Skupina europoslanců se zasazuje o evropské dotace na českou dopravní síť

6. listopadu 2012
Skupina europoslanců se zasazuje o evropské dotace na českou dopravní síť

Na dnešním zasedání dopravního výboru Evropského parlamentu předkládá skupina českých europoslanců v čele s Oldřichem Vlasákem pozměňující návrhy k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T tak, aby měla ČR větší možnost čerpat v následujícím období evropské dotace na dopravní infrastrukturu.

Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, který dnes zasedá v Bruselu, projednává pozměňovací návrhy k plánu hlavní dopravní sítě TEN-T, který předložila Barossova Evropská komise. Návrhy se zasazují o to, aby hlavní dopravní síť počítala se zapojením řady českých měst a umožnila jejich propojení se zahraničím. Konečná podoba plánu, jehož cílem je přetvořit do roku 2030 stávající nesourodý systém evropských silnic, železnic, letišť a kanálů v ucelenou dopravní síť, bude mít rozhodující význam pro přidělování evropských dotací po roce 2013.
 
Místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák, který předkládá nejvíce pozměňujících návrhů, to komentoval:„ V době, kdy vláda ČR nemá peníze a snaží se sestavit co nejvyrovnanější rozpočet, který nevyhnutelně omezí státní investice do dopravní infrastruktury, považujeme za důležité, abychom zajistili financování co nejvíce projektů na území České republiky z evropských peněz. Námi předložené návrhy na doplnění hlavní dopravní sítě se týkají například Brna, Hradce Králové, Ostravy, Karlových Varů a dalších míst. Pokud budou přijaty, výrazně se zlepší přístup k evropským dotacím pro související dopravní projekty.“
 
Hlavní dopravní síť  TEN-T má propojit silnicemi a železnicí celkem 83 hlavních evropských přístavů a dále 37 hlavních letišť s významnými městy. Přes 15 000 km železničních tratí by mělo být zmodernizováno na vysokorychlostní tratě a plán také zahrnuje 35 významných přeshraničních projektů, jejichž cílem je zlepšit dopravní spojení mezi jednotlivými státy. Tato síť má zlepšit provázanost mezi různými druhy dopravy a přispět k plnění cílů EU v oblasti změny klimatu snížením emisí CO2 z dopravy. Hlavní dopravní síť TEN-T má být vybudována do roku 2030, všechny projekty zařazené do této sítě budou prioritou pro financování ze strany EU. Pro toto období počítá evropský rozpočet na dopravu s částkou ve výši 31,7 miliardy EUR. Páteřní dopravní síť považuje EU za nezbytnou pro ekonomické fungování jednotného trhu a skutečný volný pohyb zboží a osob v Unii. 
 
V návrhu Evropské komise se počítá s následujícími prioritami týkajícími se České republiky: 
 
1. V hlavním síťovém koridoru Balticko – jaderském (s železničními tratěmi Katovice – Ostrava – Brno – Vídeň  a  Katovice – Žilina – Bratislava – Vídeň) by měly být modernizovány některé příhraniční úseky tratí. 
 
2. V hlavním síťovém koridoru spojujícím Německo s Bulharskem a Řeckem mají být zpracovány studie vysokorychlostní železnice spojující Drážďany s Prahou, má dojít k přizpůsobení pražských tratí pro nákladní dopravu a investicím do modernizace hraničního spojení Břeclav Bratislava.
 
Mezi návrhy Oldřicha Vlasáka patří přidání vysokorychlostní trati Ústí nad Labem–Drážďany do hlavní sítě TEN-T a přidání Brna jako uzlu do této sítě, dále například modernizace existujícího spojení mezi Českou Kubicí–Řeznem v rámci páteřní sítě a změna železničního koridoru Praha-Vratislav, tak aby zahrnoval Mladou Boleslav a Liberec. 
 
Další návrhy se týkaly dálniční sítě, například, aby byly dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a rychlostní silnice R35/R55 (Hradec Králové–Přerov) a rychlostní silnice R43 (Moravská Třebová–Brno) zařazeny do páteřní sítě. 
 
Společným návrhem Oldřicha Vlasáka, Olgy Sehnalové a Libora Roučka je pak zařazení letiště v Karlových Varech do hlavní sítě TEN-T. 
Ing. Oldřich Vlasák

místopředseda EP
zastupitel statutárního města