Chce to pauzu, teď žádné nové zákony

15. prosince 2012
Chce to pauzu, teď žádné nové zákony

Vláda sice úspěšně prosazuje velké reformy, ale uznávám, umělecký dojem nic moc. Co se týče DPH, schvalování na poslední chvíli, tak je to krok, který by si pravicová vláda dovolit neměla. Pan premiér se za to omlouval voličům a podnikatelům, pro něž je právní nejistota bezesporu chyba.

Nepřipadáte si, že jste členem nekompetentní vlády? Je polovina prosince a místo změn je tu chaos a nejistota: chaos kolem prezidentské volby, platů soudců, výplaty sociálních dávek nebo přesného termínu změny DPH... 

Vláda sice úspěšně prosazuje velké reformy, ale uznávám, umělecký dojem nic moc. Co se týče DPH, schvalování na poslední chvíli, tak je to krok, který by si pravicová vláda dovolit neměla. Pan premiér se za to omlouval voličům a podnikatelům, pro něž je právní nejistota bezesporu chyba. 

Myslel jsem to spíš tak, že nezvládáte jednoduchý běžný provoz: na úřadě nefunguje registr vozidel, sociální dávky, ministerstvo vnitra neumí spočítat hlasy pod peticí. Jak pak lze vládě věřit, že zvládla velké věci, jako penzijní reformu nebo církevní restituce? 

Toto je vnímání, jež deklasuje velké kroky, které se vládě bezpochyby daří. Je to vláda, která po dlouhých letech některé důležité věci řeší. Ale ne vždy je to jen o ministrech, ale také o nastavení úřadu. Třeba sčítání hlasů pro prezidentské kandidáty je o práci úředníků ministerstva vnitra. Je fakt, že umělecký dojem u maličkostí může kazit celkový reformní dojem z vlády. Právě členové ODS nám tohle často vyčítali na kongresu. 

Co s tím jako nový první místopředseda ODS uděláte? 

Jsem jím zhruba měsíc a tohle je jedna z věcí, kterou jsem si vytyčil jako svůj hlavní cíl. To znamená zlepšení komunikace navenek, prezentace našich priorit. Já jsem zastáncem toho, abychom si po zbytek volebního období na ministerstvech ODS vytyčili tři, maximálně čtyři priority, a to čitelné a přínosné. A my je budeme schopni do konce funkčního období splnit. Nejsem fanouškem čtyřicetistránkových koncepcí a koaličních smluv, které v sobě obsahují řadu obecných tezí. 

A není přesně tím aktuální plán vlády se 71 opatřeními na podporu ekonomického růstu? 

V této ekonomické situaci, v současné společenské atmosféře a též v politickém establishmentu je velké volání po vytvoření prorůstových opatření. Vláda má jen omezené nástroje, jak to udělat. Nejsem fanouškem toho, aby těch opatření bylo příliš. Podle mého se můžeme zaměřit na rychlá, jež jsou o puštění financí do ekonomiky. Pak jsou strukturální opatření, která ovlivní podobu ekonomiky za pět, sedm, deset let. Typově podpora technického školství, kde máme dnes významný problém. Politikům se do dlouhodobých strukturálních změn nechce, protože většinou nejsou těmi, kdo sklízí úspěchy. Typickým příkladem je sloučení ministerstev průmyslu a dopravy - já ani kolega Stanjura nebudeme žádným superministrem. My to odpracujeme a pak to převezme někdo jiný. 

Asi nějaký sociální demokrat nebo komunista. Na kolik let podle vás odejde ODS po volbách v roce 2014 do opozice? Čtyři, osm, dvanáct? 

Žádné politické straně u nás se nepodařilo vést zemi více než dvě volební období. Sice nejsme v dobré startovní pozici, ale to neznamená, že bychom na výsledek voleb rezignovali. Pro mě je ve zmíněných prorůstových plánech největším trápením snižování administrativní zátěže. To je vždy problémové tím, že prochází několika ministerstvy. Tím je to složitý proces. Já se teď snažím s kolegy z NERV najít takový mechanismus, abychom opravdu efektivně odstraňovali z české legislativy to, co tam podnikatelům překáží. To je jeden z největších impulzů pro ekonomický růst. Aby vstup do podnikání a pohybování v něm byl co nejsnadnější. 

Vám scénář na zvednutí ekonomiky přijde zbytečně široký, obecný, a tudíž nezvládnutelný? 

Jsou tam oblasti, které jednotlivé problémy popisují zeširoka. Scénář vznikl po debatách s podnikateli, hospodářskou komorou, Svazem průmyslu a dopravy. Oni tam chtěli některé body promítnout. Osobně jsem přesvědčen, že si musíme vytáhnout zhruba patnáct věcí, které budeme schopni jasně prosadit. A zbytek třeba nastartovat. Já také dlouhodobě kritizuji výkonnost státní správy, jež by některá opatření měla uvést v život. Ve srovnání s byznysem je pomalá a neefektivní. 

Myslíte, že vám to voliči ještě věří? Nejsou na to spíš už alergičtí? Méně administrativní zátěže a byrokracie - to slyší od ODS nejmíň už osm let. A pořád nic, spíš naopak. 

Přece jedno z hlavních témat na našem kongresu byla ztráta důvěry voličů v ODS. Ti aktivní a schopní lidé, podnikatelé, živnostníci to od nás slyší už dlouho. Teď přišel moment, aby ODS - pokud chce získat zpět důvěru - začala slibované kroky dělat. Prvním jasným signálem je plánované sloučení resortů průmyslu a dopravy. Musí se to ale dít v reálu, nejen na papíře. Důležité je, aby pan premiér byl tím, kdo bude garantovat tyto procesy uvnitř celé vlády. Jsou meziresortní a souvisí s agendami, které vyžadují současně měnit zákony. Musí tam tudíž být enormní tlak, aby to prošlo i Sněmovnou. 

Není to jak v seriálu Jistě, pane ministře, kde se říká, že každá úspora se nakonec prodraží? Takhle přece vláda narazila u úředníků, kteří odmítají záměr v roce 2014 ušetřit dvanáct miliard korun na provozu? 

Standardní tlak úředníků, aby agenda a úřad zůstaly zachovány, je vždy obrovský. Jejich častá odpověď je: Ale my tohle musíme dělat ze zákona. Ministr jako manažer musí reagovat: Tak se ten zákon změní a zbylá agenda převede jinam. Jenže vyžaduje to velkou manažerskou schopnost a sílu politiků kroky udělat. A také odvahu, protože to není věc populární. U nás popularita politiků tradičně souvisí s tím, že nic moc nedělají, do ničeho nezasahují. Pokud začnete něco dělat a rušit, tak se proti vám stavějí úředníci a v médiích už nevypadáte tak populárně. Takže politikům se do toho nechce. 

Proč máme tentokrát věřit, že se vám do škrtání byrokracie chce? 

Pokud to neuděláme v těchto dvou letech, tak už o tom v příštím programu nesmíme mluvit. Protože bychom prokázali, že nám to nejde. Já navrhuji skupinu složenou z podnikatelů, třeba doplněnou o experty z NERV. A ta by měla oponovat úředníkům, kteří vymýšlejí nové a nové předpisy a vysvětlují, proč není možné rušit současnou legislativu. Česká legislativa je opravdu přebujelá. Když to vezmu s nadsázkou, tak českému právnímu řádu by prospělo, dát si rok a půl pauzu a nepřijímat vůbec nic nového. A naopak jenom chodit s tím, co by se mělo odstranit a vyškrtat. 

Jak chcete coby druhý muž ODS zvednout stranu, aby neskončila na deseti procentech hlasů, či dokonce úplně nezmizela? 

Chci, aby ODS pod novým vedením byla stranou, která je mnohem aktivnější, je víc vidět a prosazuje své politické ideály. Mám pocit, že v tom minulém volebním období, kromě pana předsedy Nečase a místopředsedy Pospíšila, nebylo příliš mnoho lidí ve vedení viditelných. ODS se nestane okrajovou pravicovou stranou, musíme mít ambici pravici integrovat. 

Vždyť ve vedení zůstali z minula také Miroslava Němcová a Pavel Blažek. Dnes už jsou podle vás viditelní? 

Pavel Blažek dostal nominací na post ministra spravedlnosti velký prostor a věřím, že jej dokáže ve prospěch ODS využít. Já mám zodpovědnost za vedení strany, komunikaci vnitřní i mediální navenek. Pan kolega Pospíšil byl pověřen vedením odborných komisí, které chytají programové teze. A pan kolega Chalupa to, aby o jednotlivých zákonech napřed diskutoval s našimi starosty, na něž legislativa dopadá. Chci také více rozjet školení a vzdělávání členů, aby se profilovaly osobnosti, které v městech a regionech kandidují. 

Petr Nečas na kongresu kritizoval, že ODS přišla o místní elity, které ji dříve tradičně podporovaly - typově učitele, lékaře, podnikatele. Navrhl otevřít kandidátky nestranickým osobnostem, které nebaví prokousávat se schůzemi. Souhlasíte, nebo je to nepolitická politika? 

Myslím, že musíme více otevřít spolupráci se silnými osobnostmi, jež jsou pravicově smýšlející a mají kredit ve společnosti. Je to věc přirozená a tradiční i v pravicových stranách na Západě. Navíc ODS je dnes v situaci, kdy tento krok je přirozený a logický. Jsou oblasti a okresy, kde vlastní osobnosti nemáme a naši straničtí kolegové by se tam měli zamýšlet nad legitimní spoluprací s místními osobnostmi. 

Šéf ODS na Vysočině a europoslanec Ivo Strejček to Nečasovo volání po osobnostech kritizuje jako nebezpečné. Vadí mu, že obchází stranickou strukturu a chce vytvořit místo ODS nově "Unii osobností". 

Je logické, že nové osobnosti musí respektovat, že se vlastně stanou součástí strany. Ale zbytečná uzavřenost a lpění na tom, že tam musí být pouze straníci, může ODS v konečném důsledku při volbách poškodit. Pokud máme ambici vládnout, tak musíme mít ambici získat třicet procent hlasů a více. Tolik nikdy neudělá žádná strana zaměřená pouze na tvrdé konzervativněliberální voliče. Takový elektorát je někde kolem patnácti procent. Pak už musíte oslovit určité další skupiny, nejen bezmezné fanoušky. V tom byl Topolánkův model tvrdé jádro - měkký obal logický, prostě velká catch all party. 

Bojíte se alternativních hnutí podporovaných miliardáři Babišem nebo Janečkem? 

Vidím, že pravice v České republice trpí roztříštěností, zatímco ČSSD a komunisté mají líbánky. Každý si zakládá vlastní hnutí a strany. Česká pravice neumí to, co evropská: integrovat se do jedné strany, kde je několik názorových frakcí. Na tom tratíme. Řada konkurenčních subjektů se od ODS ani neliší programově, jen se vůči nám vymezuje. Jsme pro integraci, ale těžko se to dělá, řada hnutí je motivována jen osobními ambicemi jednotlivců, aniž by měla nějaký program. V tom se mi líbí teze filozofa Bělohradského, že strana má být stranou v těch soubojích, které přežívají století. Strany nemají vznikat na aktuální společenskou objednávku. 

Jak daleko jste s přesvědčováním TOP 09 o spojenectví? 

S TOP 09 o tom nyní nejednáme, ale vedeme seriózní debatu uvnitř ODS. V žádném případě teď neuvažujeme o předvolební koalici s TOP 09, spíše o nějakém paktu o neútočení. Dlouhodobě chceme pravici integrovat a nejde jen o topku. V krajských volbách bylo jasně vidět, že proti levicovému tandemu bojuje na pravici několik minisubjektů, které se navzájem snažily poškodit. Často je založili lidé, kteří odešli z ODS kvůli neuspokojeným ambicím a jejich kampaň i program je pouze kritika občanských demokratů. 

Oni často ODS opustili také kvůli kritice klientelismu a ovlivňování politiky byznysem. 

Já neříkám, že si na tom ODS nenese vlastní odpovědnost, to bezesporu ano. Ale ti lidé často nejsou anděly, za které se vydávají. 

MUDr. Martin Kuba

ministr průmyslu a obchodu
1. místopředseda strany
předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
zastupitel statutárního města