že vlastně máme úplně zbytečnou vládu. No, tak jí zrušme, vláda za nic nezodpovídá, vláda za nic nemůže, krize přichází odněkud z Bruselu. Pane poslanče, zkuste mi potom, až domluvím, odpovím na jednu jedinou otázku, co pozitivního jste udělal pro pacienty, jako předseda Správní rady VZP? Ale kde tedy hledat ty peníze? My jsme nikdy neřekli, že jsme proti restrukturalizaci lůžek, ale vláda ze začátku mluvila o rušení 10 tisíce lůžek, a to je něco úplně jiného.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Počkejte, jaký je rozdíl mezi restrukturalizací a rušením, protože jestli chcete ušetřit, tak ve výsledku musíte mít těch lůžek míň, to je taková celkem selská logika.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Samozřejmě, cílem restrukturalizace lůžek taky není primárně ušetřit, ale přizpůsobit náš lůžkový fond potřebám pacientů, protože zdravotnictví je zde skutečně pro pacienty, a jestliže máme určitý nadbytek lůžek akutní péče, a máme katastrofální nedostatek lůžek následné péče, tak my musíme reprofilizovat ta lůžka akutní, měnit je v ta lůžka následné péče, což se nejsnáze dělá, pravicová vláda by tak měla činit jaksi ekonomickými pobídkami. To znamená, zlepšit úhrady péče na těch lůžkách následné péče, aby ti provozovatelé nemocnic dobrovolně tu restrukturalizaci prováděli, protože my máme lůžek na pacienty, máme méně, než kolik potřebujeme a než kolik mají okolní státy. My se lišíme ve dvou věcech. Máme větší počet lůžek akutní péče, a máme obrovskou koncentraci lůžek do velkých fakultních nemocnic, kde ta zdravotní péče ne nejdražší, tím se lišíme třeba od Rakouska. Ale pan předseda tady říká, že Lékařská komora nechtěla spolupracovat na reformě. Byla to právě Lékařská komora, kdo tlačil na to, abychom vytvořili ekonomické standardy zdravotní péče. Nakonec, když jsme viděli tu zoufalou bezradnost ministerstva zdravotnictví, tak jsme dokonce nabídli, že převezmeme určitou garanci za dohodovací řízení o těch standardech, kde by jednali lékaři se zdravotními pojišťovnami jako plátci, a ten proces byl přístupný pro zástupce pacientů, aby byl pro veřejnost důvěryhodný.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Teď kdybyste mi, pánové, zvládli vysvětlit, jak je možné, že podle pana Šnajdra vláda dělá, co může, podle vás lékařský stav dělá, co může, aby výsledkem bylo efektivnější zdravotnictví a nakonec se oba shodnete, že není efektivnější zdravotnictví.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Můžu na to zareagovat. Já odmítám ty černé vize, já jsem tady na poměrně konkrétních a přesných číslech se snažil vysvětlit i našim divákům, že to s naším zdravotnictvím to není tak špatné, jak se někteří snaží nastínit, že skutečně ta čísla o zaměstnanosti, o platech, o růstu úhrad jasně hovoří, že naše zdravotnictví opravdu se má velmi dobře. Ale ano, máme zde mnoho problémů, které jsou velmi nepopulární, které jsou velmi politicky senzitivní a které, když neprovedeme, tak samozřejmě k té vyšší efektivitě se nikde nedostaneme. Vyšší efektivita není, že daňový poplatník zvýší odvod do veřejného zdravotního pojištění. To znamená, že se mu zvýší dluh nebo se mu zvýší daně, jak navrhuje pan prezident, to pro daňového poplatníka znamená jenom zátěž. Zvýšení efektivnosti je například, že v těch nemocnicích se bude pracovat více. Tady se hovoří často o Německu a Rakousku. Je potřeba říct, že produktivita práce, neboli schopnost odléčit určité množství klientů je v těchto zemích výrazně vyšší. To není otázka množství lůžek, to není otázka množství nemocnic, to je otázka, jak intenzivně nebo méně intenzivně se v těch nemocnicích pracuje, o tom se musíme bavit. Já odmítám slovíčkaření restrukturalizace - přeměna, prostě těch lůžek máme hodně, zbytečně se množí výkony, máme zde mnoho zařízení, která svou existencí udržují ryze umělé a nám chybí odvaha prostě do toho říznout a tato neproduktivní zdravotnická zařízení z našeho systému vyřadit a ty uspořené prostředky nasměrovat do těch kvalitních perspektivních špičkových zařízení, a to je ta správná cesta ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
A co pro to děláte, aby ta cesta tedy takto fungovala, protože ono jako popis obecného stavu, to zní moc hezky.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Co pro to dělám já, nebo co pro to dělá koalice. Z hlediska zákonných omezení toto se zásadním způsobem změnilo, novela zákona o zdravotním pojištění, kterou jsme prosadili, ukončila nebo změnila režim takzvaný rámcových smluv, to znamená, zdravotní pojišťovny konečně mohou nasmlouvat rozsah, strukturu a množství lůžkové péče podle skutečných potřeb pacientů a mohou tyto uspořené prostředky přesměrovat k těm špičkovým, k těm perspektivním zařízením. Toto je zásadní průlom, který se v letošním roce podařil. Vy dobře víte, že zdravotní pojišťovny již na to zareagovaly. To znamená, že v příštím roce nás tato zásadní restrukturalizace čeká. A já bych si moc přál, aby všichni politici od toho dali ruce pryč, aby to nezneužívali v předvolebních kampaních, aby to nezneužívali demagogicky, aby nechali experty dělat svou odbornou práci.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
To by ovšem politici nesměli být ve Správní radě VZP, tedy aby od toho mohli dát ruce pryč.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Bohužel správní rada je založena politicky, jsou tam zástupci všech politických stran, tak zní zákon. Ale správní rada, přestože se to snaží mnozí tvrdit, není ten orgán, který takové věci řeší, rozhoduje, ani nemůže. To je otázka managementu všech zdravotních pojišťoven. Já zdůrazňuji, že to není pouze záležitost VZP, že tento proces podstoupí všechny zdravotní pojišťovny, ministerstva a dotčení zástupci těch nemocnic, to je odborná platforma, která toto musí vyřešit.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pane Kubku, jestli jsem dobře četl materiály České lékařské komory, tak vy ale tady ten princip v zásadě odmítáte, aby tím určujícím prvkem byly pojišťovny, jakožto ten, kdo vlastně vyjednává pro své klienty, nás jako plátce zdravotního pojištění, ty nejlepší podmínky?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já si myslím, že jaksi největší pravomoce by měl mít pacient. Pacient by měl určovat přeci o budoucnosti a prosperitě zdravotnického zařízení ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pane Kubku, já jsem pacient, ale spoustu informací nemám. Já nevím, podle čeho bych se rozhodoval o nemocnici?
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Ale znáte svého lékaře?
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Zrovna ne, už jsem tam dlouho nebyl ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Chcete, aby vás ošetřoval váš lékař, nebo chcete, aby nějaký úředník zdravotní pojišťovny za vás rozhodl, že k tomuto lékaři nemůžete chodit, protože přišel o smlouvu, do této nemocnice nemůžete chodit ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Já toho svého lékaře znám, abychom nežertovali, ale přeci to, o čem se doteď bavíte, jsou nemocnice. Situace, kdy mě přejede auto, a to stejně není situace, kdy bych se mohl úplně rozhodovat, do jaké nemocnice mě odvezou a jak bude vybavená, tam jako pacient nemám žádné informace k dispozici.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Proto potřebujeme základní síť veřejných neziskových nemocnic, tak jako to ve většině zemí je, aby byla tato jistota, a k této síti, jako komplementární síť privátních zdravotnických zařízení, která se mohou specializovat na nějakou péči jinou. Ale mě totiž šokuje to, že pravicově se deklarující vlády mají takovou nedůvěru v občana, takovou nedůvěru v tržní mechanismy, že musí rozhodovat direktivně nějací úředníci zdravotních pojišťoven za naprosto neprůhledných podmínek o nás, o pacientech, o tom, co my smíme a co my nesmíme. Přeci pacient by se měl rozhodnout...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Abych tomu rozuměl, kdo by tedy podle vás měl nastavit tu síť, protože bavíme se pořád zejména o síti nemocnic a o platbách a za operace, když to zjednoduším, asi ne úplně o obvodních lékařích. Jaké mechanismy by to tedy ten pacient měl dělat, nebo kdo by měl tohle určit, říct, nemocnice, nevím, v Kladně bude dostávat tolik a tolik a vy pojišťovny jí to pošlete? To by mělo dělat ministerstvo zdravotnictví v téhle optice, tedy úředníci za nějakých ne úplně srozumitelných…
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Stát, tedy ministerstvo zdravotnictví, chcete-li, by měl za transparentních zákonem definovaných podmínek vytvořit základní síť zdravotnických zařízení. Ale o tom, co bude mimo tuto zdravotní síť, bych si měl rozhodovat zájem pacientů. To znamená, pokud má pacient zájem o péči v daném zdravotnickém zařízení, s tím pacientem by do toho zdravotnického zařízení měly jít peníze. To znamená, ten, kdo léčí dobře, kdo je slušný pacienty, o jehož péči mají pacienti zájem, ten by měl prosperovat a neměli by to rozhodovat na základě nejrůznějších metod, o kterých si můžeme myslet bůhví co, ale rozhodně to není protikorupční prostředí, neměli by rozhodovat úředníci zdravotních pojišťoven. Ale já chci říct ještě jednu věc, o které zmiňoval se pan poslanec. On nás srovnával s Německem. Vážení diváci, Česká republika vydává na zdravotnictví 7,5 procenta svého hrubého domácího produktu. Německo 11,9 svého nesrovnatelně většího hrubého domácího produktu, tolik k té efektivitě. Tedy české zdravotnictví z tohoto pohledu, které se potácí úplně na konci mezi státy OECD...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Kousek blíž, pane Kubku.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Bude blíž. Úplně na konci, za námi jsou prostě, já nevím, Turecko, Polsko, Mexiko, Jižní Korea, tuším, tak české zdravotnictví je na první pohled zázrak efektivity, protože pacienti dostávají podobné léky jako v Německu, naše nemocnice jsou srovnatelně vybavené jako v Německu, produktivita práce v našich nemocnicích je větší než v Německu. Pane poslanče, já na rozdíl od vás ve zdravotnictví pracuji ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Ještě je tam na ty rozkradené stovky miliard, stovky milionů, o kterých jste mluvil, já poprosím o reakci pana Šnajdra, protože ...
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
V Německu se ty miliardy asi tolik nerozkrádají, to je pravda, ale hlavně v Německu dokáží slušně zaplatit zdravotnický personál, a tady je obrovský rozpor v tom, co, pane poslanče, říkáte, vy na jednu stranu mi tvrdíte, že nemám malovat nějaké černé vize pro občany, nemám je strašit, ale na druhou stranu říkáte, že zdravotnictví si nemůže dovolit zvednout o 10 procent plat zdravotním sestrám, sanitářům a lékařům ...
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Pane Kubku, režisér pořadu už na mě míří nabitou zbraní a potřebuju ještě nechat reagovat pana Šnajdra.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Já myslím, že to je přesně to, co tady pan prezident na závěr předvedl, ten, já bych si to dovolil nazvat cynismus, a v některých případech i hyenismus. To se objevuje každý rok na konci roku, když se vyjednává o úhradách, o penězích. Omlouvám se, ale tady o pacienta prostě vůbec nejde. To je bezkrupolózní tvrdý boj o peníze, kde pacient je pouze používán jako rukojmí, jako argumentář, ale jde jen a pouze o účelově vynaložené peníze pro zájmovou skupinu ve zdravotnictví. Zájem pacienta je v něčem jiném. A já zodpovědně říkám, že v omezeném balíku peněz, pokud vyjdeme vstříc a polevíme a ulevíme panu prezidentovi, vyjdeme mu vstříc, tak v tom omezeném balíku peněz se do dá řešit jediným způsobem - zredukovat péči, snížit počet výkonů, to znamená, snížit počet operací, snížit počet pacientů v centrech, zalimitovat to jako za Davida Ratha a dát to panu prezidentu Kubkovi a Lékařskému odborovému klubu, to by bylo nezodpovědné, ekonomicky nesprávné a tomu musíme zabránit.
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor:
Hlavně, že máte oba dva na srdci zájmy nás, jako pacientů. Taková byla nedělní Partie s Milan Kubkem a Markem Šnajdrem. Děkuji, že jste přišli, na shledanou.
Marek ŠNAJDR, místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví /ODS/:
Hezký odpoledne.
Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Já přeji všem divákům hodně zdraví.
předseda oblastního sdružení
člen regionální rady
člen výkonné rady
poslanec PČR