EU se často chlubí tím, že vybudovala největší společný trh na světě. To je sice pravda, ale problémem je to, že na tomto trhu u některých druhů zboží stále používá archaické a zcela nesmyslné "kvótové" regulace.
Příkladem je kvóta na cukr, což je něco tak neuvěřitelně zastaralého, že by se to dalo přirovnat k existenci dinosaura v dnešní živočišné říši. Díky cukerné kvótě mají všichni spotřebitelé v EU zbytečně drahý cukr a výrobci díky tomu získávají fantastické zisky, které v normálním konkurenčním prostředí v jiných sektorech nelze vůbec realizovat. Co s tím?
Kvótový režim na cukr (a na některé další komodity) existuje v EU již dlouhá desetiletí. Jeho podstatou je to, že EU stanovuje členským státům maximální povolené množství cukru, které se v něm může vyrobit a státy tuto kvótu rozpočítávají jednotlivým cukrovarům. Kvůli tomu, že kvóta je stanovena nízko, vyhnala EU ceny cukru vysoko. Cena cukru tedy není klasickou tržní cenou, která je určována nabídkou a poptávkou, ale cenou politickou, která je vynucena politickou vůlí. O tom, že je takový systém neefektivní, myslím, není třeba vůbec psát, protože argumentaci proti kvótám již sepsalo mnoho generací ekonomů počínaje Adamem Smithem a dodnes se to učí studenti ekonomie. Proč ale takový nesmyslný a neefektivní systém stále udržujeme při životě? To je aktuální otázka.
Dokonce i Evropská komise si uvědomuje, že "cukerný režim" je anachronismus, který je nutné zrušit. Současná legislativa, která kvóty nařizuje, vyprší v roce 2015 a Komise navrhuje, aby po tomto datu již kvóty na cukr neexistovaly. Proti tomuto návrhu se však postavili evropští cukrovarníci, kteří ze současného systému mají obrovský prospěch a s argumenty o zachování "zaměstnanosti" lobbují za to, aby cukerné kvóty pokračovaly až do roku 2020. Ve skutečnosti ale lobbují za vysokou cenu cukru a právo i nadále obírat zákazníky v celé EU o peníze.
Návrh Komise na zrušení cukerné kvóty nyní projednává Evropský parlament. Zemědělský výbor se jím zabýval před 3 týdny a v hlasování prošel názor, že cukerné kvóty by měly být zachovány až do roku 2020. Pro tento postoj hlasovalo 31 poslanců a 11 poslanců včetně mne bylo proti zachování kvóty. Nyní se věc přesouvá do pléna EP a ten bude muset hlasováním rozhodnout o tom, zda přijme stanovisko zemědělského výboru nebo naopak původní návrh Komise.
Bude velmi zajímavé sledovat, jak právě toto konkrétní hlasování dopadne. Půjde o to, zda se Parlament postaví za zájem spotřebitele a osvobodí cukr od kvótové regulace a dosáhne snížení ceny nebo se naopak postaví za zájem producentů a umožní jim i nadále legálně obírat zákazníky o peníze. Já budu hlasovat PRO zrušení cukerné kvóty. Mám ale vážnou obavu, že budu v menšině. Pokud máte zájem o to, aby cukerné kvóty padly a zlevnil cukr, požádejte svého europoslance, aby hlasoval PROTI jejich prodloužení. Více na
www.fajmon.eu.
Mgr. Hynek Fajmon
poslanec EP
člen místní rady
předseda oblastního sdružení
člen regionální rady
zastupitel