Modernizace odbavovacího systému IREDO
Dvouletý projekt na modernizaci odbavovacího systému Integrované regionální dopravy v Královéhradeckém a Pardubickém kraji se dostává do fáze, kdy budeme testovat jednotlivé součásti a poté spustíme pilotní provoz.
V současnosti probíhá čtvrtá z celkem pěti etap, která bude ukončena na konci listopadu. Podstatou projektu za 54 milionů korun je nahrazení staré odbavovací techniky novou, která umožní zavedení bezkontaktních čipových karet a sledování vozidel v reálném čase. V současnosti používají cestující papírové jízdenky a karty jednotlivých dopravců slouží jako elektronické peněženky.
Projekt začal v květnu roku 2011 a už jsme od generálního dodavatele převzali systém pro správu a evidenci karet, systém pro personifikaci čipových karet či kompletní správu odbavovacích strojků. Nyní přebíráme mj. systém dispečerského řízení, software a hardware a sepisujeme nájemní smlouvy s dopravci, kontaktními místy a dalšími účastníky integrované dopravy. Celý říjen máme rezervovaný na testování jednotlivých komponentů v laboratorních podmínkách. V rámci projektu vytvoříme 24 dobíjecích a kontaktních míst na území obou krajů a více než 640 autobusů bude vybaveno novými a kompatibilními odbavovacími strojky. Běžný provoz na celém území IREDO by měl začít v březnu příštího roku.
Pro cestující bude zásadní změnou převedení časových jízdních dokladů (týdenních, měsíčních, devadesátidenních) na bezkontaktní čipovou kartu. To je pro fungování celého systému naprosto nutné a bude to povinné. Další změnou bude možnost přímého odbavení a nákup jízdenky na bezkontaktní čipovou kartu. To však zatím povinné nebude. Po zavedení modernizace bude doprava díky přidruženému dispečerskému systému také spolehlivější.
Modernizace odbavovacího systému bude významná i pro dopravce. Zastaralou techniku nahradí moderní odbavovací technika a dopravce bude mít například možnost sledovat svá vozidla a vyhodnocovat jejich provoz. Současně bude možné lépe analyzovat tržby, což umožní dopravním společnostem více zapojovat komerční linky do systému IREDO. Kromě toho modernizace zjednoduší aktualizaci software ve strojcích a vyčítání strojků.
Integrovaná regionální doprava, která funguje v Královéhradeckém a Pardubickém kraji v autobusech a téměř ve všech vlacích, zatím neumožňuje přijímat karty ze sousedních integrovaných systémů. Ale už proběhla předběžná jednání s Libereckým krajem o budoucí akceptaci elektronické peněženky. Po modernizaci bude i nadále uznávána na integrovaných linkách pouze karta IREDO. Teprve po modernizaci strojků a karet v Libereckém kraji bude možná vzájemná akceptace minimálně elektronických peněženek.
S integrovanou dopravou v Královéhradeckém kraji jsme začali v roce 2003 a její organizátor OREDO měl velký cíl - vytvořit organizaci, která by z jednoho místa organizovala veřejnou dopravu na celém území Královéhradeckého a Pardubického kraje. To se nám podařilo až na městskou hromadnou dopravu v Hradci Králové a Pardubicích. S nimi zatím úzce spolupracujeme na propojení obou doprav a tarifních systémů. Zatím se nám podařilo provést optimalizaci drážní a autobusové dopravy a zavést zónově-relační tarif na území obou krajů. Právě zavedení zónově-relačního tarifního systému, tedy rozdělení území do malých zón a placení podle relační vzdálenosti (to znamená, že cena z výchozí do cílové zóny je vždy stejná, nezáleží na počtu skutečně ujetých kilometrů, což umožňuje například jízdu oklikou) považujeme za velký úspěch. Stejně užitečný je nový způsob financování veřejné dopravy pomocí tzv. dvousložkové ceny dopravního výkonu.
Integrovaná doprava je dopravou budoucnosti. Její provoz je levnější a z hlediska dopravy cestujících je efektivnější. Dnes jezdí o 24 procent více spojů než před optimalizací dopravy a autobusy jsou více využívány. Jsme rádi, že Regionální rada soudržnosti nyní schválila II. fázi projektu Modernizace odbavovacího systému integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje ve výši 52 milionů korun. To nám umožní například vybavit autobusová a vlaková nádraží elektronickými informačními panely, což zvýší komfort získávání informací, a zavést čipové karty tam, kde to v 1. fázi projektu nebylo možné. A samozřejmě další vylepšení.
místopředseda místního sdružení
krajský zastupitel
Štítky:
doprava
Královéhradecký kraj